Datum: donderdag 6 november 2003 – 20.00/21.30u
Locatie: Delftstede, Phoenixstraat 66 te Delft
Opkomst: Circa 40 personen, waarvan 28
geregistreerde volgens de intekenlijst
Gedurende
de inloopavond stonden medewerkers van de gemeente Delft ter beschikking voor
het beantwoorden van vragen. Doel van de avond was om de direct betrokkenen, omwonenden en overige
gebruikers te informeren over de consequenties van de voorgestelde maatregelen
met betrekking op de verkeersveiligheid in de Buitenwatersloot. Middels een
presentatie verdeeld over 6 panelen werd de huidige situatie, de 4
mogelijkheden en het voorstel van het vakteam Mobiliteit toegelicht. Het
voorstel van het vakteam Mobiliteit is het aanleggen van een bussluis, het
aanleggen van fietssuggestiestroken en het niet meer verstrekken van
taxi-ontheffingen.
De
bezoekers hadden de mogelijkheid om schriftelijk opmerkingen te noteren met
betrekking op dit voorstel. Onderaan het verslag zijn de opmerkingen
overgenomen uit deze lijst. Deze is ingedeeld in opmerkingen met betrekking op
het voorstel danwel algemene opmerkingen over de Buitenwatersloot en omgeving.
-
Gedurende de avond hebben er diverse discussies plaatsgevonden met direct
betrokkenen, omwonenden en gebruikers van de Buitenwatersloot. Dat de
Buitenwatersloot verkeersonveilig is en met name bij de ‘Mosjesbrug’ is voor
het merendeel bekend. Er is dan ook behoefte aan een oplossing hiervoor.
-
Om het doorgaande verkeer (grootste veroorzaker verkeersonveiligheid) uit de
Buitenwatersloot te weren dient er een ‘knip’ gemaakt te worden door middel van
een fysieke afsluiting. De locatie en het type van een dergelijke afsluiting
brengt enige discussie met zich mee, al is het merendeel van de bezoekers het
eens met het voorstel van de gemeente.
-
De locatie van de sluis blijkt echter op één locatie mogelijk te zijn i.v.m.
het profiel van de Buitenwatersloot. Deze is gelegen tussen de in- en uitrit
van de huisnummers 321 t/m 325 en de ‘Mosjesbrug’. Het verzoek van enkele van
deze bewoners is om de eventuele bussluis zover mogelijk richting de
‘Mosjesbrug’ te ontwerpen, zodat de in- en uitrit geen hinder ondervindt van de
bussluis, dit wordt in de verdere uitwerking meegenomen.
-
Een andere vraag is of het type bussluis niet gevaarlijk is voor fietsers en of
er daarom geen ander type afsluiting mogelijk is. Dit is in een eerder stadium
al door de gemeente onderzocht. Een alternatief voor de bussluis is het
toepassen van een ‘Poller’. Deze optie is bekeken en bleek na onderzoek
financieel niet rendabel te zijn in verhouding met de aanlegkosten en
onderhoudskosten van een bussluis.
Daar
de gemeente terughoudend is met het toepassen van bussluizen, is het op deze
locatie de enige optie om het doorgaande verkeer te weren en doorgang te bieden
voor de huidige lijndiensten. Er dient wel gestreefd te worden naar een type
bussluis waarin extra aandacht aan fietsers wordt besteed (goede verlichting,
markering, bebording). In een verdere uitwerking wordt nog gekeken of het type
sluis (kuilconstructie) aangepast kan worden om de sluis voor fietsers veiliger
te maken.
-
Een andere discussie betrof de mogelijkheid tot het fysiek afsluiten van het
westelijke gedeelte Buitenwatersloot en de doorgang van de
Buitenwatersloot-Marlotlaan te behouden. Uit eerder onderzoek is deze optie ook
bekeken en het blijkt dat deze maatregel nauwelijks invloed op het doorgaande
verkeer ter hoogte van de ‘mosjesbrug’ waar de verkeersonveilige situatie het
grootst is. Het doorgaande verkeer zal de Buitenwatersloot blijven gebruiken
als alternatieve route voor de Krakeelpolderweg-Westlandseweg. Het verkeer zal
de route vervolgen door de woonwijk om tenslotte bij de Alletta Jacobsstraat de
woonwijk te verlaten. Deze route is voor de gemeente niet acceptabel. Daarbij
blijft het snelheidsprobleem op de Buitenwatersloot bestaan en dient hier
alsnog een oplossing van een drempel gerealiseerd te worden. Gezien de kans
bestaat dat een drempel trillingen veroorzaakt is deze optie juist niet gewenst
voor de huisnummers 321 t/m 325.
-
Op de vraag of een bussluis ook trillingen veroorzaakt wordt uit ervaring bij
andere sluizen vermeld dat deze te verwaarlozen zijn, zeker op deze locatie
waar de bus een lage snelheid heeft in verband met de nabije halteplaatsen. Bij
de afdeling Civiel wordt nagegaan hoe de fundering van een dergelijke sluis is
opgebouwd. Dit wordt teruggekoppeld naar de bewoners van huisnummer 321 t/m
325.
Overigens
is het merendeel van de bezoekers het eens met de overige maatregelen van het
niet meer verlenen van taxi-ontheffingen en het aanleggen van
fietssuggestiestroken op het overige gedeelte van de Buitenwatersloot.
Op
de vraag of in het verslag de procedure van inspraak vermeld kan worden en wat
de mogelijkheden zijn voor het maken van bezwaar, bij deze het antwoord: Het is
mogelijk om bezwaar te maken op het verkeersbesluit welke voor een fysieke
afsluiting genomen moet worden. Verder is het mogelijk dat de bewoner gebruik
maakt van het recht tot inspreken in de Commissie Duurzaamheid.
Schriftelijke
opmerkingen met betrekking tot het voorstel van een bussluis:
1
Bussluis
is geen structurele oplossing. Delft heeft drie belemmeringen in de noord-zuid
richting; spoor, Schie, Provinciale weg. Afsluiting zou leiden tot verlegging
van drukte.
2
Afsluiten
is in feite beloning voor overheid, van het niet willen handhaven van het
éénrichtingsverkeer; de “spookrijders” zijn veelplegers, zij doen dit
stelselmatig en op vaste tijdstippen. Door deze mensen streng aan te pakken
(boete=te laag) zal het probleem verminderen. (Deze mensen horen niet in de
auto thuis)
3
Milieu
argument: omrijden is 3 maal zo lang + het duur nog eens 3 maal zo lang (veel
stoplichten= veel optrekken + remmen)
4
Economische
schade: gebruikers – niet overtreders – zullen qua tijd en afstand gedupeerd
worden. (dit is een veel grotere groep dan de overtreders)
5
Combinatie
van een bussluis + 2 haltes is qua vrije doorgang voor de fietsers in
combinatie met de bussen die stoppen te klein.
6
Wat
voor invloed heeft een bussluis in het wegdek op trilling die via de bodem
wordt afgegeven. Dit i.v.m. de niet onderpaalde bebouwing van de naastgelegen
boerderij.
7
Handhaving
hoge voertuigen zoals hoge Yellow Cabs, andere bussen dan openbaar vervoer,
bedrijfsauto’s e.d. desnoods een kleine camera.
8
Verlichting
herzien t.p.v. eventuele bussluis. Voorstel om trottoir aan de waterkant in te
korten.
9
We
zijn het eens met de het voorstel van de gemeente. Wij zouden het niet eens
zijn met een optie waarbij de Buitenwatersloot wordt afgelsoten ter hoogte van
de Marlotlaan, zodat de Marlotaan vanaf de kant Den Hoorn niet meer bereikbaar
is.
10
Denk
aan voldoende verlichting ter hoogte van de sluis.
11
Verlichting
herzien, trottoir waterzijde inkorten. Ik sta achter het voorstel, prima. Geen
bomen weg.
12
Zoek
naar een goed alternatief voor de bushalte. Desnoods doe je de bushalte meer
naar de brug toe.
13
Zet
de bushalte a.u.b. niet aan de andere kant van de ‘Mosjesbrug’, want dat maakt
de verkeersveiligheid juist nog veel minder.
14
Een
afsluiting op de Buitenwatersloot betekent voor ons bedrijf (gedeelte
Buitenwatersloot – Westlandseweg) een slechtere bereikbaarheid. Hierdoor zullen
wij klanten missen en zal de omzet verminderen. Wij zijn dan ook tegen het
voorstel voor afsluiting van de Buitenwatersloot.
Overige
schriftelijke opmerkingen met betrekking op de Buitenwatersloot:
1
De
fietsroute ‘Mosjesbrug’ richting Combiwerk is ook gevaarlijk. Kan hier ook niet
naar gekeken worden?
2
VRI
afstelling Buitenwatersloot-Krakeelpolderweg;de vraag is of de voetgangers een
paar seconden eerder groen kunnen krijgen in verband met het afslaand verkeer.
3
Oversteek
Buitenwatersloot parallel aan de Krakeelpolderweg: daar een zebrapad aanleggen
en de voetgangerslichten als enige op groen.
4
Of
het mogelijk is om meer verlichting onder het viaduct te plaatsen.
5
Hoe
gaat het met de handhaving van hoge voertuigen zoals ‘yellow cabs’, andere
bussen dan openbaarvervoer, bedrijfauto’s e.d. Desnoods een kleine camera.
6
Buitenwatersloot
hoek Krakeelpolderweg. Als je op de brug bij het voormalig belastingkantoor
staat en rechtsaf wil met de fiets op auto, gaat het voetgangerslicht – waar
trouwens geen zebra ligt – tegelijk op groen.
7
Het
30km gebeid aan de smalle kant van de Buitenwatersloot staat niet volledig
aangegeven. Bijvoorbeeld vanaf de provinciale weg is niets aangegeven.
8
Niet
het gebied zelf, maar de vraag is of er een zebra kan komen (minimaal) tussen
het voormalig Lidl kantoor en het Westeinde.