Programma begroting 2006 – 2009

Discussienotitie Programma Kennisstad en Economie

 

1. Inleiding

Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Kennisstad en Economie en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.

Er wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.

 

2. Actuele ontwikkelingen

 

Regionaal

·     Groei van inwonertal in de directe omgeving met ca. 44.000 door o.a. komst van Vinex locaties.

·     Stagnerende economische groei en oplopende werkloosheid.

·     Ondertekening intentieovereenkomst tussen de gemeente Rotterdam en Delft voor ontwikkeling Kennisboulevard A13 (Technopolis en Schieveen).

·     Deelname aan het Co Innovation Programma Zuid-Holland en Sjanghai. Het programma start op 1 januari 2005 en heeft tot doel het bevorderen van de samenwerking tussen universiteiten, technologie instituten en kennisintensieve bedrijven.

·     Samenwerking met Rotterdam en TU Delft voor het ondersteunen van innovatieve startende bedrijven.

 

Delft

·     Lopende zaken: wijkeconomie, herstructurering Schie-oevers en Vermeercentrum.

·     Aantrekkende kantorenmarkt en vermindering van de hoge leegstand van kantoren.

·     Toename van beschikbare en beschikbaar komende bedrijfspanden.

·     Vanaf begin 2003 een vermindering van de werkgelegenheid met enkele duizenden arbeidsplaatsen.

·     Presentatie van het nieuwe stadsmarketingbeleid medio 2005 aan de commissie CKE, met daarbij horende uitvoeringstrajecten en uitvoeringsorganisatie.

·     Nieuwe impulsen Stadsmarketingbeleid ten aanzien van: detailhandelsbeleid (2006); de economische functies van de binnenstad (2006); hotelmarktbeleid (2005/2006); en startersbeleid (2006).

·     Interesse Ministerie van Economische Zaken in Delft als ‘kansrijke zone voor starters’.

·     Oplevering van parkeergarage Zuidpoort en het winkelgebied.

·     Op het gemeentelijk budget voor Delft Kennisstad is in 2 jaar tijd 30% bezuinigd.

·     Succesvolle aanbesteding van het initiatief “breedband naar instituten en scholen”.

·     Oplevering Sociëteit het Meisjeshuis als netwerkcentrum voor het bedrijfsleven.

·     Groen licht voor de ontwikkeling van Spoorzone.

 

 

3. Mogelijk nieuw beleid & investeringen

 

Stadsmarketing & Acquisitie

Met Harnaschpolder, de nieuwe kantoorlocatie bij Station Zuid, de herstructurering van het TNO-complex aan de Schoemakerstraat, Technopolis, Zuidpoort, uitbreiding IKEA en de Spoorzone heeft Delft een aantal sterke ijzers in het vuur. Een actief marketing- en acquisitiebeleid is nodig om deze ontwikkelingen “aan de man te brengen”. Alleen dán zullen de plannen leiden tot de gewenste vestiging van bedrijven en toename van het aantal arbeidsplaatsen.

Het acquisitiebeleid maakt deel uit van het nieuwe stadsmarketingbeleid dat medio 2005 wordt gepresenteerd. Enkele producten kunnen zijn: 

·       stroomlijnen, enthousiasmeren en faciliteren van bestaande (regionale) acquisitie netwerken zoals Steenworp, WFIA, Harnaschpolder, Technopolis (en de gemeentelijke organisatie zelf);

·       een imagocampagne en een herkenbare huisstijl voor alle Delftse uitingen en audiovisuele producties;

·       “red carpet treatment”: nieuwe bedrijven krijgen persoonlijke begeleiding gedurende enige tijd;

·       deelname aan de site ondernemenddelft.nl van VNO/NCW West; herziening en uitbreiding van portal www.delft.nl voor doelgroepen als studenten en buitenlandse ondernemingen;

·       (verder) ontwikkelen van internationale economische acquisitie.

 

Dit is een eerste globale aanduiding van mogelijke maatregelen. Onze inschatting is dat voor het nieuwe stadsmarketingbeleid de komende 5 jaar € 1 miljoen gereserveerd dient te worden. Op basis van concrete voorstellen kunnen deze middelen de komende vijf jaar ter beschikking worden gesteld. 

Stelling: Delft moet haar inspanning op het gebied van acquisitie aanzienlijk verhogen om de ruimtelijk economische plannen daadwerkelijk te realiseren. Aan welke drie hierbovengenoemde producten geeft u de hoogste prioriteit?

 

 

Kennisstad ‘nieuw elan’

Aan de nieuwe ontwikkelingen zijn kosten verbonden, zoals voor deelname aan Academic Centrum Transport, A13 Kennisboulevard, Kennissociëteit en innovatieve initiatieven van de provincie. Daarnaast betaalt de gemeente een jaarlijkse bijdrage aan bestaande netwerken en organisaties, waarbij co-financiering door andere sleutelpartijen het uitgangspunt is. Het betreft hier onder andere de Stichting Delft Kennisstad, de Kennisalliantie Zuid-Holland, Technopolicy Network, West-Holland Foreign Investment Agency (WFIA), Competence Centre Life Sciences (CCLS). De reserve Delft Kennisstad moet worden aangevuld om de nieuwe en bestaande initiatieven, die voor de economische ontwikkeling van Delft als Kennisstad cruciaal zijn, te kunnen meefinancieren. Onze inschatting is dat om deze organisaties te blijven ondersteunen de komende 5 jaar € 1 miljoen gereserveerd dient te worden om de ambities te kunnen waarmaken en de lopende zaken te kunnen continueren. Op basis van concrete voorstellen met (output)doelstellingen kunnen de komende vijf jaar deze middelen gericht worden ingezet.

Stelling: Delft moet durven investeren voor toekomstige werkgelegenheid en om te profiteren van co-financiering., want dit is een voorwaarde voor economische beleid

 

 

Detailhandel / Ambitieniveau 2e Noord Zuid winkelroute Binnenstad

Door opening van de Zuidpoortgarage en de komende oplevering van de mediatheek aan het cultuurplein zal het gebied op het MBO4 terrein, het Yperdek en de oude openbare bibliotheek herontwikkeld worden. De ontwikkeling van dit gebied biedt de kans om een logische 2e looproute tussen de Zuidelijke en rest van de Binnenstad te creëren. De keuze is welk ambitieniveau hier vanuit detailhandelsperspectief wenselijk is: wat voor soort winkels wil Delft hier aantrekken?. Omdat dit een volgende kans is om de structuur van de Binnenstad te versterken wordt voorgesteld het ambitieniveau hoog te stellen en een mogelijke onrendabele top te accepteren. Rotterdam (koopgoot), Nijmegen en Den Haag (Haagsche Bluf) zijn voorbeelden waar dit succesvol is geweest.

Het ambitieniveau voor de 2e noord zuid winkelroute Binnenstad moet de gemeente hoog stellen en de gemeente moet bereid hier middelen voor beschikbaar te stellen. Eens/oneens?

 

 

 

4.       Bezuinigingen

 

Het aandeel van het programma Kennisstad en economie in de totale bezuinigingsoperatie blijkt uit onderstaande tabel.

 

Kennisstad en economie

2006

2007

     2008   2009

 
Bedragen * € 1.000

 

Versterking Vastgoedexploitatie

75

75

75

75

Inzet accountmanagement Beleidscapaciteit Wijkeconomie t.l.v. project Wijkeconomieen

20

20

20

20

Budget Delft Magazine verlagen

55

55

55

55

Totaal

150

150

150

150

 

Vastgoedmanagement: Door integraal en daarmee verbeterd vastgoedmanagement zal het mogelijk zijn om beter zicht te hebben op de reële kostprijzen, die zich waar mogelijk vertalen in reële huuropbrengsten richting derden. Daarnaast zal een vergroting van gecentraliseerde kennis over de vastgoedobjecten leiden tot betere kostenbeheersing in de zin van contractonderhandelingen met leveranciers, onderhoudsplanningen en vervangingsplanningen. Tijdig uitgevoerd onderhoud zal leiden tot vermijden van vervroegde vervanging van vastgoedobjecten dan wel structureel te hoge kosten voor achterstallig onderhoud.

 

Delft Magazine: onderzocht zal worden of de kosten door externen gedragen kunnen worden dan wel of het produkt wegens ontoereikende (co)financiering geschrapt moet worden.