Programma begroting 2006 – 2009

Discussienotitie Programma Binnenstadmanagement

 

 

1-     Inleiding

De binnenstad is volop dynamiek. Er wordt druk gebouwd, er staat nog een behoorlijk aantal projecten in de steigers en ook het flankerend beleid dat nodig is voor een integrale aanpak van een economisch vitale  en leefbare binnenstad is sterk in ontwikkeling. In het licht van deze ontwikkelingen is het  van belang om enige aanvullende beleidsuitgangspunten voor de periode 2006 – 2009 ter discussie te stellen,  al was het alleen maar omdat dit financiële consequenties heeft.

 

2-     Actuele ontwikkelingen

·       De Zuidpoortgarage met 840 bezoekersplaatsen en 80 bewonersplaatsen is in 2004 in gebruik genomen.

·       Met de in maart opengaande winkels in het Zuidpoortgebied en de daarbij behorende herinrichting van de openbare ruimte is het grootste deel van de invoering van fase 3  van de autoluwe binnenstad gerealiseerd.

·       De uitvoering van het bouwplan van Kruisstraat/Gasthuislaan (veld 2) zal in het najaar van 2005 starten.

·       In het eerste kwartaal van 2005 wordt gestart met de bouw van het woonzorgcomplex aan de Ezelsveldlaan (veld 9) en na de zomer wordt gestart met bouw van het appartementencomplex naast de Sebastiaansbrug (veld 10).

·       De drie Verenigingen van Eigenaren in het Veste-gebied ontwikkelen plannen voor de verbetering van hun vastgoed; de gemeente zal in aansluiting hierop de openbare ruimte opknappen, waarvoor in de programmabegroting 2005- 2008 middelen beschikbaar zijn gesteld.

·       De gemeente staat op het punt om deel te gaan nemen aan een Vastgoed Ontwikkelingsmaatschappij, waarmee middels gerichte aankoop van strategische panden invloed uitgeoefend kan worden op de invulling van het kernwinkelgebied.

·       Direct na de zomer van 2005 wordt gestart met de bouw van de Koepoortgarage. Deze wordt in 2007 in gebruik genomen.

·       De Stichting Centrum Management is voornemens zich met nieuwe energie te storten op promotie en marketing activiteiten om de binnenstad in de regio nog beter op de kaart te zetten.

·       Diverse activiteiten worden ontplooid in de sfeer van marketing en evenementen, mede in samenwerking met het Toeristisch Informatie Punt, maar ook in toenemende mate op de gebieden handhaving en onderhoud.

 

3-     Mogelijk nieuw beleid & investeringen

 

Fase 4 autoluwe binnenstad

Het wordt tijd om tot afronding van de invoering van de autoluwe binnenstad over te gaan.

Conform eerdere plannen en besluiten betreft dit voornamelijk het gebied tussen de Gasthuislaan, Kruisstraat, Beestenmarkt, Burgwal, Nieuwe Langendijk en Vrouwenregt. De ontwikkeling van dit gebied biedt tevens de kans om een logische 2e winkelroute tussen het zuidelijke en noordelijke winkelgebied te creëren, zoals vermeld in het hoofdstuk “Kennis en Economie”.

 

Tegen de tijd dat de Koepoort garage in gereedheid komt is het raadzaam te onderzoeken in hoeverre de Nieuwe Langendijk heringericht dient te worden. Het bezoekersparkeren op de Nieuwe Langendijk zelf kan verminderen, terwijl de voetgangersstroom van en naar de garage toe beter gefaciliteerd dient te worden.

 

Tegelijkertijd worden de voorgaande fases van de invoering van de autoluwe binnenstad geëvalueerd, waarbij bijstellingen mogelijk zijn. Het gaat hier om mogelijke herbestrating, veranderingen van het dwarsprofiel van enkele straten, verplaatsing en/of uitbreiding van pollers en dergelijke. Ook dient in februari 2006  nog een besluit te worden genomen over het al dan niet autoluw plus maken van dat deel van de Oude Delft dat ligt tussen het Heilige Geest Kerkhof en de Peperstraat.

Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoeken en de evaluatie is extra budget nodig.

 

Gasthuisplaats

In het bestemmingsplan Binnenstad is de Gasthuisplaats genoemd als “ontwikkelingslocatie”, dat wil zeggen dat de gemeente hier actief een wijziging van de bestaande situatie zal nastreven. Het opheffen van het (mix) parkeerterrein kan volgens besluit van de gemeenteraad pas plaatsvinden na de realisatie van de Koepoortgarage, dat wil zeggen vanaf  2007. De bewonersorganisatie Grachtengebied Zuid heeft inmiddels twee studieontwerpen laten uitvoeren.

Het ondergronds bouwen van alle benodigde parkeerplaatsen zal naar verwachting

een onrendabele investering met zich meebrengen.          

 

Stelling

De ontwerpen van de bewonersorganisatie dienen als ingrediënten voor de in 2005 te starten politieke en maatschappelijke discussie over de gewenste invulling en uitstraling van het gebied; dit binnen nader te stellen financiële randvoorwaarden.

 

Paardenmarkt

In samenhang met de plannen rond de Spoortunnel en de mogelijke extra parkeervoorzieningen ten behoeve van het Noordelijk deel van de binnenstad, dient in de periode 2006 – 2009 een besluit te worden genomen over de ontwikkeling van de Paardenmarkt. Belangrijke onderdelen van de herontwikkeling van de Paardenmarkt zijn een functieverandering van het depot van het Legermuseum en het accommoderen van de parkeervraag in dat deel van de stad.

Discussiepunten zijn, of een publiekstrekker in dit deel van de binnenstad gewenst is en of het parkeren ondergronds gebracht moet worden. Dit laatste vraagt een onrendabele investering.

De inspanningen van dit college zullen zich beperken tot het onderzoeken van de verplaatsingsmogelijkheden van het depot van het legermuseum. In de volgende collegeperiode kan een ontwikkelingsvisie worden opgesteld.

 

Stelling

Voor de eerst komende jaren is er voldoende parkeergelegenheid gerealiseerd in en rond de binnenstad. Er kan onderzocht worden of bij de Paardenmarkt een publiekaantrekkende functie mogelijk is.

 

Branchering en startersbeleid

De huidige ontwikkelingen bieden kansen voor de historische binnenstad om een kwaliteitssprong te maken. Samen met het bedrijfsleven is een gewenste branchering bedacht: een wensbeeld met als doel het bevorderen van het duurzaam economisch functioneren van de binnenstad door middel van het verbeteren van de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod voor inwoners, (koop)toeristen en ondernemers. Om dit te bereiken zijn extra maatregelen en acties nodig zoals de oprichting van de Vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.

 

Discussiepunt is of de sturing op de branchering versterkt moet worden door uitbreiding van de subsidiemogelijkheden. Hierbij kan ook gedacht worden aan stimulerend vestigingsbeleid voor starters.

 

Bibliotheek Kruisstraat en omgeving

 

Eind 2006 zullen de bibliotheek, kunstcentrum en Disc-o-take verhuizen naar de nieuwe huisvesting tegenover het theater. Het pand aan de Kruisstraat wordt vervolgens gesloopt. Hierdoor ontstaat ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in dit gebied. Onderzocht zal worden of de naastgelegen winkels aan de Kruisstraat verbeterd kunnen worden door deze te vergroten en door te trekken in de nieuwbouw. Naast deze locatie zal er ook gekeken worden naar de mogelijkheden om het Yperdek en het terrein van de naastgelegen autobedrijven te herontwikkelen. Herontwikkeling van het Yperdek is echter alleen mogelijk als de bestaande 95 vergunningplaatsen in vorm van ondergrondse  parkeerplaatsen terugkomen. Dit is echter alleen mogelijk als de gemeente bijdraagt in de onrendabele investering die dat met zich meebrengt.