Programma
begroting 2006 – 2009
Discussienotitie
Programma Kennisstad en Economie
1.
Inleiding
Deze
startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele
ontwikkelingen binnen het programma Kennisstad en Economie en daaruit
voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.
Er
wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van
beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting
2006 – 2009.
2.
Actuele ontwikkelingen
· Groei van inwonertal in de
directe omgeving met ca. 44.000 door o.a. komst van Vinex locaties.
· Stagnerende economische
groei en oplopende werkloosheid.
· Ondertekening
intentieovereenkomst tussen de gemeente Rotterdam en Delft voor ontwikkeling
Kennisboulevard A13 (Technopolis en Schieveen).
· Deelname aan het Co
Innovation Programma Zuid-Holland en Sjanghai. Het programma start op 1 januari
2005 en heeft tot doel het bevorderen van de samenwerking tussen
universiteiten, technologie instituten en kennisintensieve bedrijven.
· Samenwerking met Rotterdam
en TU Delft voor het ondersteunen van innovatieve startende bedrijven.
· Lopende zaken: wijkeconomie,
herstructurering Schie-oevers en Vermeercentrum.
· Aantrekkende kantorenmarkt
en vermindering van de hoge leegstand van kantoren.
· Toename van beschikbare en
beschikbaar komende bedrijfspanden.
· Vanaf begin 2003 een
vermindering van de werkgelegenheid met enkele duizenden arbeidsplaatsen.
· Presentatie van het nieuwe
stadsmarketingbeleid medio 2005 aan de commissie CKE, met daarbij horende
uitvoeringstrajecten en uitvoeringsorganisatie.
· Nieuwe impulsen
Stadsmarketingbeleid ten aanzien van: detailhandelsbeleid (2006); de
economische functies van de binnenstad (2006); hotelmarktbeleid (2005/2006); en
startersbeleid (2006).
· Interesse Ministerie van
Economische Zaken in Delft als ‘kansrijke zone voor starters’.
· Oplevering van parkeergarage
Zuidpoort en het winkelgebied.
· Op het gemeentelijk budget
voor Delft Kennisstad is in 2 jaar tijd 30% bezuinigd.
· Succesvolle aanbesteding van
het initiatief “breedband naar instituten en scholen”.
· Oplevering Sociëteit het
Meisjeshuis als netwerkcentrum voor het bedrijfsleven.
· Groen licht voor de
ontwikkeling van Spoorzone.
3.
Mogelijk nieuw beleid & investeringen
Met
Harnaschpolder, de nieuwe kantoorlocatie bij Station Zuid, de herstructurering
van het TNO-complex aan de Schoemakerstraat, Technopolis, Zuidpoort,
uitbreiding IKEA en de Spoorzone heeft Delft een aantal sterke ijzers in het
vuur. Een actief marketing- en acquisitiebeleid is nodig om deze ontwikkelingen
“aan de man te brengen”. Alleen dán zullen de plannen leiden
tot de gewenste vestiging van bedrijven en toename van het aantal
arbeidsplaatsen.
Het
acquisitiebeleid maakt deel uit van het nieuwe stadsmarketingbeleid dat medio
2005 wordt gepresenteerd. Enkele producten kunnen zijn:
·
stroomlijnen,
enthousiasmeren en faciliteren van bestaande (regionale) acquisitie netwerken
zoals Steenworp, WFIA, Harnaschpolder, Technopolis (en de gemeentelijke organisatie
zelf);
·
een
imagocampagne en een herkenbare huisstijl voor alle Delftse uitingen en
audiovisuele producties;
·
“red
carpet treatment”: nieuwe bedrijven krijgen persoonlijke begeleiding gedurende
enige tijd;
·
deelname
aan de site ondernemenddelft.nl van VNO/NCW West; herziening en uitbreiding van
portal www.delft.nl voor doelgroepen als studenten en buitenlandse
ondernemingen;
·
(verder)
ontwikkelen van internationale economische acquisitie.
Dit
is een eerste globale aanduiding van mogelijke maatregelen. Onze inschatting is
dat voor het nieuwe stadsmarketingbeleid de komende 5 jaar € 1 miljoen
gereserveerd dient te worden. Op basis van concrete voorstellen kunnen deze
middelen de komende vijf jaar ter beschikking worden gesteld.
Stelling:
Delft moet haar inspanning op het gebied van acquisitie aanzienlijk verhogen om
de ruimtelijk economische plannen daadwerkelijk te realiseren. Aan welke drie
hierbovengenoemde producten geeft u de hoogste prioriteit?
Kennisstad
‘nieuw elan’
Aan
de nieuwe ontwikkelingen zijn kosten verbonden, zoals voor deelname aan
Academic Centrum Transport, A13 Kennisboulevard, Kennissociëteit en innovatieve
initiatieven van de provincie. Daarnaast betaalt de gemeente een jaarlijkse
bijdrage aan bestaande netwerken en organisaties, waarbij co-financiering door
andere sleutelpartijen het uitgangspunt is. Het betreft hier onder andere de
Stichting Delft Kennisstad, de Kennisalliantie Zuid-Holland, Technopolicy
Network, West-Holland Foreign Investment Agency (WFIA), Competence Centre Life
Sciences (CCLS). De reserve Delft Kennisstad moet worden aangevuld om de nieuwe
en bestaande initiatieven, die voor de economische ontwikkeling van Delft als
Kennisstad cruciaal zijn, te kunnen meefinancieren. Onze inschatting is dat om
deze organisaties te blijven ondersteunen de komende 5 jaar € 1 miljoen
gereserveerd dient te worden om de ambities te kunnen waarmaken en de lopende
zaken te kunnen continueren. Op basis van concrete voorstellen met
(output)doelstellingen kunnen de komende vijf jaar deze middelen gericht worden
ingezet.
Stelling:
Delft moet durven investeren voor toekomstige werkgelegenheid en om te
profiteren van co-financiering., want dit is een voorwaarde voor economische
beleid
Detailhandel
/ Ambitieniveau 2e Noord Zuid winkelroute Binnenstad
Door
opening van de Zuidpoortgarage en de komende oplevering van de mediatheek aan
het cultuurplein zal het gebied op het MBO4 terrein, het Yperdek en de oude
openbare bibliotheek herontwikkeld worden. De ontwikkeling van dit gebied biedt
de kans om een logische 2e looproute tussen de Zuidelijke en rest
van de Binnenstad te creëren. De keuze is welk ambitieniveau hier vanuit
detailhandelsperspectief wenselijk is: wat voor soort winkels wil Delft hier
aantrekken?. Omdat dit een volgende kans is om de structuur van de Binnenstad
te versterken wordt voorgesteld het ambitieniveau hoog te stellen en een
mogelijke onrendabele top te accepteren. Rotterdam (koopgoot), Nijmegen en Den
Haag (Haagsche Bluf) zijn voorbeelden waar dit succesvol is geweest.
Het
ambitieniveau voor de 2e noord zuid winkelroute Binnenstad moet de
gemeente hoog stellen en de gemeente moet bereid hier middelen voor beschikbaar
te stellen. Eens/oneens?
4. Bezuinigingen
Het
aandeel van het programma Kennisstad
en economie in de totale
bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.
Kennisstad en economie |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Versterking
Vastgoedexploitatie |
75 |
75 |
75 |
75 |
Inzet accountmanagement |
20 |
20 |
20 |
20 |
Budget Delft Magazine
verlagen |
55 |
55 |
55 |
55 |
Totaal |
150 |
150 |
150 |
150 |
Vastgoedmanagement: Door integraal en daarmee verbeterd
vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om beter zicht te hebben op de reële
kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen in reële huuropbrengsten richting
derden. Daarnaast zal een vergroting van gecentraliseerde kennis over de
vastgoedobjecten leiden tot betere kostenbeheersing in de zin van
contractonderhandelingen met leveranciers, onderhoudsplanningen en
vervangingsplanningen. Tijdig uitgevoerd onderhoud zal leiden tot vermijden van
vervroegde vervanging van vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten
voor achterstallig onderhoud.
Delft Magazine: onderzocht
zal worden of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het
produkt wegens ontoereikende (co)financiering geschrapt moet worden.