
naar agenda 10 maar 2005

naar agenda 29 maart 2005
naar agenda 7 april 2005

naar agenda
19 mei 2005
|
|
Voorzitter: |
Dhr. H. Gabeler |
Griffier: |
Dhr. M. van der Slikke |
Aanwezig: |
De wethouders Grashoff en
Baljé.
De dames Junius, Welle
Donker, Geursen en Lourens.
De heren Schut, Stoelinga,
De Wit, Kiela, Bot, Van Wijk, De Prez, Van Putten, Van Breukelen, Van
den Doel, De Koning, De Jong, Vuijk, Van Leeuwen, Van der Goot, Engels
en Kroon. |
|
Presentatie Vermeercentrum
door mevrouw Lokin en de heer Van Leeuwen |
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering. |
2. |
Mededelingen
Er zijn geen mededelingen. |
3. |
Inventarisatie wensen
publieke tribune om bij een van de agendapunten het woord te voeren.
De heren Otto, Boon, Bavelmans en Bergsma en mevrouw Van Leeuwen bij
agendapunt 8. |
4. |
Vaststellen besluitenlijst
3 februari d.d. 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld. |
5. |
Vaststellen lijst niet te
bespreken stukken
De lijst wordt ongewijzigd vastgesteld. |
6. |
Rondvraag
Er zijn geen rondvragen. |
7.
|
Vermeercentrum Delft
(538839)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie. De
commissie brengt advies uit aan de raad.
De fracties CDA, VVD,
Stadsbelangen, ChristenUnie/SGP en GroenLinks/Kroon adviseren positief
over het voorstel.
De fracties STIP, PvdA en Leefbaar Delft nemen het voorstel mee terug
naar de fractie.
De fractie van D66 adviseert negatief over het voorstel.
Na de beraadslaging doet
wethouder Baljé de volgende toezegging:
De wethouder zal nagaan of het zinvol is, om een marketingonderzoek te
houden, wat een haalbare prijs is voor het toekomstige de
toegangskaart voor het VermeerCentrum. |
|
LVVP- Delft,
eindrapport "Duurzaam bereikbaar"- voorlopig besluit
(451567)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie, waarna het
stuk kan worden vrijgegeven voor de inzage.
Insprekers:
Dhr. Otto pleit voor een open discussie over dit LVVP.
Dhr. Boon gaat in op de relatie Spporzoneplan en LVVP en pleit
o.a. voor behoud van de Phoenixweg als wijkontsluitingsweg.
Dhr. Bavelmans spreekt namens de VONCW. Het is een gemiste kans
als dit plan zonder wijziging de inspraak ingaat. Het is duidelijk
niet gebaseerd op de nota Economische ontwikkeling Delft 2025 (1998).
De maatregelen mbt de automobiliteit en voor verkeers- en
vervoersvoorzieningen schieten schromelijk tekort. Ook voor de
omvangrijke pendel van arbeidskrachten moet meer aandacht zijn.
Sprekers vertegenwoordigt ook de LOVD. Ook deze organisatie acht de
nota niet rijp voor de inspraak. Hoewel er een aantal goede
maatregelen – zoals de fiets- en openbaar vervoerplannen – in
staat, zijn er tal van onvolkomenheden, zoals de te geringe aandacht
voor luchtverontreiniging en het eigen gemeentelijk aandeel daarin.
Spreker deelt zijn inspraakbijdrage uit aan de aanwezigen.
Dhr. Bergsma spreekt namens de BGHV (groep ‘grensbewoners’
nieuwbouw Harnaschpolder). De maatregelen in het LVVP zullen de reeds
gevaarlijke situatie bij het kruispunt Provincialeweg / Van
Foreestwegweg / Ruys de Beerenbrouckstraat verergeren.
Mw. Van Leeuwen spreekt als bewoner van de Julianalaan en
namens belangenvereniging TU Noord en vraag aandacht voor
luchtvervuiling en geluidsemissie.
Wethouder Grashoff
gaat in op de insprekers:
Hij zegt toe een openbare informatie- en discussieavond te
organiseren, dit is gebruikelijk bij de ter inzagelegging. Over de
relatie Spoorzoneplan – LVVP stelt hij dat het Verkeer- en
Vervoerplan leidend is, kader voor ontwikkelingsplannen zoals het
Spoorzoneplan. Er komen aanvullende maatregelen voor onveilige
kruisingen. Het gemeentelijk wagenpark zal – bij wijze van
voorbeeldfunctie – onder de loep worden genomen mbt uitstoot. Stil
asfalt behoort wel tot de voornemens. Als toch blijkt dat geluids- en
luchtvervuiling boven de norm uitkomen, zullen voor die plekken
aanvullende maatregelen worden bedacht.
De voorzitter geeft
het woord aan de commissie.
De heer Kiela: de
fractie PvdA staat positief ten opzichte van beide nota’s. Eens met
de ambitieuze doelstelling: Delft moet weer in de landelijke top 3 van
beste fietssteden. Opvallend is dat ment name technische instrumenten
worden ingezet. Hij signaleert te weinig aandacht voor bijvoorbeeld
handhaving.
Mw. Junius (CDA): Een bereikbare stad en maximale doorstroming
is van groot belang. Feit is dat 75% van de Nederlanders met de auto
gaat, dus niet eens met de prioriteitstelling fiets – OV – en dan
pas de auto. Een en/en beleid is noodzakelijk. Zij heeft zorgen over
het afschaffen van de vele buslijnen. Geen Invoering van 40
km-snelheid, meer ongelijkvloerse kruisingen.
De heer Van Leeuwen (VVD) staat in grote lijnen achter het
plan. Heeft op onderdelen andere wensen. Doorstroming van het verkeer
is van vitaal belang, dus geen extra obtakels als afsluitingen,
drempels, geen 40 km limiet. Een P&R-voorziening bij station Delft
Zuid en een grote ring rondom de stad zouden maatregelen zijn die
helpen. Eens met de maatregelen als servicelijn, meer vrijliggende
fietspaden.
De heer Meuleman (Stadsbelangen) stelt voor dat het college na
de ter inzagetermijn met de indieners van zienswijzen openbaar in
discussie gaat, voordat de schriftelijke reactie wordt geformuleerd.
Het LVVP gaat teveel uit van de fietser. De overheid moet erkennen dat
het autogebruik niet meer weg te denken is en noodzakelijk voor de
economie van de stad. Voor terugdringen van de luchtverontreiniging
zijn versmalling van wegen en instellen van 40 km-limiet funest. De
40km kan bovendien wettelijk niet. Doorstroming autoverkeer naar en
rond de binnenstad is van groot belang. Het openbaar vervoer in
Tanthof Oost wordt feitelijk opgeheven. Spreker stelt voor om bus 62
opnieuw te laten rijden. Het LVVP kan de inspraak in.
Voorzitter
brengt het voorstel van Stadsbelangen in stemming: een open discussie
tussen college en indieners van zienswijzen na afloop van de ter
visielegging, voorafgaand aan de schriftelijke reactie van het
college. De commissie is hier in meerderheid voor.
De heer Van der Goot
(ChristenUnie / SGP) is het eens met de prioriteitsvolgorde fiets –
openbaar vervoer – auto. Uitbreiding en verdichting van het fietsnet
is een goede zaak. Het servicenet moet naast de sociale functie ook de
snelle verbinding tussen stad en wijken houden. Doorstroming is
belangrijk, maar door maatregelen als een snelle bus en geen onnodige
hindernissen voor fietsers kunnen mensen er wellicht van weerhouden
worden, die (tweede) auto te kopen. Spreker is kritisch ten opzichte
van de servicelijn: als de verwachte reizigerstoename en
kostenbesparing uitblijft, moet er een weg terug zijn.
De heer Van Breukelen (STIP) onderschrijft het LVVP
grotendeels. Hij heeft op verzoek een lijstje ontvangen van alle
plannen waarin voor de oplossing van verkeersproblemen verwezen wordt
naar het LVVP en beveelt dit aan de overige commissieleden aan. Als
hij dit nu naast het TU Noordplan houdt, valt op dat het antwoord op
de verkeersproblematiek hier veel te mager is uitgewerkt. Hij pleit
voor toevoeging van een aparte paragraaf met een toelichting op het
specifiek Delftse probleem van de grote vervoersvraag, gecombineerd
met de kleine binnenstad.
Mw. Lourens (D66) vindt het een goed en gedegen plan,
samenhangend en met een brede blik. Dat is ook nodig, want dient als
het strategisch kader voor vele concrete plannen. Helaas is het
onderdeel over TU Noord niet concreet genoeg. Zij ziet veel in het
voorstel van de heer Meuleman, om een gesprek mogelijk te maken tussen
het college en de indieners van zienswijzen. Het plan voor de
servicelijnen kent nog veel onzekerheden. Spreekster pleit daarom voor
een goede pilot, monitoring en evaluatie van 1 a 2 jaar.
De heer De Wit (Leefbaar Delft) vindt dat het LVVP de
bereikbaarheid van de binnenstad niet bevordert. Geen 40 km wegen en
teveel belemmeringen op wegen zoals de Voorhofdreef en Ruys de
Beerenbroeckstraat. De heer De Wit vraagt om een second opinion van
het regiolab om de juistheid van de effecten a.g.v. de voorstellen te
controleren.
De heer Van Wijk (GroenLinks) ziet in het LVVP het goede
antwoord op het in goede banen leiden van de verwachte
mobiliteitsgroei van 20% tot 2015, met name veroorzaakt door het
woon-werkverkeer. Deze groei is een aanslag op met name de
luchtkwaliteit. Hij onderschrijft de doelstelling van het LVVP: het
stimuleren van de fiets en het openbaar vervoer en het beperken van
het autoverkeer in de stad. Alleen maatregelen in de sfeer van de
ruimtelijke ordening zijn echter onvoldoende: ook het flankerend
beleid in de vorm van het stimuleren van o.a. fietsgebruik is nodig.
GroenLinks ondersteunt de keuze voor wijkontsluitingswegen met een 40
km-regime en pleit voor snellere invoering hiervan.
Wethouder Grashoff:
Het plan gaat uit van een nulgroei van het autoverkeer door
verbetering van het openbaar vervoer: tramlijn 19, spoorverdubbeling.
Toename van de automobiliteit op dit moment wordt veroorzaakt door de
bouwontwikkelingen. Trent ook elders is, dat het autoverkeer in de
steden afneemt. Inderdaad bestaat er geen wettelijke maximumsnelheid
van 40 km. Dit zal door weginrichting moeten worden bereikt. Wethouder
zegt toe bij de ter inzagelegging de volgende verheldering te geven:
- verhelderen van de toelichting bij
het kaartje busvervoer;
- in een bijlage aangeven welke
maatregelen een positief effect hebben op gebied TU Noord.
In de junivoorstellen komt
aandacht voor :
- voetgangersmaatregelen (in de
projectenlijst);
- bevorderen fietsgebruik allochtonen;
- mogelijk onderzoek kruispunt Van
Foreestweg / Beatrixweg
- mogelijkheid P&R-voorziening bij
station Delft-Zuid.
Wethouder zal nog apart
spreken met de bewonersgroep TU Noord.
De commissie is in
meerderheid voor het ter visie leggen van het LVVP. Het Fietsactieplan
wordt besproken op 29 maart en zal wat de commissie betreft nog niet
ter visie worden gelegd.
Wethouder Grashoff
benadrukt dat de ter visielegging gebeurt onder verantwoordelijkheid
van het college. Hij zal zien of het later ter visie leggen van het
Fietsactieplan inpasbaar is in de planning. Ook over de gewenste
discussie zal hij overleggen in het college. Ook zal hij nazien of de
inspraakverordening deze werkwijze toestaat.
De vergadering wordt
geschorst om 24.00 uur en voortgezet op dinsdag 29 maart. |
9. |
Fietsactieplan II
2005-2010 "Delft, Op de fiets!"-
voorlopig besluit / beschikbaar stellen van een krediet
ad € 2.800.000,- (482122)
Dit agendapunt is behandeld tijdens de voortgezette vergadering op 29
maart 2005.
Aanwezig waren de dames
Koning en Junius en de heren Engels, Van Leeuwen, Stoelinga, Bot, Van
Putten, Van Breukelen, Meuleman, De Jong, Van der Goot en Kroon.
Inspreker de heer Pauw
van de Fietsersbond onderschrijft de ambities van het Fietsactieplan
II omdat de realisatie ervan Delft leefbaar en bereikbaar houdt. De
fiets moet een echt uitnodigende concurrent worden van andere vormen
van mobiliteit. De barrieres voor de fiets in het zuidelijke stadsdeel
(Spoorlijn, Schie en A13) moeten worden geslecht. Daarnaast pleit de
heer Pauw voor een plan voor diefstalpreventie en voor aandacht
voor onderhoud van fietsinfrastructuur.
De heer Stoelinga
(Leefbaar Delft) is een voorstander van het vergroten van
bereikbaarheid en veiligheid, maar houdt graag de hand op de knip in
tijd van bezuinigingen. Mevrouw Koning (PvdA) vindt dat
leefbaarheid en bereikbaarheid alleen te bereiken zijn door te
investeren. Zij dringt bovendien aan op het tegelijk vaststellen van
het Lokaal Verkeer en Vervoersplan (LVVP) en het Fietsactieplan in de
raad. De heer Bot (GroenLinks) is blij met het plan en meldt
dat de investeringen voor de fiets slechts een fractie zijn van de
investeringen voor de auto. Hij vraagt zich af of er geld wordt
gereserveerd voor het onderhoud van de verschillende onderdelen uit
het plan. De heer Kroon (Onafhankelijk) dringt aan op het vroeg
opleveren van fietspaden bij nieuwbouwprojecten om fietsgebruik onder
bewoners te stimuleren. De heer Van Putten (STIP) vindt nota
helder en duidelijk. Hij vraagt bovendien om minder streng op te
treden tegen het fout parkeren van de fiets zolang er niet voldoende
stallingsmogelijkheden zijn. De heer Van der Goot (ChristenUnie/SGP)
vindt het Fietsactieplan II een goede nota. De heer Meuleman
(Stadsbelangen) oordeelt dat de fiets waarschijnlijk geen alternatief
voor de auto kan worden. Zijn fractie stemt in met verbeteringen voor
fietsers, maar maatregelen moeten geen frustraties bij de andere
verkeersdeelnemers veroorzaken. De heer Van Leeuwen (VVD) staat
voor een goed bereikbare stad voor alle verkeersdeelnemers, fietsers,
maar ook bussen en auto’s. De VVD kan zich vinden in de
doelstellingen van het Fietsactieplan II, maar fietsers moeten
gedwongen worden zich beter aan de wettelijke regels te houden.
Mevrouw Junius
(CDA) onderschrijft de doelstellingen in het Fietsactieplan II. Zij
vraagt zich af hoe ouderen worden gestimuleerd langer te blijven
fietsen.
Wethouder Grashoff
legt uit dat hij zoveel mogelijk vrijliggende fietspaden wil
aanleggen, omdat alle verkeersdeelnemers daarbij winnen. Daarnaast
moeten fietspaden ook zoveel mogelijk 2-richtingen worden. Dit
voorkomt oversteken en bevordert snellere fietsroutes. In het
stedelijke gebied zal iedereen daaraan moeten wennen. Wethouder Grashoff
heeft de maatregel aangaande de strenge handhaving tegen fout
geparkeerde fietsen voorlopig ingetrokken, hij komt met een nieuwe
nota handhaving. Hij zal zijn best doen om het Fietsactieplan II
tegelijk met het LVVP in juni aan de raad aan te bieden, maar geeft
geen garanties. De portefeuillehouder komt, samen met de burgemeester,
binnenkort richting de commissie met een plan van aanpak om
fietsendiefstal terug te dringen.
Wethouder Grashoff
komt met een betere uitwerking van de plannen om het fietsgebruik
onder ouderen te stimuleren.
De fractie van Leefbaar
Delft vindt het plan te duur en acht de voorliggende nota het
daarom niet rijp voor inspraak.
De fracties van de PvdA,
GroenLinks, Kroon, STIP, ChristenUnie/SGP, Stadsbelangen, VVD, CDA
en D66 geven de nota vrij voor inspraak. |
10. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering. |
|