
naar agenda
10 november 2005

naar agenda
|
|
c o n c e p t
Voorzitter : dhr. H.
Gabeler
Griffier : mw. A. Niesthoven
Aanwezig : wethouders R. Grashoff
de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA) en M.C. Junius (CDA);
de heren R. Clason (PvdA), E. Mennes (D66), R. Eduard (Leefbaar
Delft), R. Witsenboer (GroenLinks), R.Kroon (Onafhankelijk), J.B. van
Putten en A. van Breukelen (STIP), N. Van Doeveren (CDA). A. van
Leeuwen (VVD) en D. van der Goot (ChristenUnie/SGP) .
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de
vergadering |
|
|
2. |
Inventarisatie
insprekers
Voor agendapunt 7 Handhaving Fietsparkeren: Mw. Van Slooten,
studentenvakbond VSSD, mw. Van Renssen, winkeliersvereniging De Klis,
de heer Boonstra, Fietserbond en de heer Stoelinga. Voor agendapunt 8
Herinrichting Nassaulaan: de heer Van de Goorberg. |
|
|
3. |
Vaststellen
besluitenlijsten van de openbare vergadering van 6
oktober 2005. Het verslag wordt
ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
|
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken
De Lijst Niet te bespreken stukken wordt vastgesteld. |
|
|
5. |
Mededelingen
Afmelding van de heer De Koning (Stadsbelangen). Zijn fractie
onderschrijft beide collegebesluiten op de bespreekagenda. De heer
Mennes (D66) zal pas vanaf ca 21.00 uur aanwezig zijn. De
voorzitter deelt mede dat de door de commissie gevraagde presentatie
Bedrijfsplan 2006 van het Toeristisch Informatiepunt in december zal
plaatsvinden. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Kroon heeft voor de zomer schriftelijke vragen gesteld over de
verkeerssituatie rond de bouw van de Delfgauwse Wije. Met het antwoord
van het college is hij niet tevreden. De weg is – in tegenstelling
tot wat het college stelt – niet vrij van obstakels. Wat kan het
college hiertegen doen? Wethouder Grashoff zegt toe daar een extra
verkeersbord te plaatsen.
De heer Van Leeuwen: Dinsdag was er een inspraakavond over autoluw.
Hiervan wist hij niets. Er waren bij de commissievergadering
Duurzaamheid enkele bezoekers / insprekers die hier ook bij hadden
willen zijn. Is het mogelijk om dergelijke bijeenkomsten te plannen op
avonden waarop er geen commissie is? Wethouder Grashoff: Bij dit soort
informatieavonden worden alleen de direct betrokkenen uitgenodigd. Het
is wel mogelijk om de commissie een lijstje data te geven, maar het is
niet mogelijk om volledig om de commissie heen te plannen.
Mw. Zweekhorst: Fractie PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld over
de verkeersveiligheid op de Foreestweg, met name over wat er gebeurt
wanneer een verkeerslicht uitvalt. Het antwoord van het college was
zeer informatief en het zou goed zijn als dit algemeen bekend werd. Is
het mogelijk dat het college deze antwoorden in de Stadskrant
publiceert? Wethouder Grashoff zegt toe, dit onder de aandacht te
brengen van de – onafhankelijke – redactie. |
|
|
7. |
Handhaving Fietsparkeren Binnenstad)
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers. Mw. Van Slooten: VSSD:
voor studenten heeft dit handhavingsplan grote gevolgen. Er zijn geen
goede argumenten voor handhaving. Met de fiets kun je exact de plaats
van je bestemming bereiken. Er zijn winkeliers die klagen over kapotte
ruiten: het voor handhaving beschikbare geld zou je ook kunnen
gebruiken voor preventieve maatregelen als een stang voor de
winkelruit etc. Dit plan is symptoombestrijding, zorg voor voldoende
rekken. Fietsenrazzia’s houden in het stationsgebied is belachelijk:
het vinden van een vrije plek voor de fiets in het rek is bijna
onmogelijk, zeker in het weekend.
Mevrouw Van Renssen van winkeliersvereniging De Klis stelt een goed
overleg met de gemeente op prijs. Daaraan heeft het – ondanks de
bestaande afspraken – ontbroken. Gevolg is nu dat er
fietsparkeerplaatsen worden geplaatst op ongeschikte plekken, sommige
zelfs op autoparkeerplaatsen. De heer Boonstra van de Fietsersbond
heeft grote zorg over dit plan. De schaarse ruimte moet goed beheerd
worden: fietswrakken en gevaarlijk geparkeerde fietsen mogen
verwijderd. Maar er moeten veel meer goede rekken op belangrijke
plaatsen als uitgaanscentra en winkels zijn. De capaciteit op het
Stationsplein is zeer onvoldoende. De Fietsersbond is van mening dat
hier sprake is van onzorgvuldig beleid. Handhaven in de binnenstad zal
tot dezelfde problemen leiden als nu rond het station. De heer
Stoelinga las een artikeltje in de krant met de titel: ‘er is
nergens plaats voor mijn fiets bij het station’. Het is negatief
beleid om fietsen daar weg te halen, en het is geen oplossing. Nu dit
ook in de stad gaat gebeuren, moet spreker benadrukken dat het de
verkeerde volgorde is: niet eerst repressie en dan pas bijplaatsen.
Niemand heeft last van tegen brugleuningen en lantaarnpalen geplaatste
fietsen. Wethouder Grashoff reageert. Het voorstel is niet of slecht
gelezen, er bestaat een verkeerd beeld nu. Dat kan aan het persbericht
hebben gelegen. Het gaat om handhaven op 3 locaties. Op het
Bastiaansplein is het een chaos, vooral op zaterdag. Veel
fietsenrekken zijn vrij, en veel fietsen staan los. De situatie op de
Oude Langendijk langs het water is gevaarlijk, en de Markt is het
mooiste plein van het land en alternatieven voor fietsparkeren zijn
dicht in de buurt voorhanden. De volgorde is: eerst fietsenrekken
bijplaatsen, en handhaving is beperkt tot de vrije pleinruimte, niet
in de omringende straten. Rond het Stationsplein, dat geen onderdeel
is van dit besluit, blijft de situatie zoals die is. Daar zijn nu al
2200 fietsparkeerplekken en er wordt gezocht naar mogelijkheden om er
nog meer bij te maken. Er zijn nog maar twee modellen fietsenrekken:
het tulpmodel en de ‘nietjes’. Kennelijk is er geen contact
geweest met winkeliersvereniging De Klis, waarvoor excuses. Momenteel
wordt er gezocht naar compenserende plekken voor de rekken die
inderdaad niet overal even handig geplaatst zijn. In de hele stad zijn
er ongeveer 3.000 fietsenrekken, en er worden er nu 800 bijgeplaatst.
Er wordt dus veel gedaan. De commissie stelt vragen en maakt
opmerkingen over de volgende onderwerpen:
- Goed dat er meer fietsrekken bijkomen;
- Goed om te handhaven op plekken
waar het onveilig is; dat geldt voor de Oude Langendijk;
- Handhaving op plaatsen waar de
verkeersveiligheid in het geding is, hoeft niet te worden
besloten, dat is immers een zaak van de politie;
- Voordat het handhaven begint:
zorg voor voldoende fietsparkeerplaatsen en toon gedurende
langere tijd aan dat dit werkelijk voldoende is.
- Is er wel rekening gehouden met
het aantal te parkeren fietsen tijdens piektijden?
- Handhaven op het Bastiaansplein
gaat niet lukken: vooral voor de supermarkt ontbreken de
fietsenrekken
- Handhaven is overdreven en komt het imago van Delft als fietsstad
niet ten goede;
- Dit plan mag het fietsgebruik op
geen enkele manier hinderen of afremmen;
- Het plan is doordacht en
zorgvuldig en ordelijkheid komt ten goede aan gebruikers van
rolstoelen, rollators, kinderwagens etc.;
- Maak via belijning parkeervakken
waar fietsen op een standaard kunnen staan;
- Maak de Bisiklette gratis en
zonder bewaking;
- Reken in de aanlooptijd geen
kosten voor het weghalen van verkeerd geparkeerde fietsen;
- Houd bij het plaatsen van
fietsnietjes rekening met de bereikbaarheid van de winkels;
- Geen nietjes plaatsen waar auto’s
kunnen staan;
- Er zijn extra – flexibele –
fietsparkeerplaatsen nodig tijdens evenementen;
- Waar kunnen scooters worden
geparkeerd?
- Een betere fietsbereikbaarheid
lokaal betekent een betere autobereikbaarheid regionaal;
- Op de tekening staat dat er op de
Oude Langendijk niet alleen gehandhaafd wordt aan de
waterkant, maar ook op de stoepen. Klopt dit wel ?
Wethouder Grashoff is blij met de positieve houding van de commissie
ten opzichte van fietsen. Op het Bastiaansplein is het in korte tijd
een puinbak geworden. De fietsenrekken op ca 50 meter van de
supermarkt staan veel leeg. Er is onderzoek gedaan naar het aantal
fietsenplekken en het aantal geparkeerde fietsen. Zelfs op zaterdag is
het aantal fietsklemmen groter dan het aantal geparkeerde fietsen. Op
de korte termijn worden hier 150 nieuwe klemmen bijgeplaatst. Allemaal
niet op het plein, maar wel op beperkte loopafstand van de 2 ingangen
van de supermarkt. Als je niet handhaaft maar klemmen plaatst op het
plein, zal de constatering zijn dat de klemmen vlak naast de entree
vol staan, en dat de fietsen verder los worden neergezet. Handhaving
wordt niet geloofwaardiger door op het plein fietsklemmen te plaatsen,
maar dat is wel het begin van het einde van de kwaliteit van het
plein.
Het plan nu is, eerst rekken bijplaatsen en in januari beginnen met
handhaven.
Inderdaad is de kaart voor wat
betreft de Oude Langendijk verkeerd ingetekend: het betreft alleen de
waterkant, niet de stoep. Kostendekkend
tarief is nu nog niet aan de orde. Er is wel even tijd nodig om te
ontdekken hoeveel handhaving nodig is. Kosten uit het parkeerfonds
betalen is een voorlopige maatregel. Het is een goede suggestie om bij
evenementen verplaatsbare fietsklemmen te gebruiken, wethouder gaat
daarmee aan de slag. Scooters en brommers vallen onder hetzelfde
regime als fietsen. Wat betreft de vraag over gratis (on)bewaakte
stallingen: Er is al een stalling waar het eerste uur gratis is. Het
gebruik ervan is toegenomen, maar is nog niet optimaal. Misschien is
het een stukje gewenning, de bebording kan ook beter. De bewaakte
stalling Zuidpoort komt eind volgend jaar beschikbaar. De publiciteit
hiervoor wordt groot ingezet. Handhaving moest wel worden
georganiseerd en in een nota worden vastgelegd, want anders is het
voor de politie geen prioriteit. In zeven gevallen zijn fietsnietjes
op autoparkeerplaatsen gezet. Hiervan zijn vier plaatsen geen
officiële omdat ze te klein waren. Die telden dus al niet mee. De
andere plaatsen kunnen worden gecompenseerd in de parkeergarage.
Voorzitter constateert dat de fracties
Stip, Leefbaar Delft, D66, CDA en CU/SGP tegen handhaving zijn op het
Bastiaansplein. De fracties
GroenLinks, Stadsbelangen, Kroon, PvdA en VVD zijn hier voor. Fracties
Leefbaar Delft en CU/SGP en D66 vinden alleen het argument van de
verkeersveiligheid een reden voor handhaving (dus wel op de Oude
Langendijk). Fractie CDA is akkoord
met handhaving op de Markt en de Oude Langendijk.
Het volledige plan wordt onderschreven door de fracties VVD, Kroon,
GroenLinks, Stadsbelangen en PvdA (deze laatste met een voorbehoud
voor de kostendekkendheid).
Wethouder Grashoff doet de volgende toezeggingen:
- In maart / april ontvangt de
commissie een tussenrapportage resultaten handhaving.
- Met de bedrijfsleider supermarkt
Bastiaanplein wordt contact opgenomen in verband met het
informeren van klanten/fietsers.
- De mogelijkheid van verplaatsbare
fietsenstalling bij evenementen wordt onderzocht.
|
|
|
8. |
Herinrichting Nassaulaan, voorlopig
ontwerp
Dit onderwerp is op de agenda geplaatst op verzoek van de fractie van
de VVD.
De voorzitter geeft het woord aan de inspreker. De
heer Van der Goorberg woont al vanaf 1979 aan de Nassaulaan in de
Wippolder. In november 2004 was hij bij een presentatie van de
gemeente over de plannen voor de Nassaulaan. Er moest wat gebeuren,
want het is daar gevaarlijk. Spreker is tevreden met de maatregelen
die binnenkort genomen worden en hij dankt de gemeente daarvoor. Hij
zou willen vragen om een extra vluchtheuveltje om de snelheid in de
straat wat te verminderen. Een volledige afsluiting van de Nassaulaan
voor het autoverkeer zou nog beter zijn. De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over de volgende
onderwerpen
- Wacht met afsluiting van de
Nassaulaan voor doorgaand verkeer totdat de N470 gereed is,
anders krijg je een levensgevaarlijke situatie op de
Delfgauwseweg;
- Afsluiting Nassaulaan zou ook
voor de luchtkwaliteit op de Delfgauwseweg slecht zijn;
- Wat is het effect op de
luchtkwaliteit Nassaulaan?
- Is het doortrekken van de Hoflaan
een mogelijkheid?
Wethouder Grashoff: Met het LVVP is vastgesteld dat de Nassaulaan op
termijn een 30-km weg wordt. Daarmee is dit een raadsbesluit. Dilemma
is: moeten we wachten tot de N470 klaar is of gaan we in op de lang
gevoelde wens van de mensen uit de Wippolder om deze lange kaarsrechte
weg die dwars door de wijk loopt, veiliger te maken. De N470 is een
project in uitvoering, en zal eind 2007 klaar zijn. In de tussentijd
kunnen verbeteringen in de wijk worden aangebracht, te beginnen met de
meest kwetsbare plek, namelijk de school. Snelheid daar omlaag brengen
past in de ‘kinderen veilig naar school’- strategie. In de komende
tijd wordt gewerkt aan een mogelijke spitsafsluiting, waardoor met
name in de spits de verkeersdruk op de Delfgauwseweg afneemt. Op de
A13 gaat de snelheid terug naar 100 km p u . In het LVVP is vastgelegd
dat de Hoflaan niet wordt doorgetrokken. Op
de Nassaulaan zelf is geen normoverschrijding luchtkwaliteit:. Als
uiteindelijk het 30km-regime is ingevoerd, is de snelheid zowel lager
als constanter. Het verkeerslicht bij de school wordt op verzoek niet
weggehaald. Inspreker Van de
Goorberg: u moet eens komen kijken hoe vol de Nassaulaan staat tussen
4 en 8 uur, als er file is op de A13. De buurt had verwacht dat al de
verbeteringen nog in 2005 zouden worden gerealiseerd.
De voorzitter concludeert dat de commissie unaniem het collegebesluit
onderschrijft.
|
|
|
9. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.10 uur.
|
|
|
|