15 november 2005

Besluitenlijst commissie Cultuur, Kennis, Economie en Mobiliteit 10 november 2005

 


naar agenda
10 november 2005
 


naar agenda

 

                                          c o n c e p t

Voorzitter    : dhr. H. Gabeler
Griffier         : mw. A. Niesthoven
Aanwezig    : wethouders R. Grashoff
                    de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA) en M.C. Junius (CDA);
                    de heren R. Clason (PvdA), E. Mennes (D66), R. Eduard (Leefbaar 
                    Delft), R. Witsenboer (GroenLinks), R.Kroon (Onafhankelijk), J.B. van 
                    Putten en A. van Breukelen (STIP), N. Van Doeveren (CDA). A. van 
                    Leeuwen (VVD) en D. van der Goot (ChristenUnie/SGP) .

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering

2.

Inventarisatie insprekers
Voor agendapunt 7 Handhaving Fietsparkeren: Mw. Van Slooten, studentenvakbond VSSD, mw. Van Renssen, winkeliersvereniging De Klis, de heer Boonstra, Fietserbond en de heer Stoelinga. Voor agendapunt 8 Herinrichting Nassaulaan: de heer Van de Goorberg.

3.

Vaststellen besluitenlijsten van de openbare vergadering van 6 oktober 2005. Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld.
Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De Lijst Niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.

5.

Mededelingen
Afmelding van de heer De Koning (Stadsbelangen). Zijn fractie onderschrijft beide collegebesluiten op de bespreekagenda. De heer Mennes (D66) zal pas vanaf ca 21.00 uur aanwezig zijn.
De voorzitter deelt mede dat de door de commissie gevraagde presentatie Bedrijfsplan 2006 van het Toeristisch Informatiepunt in december zal plaatsvinden.

6.

Rondvraag
De heer Kroon heeft voor de zomer schriftelijke vragen gesteld over de verkeerssituatie rond de bouw van de Delfgauwse Wije. Met het antwoord van het college is hij niet tevreden. De weg is – in tegenstelling tot wat het college stelt – niet vrij van obstakels. Wat kan het college hiertegen doen? Wethouder Grashoff zegt toe daar een extra verkeersbord te plaatsen.
De heer Van Leeuwen: Dinsdag was er een inspraakavond over autoluw. Hiervan wist hij niets. Er waren bij de commissievergadering Duurzaamheid enkele bezoekers / insprekers die hier ook bij hadden willen zijn. Is het mogelijk om dergelijke bijeenkomsten te plannen op avonden waarop er geen commissie is? Wethouder Grashoff: Bij dit soort informatieavonden worden alleen de direct betrokkenen uitgenodigd. Het is wel mogelijk om de commissie een lijstje data te geven, maar het is niet mogelijk om volledig om de commissie heen te plannen.
Mw. Zweekhorst: Fractie PvdA heeft schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid op de Foreestweg, met name over wat er gebeurt wanneer een verkeerslicht uitvalt. Het antwoord van het college was zeer informatief en het zou goed zijn als dit algemeen bekend werd. Is het mogelijk dat het college deze antwoorden in de Stadskrant publiceert? Wethouder Grashoff zegt toe, dit onder de aandacht te brengen van de – onafhankelijke – redactie.

7.

Handhaving Fietsparkeren Binnenstad)
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers. Mw. Van Slooten: VSSD: voor studenten heeft dit handhavingsplan grote gevolgen. Er zijn geen goede argumenten voor handhaving. Met de fiets kun je exact de plaats van je bestemming bereiken. Er zijn winkeliers die klagen over kapotte ruiten: het voor handhaving beschikbare geld zou je ook kunnen gebruiken voor preventieve maatregelen als een stang voor de winkelruit etc. Dit plan is symptoombestrijding, zorg voor voldoende rekken. Fietsenrazzia’s houden in het stationsgebied is belachelijk: het vinden van een vrije plek voor de fiets in het rek is bijna onmogelijk, zeker in het weekend.
Mevrouw Van Renssen van winkeliersvereniging De Klis stelt een goed overleg met de gemeente op prijs. Daaraan heeft het – ondanks de bestaande afspraken – ontbroken. Gevolg is nu dat er fietsparkeerplaatsen worden geplaatst op ongeschikte plekken, sommige zelfs op autoparkeerplaatsen. De heer Boonstra van de Fietsersbond heeft grote zorg over dit plan. De schaarse ruimte moet goed beheerd worden: fietswrakken en gevaarlijk geparkeerde fietsen mogen verwijderd. Maar er moeten veel meer goede rekken op belangrijke plaatsen als uitgaanscentra en winkels zijn. De capaciteit op het Stationsplein is zeer onvoldoende. De Fietsersbond is van mening dat hier sprake is van onzorgvuldig beleid. Handhaven in de binnenstad zal tot dezelfde problemen leiden als nu rond het station. De heer Stoelinga las een artikeltje in de krant met de titel: ‘er is nergens plaats voor mijn fiets bij het station’. Het is negatief beleid om fietsen daar weg te halen, en het is geen oplossing. Nu dit ook in de stad gaat gebeuren, moet spreker benadrukken dat het de verkeerde volgorde is: niet eerst repressie en dan pas bijplaatsen. Niemand heeft last van tegen brugleuningen en lantaarnpalen geplaatste fietsen. Wethouder Grashoff reageert. Het voorstel is niet of slecht gelezen, er bestaat een verkeerd beeld nu. Dat kan aan het persbericht hebben gelegen. Het gaat om handhaven op 3 locaties. Op het Bastiaansplein is het een chaos, vooral op zaterdag. Veel fietsenrekken zijn vrij, en veel fietsen staan los. De situatie op de Oude Langendijk langs het water is gevaarlijk, en de Markt is het mooiste plein van het land en alternatieven voor fietsparkeren zijn dicht in de buurt voorhanden. De volgorde is: eerst fietsenrekken bijplaatsen, en handhaving is beperkt tot de vrije pleinruimte, niet in de omringende straten. Rond het Stationsplein, dat geen onderdeel is van dit besluit, blijft de situatie zoals die is. Daar zijn nu al 2200 fietsparkeerplekken en er wordt gezocht naar mogelijkheden om er nog meer bij te maken. Er zijn nog maar twee modellen fietsenrekken: het tulpmodel en de ‘nietjes’. Kennelijk is er geen contact geweest met winkeliersvereniging De Klis, waarvoor excuses. Momenteel wordt er gezocht naar compenserende plekken voor de rekken die inderdaad niet overal even handig geplaatst zijn. In de hele stad zijn er ongeveer 3.000 fietsenrekken, en er worden er nu 800 bijgeplaatst. Er wordt dus veel gedaan. De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over de volgende onderwerpen:
- Goed dat er meer fietsrekken bijkomen;
- Goed om te handhaven op plekken waar het onveilig is; dat geldt voor de Oude Langendijk;
- Handhaving op plaatsen waar de verkeersveiligheid in het geding is, hoeft niet te worden
  besloten, dat is immers een zaak van de politie;
- Voordat het handhaven begint: zorg voor voldoende fietsparkeerplaatsen en toon gedurende
  langere tijd aan dat dit werkelijk voldoende is.
- Is er wel rekening gehouden met het aantal te parkeren fietsen tijdens piektijden?
- Handhaven op het Bastiaansplein gaat niet lukken: vooral voor de supermarkt ontbreken de
  fietsenrekken
- Handhaven is overdreven en komt het imago van Delft als fietsstad niet ten goede;
- Dit plan mag het fietsgebruik op geen enkele manier hinderen of afremmen;
- Het plan is doordacht en zorgvuldig en ordelijkheid komt ten goede aan gebruikers van
  rolstoelen, rollators, kinderwagens etc.;
- Maak via belijning parkeervakken waar fietsen op een standaard kunnen staan;
- Maak de Bisiklette gratis en zonder bewaking;
- Reken in de aanlooptijd geen kosten voor het weghalen van verkeerd geparkeerde fietsen;
- Houd bij het plaatsen van fietsnietjes rekening met de bereikbaarheid van de winkels;
- Geen nietjes plaatsen waar auto’s kunnen staan;
- Er zijn extra – flexibele – fietsparkeerplaatsen nodig tijdens evenementen;
- Waar kunnen scooters worden geparkeerd?
- Een betere fietsbereikbaarheid lokaal betekent een betere autobereikbaarheid regionaal;
- Op de tekening staat dat er op de Oude Langendijk niet alleen gehandhaafd wordt aan de
  waterkant, maar ook op de stoepen. Klopt dit wel ?
Wethouder Grashoff is blij met de positieve houding van de commissie ten opzichte van fietsen. Op het Bastiaansplein is het in korte tijd een puinbak geworden. De fietsenrekken op ca 50 meter van de supermarkt staan veel leeg. Er is onderzoek gedaan naar het aantal fietsenplekken en het aantal geparkeerde fietsen. Zelfs op zaterdag is het aantal fietsklemmen groter dan het aantal geparkeerde fietsen. Op de korte termijn worden hier 150 nieuwe klemmen bijgeplaatst. Allemaal niet op het plein, maar wel op beperkte loopafstand van de 2 ingangen van de supermarkt. Als je niet handhaaft maar klemmen plaatst op het plein, zal de constatering zijn dat de klemmen vlak naast de entree vol staan, en dat de fietsen verder los worden neergezet. Handhaving wordt niet geloofwaardiger door op het plein fietsklemmen te plaatsen, maar dat is wel het begin van het einde van de kwaliteit van het plein.
Het plan nu is, eerst rekken bijplaatsen en in januari beginnen met handhaven.
Inderdaad is de kaart voor wat betreft de Oude Langendijk verkeerd ingetekend: het betreft alleen de waterkant, niet de stoep. Kostendekkend tarief is nu nog niet aan de orde. Er is wel even tijd nodig om te ontdekken hoeveel handhaving nodig is. Kosten uit het parkeerfonds betalen is een voorlopige maatregel. Het is een goede suggestie om bij evenementen verplaatsbare fietsklemmen te gebruiken, wethouder gaat daarmee aan de slag. Scooters en brommers vallen onder hetzelfde regime als fietsen. Wat betreft de vraag over gratis (on)bewaakte stallingen: Er is al een stalling waar het eerste uur gratis is. Het gebruik ervan is toegenomen, maar is nog niet optimaal. Misschien is het een stukje gewenning, de bebording kan ook beter. De bewaakte stalling Zuidpoort komt eind volgend jaar beschikbaar. De publiciteit hiervoor wordt groot ingezet. Handhaving moest wel worden georganiseerd en in een nota worden vastgelegd, want anders is het voor de politie geen prioriteit. In zeven gevallen zijn fietsnietjes op autoparkeerplaatsen gezet. Hiervan zijn vier plaatsen geen officiële omdat ze te klein waren. Die telden dus al niet mee. De andere plaatsen kunnen worden gecompenseerd in de parkeergarage. Voorzitter constateert dat de fracties Stip, Leefbaar Delft, D66, CDA en CU/SGP tegen handhaving zijn op het Bastiaansplein. De fracties GroenLinks, Stadsbelangen, Kroon, PvdA en VVD zijn hier voor. Fracties Leefbaar Delft en CU/SGP en D66 vinden alleen het argument van de verkeersveiligheid een reden voor handhaving (dus wel op de Oude Langendijk). Fractie CDA is akkoord met handhaving op de Markt en de Oude Langendijk.
Het volledige plan wordt onderschreven door de fracties VVD, Kroon, GroenLinks, Stadsbelangen en PvdA (deze laatste met een voorbehoud voor de kostendekkendheid).
Wethouder Grashoff doet de volgende toezeggingen:
- In maart / april ontvangt de commissie een tussenrapportage resultaten handhaving.
- Met de bedrijfsleider supermarkt Bastiaanplein wordt contact opgenomen in verband met het
  informeren van klanten/fietsers.
- De mogelijkheid van verplaatsbare fietsenstalling bij evenementen wordt onderzocht.

8.

Herinrichting Nassaulaan, voorlopig ontwerp
Dit onderwerp is op de agenda geplaatst op verzoek van de fractie van de VVD.
De voorzitter geeft het woord aan de inspreker.
De heer Van der Goorberg woont al vanaf 1979 aan de Nassaulaan in de Wippolder. In november 2004 was hij bij een presentatie van de gemeente over de plannen voor de Nassaulaan. Er moest wat gebeuren, want het is daar gevaarlijk. Spreker is tevreden met de maatregelen die binnenkort genomen worden en hij dankt de gemeente daarvoor. Hij zou willen vragen om een extra vluchtheuveltje om de snelheid in de straat wat te verminderen. Een volledige afsluiting van de Nassaulaan voor het autoverkeer zou nog beter zijn. De commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over de volgende onderwerpen
- Wacht met afsluiting van de Nassaulaan voor doorgaand verkeer totdat de N470 gereed is,
  anders krijg je een levensgevaarlijke situatie op de Delfgauwseweg;
- Afsluiting Nassaulaan zou ook voor de luchtkwaliteit op de Delfgauwseweg slecht zijn;
- Wat is het effect op de luchtkwaliteit Nassaulaan?
- Is het doortrekken van de Hoflaan een mogelijkheid?
Wethouder Grashoff: Met het LVVP is vastgesteld dat de Nassaulaan op termijn een 30-km weg wordt. Daarmee is dit een raadsbesluit. Dilemma is: moeten we wachten tot de N470 klaar is of gaan we in op de lang gevoelde wens van de mensen uit de Wippolder om deze lange kaarsrechte weg die dwars door de wijk loopt, veiliger te maken. De N470 is een project in uitvoering, en zal eind 2007 klaar zijn. In de tussentijd kunnen verbeteringen in de wijk worden aangebracht, te beginnen met de meest kwetsbare plek, namelijk de school. Snelheid daar omlaag brengen past in de ‘kinderen veilig naar school’- strategie. In de komende tijd wordt gewerkt aan een mogelijke spitsafsluiting, waardoor met name in de spits de verkeersdruk op de Delfgauwseweg afneemt. Op de A13 gaat de snelheid terug naar 100 km p u . In het LVVP is vastgelegd dat de Hoflaan niet wordt doorgetrokken.
Op de Nassaulaan zelf is geen normoverschrijding luchtkwaliteit:. Als uiteindelijk het 30km-regime is ingevoerd, is de snelheid zowel lager als constanter. Het verkeerslicht bij de school wordt op verzoek niet weggehaald. Inspreker Van de Goorberg: u moet eens komen kijken hoe vol de Nassaulaan staat tussen 4 en 8 uur, als er file is op de A13. De buurt had verwacht dat al de verbeteringen nog in 2005 zouden worden gerealiseerd.
De voorzitter concludeert dat de commissie unaniem het collegebesluit onderschrijft.

9.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.10 uur.

 

 

terug naar boven