Stuk 5 I                                                                   Delft, 13 januari 2004.

342561

 

Onderwerp:  Beschikbaar stellen van een krediet ad € 400.000,-

                 voor de financiering van de activiteiten van Delft

                 Marketing in 2004.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

Samenvatting

 

In deze nota wordt voorgesteld middelen uit het toerismefonds voor 2004 beschikbaar te stellen voor de financiering van de nieuw op te richten organisatie Delft Marketing. De gemeente is in 2003 gestart met de ontwikkeling van Delft Marketing. Uiterlijk 15 maart wordt Delft Marketing formeel opgericht en is vanaf dat moment verantwoordelijk voor gastheerschap, toeristische marketing en regie.

De gemeente geeft hiermee gevolg aan de aanbevelingen uit het evaluatierapport Meerjaren Marketing Plan Toerisme. Met de presentatie van het bedrijfsplan in deze nota, is de eerste stap hiervan gezet.

In het voor u ter inzage gelegde bedrijfsplan Delft Marketing worden de uitgangspunten, kerntaken, werkwijze en financieringsstructuur verder uitgewerkt. Hieruit blijkt dat het plan voor Delft Marketing op hoofdlijnen overeenkomt met het voorstel uit het evaluatierapport. Door de ‘lean & mean’ opzet van de organisatie is de basisbegroting beperkter en wordt voor een groot deel gefinancierd met publieke middelen. Deze begroting kan in de toekomst groeien door extra private financiering als het bedrijfsleven extra ambities ontplooit.

 

Evaluatie van het MMT

 

Eind 2002 heeft de gemeente de uitvoering van het Meerjaren Marketingplan Toerisme geëvalueerd. De evaluatie bevatte 6 aanbevelingen:

  1. Delft moet blijven inzetten op toeristische promotie van de stad
  2. De organisatorische constructie van het MMT moet niet worden voortgezet
  3. Er moet een nieuwe constructie worden ontworpen waarin de regie bij een centrale partij ligt.
  4. De nieuwe organisatie kan worden ingericht volgens een veel gebruikt model. In dit model is een centrale, professionele partij verantwoordelijk voor promotie, gastheerschap en regie.
  5. Productontwikkeling is noodzakelijk voor Delft. De nieuwe organisatie moet daar een belangrijke (intermediaire) rol in spelen.
  6. Er moet een nieuw marketingplan worden opgesteld. De belanghebbenden moeten daarin worden betrokken.

In het evaluatierapport werden de contouren van de organisatie met als werktitel ‘Delft Marketing’ geschetst. Voorgesteld werd om een organisatie op te richten die dicht bij de gemeente staat. De kerntaken van deze organisatie zouden moeten zijn: gastheerschap, regie m.b.t. productontwikkeling en promotie. De indicatieve begroting was bijna € 800.000,-. Voorgesteld werd deze in eerste instantie voor 80% te financieren met publieke middelen en toe te groeien naar een 50%-50% verhouding in 2006.

 

Investeren in een sterke toeristische sector

 

De gemeente heeft de afgelopen jaren publieke middelen ingezet ter versterking van de toeristische sector. Een van de aanbevelingen uit het evaluatierapport is om dit ook vooral te blijven doen. Hiervoor is een aantal argumenten:

 

Opzet van een nieuwe organisatie

 

15 april 2003 Opende het Toeristen Informatie Punt (TIP) haar deuren, nadat de VVV per 1 januari van datzelfde jaar haar deuren had gesloten. In 2003 heeft het TIP naar volle tevredenheid van toeristen en bedrijfsleven gefunctioneerd. Meer dan 30.000 bezoekers bezochten de balie van het TIP. Naar schatting bezochten even zo velen het TIP en vonden zelfstandig informatie in de brochures of aan de internetterminals. Ook wisten duizenden het TIP via telefoon en mail te vinden. De dienstverlening in het TIP (informatie verstrekking, advisering en doorverwijzing) is gratis en van een hoog niveau.

 

De gemeente is na het TIP gerealiseerd te hebben, gestart met de ontwikkeling en opzet van de nieuwe organisatie Delft Marketing. Op basis van de aanbevelingen, is in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van het toeristisch bedrijfsleven bepaald welke kerntaken de nieuwe organisatie met als werktitel ‘Delft Marketing’ moet gaan uitvoeren. Vervolgens is in september 2003 de manager aangesteld in de persoon van Jeroen Beelen. Hij gaat de organisatie verder vormgeven en inrichten en treedt daarin regelmatig in overleg met het toeristische bedrijfsleven o.a. via het DAT-overleg. Uiterlijk 15 maart zal Delft Marketing formeel worden opgericht. Tot dat moment worden de marketing- en promotieactiviteiten en het gastheerschap van TIP door Jeroen Beelen, onder verantwoordelijkheid van de gemeente, uitgevoerd.

 

Delft Marketing

 

Kerntaken

Delft Marketing heeft drie kerntaken:

·       Marketing

De marketing betreft in eerste instantie de collectieve toeristische imagomarketing in binnen- en buitenland van de stad Delft. Op basis van de ambities en de financiële bijdrage van ondernemers kan dit worden uitgebouwd.

·       Gastheerschap

Het gastheerschap wordt uitgevoerd door het Toeristen Informatie Punt. In 2003 is TIP uitgegroeid tot volwaardige organisatie waar de toerist op kwalitatief hoogwaardige wijze wordt geïnformeerd, geadviseerd en doorverwezen. Dit tot tevredenheid van de toeristen en het toeristische bedrijfsleven in Delft.

·       Regie

Regie is de kerntaak die in de uitvoering van het MMT erg werd gemist. Delft Marketing moet het centrale aanspreekpunt worden waar marketingactiviteiten op elkaar worden afgestemd en waar ondernemers worden geadviseerd en gestimuleerd om (gezamenlijk) effectieve marketingactiviteiten te ontplooien. Jeroen Beelen, manager van Delft Marketing, zal deze regiefunctie vervullen.

 

Bedrijfsplan

In het bijgevoegde bedrijfsplan van Delft Marketing wordt verder uitgewerkt hoe Delft Marketing deze kerntaken gaat vervullen, welke doelstellingen ze nastreeft en hoe de activiteiten gefinancierd zullen worden. Het bedrijfsplan bevat voor 2004 een activiteitenplan. In 2004 zal op basis van de marketingvisie en de evaluaties van deze activiteiten een meerjaren marketingplan worden gemaakt. Uit de visie en uit het activiteitenplan voor 2004 blijkt dat de uitgangspunten van het MMT niet volledig verworpen worden, maar op punten wel verder worden aangescherpt en aan de huidige ontwikkelingen worden aangepast. Hiermee is de continuïteit in de promotie van Delft en de imagovorming gegarandeerd.

 

Financiering

Delft Marketing hanteert een aantal uitgangspunten dat de basis vormt voor de financieringsstructuur. In het bedrijfsplan zijn deze opgesomd.

Gastheerschap en imagoactiviteiten zijn de basis in de marketing en promotie van Delft en regie is noodzakelijk voor een optimale uitvoering. Vanwege het sterk gemeenschappelijk karakter is financiering door individuele ondernemers moeilijk omdat het niet aantoonbaar is wat elke ondernemer er individueel aan heeft. Het overlaten van gastheerschap en imagocampagnes aan de markt zal leiden tot een verschraling en ongewenste vercommercialisering van service en aanbod en daarmee tot het verzwakken van de basis. Daarom wordt voorgesteld om het basisniveau van de kerntaken te verzekeren door daarvoor publieke middelen in te zetten.

 

Omdat de markt de verantwoordelijkheid voor een sterke basis moet voelen en zich daaraan ook moet committeren, zal zij in beperkte mate, ook daaraan moeten bijdragen.

 

De bijdrage van € 400.000,-  aan Delft Marketing uit de publieke middelen is in hoogte vergelijkbaar met de bijdrage uit de publieke middelen aan de toeristische marketing en gastheerschap in het MMT. Het voor gastheerschap gereserveerde bedrag uit de algemene middelen, dat in vorige jaren voor subsidie aan de VVV gereserveerd was, aangevuld met een bijdrage uit het Toerisme Fonds. Dit fonds wordt gevuld met de inkomsten uit de toeristenbelasting.  De tarieven voor de toeristenbelasting zijn voor de komende 4 jaar vastgesteld. Daarmee is dit fonds de komende 4 jaar voldoende gevuld om de bijdrage aan Delft Marketing en de bijdrage aan het Evenementenfonds uit de dekken.

 

Bedrijfsvorm

De exacte bedrijfsvorm van Delft Marketing verdient nadere studie. Een stichtingsvorm, met de mogelijkheid tot het onder de stichting hangen van BV’s is één van de opties die zal worden onderzocht. Bij de keuze van de bedrijfsvorm zal afstemming plaatsvinden met de afdeling Juridische Zaken van de Gemeente Delft.

Er zal gezocht worden naar een vorm waarmee gerealiseerd wordt dat de organisatie zelfstandig kan opereren, maar tegelijkertijd de belangen van de belanghebbenden als leidraad gelden voor het beleid. Dit betekent dat de gekozen vorm o.a. moet zorgen dat:

·       de organisatie onafhankelijk en zelfstandig kan functioneren

·       de directeur zelfstandig kan functioneren, binnen afgesproken kaders, om de afgesproken resultaten te behalen.

·       belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente, toezicht kunnen houden op het functioneren van de stichting

·       belanghebbenden, bedrijfsleven en gemeente invloed kunnen uitoefenen op de strategie en richting van het beleid

·       belanghebbenden de directeur kunnen adviseren met betrekking tot uit te voeren activiteiten

 

Een tweede stuurmechanisme is prestatieafspraken. Om te waarborgen dat de publieke en de private middelen volgens afspraak worden aangewend, worden met de organisatie prestatieafspraken gemaakt. Voor de gemeente, als belangrijke financier van de collectieve activiteiten, zijn deze afspraken een belangrijk stuurmiddel.

 

Planning en procedure

De stichting zal uiterlijk 15 maart zijn opgericht. Op dat moment loopt het dienstverband van de manager met de gemeente af en moet hij in dienst treden van de stichting. Tot de datum van oprichting zullen de activiteiten van Delft Marketing in oprichting worden uitgevoerd door Jeroen Beelen i.s.m. de vakteams CKE en Communicatie, onder verantwoordelijkheid van de gemeente.

 

In februari zullen de statuten van de stichting ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van B&W. Na oprichting zal de subsidie, verminderd met het totaal aan kosten dat is gemaakt tussen 1 januari 2004 en die datum, worden toegekend aan de stichting.

Met de stichting zullen prestatieafspraken worden gemaakt voor 2004, die samen met de statuten ter goedkeuring zullen worden voorgelegd aan het college van B&W. Deze prestatieafspraken hebben betrekking op het vervullen van de kerntaken. Voor de beoordeling hiervan zullen tevredenheid van de toerist en het toeristische bedrijfsleven een belangrijke indicator zijn.

 

In 2004 zal met het bedrijfsleven nagedacht worden over een nieuwe financieringsvorm van de toeristische marketing vanuit het bedrijfsleven, ter vervanging of verlaging van de toeristenbelasting. Met de uitkomsten hiervan zal de stichting eind 2004 een meerjaren ondernemingsplan maken en aan de gemeente voorleggen. Op basis van dit ondernemingsplan zal de gemeente vervolgafspraken maken over ondersteuning met publieke middelen en meerjaren prestatiecontracten.

 

De gemeente zal in 2004 het initiatief nemen om een structurele toeristische monitor op te zetten. Deze moet stuurinformatie leveren voor de gemeente en het toeristische bedrijfsleven, maar zal ook worden ingezet om de activiteiten van Delft Marketing te beoordelen.

 

Conclusie

Met deze eerste stap, de presentatie van het bedrijfsplan, wordt een basis gelegd voor de ontwikkeling van een structurele oplossing voor de problemen die werden gesignaleerd in het rapport ‘Evaluatie MMT’. Delft Marketing wordt een onafhankelijke, centrale organisatie die verantwoordelijk wordt voor drie verwante en belangrijke kerntaken. Evenals bij het opzetten van TIP wordt het bedrijfsleven intensief betrokken bij de verdere ontwikkeling van de organisatie. Delft Marketing krijgt daardoor veel draagvlak bij het bedrijfsleven, wat essentieel is voor een goed functioneren en voor het verhogen van het ambitieniveau door het bedrijfsleven.

Hiermee is een alternatief geboden voor de huidige situatie waarin de marketingactiviteiten worden uitgevoerd door twee externe partijen, het gastheerschap door het TIP wordt verzorgd en de regie, zonder inhoudelijke toeristische marketingkennis wordt uitgevoerd door de gemeente.

 

Voorstel:

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en economie:

-        kennis te nemen van het bijgevoegde bedrijfsplan Delft Marketing.

-        Onder voorwaarde van voorgestelde planning en procedure, akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van € 400.000,-  voor de financiering van de activiteiten van Delft Marketing in 2004. (Dekking uit de Toerisme Reserve).

-        en daartoe vast te stellen de 8e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeesters en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot           ,burgemeester.

 

 

H.G.L.M. Camps                   ,secretaris.




Stuk 5 II

342561

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 13 januari 2004;

 

b e s l u i t :

 

-        kennis te nemen van het bijgevoegde bedrijfsplan Delft Marketing.

-        Onder voorwaarde van voorgestelde planning en procedure, akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van € 400.000,-  voor de financiering van de activiteiten van Delft Marketing in 2004. (Dekking uit de Toerisme Reserve).

-        en daartoe vast te stellen de 8e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 januari 2004.

 

 

 

                                      ,burgemeester.

 

 

                                     

                                      ,griffier.