Lokaal verkeers- en vervoerplan en
Fiets Actie Plan II (575752, 75754, 575755)
Insprekers:
De heer Bazelmans: het
Delftse bedrijfsleven beschouwt deze plannen als een goede basis voor
nader overleg. Niet van alle onderdelen is de status duidelijk: het is
een mix van algemene voornemens en concrete plannen. Spreker roept op
tot creativiteit in de uitwerking. Zo kan bereikbaarheid ook vergroot
worden door bestemmingen te brengen naar bereikbare plekken. De
geschiktheid van het 40-km concept moet blijken uit een evaluatie van
de eerste proef.
De heer De Vette spreekt zijn teleurstelling uit.
Verkeersremmende maat- regelen aan de Krakeelpolderweg waren
toegezegd direct na de plaatsing van de pollers. In de nota staat, dat
deze maatregelen in een later stadium ‘meeliften’ met andere
projecten. Hij vreest voor de verkeersveiligheid.
De heer Prins van Bewonersvereniging Olofsbuurt /
Westerkwartier en Platform Spoor wijst op de effecten van het LVVP op
de inrichting van de Spoorzone. Op een bewonersavond over dit
onderwerp bleek er veel onge- rustheid te bestaan onder de bewoners.
De heer Kips (3VO) vraagt aandacht voor kinderen. Zij gebruiken
de straat om te spelen en te fietsen. Bij een ongeval valt de schade
vaak mee als de rij- snelheid onder de 30 km per uur lag. Spreker
pleit daarom voor 30 km als maximumsnelheid.
De heer Pauw (Fietserbond): pleit voor een goede
fietsinfrastructuur. Ontbrekende schakel hierbij is een
fietstunnel/-brug Faradayweg. Fietsers zijn de zwakkere
verkeersdeelnemers en hebben wettelijk recht op bescherming. De
onderlinge snelheidsverschillen in het verkeer moeten klein zijn.
Brommers horen qua snelheid bij het overige gemotoriseerde verkeer.
Spreker pleit voor een maximumsnelheid van 30, maximaal 40 km per uur.
De heer Rijk vraagt aandacht voor de luchtkwaliteit in het
gebied rondom de Mijnbouwstraat. Deze moet verbeterd worden en het is
tot op heden niet duidelijk hoed die verbetering wordt ingevuld. Hij
waarschuwt voor de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit langs
stroomwegen.
De heer Bergsma spreekt namens de bewoners Harnaschpolder. Goed
dat de kruising Van Foreestweg nu ook als ‘black spot’ erkend is.
Hij vraagt om uitvoering van de genoemde veiligheidsmaatregelen eerder
dan 2010 en een gelijktijdige aanpak van fietstunnel en kruising. Het
is lastig om als burger te zien hoe het met de kosten zit. Is er geld
voor ondertunneling van de stroom- wegen?
De heer Nanninga ziet veel goede zaken in het LVVP. Stelt aan
het einde van tramlijn 19 een gratis parkeerplaats voor om gebruik
openbaar vervoer te bevorderen. Spreker is tegen belemmeringen voor
vrachtverkeer. Wijkontsluitingswegen moeten een gelijke status en dus
een gelijke snelheid hebben als gebiedsontsluitingswegen: dat
bevordert de doorstroming en dus de luchtkwaliteit.
Mevrouw De Fouw (spreekt ook namens de heer Beugels) vraagt
aandacht voor de plannen Mijnbouwstraat e.o.: die maken geen onderdeel
uit van het LVVP, maar vaststellen van het LVVP leidt tot onomkeerbare
gevolgen voor de buurt.
De heer Snel is blij met de toezegging dat het doorgaande
centrumverkeer over de Sebastiaanbrug wordt ontmoedigd. Kan 40km goed
gehandhaafd worden?
Hij spreekt zijn zorgen uit over de luchtkwaliteit Mijnbouwstraat en
omgeving: er staan tegenstrijdige cijfers in het plan. In het LVVP
zouden ook black spots luchtkwaliteit moeten worden opgenomen. Vraagt
om te onderzoeken of eenrichtingsverkeer op de Sebastiaanbrug mogelijk
is.
Wethouder Grashoff geeft een
reactie op hetgeen door de insprekers naar voren is gebracht. Daaruit
volgen de volgende aanpassingen:
De aanpassing Krakeelpolderweg is opgenomen in het eerste tijdvak,
maar staat inderdaad verkeerd. Dit wordt gecorrigeerd.
De kruising Van Foreestweg is een van de plekken waar de meeste
ongeluk- ken gebeurden: hij zal het antwoord in de inspraaknota
aanpassen.
Eerste termijn commissie:
De commissie stelt een aantal
vragen aan de wethouder en doet de volgende uitspraken / voorstellen:
STIP,
PvdA en GroenLinks achten de fietsverwijderacties in de
binnenstad ontoelaatbaar zolang er nog volstrekt onvoldoende
fietsparkeerplaatsen zijn.
Fracties VVD, CDA, Leefbaar Delft en
Stadsbelangen zijn niet voor het invoeren van een wegcategorie 40
km/uur.
Fractie PvdA stelt voor de
eindpunten van de tramlijnen 1 en 19 met elkaar te verbinden langs
station Delft Zuid, om zo het gebruik van het openbaar vervoer te
bevorderen.
Wethouder Grashoff doet de
volgende toezeggingen:
De ’40 km-inrichting’ van de Ruys
de Beerenbroucklaan wordt ook geëvalu- eerd op effect op de
doorstroming van het verkeer.
Het definitieve plan voor de
servicelijn komt terug naar de commissie. De mogelijkheid van een ‘rondje
markt’ op de route van de servicelijn zal hij onderzoeken.
Er komt een afzonderlijk voorstel voor
extra stallingsmogelijkheden voor fietsen in de binnenstad. Er zal tot
die tijd geen grote fietsverwijderactie gehouden worden.
|