1.
Inleiding
Deze
startnotitie bevat een beknopt overzicht van een aantal relevante actuele
ontwikkelingen binnen het programma Cultuur en daaruit voortkomende
consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.
Er
wordt in deze notitie alleen ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van
beleid. Huidige beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting
2006 – 2009.
o Medio 2006 opent de
mediatheek (werknaam project) haar deuren in een nieuw gebouw in Zuidpoort. De
mediatheek is een fusie van de bibliotheek, de kunstuitleen en de disc-o-theek.
De meerjarenbegroting van de mediatheek laat een structureel tekort zien.
o Bacinol is in de afgelopen
periode uitgegroeid tot succesvol centrum voor vormgeving, beeldende kunst en
architectuur. Bacinol heeft in korte tijd zeer veel mensen aan zich weten te
binden en voorziet in een duidelijke behoefte.
o Delft Gelatine wordt
ontwikkeld tot een ‘cultureel bedrijventerrein’. Hiermee is een behoefte aan
presentatie-, oefen- en opslagruimte voor amateurkunstgroepen vervuld. Zowel
het cultureel centrum als het aangrenzende evenemententerrein wordt eind 2005
in gebruik genomen.
o Het Beeldende Kunstbeleid
voor de aankomende periode is gericht op het aangaan van verbindingen tussen
beeldende kunst en andere disciplines (als vormgeving en technische
wetenschappen) met als doel om een breed programma te realiseren.
o Naast stedelijk beleid is er
in toenemende mate aandacht voor wijkgericht cultuurbeleid. Het succesvolle
programma Kunst in de Wijken wordt voortgezet in de 7 wijken van Delft.
o Het “Actieplan cultuurbereik
2005-2008” gaat van start. Het actieplan is erop gericht om nieuw publiek aan
te trekken voor culturele activiteiten (dans, muziek, kunst en toneel).
Speciale aandacht gaat uit naar professionalisering en profilering van cultuur
in Delft.
o Voor 2005 is voor € 250.000
evenementensubsidie aangevraagd en was € 90.000 aan budget beschikbaar.
o In het kader van de regeling
versterking Cultuureducatie in het primair Onderwijs krijgen scholen meer
budget per leerling om aan cultuureducatie te besteden. Scholen worden
gestimuleerd een eigen cultuurprofiel te formuleren.
o De cultuurprogrammering van
de Vrije Akademie (VAK) in de Brede School loopt goed, maar er is behoefte aan
aansluiting met aanbod van de VAK als stedelijke voorziening zodat kinderen na
de culturele kennismaking met Brede School, door kunnen gaan met een verdieping
in een van de kunsten.
o In het voorgezet onderwijs
ligt het accent op de cultuureducatie met de vak CKV en de programmering van
een cultuuraanbod binnen de brede school voor het voortgezet onderwijs. O.
De
VAK ziet kansen het eigen aanbod op de scholen te verbinden met het
cultuuraanbod in Brede School en vervolgens met het kunstaanbod in de vrije
tijd, een zogenaamde kunst- en cultuurketen.
Stelling:
Door deze ketenbenadering vergroot de VAK de actieve cultuurparticipatie van alle
kinderen in Delft.
Stedelijke
evenementen, zoals bijvoorbeeld de Mooi Weer Spelen, Koninginnedag en
Lichtjesavond worden druk bezocht door een breed publiek. De kwaliteit van deze
evenementen kan verbeterd worden, maar daar is (onder andere) meer subsidie voor
nodig.
Stelling:
Het is belangrijk dat de kwaliteit van de stedelijke evenementen verbeterd
wordt.
Met
de komst van de spoorzone sluit Bacinol aan de Wateringsevest in januari 2008.
Om de activiteiten en het concept Bacinol in 2008 voort te zetten, moet al in
2005 worden gestart met de voorbereidingen om Bacinol 2 op tijd te kunnen
openen. Zoeken naar nieuwe huisvesting zal prioriteit hebben.
Stelling:
Wegens het grote succes van Bacinol, moeten we tijdig starten met Bacinol 2 en
moeten al voor 2008 middelen beschikbaar worden gesteld.
Beeldende kunst
De gemeente wil bestaande en nieuwe instellingen en
organisaties die werkzaam zijn op het terrein van beeldende kunsten verleiden
tot een breed programma voor de beeldende kunsten en vormgeving. Vanuit een
samenhang met andere disciplines (bijvoorbeeld techniek) willen we dat
beeldende kunsten en de vormgeving een creatieve bijdrage leveren aan Delft
Kennisstad.
Stelling:
Het aansluiten bij andere disciplines en het stimuleren van
samenwerkingsverbanden moeten de kern worden van het Delftse beeldende
kunstbeleid.
De
Delftse erfgoedinstellingen willen meer dan voorheen activiteiten ontwikkelen
die de samenwerking tussen groepen en organisatie stimuleren. Door meer begrip
voor het gezamenlijk verleden te kweken, wordt de betrokkenheid vergroot bij de
Delftse samenleving. Hierbij is erfgoededucatie het sleutelwoord. De
erfgoedinstellingen gaan daarbij actief de samenwerking zoeken met onderwijs,
educatieve instellingen en met andere culturele organisaties. Er zal een
structuur ontwikkeld worden om voortdurend de aandacht voor educatieve
activiteiten vast te houden.
Stelling:
De Delftse samenleving heeft er baat bij dat de kennis over de cultuur en de
cultuurhistorische waarden door velen gedeeld worden. Educatie is daarbij het
sleutelwoord.
Het initiatief om te komen tot een Delfts Aardewerk
Centrum (DAC) is enkele jaren geleden genomen. In aanloop naar het DAC is
geďnvesteerd in onderzoek naar en presentaties van het Delfts Aardewerk met als
resultaten de publicatie Delfts Aardewerk, de geschiedenis van een nationaal
product deel 3, gewijd aan de Koninklijke Porceleyne Fles en de expositie Delfts
Blauw in alle kleuren in museum Het Prinsenhof. Delfts
blauw is zeer terecht een van de speerpunten van het toeristisch beleid. Het is
zelfs een van de iconen in de marketingstrategie van het Nederlands toerisme.
Delft moet hier trots op zijn en de samenwerking tussen het bedrijfsleven en
het Prinsenhof, met als doel de ontwikkeling van het DAC, ondersteunen en
continueren. De voortgang was afhankelijk van de beschikbaarheid van de locatie
van het huidige legermuseum. Maar moet los gezien worden van deze locatie en de
beschikbaarheid ervan, omdat de KPF en de gemeente Delft het DAC willen
realiseren ongeacht de locatiekeuze.
Stelling:
Het Delfts Aardewerk Centrum moet er gewoon komen, los van de beschikbaarheid
van de locatie Legermuseum.
·
In
het collegeprogramma 2002-2006 heeft het college zich voorgenomen om het
evenementenbudget te verruimen met € 50.000,- Tot op heden is dit geld nog niet
beschikbaar gesteld.
·
In
2006 beschikbaar stellen van voorbereidingskrediet Bacinol 2.
4. Bezuinigingen
Cultuur
Het aandeel van het programma Cultuur in de totale bezuinigingsoperatie
blijkt uit onderstaande tabel.
Cultuur |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen * €
1.000
|
|
Verlaging projectbudget amateurkunst |
20 |
20 |
20 |
20 |
Uitladder afschaffen |
10 |
10 |
10 |
10 |
Subsidieverlaging grote instellingen |
100 |
100 |
100 |
100 |
Bezuiniging VAK |
25 |
50 |
50 |
50 |
Temporiseren nieuwe Huisvesting Archief |
70 |
70 |
70 |
70 |
Beleidscapaciteit t.l.v. projecten |
20 |
20 |
20 |
20 |
Totaal |
245 |
270 |
270 |
270 |
Verlaging projectbudget
amateurkunst:
Het budget wordt dan verlaagd van €95.000 naar €75.000.
Afschaffen Uitladder: Het
afschaffen van de uitladder levert €10.000 op.
Uitladder afschaffen:
Subsidieverlaging grote
instellingen: Voorgesteld wordt om te
bezuinigen op grote instellingen, te weten de mediatheek en Theater de Veste. Wij
willen hen ondersteunen bij het zoeken naar andere financiële middelen.
Beleidscapaciteit t.l.v.
projecten:
Bezuiniging VAK: Het VAK ontvangt van de gemeente een jaarlijkse
bijdrage voor het verrichten van haar taken. Bezuinigen betekent een taakstelling op deze
bijdrage, die door het VAK moet worden opgelost door het verminderen van kosten
en/of
het verhogen van opbrengsten.
Herhuisvesting Gemeentearchief: De herhuisvesting van het
gemeentearchief is in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen in 2006. Uitstel tot 2009 betekent een
vrijval van de kapitaallasten. Als de investering in 2009 gepleegd wordt valt
er een bedrag vrij van ca 1,4 miljoen, tegen 5% rente levert dat een bijdrage
van 70.000 Euro aan de bezuinigingstaakstelling.
Beleidscapaciteit
t.l.v. projecten: Het betreffende vakteam (CKE) kan een deel van zijn
werkzaamheden ten
laste brengen van projectbudgetten.