Bijlage 1 bij Nota Technostartbeleid

28 februari 2005

 

 

 

 

Beschrijving Project AWARENESS

 

 

Beleidskader


De economie in de regio Delft/Rotterdam ondergaat een structuurverandering. Er tekent zich een trend af richting de kenniseconomie, waardoor een flinke impuls nodig is om de aanwezige kansen van de stad optimaal te benutten. Om de kenniseconomie te stimuleren en hiervoor voorwaarden te scheppen, zetten de gemeenten Delft en Rotterdam ondermeer in op kansrijke clusters. Met een mix van bestaande en nieuwe hoogwaardige clusters kan de Delft - Rotterdamse economie niet alleen worden versterkt, maar ook worden verbreed.

 

 

 

 

Belangrijk aandachtspunt bij het versterken van deze clusters is de innovatieve starter en doorstarter. Het vergroten van het aantal innovatieve (door) startende ondernemingen en het verminderen van het aantal faillissementen van startende ondernemers is het uitgangspunt voor beleid.

 

Essentieel bij het bereiken van deze doelstelling is het vergroten van de netwerken van deze starters. Delft en Rotterdam kiezen daarom voor een ketenbenadering, waarbij (door) starters, ervaren ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheid elkaar kunnen versterken.

 

Achtergrond:

In 2000 hebben de gemeenten Delft en Rotterdam besloten het Internationaal Centrum voor Informatietechnologie (ICIT) te starten. Voor de combinatie Delft Rotterdam is gekozen om de kracht van de steden op het gebied van handel en management (Erasmus Universiteit Rotterdam) en techniek (TU Delft) te bundelen ten behoeve van ICT-starters. Tot medio 2002 is samengewerkt met Twinning.

 

Doel van ICIT was het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid door innovatieve starters ondermeer te ondersteunen bij het opzetten van een bedrijf, het vinden van financiering en huisvesting en hen de mogelijkheid te bieden kennis te maken met netwerken van bedrijven, kennisinstellingen en andere starters. Vanaf de oprichting van de incubator Area 010 in 2002 is er nauwe samenwerking tussen ICIT en Area 010 ontstaan.

 

Evaluatie ICIT:

Hoewel de doelstellingen van ICIT in kwantitatieve zin zijn gehaald, schortte het soms aan de kwaliteit van de resultaten. Ook is gebleken dat een aantal programmaonderdelen reeds door andere instanties werd uitgevoerd. Een laatste belangrijke conclusie is dat de kwaliteit van de ingediende businessplannen van startende ondernemers mager was. Desalniettemin wordt de interactie tussen economie en techniek door zowel de gemeente Delft als de gemeente Rotterdam nog steeds als potentiële voedingsbron voor nieuwe bedrijvigheid gezien.

 

Er is daarom een plan van aanpak opgesteld, waarin de nieuwe koers van ICIT, Awareness geheten, staat beschreven. De doelgroep is beperkt tot starters in de pre-starters fase, mensen die met een idee rondlopen, maar nog geen concreet businessplan hebben opgesteld. De pre-starters waarop Awareness zich richt, zijn net afgestudeerden en alumni van de universiteiten en hogescholen in Delft en Rotterdam. De kruisbestuiving tussen economen en technici staat voorop.

 

Doel van project Awareness (werktitel):

Het ondersteunen van pre-starters bij hun keuze voor ondernemerschap, zodat het aantal succesvolle startende ondernemingen in de regio wordt vergroot. Dit verhoogt het aantal hoogwaardige arbeidsplaatsen, waardoor hoog opgeleide mensen en startend ondernemerschap voor de regio behouden blijven.

 

Doelgroep Awareness:

Hoger opgeleide mensen beschikkend over ideeën en ondernemerszin. De doelgroep bestaat uit twee subgroepen:

1. Net afgestudeerden en studenten in de laatste fase van de studie van de Delftse en Rotterdamse universiteiten en hogescholen. De meeste studenten nemen dan de tijd om na te denken over hun carrière plannen en eventueel ondernemerschap;

2. Alumni die één of meerdere jaren bij grote en middelgrote organisaties in de regio Delft en Rotterdam werkzaam zijn.

 

Activiteiten Awareness:

Door ICIT en Area 010 is de afgelopen jaren proefondervindelijk gezocht naar de beste manieren om pre-starters te benaderen. Hieruit is gebleken dat het vinden van pre-starters neerkomt op het enthousiasmeren (awareness) van mensen en ondersteunen van pre-starters door sleutelfiguren (kwartiermakers) en het verbinden van pre-starters (matching) tijdens (bestaande) activiteiten (connect).

 

1. Awareness:

Awareness heeft als doel studenten en alumni bekend te maken met het ondernemerschap en hen hiervoor te enthousiasmeren. Zo worden aan de hogescholen en Universiteiten in Delft en Rotterdam (L&R, IO, werktuigbouwkunde, economie en bedrijfskunde) hiertoe ondernemersvakken gegeven en wordt vanuit studie- en studentenverenigingen (o.a. le Manageur) aandacht geschonken aan onderschap. Vanuit het project Awareness worden aanvullende activiteiten georganiseerd om deze initiatieven te versterken. Voorbeelden van deze activiteiten zijn praktijkgerichte workshops en inzichtelijk maken van faciliteiten en activiteiten voor (pre-) starters. Door de bekendheid met het vak ondernemerschap te vergroten onder studenten en alumni, wordt de toestroom van startende ondernemingen op de Delftse en Rotterdamse markt bevorderd. Voorbeelden van Awareness zijn te vinden in bijlage 1.

 

 

2. Kwartiermakers:

Kwartiermakers zijn binnen de onderwijsinstellingen actief op zoek naar personen met creatieve ideeën en ondersteunen hen bij het vertalen van idee naar businessplan. Er zijn verschillende kwartiermakers. Ten eerste is een aantal docenten/ lectoren binnen de Delftse en Rotterdamse onderwijsinstellingen, al dan niet lid van de Raad van Docenten van Area010, op dit vlak actief. Hetzelfde geldt voor studie- of studentenverenigingen, die hun leden kunnen ondersteunen bij het maken van de stap naar het ondernemerschap. Tot slot zijn met name jonge succesvolle ondernemers geschikte kwartiermakers om pre-starters wegwijs te maken in de wereld van eigen ondernemerschap.

 

3. Matching:

Na het vergroten van de Awareness m.b.t. ondernemerschap vindt matching plaats. Matching is het bij elkaar brengen, in het stadium van de ideefase voor een businessplan, van pre-starters die elkaar in expertise aanvullen om samen een bedrijf te starten. Het gaat hierbij om de technische product expertise uit Delft enerzijds en de bedrijfsmatige op diensten gerichte expertise Rotterdam anderzijds. Hierbij wordt aangesloten bij businessgames, ondernemersvakken en –colleges, de werkzaamheden van de kwartiermakers en de Young Entrepreneur Society Delft.

 

Vanuit Matching kunnen degenen die willen starten voorgedragen worden bij incubators Area010 en de Delftse incubator voor bijvoorbeeld het 100 Days project. Ondernemingen kunnen kiezen of ze in Delft of in Rotterdam starten. De incubatormanagers kunnen bij de start van de onderneming de juiste partijen en faciliteiten inschakelen zoals businesspartners en instanties en de starters begeleiden.

 

4. Connect:

In Californië wordt startende ondernemers met het project Connect de mogelijkheid geboden om businessplannen in de markt te toetsen. Het initiatief bestaat uit georganiseerde cafés waar een aantal starters hun businessplan kunnen presenteren aan succesvolle ondernemers, managers, informal investers, advocaten, etc. Op basis van de opmerkingen en vragen van de aanwezigen kunnen starters hun businessplan aanscherpen.

 

Dit initiatief wordt in het Awarenessproject vertaald naar de Delft/ Rotterdamse situatie. Er wordt in ieder geval zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande kenniskringen in de regio Delft / Rotterdam zoals Rotterdam Digital Port, het netwerk van jonge Ondernemers (Delft), ICT Kring Delft, Technet en Delft Design. Daarnaast wordt aansluiting gezocht bij het netwerk van succesvolle ondernemers in Rotterdam dat is opgezet in het kader van Mentorraad (waarbij succesvolle ondernemers andere ondernemers adviseren bij hun bedrijfsvoering).

 

 

Overige activiteiten van Awareness

Overige activiteiten van Awareness zijn: actief de publiciteit zoeken om pre-starters met nieuwe ideeën te vinden en verwijst pre-starters naar het informatiepunt Technostarters, Ondernemersbalie of andere organisaties die ondernemers kunnen ondersteunen. Met name bij het verzorgen van cursussen is samenwerking met Rotterdam Digital Port wenselijk.

 

Organisatie van Awareness:

ICIT (Awareness) is een aparte organisatie met een eigen bestuur. Hetzelfde geldt voor Area010 en op korte termijn ook voor de Delftse incubator. Er is gekozen voor twee aparte besturen voor Area010 de Delftse incubator, omdat de incubators in Rotterdam en Delft een eigen achterban en identiteit hebben. Door de nieuwe opzet van ICIT, Awareness, is het wenselijk om Awareness op een andere manier te positioneren.

 

Bij de positionering van Awareness is het van belang dat het project zowel ingebed is in het Delftse als Rotterdamse starterbeleid en optimaal is aangesloten op de activiteiten van Area010 en de Delftse incubator. Er wordt nog nagedacht over de positionering en de feitelijke organisatievorm (wel of geen (federatieve) stichting, wie stuurt persoon aan?). In de bestuursvergadering ICiT zal dit geconcretiseerd worden. Door de projectleider van Awareness te huisvesten in beide incubators is de aansluiting van het project met beide incubators geborgd.

Er zal een projectleider (1 fte) worden aangenomen om de voorgestelde plannen te concretiseren en uit te voeren.

 

Financiële consequenties:

De provincie Zuid Holland heeft begin 2004 een subsidie van drie maal

€ 100.000,- beschikbaar gesteld voor de jaren 2004, 2005 en 2006. Afgesproken is dat de gemeenten Delft en Rotterdam een bedrag van € 490.000,- in drie jaar als cofinanciering zouden bijdragen.

 

Door het project Awareness: ICIT/matching beter aan te haken aan lopende initiatieven en qua huisvesting onder te brengen bij Area 010 en de Delftse Incubator kan een flinke besparing op het projectbudget worden gerealiseerd. Dit betekent dat de subsidie à drie maal € 100.000,- van de provincie Zuid Holland voldoende is en dat er vanuit OBR en de gemeente Delft geen extra cofinanciering nodig is voor de activiteiten van Awareness: ICIT/matching. Aan de provincie moet wel een formeel verzoek ingediend worden om de cofinanciering vanuit het budget van Area 010 / 015 te organiseren.

 

 


Bijlage I          Voorbeelden Awareness:

 

1.       Draagvlak samenwerking TU Delft en Erasmus/hogescholen Rotterdam

Er zijn interviews (60) gehouden met professoren, stafmedewerkers, management, studenten en alumni van de faculteiten Industrieel Ontwerpen en Lucht en Ruimtevaart techniek in Delft. Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met Delftse starters in Area010. Hieruit is gebleken dat er voldoende draagvlak en verwacht potentieel van startende ondernemers is voor het garanderen van effectiviteit van een project zoals ICIT matching/ Awareness. Waarbij dit project leidt tot een jaarlijks continue toestroom voor de incubators in Delft en in Rotterdam. Er zijn altijd ideeën binnen de faculteiten in Delft, maar studenten hebben handvatten en een duwtje in de richting van ondernemerschap nodig om deze ideeën om te zetten in een businessplan. Dit blijkt ook uit de aangemelde startende ondernemingen die voortvloeien uit ondernomen operationele activiteiten, bijvoorbeeld de 24H Business Game en het 100 Days Programma. Hieronder volgen voorbeelden van operationele activiteiten.

 

2.       Colleges Delft Rotterdam

In de maanden maart, april en mei 2004 is voor het eerst een start gemaakt om studenten van het master program Entrepreneurship van de Rotterdam School of Management samen met studenten van het master program Industrial Design Engineering van de TUDelft een business plan te laten ontwikkelen. Zij konden kiezen uit twee trajecten. In het ene traject ontwikkelden ze een plan voor nieuwe bedrijvigheid voor een bestaande middelgrote onderneming uit de regio Rijnmond die de onderneming in een groeifase zou kunnen brengen. In het andere traject ontwikkelden ze een plan voor nieuwe bedrijvigheid, dat zou kunnen/moeten resulteren in de oprichting van een nieuw bedrijf.

 

Beide trajecten zijn door ieder 8 teams van circa 4 studenten voltooid. Teams bestonden meestal uit 3 bedrijfskundigen en 1 industrieel ontwerper. In een aantal gevallen was de samenwerking voorbeeldig en heft het geresulteerd in een plan dat ook enkel uit de samenwerking tussen TUDelft en EUR voort had kunnen komen. Toch zijn er ook wat opstart problemen geweest. Met name het verschil in studielast maakte het moeilijk voor de leden van een team om gedurende het hele traject samen op te trekken. De EUR studenten werden geacht gedurende 7 weken voltijds met het plan bezig te zijn (10 ECTS), terwijl de TUDelft studenten gedurende die 7 weken slechts deeltijd aan het plan konden werken (5 ECTS). Het lijkt noodzakelijk om bij continuering van de samenwerking dit verschil te elimineren, hetgeen impliceert dat ook de IDE studenten een 10 ECTS vak kunnen kiezen. In dat geval is het ook functioneel om 50% van de colleges in Delft te verzorgen.

 

3.       Integraal vak Ondernemerschap

Vanuit o.a. de ervaring zoals beschreven onder punt 1.: Verdere ontwikkeling van geconcentreerd nieuw vak Ondernemen en New Ventures voor de faculteiten IO en L&R. professor Santema en professor Brezet hebben hiertoe inmiddels het initiatief genomen. Hierbij zijn van de EUR Prof. Thurik (Faculteit Economie) en Dr. Hulsink en Dr. Bodewes (beiden van de Faculteit Bedrijfskunde) als mededocenten uitgenodigd. Centraal in het nieuwe vak staat niet alleen hoe nieuwe producten kunnen leiden tot start ups en new ventures, maar ook hoe maximaal samengewerkt kan worden met bedrijfskundigen en economen bij de opzet daarvan.

 

Ook zal speciale aandacht besteed worden aan de kansen en problemen bij “academic entrepreneurship” en zullen oefeningen worden ontworpen die goed aansluiten bij het traject van The First 100 Days Experience en eventuele andere regionale incubators. Area010 en Area015 zijn nauw bij het ontwerp van het vak betrokken en de uitvoering daarvan.

 

Jonge ondernemers die met succes gestart zijn, spreken tijdens evenementen / gastcolleges.

 

De expertise van de Rotterdam School of Management op het terrein van ondernemerschap blijkt complementair aan de binnen de TU Delft aanwezige expertise op productontwikkeling. Een voor de hand liggende symbiose tussen beide competenties bij het zien en pakken van marktkansen zou kunnen resulteren in een opleiding waar veel vraag naar is: genoeg kennis van ontwerpen en ondernemerschap om succesvol een innovatief product via een nieuw bedrijf te vermarkten.

 

Gebruikmakend van nu al beschikbare vakken van TU Delft en Erasmus zou vrij eenvoudig een kwalitatief goed tweejarig master programma aangeboden kunnen worden. Maar dit vereist wel moed, vooral van bestuurders die dit initiatief de ruimte zouden moeten geven zich te bewijzen. De opleiding zou toegankelijk moeten zijn voor studenten met een voltooide universitaire (natuurwetenschappelijke of engineering) bachelor. De studenten volgen idealiter gedeeltelijk vakken met studenten van het master program Entrepreneurship van de EUR en met studenten van het master program Industrial Design Engineering. Daarnaast ligt het voor de hand ze wat inleidende vakken te geven over accounting, finance en business law.

 

4.       Ondernemersdag studenten Delft – Rotterdam

Jaarlijks organiseert studievereniging Le Manageur van de Erasmus Universiteit in samenwerking met Area010 en studievereniging ID van de TU Delft de ondernemersdag. Tijdens deze dag staat de ontwikkeling tot ondernemer centraal. Naast diverse sprekers (jonge en succesvolle ondernemers) worden verschillende workshops georganiseerd die de student inleiden in de wereld van ondernemerschap.

 

5.       Business plan competities

Binnen de colleges die betrekking hebben op ondernemerschap binnen de onderwijsinstellingen in de regio is met regelmaat invulling gegeven aan de praktijk van het ondernemen.

Een voorbeeld is het vak “Start je Eigen Bedrijf”, gegeven aan de INHOLLAND Rotterdam waaraan een businessplancompetitie is verbonden. De prijswinnaars kunnen het coachingtraject bij Area010 volgen. Tussentijds word bij Area010 feedback gegeven op de plannen. Op deze wijze maken ondernemende studenten kennis met de producten en diensten van Area010.

 

 

 

6.       24H Business game studenten Delft – Rotterdam zie bijlage III

Dit evenement is georganiseerd door studievereniging le Manageur en Area010 op 10 en 11 mei 2004. Het evenement is een wedstrijd waarbij vijftien teams van studenten binnen 24 uur tot een goed doordacht businessmodel moeten komen en een business plan schrijven. Specifieke kennis en feedback ontvangen zij van ervaren ondernemers en professionele adviseurs van Deloitte, PWC, MKB Nederland en New Venture. Het doel van deze wedstrijd was het uitdagen van hoger opgeleiden tot het starten van een onderneming én het stimuleren van de onderlinge samenwerking tussen de hogere onderwijsinstellingen binnen de regio Rotterdam.

 

Het streven van de organisatoren, le Manageur en Area010, was dan ook om studenten met kennis van productinnovatie en studenten met bedrijfskundige kennis laten ervaren wat je met strategische samenwerking kan bereiken. De uitdaging is dat deze kennisdeling tussen studenten met verschillende talenten en vakkennis, leidt tot het ontdekken van kansen en nieuwe mogelijkheden waaruit meer innovatieve ondernemingen voortkomen en waardoor hoogwaardige kennis effectiever aan de markt getoetst wordt.

 

Het evenement heeft plaatsgevonden in het Radex gebouw in Delft. De opening is verricht door de Delftse wethouder de heer C. Mooiweer. De prijsuitreiking heeft plaatsgevonden onder leiding van de Rotterdamse wethouder de heer van Sluis van Economische Infrastructuur.

 

Samenwerken en creëren van win-win situaties was de ‘key succes factor’  voor dit evenement. Naast toonaangevende Delftse ondernemingen zoals VaccuVin, Wallast en Exact, hebben het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en de Gemeente Delft middels sponsorbijdragen en actieve betrokkenheid aan het succes bijgedragen. Bijzonder was ook de erkenning door provincie Zuid-Holland die dit initiatief ondersteunde middels hoofdsponsorschap.

 

Uit de ondersteuning vanuit alle participanten blijkt dat dit initiatief wordt gezien als instrument dat bijdraagt aan het innoverend vermogen van grotere organisaties, de samenwerking tussen Erasmus Universiteit Rotterdam, de Technische Universiteit Delft, en de hogescholen in de regio en de gemeenten Delft en Rotterdam wat uiteindelijk resulteert in het stimuleren van de Nederlandse kenniseconomie.

 

De promotieactiviteiten om de 24 Hours Business Game tot een succes te maken werden uitgevoerd door betrokken docenten, medewerkers en studenten vanuit de Technische Universiteit Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de hogeschool Rotterdam, de Hogeschool InHolland Rotterdam, studievereniging i.d. en studievereniging Yeba.

 


Bijlage II Functieomschrijvingen

 

 

Incubator managers

Verantwoordelijk voor: het opzetten (Area015) en uitbouwen van de incubator, de dagelijkse besturing inclusief monitoring, de samenwerking tussen de incubators en Awareness, opbouw van het netwerk t.b.v. starterondersteuning en onderhouden van contacten. Voorts is de incubatormanager veranwtoordelijk voor de volgende bestuurlijke taken: het opstellen van begroting, jaarstukken, maken van beleidsplan, bewaking van het concept.

 

Stichtingsbestuur

Het bestuur van beide stichtingen bepaalt op basis van de voorwaarden van de opdrachtgevers de hoofdlijnen van de strategie van de incubators, draagt de eindverantwoordelijkheid voor de organisatie en benoemt de incubatormanagers. Het bestuur mengt zich niet in de dagelijkse gang van zaken. Het bestuur komt minimaal twee keer per jaar bijeen om in ieder geval de jaarrekening, begroting en jaarverslag vast te stellen.

 

Awareness Manager

Doel

Uitdagen van pré-starters voor ondernemerschap en ondersteunen van activiteiten en actoren van de kennisinstellingen en andere relevante organisaties, netwerken en instanties waar jonge mensen met innovatieve ideeën te vinden zijn in de regio Delft en Rotterdam. In relatie tot Area010 en Area015 wordt zodoende een continue stroom van startende ondernemingen met hoge slaagkans in de regio gecreëerd en wordt het aantal hoogwaardige arbeidsplaatsen verhoogd.

 

Functieomschrijving

De Awareness manager is een ervaren project- en accountmanager om de vier strategische doelstellingen te bereiken.

Accountmanager in het uitdagen van jonge mensen voor ondernemerschap, het verbinden van pre-starters in het enthousiasmeren van kwartiermakers.

De Awareness manager is projectmanager in het ondersteunen van activiteiten en actoren op het gebied van innovatief kennisintensief ondernemen in Delft en Rotterdam.

 

Strategische doelstellingen:

·         Creëren awareness ondernemerschap

·         Matching van jonge mensen met ideeën en ondernemersdrive uit Delft en Rotterdam

·         Connecting de pre-starters aan Area010 en Area015

·         Enthousiasmeren van kwartiermakers

 

Activiteiten

Om bovenstaande doelstellingen te bereiken zal de Awarenessmanager de volgende activiteiten uitvoeren verwijzend naar de vier strategische doelstellingen:

·         Zorgdragen voor contactmomenten met (potentiële) pré-starters door middel van het organiseren en/of faciliteren van activiteiten bij de kennisinstellingen en andere gelieerde organisaties (1,4). Voorbeelden: verzorgen workshop ondernemersdag, geslaagde ondernemer leveren voor lezing, inleiding verzorgen voor verenigingen etc.

·         Opzetten en onderhouden netwerk met organisaties en personen die actief werven onder de doelgroep en kunnen doorverwijzen naar awarenessmanager. (4,1). Voorbeelden: enthousiasme docenten vergroten, kennis en enthousiasme verhogen bij instanties waar pré-starters aankloppen (OBR, gemeente Delft, Kvk, etc), maar ook bij geslaagde ondernemers en investeerders.

·         Individuele voorlichting en hulp voor pré-starters die overwegen om met bedrijf te starten (2,3). Het geven van inzicht in proces, en (on)mogelijkheden, en het koppelen aan instanties en personen die het opstartproces kunnen versnellen en slagingskans kunnen vergroten

·         Actief deelnemen aan discussie over innovatief ondernemen in brede zin (1) Voorbeelden: bijdrage aan artikelen, deelname aan discussies innovatieplatform etcetera.

 

Benodigde vaardigheden:

·         Uitstekende contactuele vaardigheden op alle niveaus

·         Ervaren projectmanager

·         Ervaring en inzicht in het starten van een onderneming

·         Uitstekende presentatievaardigheden

·         Affiniteit met Delftse en Rotterdamse startersomgeving

 

Start-plan

Bij aanvang zal allereerst een aantal al geplande activiteiten van area010 worden overgenomen:

·         Bijdrage leveren aan colleges van prof. Dr. Roy Thurik

·         Opzetten van standaard workshop ondernemerschap

Daarnaast zal begonnen worden met kennismakingsgesprekken met de sleutelfiguren bij de gemeente Delft, OBR, Area010 en de kennisinstellingen om inzicht te krijgen in de stand van zaken en initiatieven en ideeën van de personen te inventariseren.

 

De aanpak zal niet zozeer bestaan uit het zelfstandig organiseren en uitvoeren van activiteiten, maar zorgdragen dat de activiteiten in de regio worden geïntensiveerd en ondersteund met kennis en ervaringen van de awarenessmanager. De organisatie van een evenement kan natuurlijk altijd tot de mogelijkheden behoren. Doel is het bundelen van de krachten van enthousiaste personen en instellingen en het verhogen van het aantal concrete acties dat hieruit voortkomt, waarbij de awarenessmanager het logische aanspreekpunt is, maar vooral ook de aanjager van dit soort initiatieven, waarbij ook concreet een bijdrage kan worden geleverd.

 

De doelgroep kan worden opgesplitst in twee subgroepen. Allereerst de netafgestudeerden die bereikt worden via de kennisinstellingen, waar al een aantal activiteiten voor worden georganiseerd. De ervaringen en het netwerk van area010 bieden de mogelijkheid om direct van start te gaan met het vergroten van de awareness bij deze doelgroep in Delft en Rotterdam. De contacten op kennisinstellingen zijn goed, waarop kan worden doorgebouwd.

De tweede groep bestaat uit alumni die al één of meerder jaren werkzaam zijn in het bedrijfsleven en overwegen zelf te starten. Deze groep is moeilijker bereikbaar door de versnippering en zal op een andere manier bereikt moeten worden. Aandacht in de (regionale) media is een belangrijk middel, maar ook het opbouwen van contacten met organisaties waarin de doelgroep zichzelf heeft georganiseerd zoals serviceclubs, alumniverenigingen etc.

 

Uitgangspunt bij dit alles is het doel om personen die overwegen om een bedrijf te starten te kunnen ondersteunen. Allereerst door te zorgen dat we vindbaar en bekend zijn en vervolgens door het geven informatie en het verbinden van de starters aan relevante netwerken zoals area010-015 om de slagingskans te vergroten. Dit kan door het matchen van starters aan elkaar en door het aanbieden van hulp bij het verder concretiseren van de plannen in de vorm van feedback en ingangen bij relevante personen en instellingen.