1-
Inleiding
De binnenstad is volop
dynamiek. Er wordt druk gebouwd, er staat nog een behoorlijk aantal projecten
in de steigers en ook het flankerend beleid dat nodig is voor een integrale
aanpak van een economisch vitale en
leefbare binnenstad is sterk in ontwikkeling. In het licht van deze
ontwikkelingen is het van belang om
enige aanvullende beleidsuitgangspunten voor de periode 2006 – 2009 ter
discussie te stellen, al was het alleen
maar omdat dit financiële consequenties heeft.
2-
Actuele ontwikkelingen
· De
Zuidpoortgarage met 840 bezoekersplaatsen en 80 bewonersplaatsen is in 2004 in
gebruik genomen.
· Met
de in maart opengaande winkels in het Zuidpoortgebied en de daarbij behorende
herinrichting van de openbare ruimte is het grootste deel van de invoering van
fase 3 van de autoluwe binnenstad
gerealiseerd.
· De
uitvoering van het bouwplan van Kruisstraat/Gasthuislaan (veld 2) zal in het
najaar van 2005 starten.
· In
het eerste kwartaal van 2005 wordt gestart met de bouw van het woonzorgcomplex
aan de Ezelsveldlaan (veld 9) en na de zomer wordt gestart met bouw van het
appartementencomplex naast de Sebastiaansbrug (veld 10).
· De
drie Verenigingen van Eigenaren in het Veste-gebied ontwikkelen plannen voor de
verbetering van hun vastgoed; de gemeente zal in aansluiting hierop de openbare
ruimte opknappen, waarvoor in de programmabegroting 2005- 2008 middelen
beschikbaar zijn gesteld.
· De
gemeente staat op het punt om deel te gaan nemen aan een Vastgoed
Ontwikkelingsmaatschappij, waarmee middels gerichte aankoop van strategische
panden invloed uitgeoefend kan worden op de invulling van het kernwinkelgebied.
· Direct
na de zomer van 2005 wordt gestart met de bouw van de Koepoortgarage. Deze
wordt in 2007 in gebruik genomen.
· De
Stichting Centrum Management is voornemens zich met nieuwe energie te storten
op promotie en marketing activiteiten om de binnenstad in de regio nog beter op
de kaart te zetten.
· Diverse
activiteiten worden ontplooid in de sfeer van marketing en evenementen, mede in
samenwerking met het Toeristisch Informatie Punt, maar ook in toenemende mate
op de gebieden handhaving en onderhoud.
3-
Mogelijk nieuw beleid & investeringen
Het wordt tijd om tot afronding van de invoering
van de autoluwe binnenstad over te gaan.
Conform eerdere plannen en besluiten betreft dit
voornamelijk het gebied tussen de Gasthuislaan, Kruisstraat, Beestenmarkt,
Burgwal, Nieuwe Langendijk en Vrouwenregt. De ontwikkeling van dit gebied biedt
tevens de kans om een logische 2e winkelroute tussen het zuidelijke
en noordelijke winkelgebied te creëren, zoals vermeld in het hoofdstuk “Kennis
en Economie”.
Tegen de tijd dat de Koepoort garage in gereedheid
komt is het raadzaam te onderzoeken in hoeverre de Nieuwe Langendijk
heringericht dient te worden. Het bezoekersparkeren op de Nieuwe Langendijk
zelf kan verminderen, terwijl de voetgangersstroom van en naar de garage toe
beter gefaciliteerd dient te worden.
Tegelijkertijd worden de voorgaande fases van de
invoering van de autoluwe binnenstad geëvalueerd, waarbij bijstellingen
mogelijk zijn. Het gaat hier om mogelijke herbestrating, veranderingen van het
dwarsprofiel van enkele straten, verplaatsing en/of uitbreiding van pollers en
dergelijke. Ook dient in februari 2006
nog een besluit te worden genomen over het al dan niet autoluw plus
maken van dat deel van de Oude Delft dat ligt tussen het Heilige Geest Kerkhof
en de Peperstraat.
Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoeken en
de evaluatie is extra budget nodig.
In het
bestemmingsplan Binnenstad is de Gasthuisplaats genoemd als
“ontwikkelingslocatie”, dat wil zeggen dat de gemeente hier actief een
wijziging van de bestaande situatie zal nastreven. Het opheffen van het (mix)
parkeerterrein kan volgens besluit van de gemeenteraad pas plaatsvinden na de
realisatie van de Koepoortgarage, dat wil zeggen vanaf 2007. De bewonersorganisatie Grachtengebied
Zuid heeft inmiddels twee studieontwerpen laten uitvoeren.
Het ondergronds bouwen van alle benodigde
parkeerplaatsen zal naar verwachting
een onrendabele investering met zich
meebrengen.
Stelling
De ontwerpen van de bewonersorganisatie dienen als
ingrediënten voor de in 2005 te starten politieke en maatschappelijke discussie
over de gewenste invulling en uitstraling van het gebied; dit binnen nader te
stellen financiële randvoorwaarden.
In samenhang met de plannen rond de Spoortunnel en
de mogelijke extra parkeervoorzieningen ten behoeve van het Noordelijk deel van
de binnenstad, dient in de periode 2006 – 2009 een besluit te worden genomen
over de ontwikkeling van de Paardenmarkt. Belangrijke onderdelen van de
herontwikkeling van de Paardenmarkt zijn een functieverandering van het depot van
het Legermuseum en het accommoderen van de parkeervraag in dat deel van de
stad.
Discussiepunten zijn, of een publiekstrekker in dit
deel van de binnenstad gewenst is en of het parkeren ondergronds gebracht moet
worden. Dit laatste vraagt een onrendabele investering.
De inspanningen
van dit college zullen zich beperken tot het onderzoeken van de
verplaatsingsmogelijkheden van het depot van het legermuseum. In de volgende
collegeperiode kan een ontwikkelingsvisie worden opgesteld.
Stelling
Voor de eerst komende jaren is er voldoende
parkeergelegenheid gerealiseerd in en rond de binnenstad. Er kan onderzocht
worden of bij de Paardenmarkt een publiekaantrekkende functie mogelijk is.
De huidige
ontwikkelingen bieden kansen voor de historische binnenstad om een
kwaliteitssprong te maken. Samen met het bedrijfsleven is een gewenste
branchering bedacht: een wensbeeld met als doel het bevorderen van het duurzaam
economisch functioneren van de binnenstad door middel van het verbeteren van de
kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod voor inwoners, (koop)toeristen
en ondernemers. Om dit te bereiken zijn extra maatregelen en acties nodig zoals
de oprichting van de Vastgoed ontwikkelingsmaatschappij.
Discussiepunt is
of de sturing op de branchering versterkt moet worden door uitbreiding van de
subsidiemogelijkheden. Hierbij kan ook gedacht worden aan stimulerend
vestigingsbeleid voor starters.
Bibliotheek
Kruisstraat en omgeving
Eind 2006 zullen
de bibliotheek, kunstcentrum en Disc-o-take verhuizen naar de nieuwe
huisvesting tegenover het theater. Het pand aan de Kruisstraat wordt vervolgens
gesloopt. Hierdoor ontstaat ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in dit gebied.
Onderzocht zal worden of de naastgelegen winkels aan de Kruisstraat verbeterd
kunnen worden door deze te vergroten en door te trekken in de nieuwbouw. Naast
deze locatie zal er ook gekeken worden naar de mogelijkheden om het Yperdek en
het terrein van de naastgelegen autobedrijven te herontwikkelen.
Herontwikkeling van het Yperdek is echter alleen mogelijk als de bestaande 95
vergunningplaatsen in vorm van ondergrondse
parkeerplaatsen terugkomen. Dit is echter alleen mogelijk als de
gemeente bijdraagt in de onrendabele investering die dat met zich meebrengt.