Inhoudsopgave
2 Terugblik
tariefacties en resterende beschikking.
3.2.1 Continueren kortingsmogelijkheid
Sterabonnement
3.2.2 Introductie openbaar vervoer voor
nieuwkomers
3.2.3 Promotiedag(en) openbaar vervoer
3.2.4 Uitbreiding kortingsmogelijkheid
Delftpas
3.3 Vooruitblik
tariefacties 2006
3.3.2 Dalabonnement voor Delftpashouders
De gemeente Delft heeft het voornemen om in 2005
een tariefactie voor het openbaar vervoer op te zetten. Een directie aanleiding
hiertoe is dat (nog steeds) beschikt kan worden over een deel van de EZH-gelden
dat gereserveerd is voor tariefacties tijdens de bouw van Zuidpoort (verwachtte
oplevering eind 2006 / begin 2007). Het primaire doel van de tariefactie is de
promotie van het openbaar vervoer en daarmee de toename van het aantal
reizigers in het openbaar vervoer binnen Delft. De afgeleide (sociale)
doelstelling is dat een compensatie wordt geboden aan Delftse reizigers tijdens
de bouw van Zuidpoort en de daarmee samenhangende mobiliteitsbeperkingen.
In de afgelopen jaren (2003 en 2004) is in het
kader van de tariefactie het gereduceerde Sterabonnement geïntroduceerd.
Hiermee kan door middel van een kortingsbon in het boekje “Delft Bereikbaar”
tegen reductie een maand- of jaarabonnementen worden aangeschaft. Een
(voorlopige) terugblik op deze acties is omschreven in hoofdstuk 2. In dit
hoofdstuk wordt tevens ingegaan op de resterende beschikking. Buiten de
EZH-beschikking is in 2004 tevens het Dalkaartje geïntroduceerd.
In hoofdstuk 3 van deze nota wordt een aantal
ideeën geschetst voor mogelijke nieuwe tariefacties in 2005. Deze ideeën zijn
het resultaat van een tweetal brainstormsessies binnen het vakteam Mobiliteit.
Per idee wordt het concept en de doelgroep benoemd; tevens zijn de voordelen en
nadelen beschreven.
De nota sluit af met een aanbeveling voor de nieuwe
tariefacties in 2005 inclusief globale kostenraming. De keuzen voor de nieuwe
tariefacties zijn grotendeels gebaseerd op de haalbaarheid van de betreffende
ideeën.
De genoemde tariefacties zijn besproken met en
akkoord bevonden door Stadsgewest Haaglanden en Connexxion.
In 2003 en 2004 is in het vervoerboekje (Delft
Bereikbaar) een kortingsmogelijkheid voor de aanschaf van een maand- of
jaarabonnement aangeboden. Met een kortingsbon kan een maandabonnement met €
10,- korting worden aangeschaft; voor een jaarabonnement wordt een korting van
€ 50,- verleend. De actie had in 2003 een looptijd van 3 maanden (januari tot
en met maart). In 2004 is besloten om de actie gedurende het hele jaar in te
voeren. In deze nota kunnen de resultaten van januari tot en met augustus (8
maanden) worden weergegeven
In onderstaande tabel geeft een overzicht van het
aantal ingeleverde kortingsbonnen in 2003 en 2004. Hierbij is onderscheid
gemaakt in jaarabonnementen en maandabonnementen. Zowel het totaal aantal
kortingbonnen als het aantal bonnen per maand is weergegeven.
jaar |
looptijd actie |
kortingsbonnen jaarabonnement |
kortingsbonnen maandabonnement |
||
|
|
totaal |
gemiddeld
per maand |
totaal |
gemiddeld
per maand |
2003 |
jan t/m mrt (3 maanden) |
47 |
16 |
262 |
87 |
2004 |
jan t/m aug (8
maanden)* |
119 |
15 |
261 |
33 |
* voorlopige resultaten
Op basis van een vergelijking van het aantal
kortingsbonnen per maand wordt duidelijk dat het aantal reizigers dat een
jaarabonnement aanschaft in 2003 en in 2004 nagenoeg even groot is. Het aantal
maandabonnementen dat met korting werd aangeschaft is in 2004 aanzienlijk lager
dan in 2003.
Een voorzichtige conclusie is dat een vrij constant
aantal reizigers gebruik maakt van de kortingsmogelijkheid op een
jaarabonnement; ongeacht de looptijd van de actie. De kortingsmogelijkheid voor
een maandabonnement lijkt met name succesvol in een korte actieperiode; hierbij
kan overigens niet worden bepaald of het aantal maandabonnementen hoger zou bij
een kortere actieperiode in 2004.
De kosten van de tariefacties in de afgelopen jaren
zijn als volgt:
·
2003: € 4.970,-
·
2004: € 8.560,- (op basis van 8 maanden;
jaarprognose € 13.000,-)
Op 1 januari 2004 was een resterend bedrag van €
835.568,- beschikbaar voor tariefacties tijdens de bouw van Zuidpoort; van dit
bedrag is de besteding van € 4.970,- in 2003 reeds in mindering gebracht. Naar
verwachting zal in 2004 € 13.000,- worden besteed aan tariefacties. In 2005 en
in 2006 is daarom nog een totaal bedrag van € 822.568,- beschikbaar.
Gezien het hoge resterende bedrag dat kan worden
aangewend voor nieuwe tariefacties en de relatief lage bestedingen aan
tariefacties in de afgelopen jaren, is het aan te bevelen om de resterende
jaren (2005 en 2006) grootschaliger acties en/of een combinatie van acties uit
te zetten. Bij de definiëring van nieuwe tariefacties is de optie “permanent
gratis openbaar vervoer” overigens bij voorbaat uitgesloten; eerder onderzoek
heeft uitgewezen dat deze optie financieel niet haalbaar is.
De mogelijke tariefacties zijn gedefinieerd in een
tweetal workshops binnen het vakteam Mobiliteit op 10 juni 2004 en 26 augustus
2004. In de hierop volgende paragrafen wordt kort op het concept, de doelgroep
en de voor- en nadelen van de afzonderlijke acties ingegaan. De acties met een
hoge haalbaarheid, die eenvoudig te implementeren zijn, staan vermeld onder
“Mogelijke acties 2005” (paragraaf 3.2). Acties die moeilijker haalbaar zijn,
nader onderzoek vergen of een langere voorbereidingstijd hebben staan vermeld
onder “Vooruitblik acties 2006” (paragraaf 3.3).
Concept: Huidige kortingsregeling voor
jaar- en maandabonnementen handhaven in 2005.
Doelgroep: (Potentiële) reizigers die
regelmatig van het openbaar vervoer gebruik maken van en naar centrumzone
Delft.
Voordelen: Bestaand systeem dus makkelijk in
te voeren.
Nadelen: Mogelijke verdere terugloop van
verkoop maandabonnementen.
Concept: Nieuwe inwoners van Delft
krijgen in het welkomspakket van de gemeente Delft vervoersbewijzen voor het
openbaar vervoer in Delft aangeboden. Doel hiervan is dat nieuwkomers kennis
kunnen maken met de openbaar vervoervoorzieningen in Delft. Er wordt ingezet op
het aanbieden van vier dalkaartjes per introductiepakket.
Doelgroep: Nieuwe inwoners van Delft.
Voordelen: Makkelijk te introduceren;
kansrijk aangezien de nieuwkomer door oriënterend gedrag enigszins“vormbaar” is
in vervoerwijzekeuze. Vrij goed te monitoren.
Nadelen: Wordt wellicht gezien als
aardigheidje tussen tal van overige aanbiedingen.
Concept: Voorlopig in 2005 richten op
een (of meerdere) gratis openbaar vervoer dag(en). Voor 2006 ook diverse andere
toepassingen denkbaar: open dag(en) Connexxion / HTM; prijsvraag waarmee
OV-(jaar/maand)abonnementen gewonnen kunnen worden; breder trekken naar
“Mobiliteitsdag” waarin ook fiets en bijvoorbeeld Het Nieuwe Rijden aandacht
kunnen krijgen.
Doelgroep: Algemene openbaar
vervoerreizigers.
Voordelen: meeliftmogelijkheden in o.a. week
van vooruitgang, autoloze zondag, diverse evenementen zoals lichtjesavond, Mooi
Weer Spelen, Afrika-festival, Jazz- en/of Bluesfestival, extra koopavonden
(sinterklaas, kerst).
Nadelen: Sterk afhankelijk van wensen
HTM en Connexxion. Goede voorbereiding noodzakelijk (tijd en geld).
Concept: Delftpashouders kunnen een
eenmalige korting krijgen op de aanschaf van een jaar- of maandabonnement (in
aanvulling op de bestaande kortingsregeling; zie 3.2.1).
Doelgroep: Delftpashouders.
Voordelen: Aansluiting op bestaande
kortingsregeling.
Nadelen: Concept afhankelijk van
medewerking verkooppunten.
Concept: Introductietarief voor ritten
met tramlijn 19, tijdelijke reductie of zelfs tijdelijk gratis.
Doelgroep: Potentiële gebruikers tramlijn
19: algemeen bewoners van Delft; specifiek TU, theater, In de Veste.
Voordelen: Kansrijk omdat het aansluit bij
een introductie van een nieuwe openbaar vervoerlijn. Afwijken van standaard
tariefsoort is goed mogelijk na de introductie van de OV-chipkaart.
Nadelen: Sterk afhankelijk van wensen
HTM.
Concept: Delftpashouders kunnen een
maand-, of jaarabonnement aanschaffen waarmee tijdens daluren (werkdagen vanaf
9.00u, zaterdag en zondag de hele dag) kan worden gereisd.
Doelgroep: Delftpashouders.
Voordelen: Duidelijke doelgroep (minder
draagkrachtigen). Afwijken van standaard tariefsoort is goed mogelijk na de
introductie van de OV-chipkaart.
Nadelen: Nieuwe kaartsoort nodig. Daarom
afhankelijk van wensen vervoerders en Haaglanden.
In het voorgaande hoofdstuk is een viertal
kansrijke tariefacties voor de promotie van het openbaar vervoer in Delft in
2005 geformuleerd. Gezien de beschikbaarheid van middelen en de haalbaarheid
van de voorgestelde maatregelen wordt aanbevolen in 2005 alle acties uit te
voeren.
Voor 2006 wordt aanbevolen om in ieder geval voor
de introductie van tramlijn 19 en voor het dalabonnement voor Delftpashouders
budget te reserveren. Overige tariefacties worden in het komende jaar nader
bestudeerd en uitgewerkt.
De acties voor 2005 en 2006 zijn hieronder
inclusief kostenraming vermeld.
Voorstel en kostenraming tariefacties 2005:
1.
Continueren korting Sterabonnement € 15.000,00
2.
Introductie openbaar vervoer nieuwkomers € 30.000,00
2.
Promotiedag OV / 4 (nader te bepalen) dagen € 100.000,00
3.
Uitbreiding kortingsmogelijkheid Delftpas € 30.000,00
=========== +
Totaal: € 175.000,00
Voorlopig voorstel en kostenraming tariefactie 2006:
1.
Introductie tramlijn 19: € 150.000,00
2.
Dalabonnement voor Delftpashouders € 30.000,00
=========== +
Totaal: € 180.000,00