Op 29 juni 2000 is de Raad akkoord gegaan met de
nota “Bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)”. Conform
goedgekeurd wijzigingsvoorstel nr. 2 is destijds afgesproken dat niet eerder
gestart zou worden met de uitvoering van de volgende fase van het Autoluw
(plus) maken van de binnenstad voordat de uitkomsten van de evaluatie van de
eerdere fase afgewogen zijn.
Na afweging van fase 1, het autoluw (plus) maken
van de Noordelijke binnenstad heeft de Gemeenteraad op 27 maart 2003 besloten
tot de start van fase 2, het autoluw maken van de Markt. De werkzaamheden zijn
begonnen in oktober 2003 en de herinrichting van de Markt is officieel
afgesloten op 15 mei 2004.
De vraag ligt nu voor of fase 2 nog apart van fase
3 kŕn worden geëvalueerd. Fase 3 betreft immers de ontwikkelingen van het
gehele Zuidpoortgebied, waarover de afgelopen jaren reeds alle besluitvorming
heeft plaastgevonden.
De belangrijkste besluiten zijn:
-
Definitieve ontwerp velden 5 + 7 van het
Zuidpoortgebied, incl. verdwijnen van parkeerplaatsen op maaiveld + besluit
over de bouw van de parkeergarage (13 september 2001);
-
Definitieve ontwerp openbare ruimte rond de velden
5 en 7, incl. autoluw (plus) maatregelen Zuiderstraat (13 mei 2003);
-
Definitief bouwplan veld 10 (11 mei 2004);
-
Definitief bouwplan veld 9 (8 juni 2004).
De opening van de Zuidpoortgarage is medio november
2004 gepland, waarna de winkels erboven in maart 2005 open zullen gaan. Als
consequentie van de eerdere besluiten zullen per 1 januari 2005 de
bezoekersparkeerplaatsen op de velden 9, 10, 2 en het Yperdek vervallen.
De evaluatie van fase 2 “sec” van de invoering van
de autoluwe binnenstad betreft alleen het wegvallen van de 80
bezoekersparkeerplaatsen op de Markt en (tijdelijke) compensatie daarvan aan de
M. Duystlaan en de bijbehorende herinrichting van de Markt.
Nu fase 2 en 3 vrijwel parallel in uitvoering zijn,
ligt het voor de hand de evaluatie van
fase 3 direct te koppelen aan een evaluatie van fase 2. Thans wordt wel een
aparte gebruikersevaluatie over de herinrichting van de Markt voorbereid, te
houden eind 2004. Deze betreft alleen het functioneren van het marktplein zelf.
In samenhang met eventuele bijstellingen in het
bestaande autoluwe (plus) gebied zal uiterlijk in februari 2006 een besluit
worden genomen over fase 4 van de autoluwe binnenstad.
Hiertoe behoort het gebied:
Tevens wordt het al dan niet toevoegen van de Oude
Delft – tussen Peperstraat/Binnenwatersloot en Heilige Geest Kerkhof – aan het
autoluw plus gedeelte in de besluitvorming betrokken. Zie ook bijgevoegd
kaartje.
Tenslotte wordt de herontwikkeling van de
Gasthuisplaats eveneens betrokken bij de besluitvorming over de invoering van
fase 4 van de autoluwe binnenstad.
Het spreekt voor zichzelf dat bij deze evaluatie de
economische aspecten en branchering uitgebreid zullen worden meegenomen en
meegewogen.
De planning ziet er momenteel als volgt uit:
Activiteit
|
Fasering |
Evaluatie Autoluwe binnenstad fase 2 + 3 |
Oktober 2005 – Jan 2006 |
Besluitvorming activiteiten fase 4 autoluwe
binnenstad |
Februari 2006 (uiterlijk) |
Besluitvorming herontwikkeling Gasthuisplaats
(algemeen) |
Februari 2006 (uiterlijk) |
Uitvoering fase 4 autoluwe binnenstad |
Najaar 2006 – uiterlijk gereed: mei 2007 |
Koepoortgarage gereed |
Voorjaar 2007 |
Evt. herinrichting Nieuwe Langendijk |
Voorjaar 2007 |
Nieuwbouw Gasthuisplaats |
2008/2009 |
De Stichting Centrum Management Delft (SCMD) heeft
de afgelopen 4 jaar een extern adviesbureau de opdracht gegeven om de effecten
van de invoering van de autoluwe binnenstad, jaarlijks, op de voet te volgen.
De gemeenteraad heeft van de resultaten kennis genomen op 27 maart 2003 en 20
april 2004.
Op 13 mei 2004 heeft de SCMD besloten de monitoring
van 2004 niet te laten plaatsvinden. Volgens de SCMD het raadzaam om periodiek
de effecten van bepaalde maatregelen op een verantwoorde wijze, zo kwantitatief
mogelijk in kaart te brengen. De kosten van een dergelijke jaarlijkse
monitoring zijn echter erg hoog, zeker gezien het beperkte werkbudget van de
SCMD. Daarnaast verwacht de SCMD dat de resultaten van een monitoring eind 2004
niet tot nieuwe inzichten zal leiden. Enerzijds omdat er nauwelijks sprake is
van fysieke veranderingen tussen november 2003 en november 2004. Anderzijds
omdat de sterk veranderende situatie in het Zuidpoort-gebied met name rond
november 2004 dermate groot is dat het waarschijnlijk erg moeilijk zal worden
eenduidige conclusies te trekken uit een op dat moment gehouden meting.
De SCMD heeft
besloten om de monitoring in 2005 wel uit te (laten) voeren, maar niet
noodzakelijkerwijs door hetzelfde bureau dat tot op heden de opdracht heeft
gekregen. In het voorjaar van 2005 zal de SCMD offertes vragen aan diverse
onderzoeksburo’s.
Voorts beveelt de SCMD aan om kennis nemen van
ander feitenmateriaal dat via het binnenstadsmanagement binnenkomt, opdat dit
materiaal meegenomen kan worden bij de monitoring van november 2005. Het gaat
hierbij om een eigen bezettingsgraadmeting van parkeerplaatsen en om
passantentellingen en detailhandelonderzoek dat via Locatus* wordt gedaan.
Tevens vindt er in de loop van 2004 het vierjaarlijkse regionale
koopstromenonderzoek plaats, waar ook de gemeente Delft actief bij betrokken
is.
-
kennis te nemen van het besluit van de SCMD op geen
aparte, externe monitoring te houden in november 2004.
-
Het uitvoeren van een gebruiksevaluatie ten aanzien
van de herinrichting van de Markt begin 2005.
-
in het najaar van 2005 evalueren van de invoering
van de autoluwe binnenstad van de fases 2 en 3 tezamen;
* Locatus B.V. is een onafhankelijk bedrijf dat op
eigen rekening en risico – veel informatie verzamelt en via digitale Databases
informatie verspreid over winkels en winkelgebieden in Nederland.