Stuk 60 I                                                                                                         Delft, 13 april 2004.       

409877

 

Onderwerp:       beschikbaar stellen van voorbereidingskosten ad € 100.000,-- ten behoeve van de Ontwikkelingsvisie Aanpak Buurtwinkelcentra.

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1. Inleiding

In september 2003 is de raad akkoord gegaan met een voorbereidingskrediet van € 50.000,-- voor het maken van uitvoeringsplannen t.l.v. de reservering in de programmabegroting 2004 t/m 2007 voor de uitvoering van de Ontwikkelingsvisie en Wijkeconomie van € 1.900.000,--.

Hierbij is het uitvoeringsschema van het raadstuk Ontwikkelingsvisie Buurtwinkelcentra 2002 – 2010 en Plan van Aanpak (zie de voor u ter inzage gelegde bijlage 1) vertrekpunt, waarbij geldt dat de gemeente alleen met buurtwinkelcentra aan de slag gaat wanneer er een actieve winkeliersvereniging is en men met de gemeente wil werken aan de verbeteringsplannen van de Ontwikkelingsvisie. 

De Ontwikkelingsvisie voor de 14 buurtwinkelcentra staat op de website

www.gemeentedelft.Info; actuele dossiers/Aanpak Buurtwinkelcentra. Met name de nota inventarisatie beoordeling buurtwinkelcentra is in dit verband relevant vanwege de gedetailleerde uitwerking voor elk van de 14 buurtwinkelcentra.    

 

2. Stand van zaken uitvoering

2.1. Subsidies voor buurtwinkels vanaf 15 januari 2004

Winkeliers gevestigd in op 27 november 2003 door de gemeenteraad aangewezen buurtwinkelcentra - kunnen een beroep doen op de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing voor verbouwingskosten e.d Het betreft de volgende buurtwinkelcentra:

·         Per 15 januari 2004 voor  vijf jaar: Verdiplein, Ternatestraat en Vrijheidslaan  

·         Per 1 januari 2005 voor vijf jaar: Multatuliweg en Hof van Delftlaan.

·         Per 1 januari 2006 voor vijf jaar: Dashof en Bikolaan.

 

De gemeentelijke bijdrage in de investering is 30% van de subsidiabele kosten met een maximum van  € 35.000,-- per bedrijf.

 

2.2. Werkorganisatie Aanpak Buurtwinkelcentra gestart op 1 oktober 2003

Het projectteam Buurtwinkels is in oktober 2003 gestart om de plannen uit te werken; in nauw overleg met de ondernemers en hun vertegenwoordigers. De eindverantwoordelijkheid voor het programma ligt bij CKE. Niet alle onderwerpen zijn voor iedereen altijd  tegelijkertijd even interessant. Daarom de onderstaande werkgroepen.    

-          een koersgroep (eenmaal per maand) bestaande uit Wim Eijkelenburg (voorzitter), Mirella v.d. Salm, Adna Plak, Robert Aarts,  Rob Kroeders en Jaap Tuit. Voornaamste onderwerpen: inbedding in gemeentelijk beleid en uitvoeringsplannen, knelpunten en voortgangsbewaking;

-          een projectengroep (zoveel als nodig is): Mirella v.d. Salm (voorzitter), Maaike Konijn, Jeroen Greveling, Mark Graafland, William, betrokken wijkcoördinator en IB.  Deze  vergaderingen zo opzetten dat bij de te bespreken projecten alleen de op dat moment relevante, betrokken mensen worden uitgenodigd;

-          een bedrijvenoverleg (zoveel als nodig is): Rob Kroeders, Jan Willem List en Mirella v.d Salm (voorzitter). winkeliersverenigingen en ondernemers met raad en daad bijstaan en communicatie en overleg met buurt, bewoners en bedrijven zijn de onderwerpen.

 

2.3. Projecten

Ternatestraat

In samenwerking met de winkeliers en de Kamer van Koophandel is een verbeterplan opgesteld voor het winkelgebied. Start van de werkzaamheden in mei/juni 2004.

De maatregelen zijn:

·         winkeliers verbeteren de winkelpuien.

·         opschonen trottoirs, vrijmaken van obstakels even zijde;

·         plaatsen van nieuwe afvalbakken;

·         verplaatsen en/of vervangen van de TPG-brievenbus;

·         plaatsen van 2 nieuwe lantaarnpalen;

·         plaatsen van 4 fietsenrekken;

·         herbestraten van trottoirs;

·         aanleggen van een centrale verkeersdrempel/oversteekplaats op T-splitsing en uitvoeren in afwijkende steenkleur (oker);

·         versmallen van rijbaan;

·         verbreden van het trottoir voor supermarkt;

·         herordenen van parkeerplaatsen (2 extra parkeerplaatsen);

·         eenrichtingverkeer Ternatestraat  tussen Bankastraat en Ambonstraat.

 

Lidl/Multatuliweg

Met de nodige maatregelen en inspanningen van Lidl en de gemeente is het mogelijk de overlast voor de buurt in te perken. Hierover zijn recent afspraken gemaakt met Lidl en de bewoners, te weten: 

·         van 16 parkeerplaatsen naar 33 parkeerplaatsen aan de voorzijde van de Lidl;

·         controle op naleving van de afspraken over het laden en lossen en zwerfvuil.

 

Binnen 3 maanden worden de nieuwe parkeerplaatsen aangelegd: Lidl betaalt 2/3 en gemeente 1/3 van de kosten.

 

Vrijheidslaan

Buurtwinkelcentrum Vrijheidslaan is opgebouwd uit 2 delen te weten een supermarkt (C1000) en een klein overdekt naar binnengekeerd winkelcentrum. De winkeliersvereniging heeft aangegeven deze 2 delen meer te willen verbinden, waarbij gedacht wordt aan een overkapping van de C1000 naar het overdekte winkelcentrum.  Daarnaast zou men graag de winkels willen opknappen en het aantal m2 winkeloppervlakte willen vergroten, mogelijk ook door herschikking van het aanbod.

 

Met de winkeliers zijn plannen ontwikkeld die variëren van het opknappen van de openbare ruimte, het creëren van een overkapping tot het herstructureren van de winkels door gedeeltelijke nieuwbouw etc. Deze plannen zullen op korte termijn worden voorgelegd aan de winkeliers.

 

Door de slagerij is een subsidieverzoek in het kader van de SBS regeling ingediend voor onder andere het aanpassen van de pui.  De C1000 heeft, los van de verdere aanpak met het winkelcentrum,  plannen om de winkel uit te breiden.

 

Van Foreestweg

Door de toekomstige ontwikkelingen van het Harnaschpoldergebied en de daaraan gekoppelde toename in het aantal huishoudens, zijn de perspectieven voor de Van Foreestweg gunstig.  Voor de eerste oplevering van woningen in Harnaschpolder in 2007 zou een en ander gerealiseerd moeten zijn om vanaf het begin te kunnen werken aan klantenbinding en te profiteren van de vergroting van het verzorgingsgebied.

 

In de sterkte zwakte analyse van het buurtwinkelcentrum worden o.a. de volgende maatregelen aanbevolen: 

·         meer parkeergelegenheid;

·         vergroten van het aandeel food;

·         dubbelbranchering voorkomen;

·         grotere winkelunits;

·         meer eenheid.

 

Op 1 maart j.l. is door de gemeente Delft met de Kamer van Koophandel een bijeenkomst georganiseerd voor de winkeliers. Doel van deze bijeenkomst: de  winkeliersvereniging nieuw leven in te blazen en te brainstormen over verbeteringsmogelijkheden.  

 

Dashof

De winkeliersvereniging signaleert de volgende knelpunten: 

·         onveiligheid van de oversteek Vosselaan – Hazelwormlaan;

·         parkeerproblematiek;

·         opstopping Hagedissingel;

 

onveiligheid van de oversteek Vosselaan – Hazelwormstraat

Inmiddels is een zebrapad aangelegd en zijn er paaltjes geplaatst.

 

parkeerproblematiek

In 2002 zijn er een flink aantal extra parkeerplaatsen aangelegd o.a. lang de Hagedissingel. De winkeliersvereniging is echter van mening is dat het aantal niet voldoende is. Uit tellingen die zijn gehouden blijkt dat de bezettingsgraat relatief hoog is, maar niet direct aanleiding geeft extra parkeerplaatsen aan te leggen.

Momenteel wordt bezien welke maatregelen reëel zijn om in te gaan op de wensen van bewoners en bedrijven. 

 

Bikoplein

Buurtwinkelcentrum Bikoplein is recent heringericht voornamelijk om de verkeersveiligheid te vergroten en het fout parkeren te remmen. Door de winkeliers is aangegeven dat vooral de “zichtbaarheid”’ of te wel de “onzichtbaarheid” van het winkelcentrum een belangrijke punt van aandacht is. Doordat het winkelcentrum verscholen ligt, lopen de winkeliers veel klanten mis.  Onderzocht wordt wat de mogelijkheden zijn om het winkelcentrum meer zichtbaar te maken.

Bijvoorbeeld een verwijszuil aan de Derde Wereld Dreef.

 

2.4. Overleggen met buurtwinkelcentra

Door de gemeente Delft en de Kamer van Koophandel zijn bijeenkomsten per winkelgebied voor de winkeliers georganiseerd. Doel van deze bijeenkomsten is de winkeliers te motiveren zich te verenigen, waarbij gebruik kan worden gemaakt van de expertise van de Kamer van Koophandel op het gebied van het opzetten van een winkelierverenging. Zo zijn er bijeenkomsten geweest voor het Verdiplein, de Krakeelpolderweg, de Vrijheidslaan en de winkeliersvereniging Hof van Delft.  Alle winkeliersverenigingen kunnen een beroep doen op gemeente en Kamer van Koophandel om deel te nemen hun vergaderingen. 

 

3. Budget voorbereidingskosten

Met het eerste voorbereidingskrediet zijn de uitgaven voor bovenstaande plannen betaald en een deel van de uitvoeringskosten van de Ternatestraat. Het tweede voorbereidingskrediet is nodig om:

·         de plannen voor de Vrijheidslaan, Van Foreestweg en Dashof verder uit te werken;

·         te beginnen met uitwerkingsplannen voor Verdiplein  en Hof van Delftlaan;

·         uitvoeringskosten Ternatestraat en extra parkeervoorzieningen bij Dashof en Multatuliweg;

·         bewegwijzering Ternatestraat vanuit Rijswijk en winkelcentra Tanthof West en – Oost.

·         zichtbaarheid van het Bikoplein te vergroten.

 

4. Voorstel

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis en economie, een budget voorbereidingskosten beschikbaar te stellen van € 100.000,-- t.l.v. de  € 200.000, -- van de Reserve Nutswinsten  gereserveerd voor Buurtwinkelcentra en daartoe vast te stellen de 27e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

H.G.L.M.  Camps          ,secretaris.

 

 


Stuk 60 II

409877

 

De raad der gemeente Delft:

 

Gelezen van het voorstel van het college van 13 april 2004;

 

B e s l u i t:

 

Akkoord te gaan met een budget  voorbereidingskosten  van € 100.000,--  t.l.v. de  € 200.000, -- van de Reserve Nutswinsten  gereserveerd voor Buurtwinkelcentra en daartoe vast te stellen de 27e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2004.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van  29 april 2004.

 

 

 

                                                           ,burgemeester.

 

 

 

                                                           ,griffier.