Inhoudsopgave

 

1    Aanleiding. 2

2    Terugblik tariefacties en resterende beschikking. 3

2.1     Tariefacties 2003 en 2004. 3

2.2     Resterende beschikking. 3

3    Tariefacties 2005 en 2006. 4

3.1     Algemeen. 4

3.2     Tariefacties 2005. 4

3.2.1     Continueren kortingsmogelijkheid Sterabonnement 4

3.2.2     Introductie openbaar vervoer voor nieuwkomers. 5

3.2.3     Promotiedag(en) openbaar vervoer 5

3.2.4     Uitbreiding kortingsmogelijkheid Delftpas. 5

3.3     Vooruitblik tariefacties 2006. 6

3.3.1     Introductie tramlijn 19. 6

3.3.2     Dalabonnement voor Delftpashouders. 6

4    Aanbeveling. 7

 


1                     Aanleiding

 

De gemeente Delft heeft het voornemen om in 2005 een tariefactie voor het openbaar vervoer op te zetten. Een directie aanleiding hiertoe is dat (nog steeds) beschikt kan worden over een deel van de EZH-gelden dat gereserveerd is voor tariefacties tijdens de bouw van Zuidpoort (verwachtte oplevering eind 2006 / begin 2007). Het primaire doel van de tariefactie is de promotie van het openbaar vervoer en daarmee de toename van het aantal reizigers in het openbaar vervoer binnen Delft. De afgeleide (sociale) doelstelling is dat een compensatie wordt geboden aan Delftse reizigers tijdens de bouw van Zuidpoort en de daarmee samenhangende mobiliteitsbeperkingen.

 

In de afgelopen jaren (2003 en 2004) is in het kader van de tariefactie het gereduceerde Sterabonnement geïntroduceerd. Hiermee kan door middel van een kortingsbon in het boekje “Delft Bereikbaar” tegen reductie een maand- of jaarabonnementen worden aangeschaft. Een (voorlopige) terugblik op deze acties is omschreven in hoofdstuk 2. In dit hoofdstuk wordt tevens ingegaan op de resterende beschikking. Buiten de EZH-beschikking is in 2004 tevens het Dalkaartje geïntroduceerd.

 

In hoofdstuk 3 van deze nota wordt een aantal ideeën geschetst voor mogelijke nieuwe tariefacties in 2005. Deze ideeën zijn het resultaat van een tweetal brainstormsessies binnen het vakteam Mobiliteit. Per idee wordt het concept en de doelgroep benoemd; tevens zijn de voordelen en nadelen beschreven.

 

De nota sluit af met een aanbeveling voor de nieuwe tariefacties in 2005 inclusief globale kostenraming. De keuzen voor de nieuwe tariefacties zijn grotendeels gebaseerd op de haalbaarheid van de betreffende ideeën.

 

De genoemde tariefacties zijn besproken met en akkoord bevonden door Stadsgewest Haaglanden en Connexxion.


2                     Terugblik tariefacties en resterende beschikking

 

2.1               Tariefacties 2003 en 2004

In 2003 en 2004 is in het vervoerboekje (Delft Bereikbaar) een kortingsmogelijkheid voor de aanschaf van een maand- of jaarabonnement aangeboden. Met een kortingsbon kan een maandabonnement met € 10,- korting worden aangeschaft; voor een jaarabonnement wordt een korting van € 50,- verleend. De actie had in 2003 een looptijd van 3 maanden (januari tot en met maart). In 2004 is besloten om de actie gedurende het hele jaar in te voeren. In deze nota kunnen de resultaten van januari tot en met augustus (8 maanden) worden weergegeven

 

In onderstaande tabel geeft een overzicht van het aantal ingeleverde kortingsbonnen in 2003 en 2004. Hierbij is onderscheid gemaakt in jaarabonnementen en maandabonnementen. Zowel het totaal aantal kortingbonnen als het aantal bonnen per maand is weergegeven.

 

jaar

looptijd actie

kortingsbonnen

jaarabonnement

kortingsbonnen

maandabonnement

 

 

totaal

gemiddeld per maand

totaal

gemiddeld per maand

2003

jan t/m mrt (3 maanden)

47

16

262

87

2004

jan t/m aug (8 maanden)*

119

15

261

33

* voorlopige resultaten

 

Op basis van een vergelijking van het aantal kortingsbonnen per maand wordt duidelijk dat het aantal reizigers dat een jaarabonnement aanschaft in 2003 en in 2004 nagenoeg even groot is. Het aantal maandabonnementen dat met korting werd aangeschaft is in 2004 aanzienlijk lager dan in 2003.

 

Een voorzichtige conclusie is dat een vrij constant aantal reizigers gebruik maakt van de kortingsmogelijkheid op een jaarabonnement; ongeacht de looptijd van de actie. De kortingsmogelijkheid voor een maandabonnement lijkt met name succesvol in een korte actieperiode; hierbij kan overigens niet worden bepaald of het aantal maandabonnementen hoger zou bij een kortere actieperiode in 2004.

 

De kosten van de tariefacties in de afgelopen jaren zijn als volgt:

·         2003: € 4.970,-

·         2004: € 8.560,- (op basis van 8 maanden; jaarprognose € 13.000,-)

 

2.2               Resterende beschikking

Op 1 januari 2004 was een resterend bedrag van € 835.568,- beschikbaar voor tariefacties tijdens de bouw van Zuidpoort; van dit bedrag is de besteding van € 4.970,- in 2003 reeds in mindering gebracht. Naar verwachting zal in 2004 € 13.000,- worden besteed aan tariefacties. In 2005 en in 2006 is daarom nog een totaal bedrag van € 822.568,- beschikbaar.


3                     Tariefacties 2005 en 2006

3.1               Algemeen

Gezien het hoge resterende bedrag dat kan worden aangewend voor nieuwe tariefacties en de relatief lage bestedingen aan tariefacties in de afgelopen jaren, is het aan te bevelen om de resterende jaren (2005 en 2006) grootschaliger acties en/of een combinatie van acties uit te zetten. Bij de definiëring van nieuwe tariefacties is de optie “permanent gratis openbaar vervoer” overigens bij voorbaat uitgesloten; eerder onderzoek heeft uitgewezen dat deze optie financieel niet haalbaar is.

 

De mogelijke tariefacties zijn gedefinieerd in een tweetal workshops binnen het vakteam Mobiliteit op 10 juni 2004 en 26 augustus 2004. In de hierop volgende paragrafen wordt kort op het concept, de doelgroep en de voor- en nadelen van de afzonderlijke acties ingegaan. De acties met een hoge haalbaarheid, die eenvoudig te implementeren zijn, staan vermeld onder “Mogelijke acties 2005” (paragraaf 3.2). Acties die moeilijker haalbaar zijn, nader onderzoek vergen of een langere voorbereidingstijd hebben staan vermeld onder “Vooruitblik acties 2006” (paragraaf 3.3).

 

3.2               Tariefacties 2005

3.2.1          Continueren kortingsmogelijkheid Sterabonnement

Concept:                 Huidige kortingsregeling voor jaar- en maandabonnementen handhaven in 2005.

Doelgroep:               (Potentiële) reizigers die regelmatig van het openbaar vervoer gebruik maken van en naar centrumzone Delft.

Voordelen:               Bestaand systeem dus makkelijk in te voeren.

Nadelen:                 Mogelijke verdere terugloop van verkoop maandabonnementen.


3.2.2          Introductie openbaar vervoer voor nieuwkomers

Concept:                 Nieuwe inwoners van Delft krijgen in het welkomspakket van de gemeente Delft vervoersbewijzen voor het openbaar vervoer in Delft aangeboden. Doel hiervan is dat nieuwkomers kennis kunnen maken met de openbaar vervoervoorzieningen in Delft. Er wordt ingezet op het aanbieden van vier dalkaartjes per introductiepakket.

Doelgroep:               Nieuwe inwoners van Delft.

Voordelen:               Makkelijk te introduceren; kansrijk aangezien de nieuwkomer door oriënterend gedrag enigszins“vormbaar” is in vervoerwijzekeuze. Vrij goed te monitoren.

Nadelen:                 Wordt wellicht gezien als aardigheidje tussen tal van overige aanbiedingen.

 

3.2.3          Promotiedag(en) openbaar vervoer

Concept:                 Voorlopig in 2005 richten op een (of meerdere) gratis openbaar vervoer dag(en). Voor 2006 ook diverse andere toepassingen denkbaar: open dag(en) Connexxion / HTM; prijsvraag waarmee OV-(jaar/maand)abonnementen gewonnen kunnen worden; breder trekken naar “Mobiliteitsdag” waarin ook fiets en bijvoorbeeld Het Nieuwe Rijden aandacht kunnen krijgen.

Doelgroep:               Algemene openbaar vervoerreizigers.

Voordelen:               meeliftmogelijkheden in o.a. week van vooruitgang, autoloze zondag, diverse evenementen zoals lichtjesavond, Mooi Weer Spelen, Afrika-festival, Jazz- en/of Bluesfestival, extra koopavonden (sinterklaas, kerst).

Nadelen:                 Sterk afhankelijk van wensen HTM en Connexxion. Goede voorbereiding noodzakelijk (tijd en geld).

 

3.2.4          Uitbreiding kortingsmogelijkheid Delftpas

Concept:                 Delftpashouders kunnen een eenmalige korting krijgen op de aanschaf van een jaar- of maandabonnement (in aanvulling op de bestaande kortingsregeling; zie 3.2.1).

Doelgroep:               Delftpashouders.

Voordelen:               Aansluiting op bestaande kortingsregeling.

Nadelen:                 Concept afhankelijk van medewerking verkooppunten.


3.3               Vooruitblik tariefacties 2006

3.3.1          Introductie tramlijn 19

Concept:                 Introductietarief voor ritten met tramlijn 19, tijdelijke reductie of zelfs tijdelijk gratis.

Doelgroep:               Potentiële gebruikers tramlijn 19: algemeen bewoners van Delft; specifiek TU, theater, In de Veste.

Voordelen:               Kansrijk omdat het aansluit bij een introductie van een nieuwe openbaar vervoerlijn. Afwijken van standaard tariefsoort is goed mogelijk na de introductie van de OV-chipkaart.

Nadelen:                 Sterk afhankelijk van wensen HTM.

 

3.3.2          Dalabonnement voor Delftpashouders

Concept:                 Delftpashouders kunnen een maand-, of jaarabonnement aanschaffen waarmee tijdens daluren (werkdagen vanaf 9.00u, zaterdag en zondag de hele dag) kan worden gereisd.

Doelgroep:               Delftpashouders.

Voordelen:               Duidelijke doelgroep (minder draagkrachtigen). Afwijken van standaard tariefsoort is goed mogelijk na de introductie van de OV-chipkaart.

Nadelen:                 Nieuwe kaartsoort nodig. Daarom afhankelijk van wensen vervoerders en Haaglanden.


4                     Aanbeveling

 

In het voorgaande hoofdstuk is een viertal kansrijke tariefacties voor de promotie van het openbaar vervoer in Delft in 2005 geformuleerd. Gezien de beschikbaarheid van middelen en de haalbaarheid van de voorgestelde maatregelen wordt aanbevolen in 2005 alle acties uit te voeren.

 

Voor 2006 wordt aanbevolen om in ieder geval voor de introductie van tramlijn 19 en voor het dalabonnement voor Delftpashouders budget te reserveren. Overige tariefacties worden in het komende jaar nader bestudeerd en uitgewerkt.

 

De acties voor 2005 en 2006 zijn hieronder inclusief kostenraming vermeld.

 

Voorstel en kostenraming tariefacties 2005:

1. Continueren korting Sterabonnement                                    15.000,00

2. Introductie openbaar vervoer nieuwkomers                             30.000,00

2. Promotiedag OV / 4 (nader te bepalen) dagen                     100.000,00

3. Uitbreiding kortingsmogelijkheid Delftpas                              30.000,00

                                                                                      ===========    +

Totaal:                                                                                 175.000,00

 

Voorlopig voorstel en kostenraming tariefactie 2006:

1. Introductie tramlijn 19:                                                       150.000,00

2. Dalabonnement voor Delftpashouders                                   30.000,00

                                                                                      ===========    +

Totaal:                                                                                 180.000,00