Bijlage
1 bij Nota Technostartbeleid
28 februari
2005
Beschrijving Project AWARENESS
De economie in de regio Delft/Rotterdam ondergaat een
structuurverandering. Er tekent zich een trend af richting de kenniseconomie,
waardoor een flinke impuls nodig is om de aanwezige kansen van de stad optimaal
te benutten. Om de kenniseconomie te stimuleren en hiervoor voorwaarden te
scheppen, zetten de gemeenten Delft en Rotterdam ondermeer in op kansrijke
clusters. Met een mix van bestaande en nieuwe hoogwaardige clusters kan de
Delft - Rotterdamse economie niet alleen worden versterkt, maar ook worden
verbreed.
Belangrijk
aandachtspunt bij het versterken van deze clusters is de innovatieve starter en
doorstarter. Het vergroten van het aantal innovatieve (door) startende
ondernemingen en het verminderen van het aantal faillissementen van startende
ondernemers is het uitgangspunt voor beleid.
Essentieel bij het
bereiken van deze doelstelling is het vergroten van de netwerken van deze starters.
Delft en Rotterdam kiezen daarom voor een ketenbenadering, waarbij (door)
starters, ervaren ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheid
elkaar kunnen versterken.
In 2000 hebben de
gemeenten Delft en Rotterdam besloten het Internationaal Centrum voor
Informatietechnologie (ICIT) te starten. Voor de combinatie Delft Rotterdam is
gekozen om de kracht van de steden op het gebied van handel en management
(Erasmus Universiteit Rotterdam) en techniek (TU Delft) te bundelen ten behoeve
van ICT-starters. Tot medio 2002 is samengewerkt met Twinning.
Doel van ICIT was
het creëren van hoogwaardige werkgelegenheid door innovatieve starters
ondermeer te ondersteunen bij het opzetten van een bedrijf, het vinden van
financiering en huisvesting en hen de mogelijkheid te bieden kennis te maken
met netwerken van bedrijven, kennisinstellingen en andere starters. Vanaf de
oprichting van de incubator Area 010 in 2002 is er nauwe samenwerking tussen
ICIT en Area 010 ontstaan.
Evaluatie ICIT:
Hoewel de
doelstellingen van ICIT in kwantitatieve zin zijn gehaald, schortte het soms
aan de kwaliteit van de resultaten. Ook is gebleken dat een aantal
programmaonderdelen reeds door andere instanties werd uitgevoerd. Een laatste
belangrijke conclusie is dat de kwaliteit van de ingediende businessplannen van
startende ondernemers mager was. Desalniettemin wordt de interactie tussen
economie en techniek door zowel de gemeente Delft als de gemeente Rotterdam nog
steeds als potentiële voedingsbron voor nieuwe bedrijvigheid gezien.
Er is daarom een
plan van aanpak opgesteld, waarin de nieuwe koers van ICIT, Awareness geheten,
staat beschreven. De doelgroep is beperkt tot starters in de pre-starters fase,
mensen die met een idee rondlopen, maar nog geen concreet businessplan hebben
opgesteld. De pre-starters waarop Awareness zich richt, zijn net afgestudeerden
en alumni van de universiteiten en hogescholen in Delft en Rotterdam. De
kruisbestuiving tussen economen en technici staat voorop.
Doel van project Awareness (werktitel):
Het ondersteunen
van pre-starters bij hun keuze voor ondernemerschap, zodat het aantal
succesvolle startende ondernemingen in de regio wordt vergroot. Dit verhoogt
het aantal hoogwaardige arbeidsplaatsen, waardoor hoog opgeleide mensen en
startend ondernemerschap voor de regio behouden blijven.
Doelgroep Awareness:
Hoger opgeleide
mensen beschikkend over ideeën en ondernemerszin. De doelgroep bestaat uit twee
subgroepen:
1. Net
afgestudeerden en studenten in de laatste fase van de studie van de Delftse en
Rotterdamse universiteiten en hogescholen. De meeste studenten nemen dan de
tijd om na te denken over hun carrière plannen en eventueel ondernemerschap;
2. Alumni die één
of meerdere jaren bij grote en middelgrote organisaties in de regio Delft en
Rotterdam werkzaam zijn.
Activiteiten Awareness:
Door ICIT en Area
010 is de afgelopen jaren proefondervindelijk gezocht naar de beste manieren om
pre-starters te benaderen. Hieruit is gebleken dat het vinden van pre-starters
neerkomt op het enthousiasmeren (awareness) van mensen en ondersteunen van
pre-starters door sleutelfiguren (kwartiermakers) en het verbinden van
pre-starters (matching) tijdens (bestaande) activiteiten (connect).
1. Awareness:
Awareness heeft als
doel studenten en alumni bekend te maken met het ondernemerschap en hen
hiervoor te enthousiasmeren. Zo worden aan de hogescholen en Universiteiten in
Delft en Rotterdam (L&R, IO, werktuigbouwkunde, economie en bedrijfskunde)
hiertoe ondernemersvakken gegeven en wordt vanuit studie- en
studentenverenigingen (o.a. le Manageur) aandacht geschonken aan onderschap.
Vanuit het project Awareness worden aanvullende activiteiten georganiseerd om
deze initiatieven te versterken. Voorbeelden van deze activiteiten zijn
praktijkgerichte workshops en inzichtelijk maken van faciliteiten en
activiteiten voor (pre-) starters. Door de bekendheid met het vak
ondernemerschap te vergroten onder studenten en alumni, wordt de toestroom van
startende ondernemingen op de Delftse en Rotterdamse markt bevorderd.
Voorbeelden van Awareness zijn te vinden in bijlage 1.
2. Kwartiermakers:
Kwartiermakers zijn
binnen de onderwijsinstellingen actief op zoek naar personen met creatieve
ideeën en ondersteunen hen bij het vertalen van idee naar businessplan. Er zijn
verschillende kwartiermakers. Ten eerste is een aantal docenten/ lectoren
binnen de Delftse en Rotterdamse onderwijsinstellingen, al dan niet lid van de
Raad van Docenten van Area010, op dit vlak actief. Hetzelfde geldt voor studie-
of studentenverenigingen, die hun leden kunnen ondersteunen bij het maken van
de stap naar het ondernemerschap. Tot slot zijn met name jonge succesvolle
ondernemers geschikte kwartiermakers om pre-starters wegwijs te maken in de
wereld van eigen ondernemerschap.
3. Matching:
Na het vergroten
van de Awareness m.b.t. ondernemerschap vindt matching plaats. Matching is het
bij elkaar brengen, in het stadium van de ideefase voor een businessplan, van
pre-starters die elkaar in expertise aanvullen om samen een bedrijf te starten.
Het gaat hierbij om de technische product expertise uit Delft enerzijds en de
bedrijfsmatige op diensten gerichte expertise Rotterdam anderzijds. Hierbij
wordt aangesloten bij businessgames, ondernemersvakken en –colleges, de
werkzaamheden van de kwartiermakers en de Young Entrepreneur Society Delft.
Vanuit Matching
kunnen degenen die willen starten voorgedragen worden bij incubators Area010 en
de Delftse incubator voor bijvoorbeeld het 100 Days project. Ondernemingen
kunnen kiezen of ze in Delft of in Rotterdam starten. De incubatormanagers
kunnen bij de start van de onderneming de juiste partijen en faciliteiten
inschakelen zoals businesspartners en instanties en de starters begeleiden.
4. Connect:
In Californië wordt
startende ondernemers met het project Connect de mogelijkheid geboden om
businessplannen in de markt te toetsen. Het initiatief bestaat uit
georganiseerde cafés waar een aantal starters hun businessplan kunnen
presenteren aan succesvolle ondernemers, managers, informal investers, advocaten,
etc. Op basis van de opmerkingen en vragen van de aanwezigen kunnen starters
hun businessplan aanscherpen.
Dit initiatief
wordt in het Awarenessproject vertaald naar de Delft/ Rotterdamse situatie. Er
wordt in ieder geval zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande
kenniskringen in de regio Delft / Rotterdam zoals Rotterdam Digital Port, het
netwerk van jonge Ondernemers (Delft), ICT Kring Delft, Technet en Delft
Design. Daarnaast wordt aansluiting gezocht bij het netwerk van succesvolle ondernemers
in Rotterdam dat is opgezet in het kader van Mentorraad (waarbij succesvolle
ondernemers andere ondernemers adviseren bij hun bedrijfsvoering).
Overige activiteiten van Awareness
Overige
activiteiten van Awareness zijn: actief de publiciteit zoeken om pre-starters
met nieuwe ideeën te vinden en verwijst pre-starters naar het informatiepunt
Technostarters, Ondernemersbalie of andere organisaties die ondernemers kunnen
ondersteunen. Met name bij het verzorgen van cursussen is samenwerking met Rotterdam
Digital Port wenselijk.
Organisatie van Awareness:
ICIT (Awareness) is
een aparte organisatie met een eigen bestuur. Hetzelfde geldt voor Area010 en
op korte termijn ook voor de Delftse incubator. Er is gekozen voor twee aparte
besturen voor Area010 de Delftse incubator, omdat de incubators in Rotterdam en
Delft een eigen achterban en identiteit hebben. Door de nieuwe opzet van ICIT,
Awareness, is het wenselijk om Awareness op een andere manier te positioneren.
Bij de
positionering van Awareness is het van belang dat het project zowel ingebed is
in het Delftse als Rotterdamse starterbeleid en optimaal is aangesloten op de
activiteiten van Area010 en de Delftse incubator. Er wordt nog nagedacht over
de positionering en de feitelijke organisatievorm (wel of geen (federatieve)
stichting, wie stuurt persoon aan?). In de bestuursvergadering ICiT zal dit
geconcretiseerd worden. Door de projectleider van Awareness te huisvesten in
beide incubators is de aansluiting van het project met beide incubators geborgd.
Er zal een
projectleider (1 fte) worden aangenomen om de voorgestelde plannen te
concretiseren en uit te voeren.
Financiële consequenties:
De provincie Zuid
Holland heeft begin 2004 een subsidie van drie maal
€ 100.000,-
beschikbaar gesteld voor de jaren 2004, 2005 en 2006. Afgesproken is dat de
gemeenten Delft en Rotterdam een bedrag van € 490.000,- in drie jaar als
cofinanciering zouden bijdragen.
Door het project
Awareness: ICIT/matching beter aan te haken aan lopende initiatieven en qua
huisvesting onder te brengen bij Area 010 en de Delftse Incubator kan een
flinke besparing op het projectbudget worden gerealiseerd. Dit betekent dat de
subsidie à drie maal € 100.000,- van de provincie Zuid Holland voldoende is en
dat er vanuit OBR en de gemeente Delft geen extra cofinanciering nodig is voor
de activiteiten van Awareness: ICIT/matching. Aan de provincie moet wel een
formeel verzoek ingediend worden om de cofinanciering vanuit het budget van
Area 010 / 015 te organiseren.
Bijlage I
Voorbeelden Awareness:
1.
Draagvlak samenwerking TU Delft en
Erasmus/hogescholen Rotterdam
Er zijn interviews
(60) gehouden met professoren, stafmedewerkers, management, studenten en alumni
van de faculteiten Industrieel Ontwerpen en Lucht en Ruimtevaart techniek in Delft.
Daarnaast zijn gesprekken gevoerd met Delftse starters in Area010. Hieruit is
gebleken dat er voldoende draagvlak en verwacht potentieel van startende
ondernemers is voor het garanderen van effectiviteit van een project zoals ICIT
matching/ Awareness. Waarbij dit project leidt tot een jaarlijks continue
toestroom voor de incubators in Delft en in Rotterdam. Er zijn altijd ideeën
binnen de faculteiten in Delft, maar studenten hebben handvatten en een duwtje
in de richting van ondernemerschap nodig om deze ideeën om te zetten in een
businessplan. Dit blijkt ook uit de aangemelde startende ondernemingen die
voortvloeien uit ondernomen operationele activiteiten, bijvoorbeeld de 24H
Business Game en het 100 Days Programma. Hieronder volgen voorbeelden van operationele
activiteiten.
2.
Colleges Delft Rotterdam
In de maanden
maart, april en mei 2004 is voor het eerst een start gemaakt om studenten van
het master program Entrepreneurship van de Rotterdam School of Management samen
met studenten van het master program Industrial Design Engineering van de
TUDelft een business plan te laten ontwikkelen. Zij konden kiezen uit twee
trajecten. In het ene traject ontwikkelden ze een plan voor nieuwe
bedrijvigheid voor een bestaande middelgrote onderneming uit de regio Rijnmond
die de onderneming in een groeifase zou kunnen brengen. In het andere traject
ontwikkelden ze een plan voor nieuwe bedrijvigheid, dat zou kunnen/moeten
resulteren in de oprichting van een nieuw bedrijf.
Beide trajecten
zijn door ieder 8 teams van circa 4 studenten voltooid. Teams bestonden meestal
uit 3 bedrijfskundigen en 1 industrieel ontwerper. In een aantal gevallen was
de samenwerking voorbeeldig en heft het geresulteerd in een plan dat ook enkel
uit de samenwerking tussen TUDelft en EUR voort had kunnen komen. Toch zijn er
ook wat opstart problemen geweest. Met name het verschil in studielast maakte
het moeilijk voor de leden van een team om gedurende het hele traject samen op
te trekken. De EUR studenten werden geacht gedurende 7 weken voltijds met het
plan bezig te zijn (10 ECTS), terwijl de TUDelft studenten gedurende die 7
weken slechts deeltijd aan het plan konden werken (5 ECTS). Het lijkt
noodzakelijk om bij continuering van de samenwerking dit verschil te
elimineren, hetgeen impliceert dat ook de IDE studenten een 10 ECTS vak kunnen
kiezen. In dat geval is het ook functioneel om 50% van de colleges in Delft te
verzorgen.
3.
Integraal vak Ondernemerschap
Vanuit o.a. de
ervaring zoals beschreven onder punt 1.: Verdere ontwikkeling van geconcentreerd
nieuw vak Ondernemen en New Ventures voor de faculteiten IO en L&R.
professor Santema en professor Brezet hebben hiertoe inmiddels het initiatief
genomen. Hierbij zijn van de EUR Prof. Thurik (Faculteit Economie) en Dr.
Hulsink en Dr. Bodewes (beiden van de Faculteit Bedrijfskunde) als mededocenten
uitgenodigd. Centraal in het nieuwe vak staat niet alleen hoe nieuwe producten
kunnen leiden tot start ups en new ventures, maar ook hoe maximaal samengewerkt
kan worden met bedrijfskundigen en economen bij de opzet daarvan.
Ook zal speciale
aandacht besteed worden aan de kansen en problemen bij “academic
entrepreneurship” en zullen oefeningen worden ontworpen die goed aansluiten bij
het traject van The First 100 Days Experience en eventuele andere regionale
incubators. Area010 en Area015 zijn nauw bij het ontwerp van het vak betrokken
en de uitvoering daarvan.
Jonge ondernemers
die met succes gestart zijn, spreken tijdens evenementen / gastcolleges.
De expertise van de
Rotterdam School of Management op het terrein van ondernemerschap blijkt
complementair aan de binnen de TU Delft aanwezige expertise op
productontwikkeling. Een voor de hand liggende symbiose tussen beide
competenties bij het zien en pakken van marktkansen zou kunnen resulteren in
een opleiding waar veel vraag naar is: genoeg kennis van ontwerpen en
ondernemerschap om succesvol een innovatief product via een nieuw bedrijf te
vermarkten.
Gebruikmakend van
nu al beschikbare vakken van TU Delft en Erasmus zou vrij eenvoudig een
kwalitatief goed tweejarig master programma aangeboden kunnen worden. Maar dit
vereist wel moed, vooral van bestuurders die dit initiatief de ruimte zouden
moeten geven zich te bewijzen. De opleiding zou toegankelijk moeten zijn voor
studenten met een voltooide universitaire (natuurwetenschappelijke of
engineering) bachelor. De studenten volgen idealiter gedeeltelijk vakken met
studenten van het master program Entrepreneurship van de EUR en met studenten
van het master program Industrial Design Engineering. Daarnaast ligt het voor
de hand ze wat inleidende vakken te geven over accounting, finance en business
law.
4.
Ondernemersdag studenten Delft – Rotterdam
Jaarlijks
organiseert studievereniging Le Manageur van de Erasmus Universiteit in
samenwerking met Area010 en studievereniging ID van de TU Delft de
ondernemersdag. Tijdens deze dag staat de ontwikkeling tot ondernemer centraal.
Naast diverse sprekers (jonge en succesvolle ondernemers) worden verschillende
workshops georganiseerd die de student inleiden in de wereld van
ondernemerschap.
5.
Business plan competities
Binnen de colleges
die betrekking hebben op ondernemerschap binnen de onderwijsinstellingen in de
regio is met regelmaat invulling gegeven aan de praktijk van het ondernemen.
Een voorbeeld is
het vak “Start je Eigen Bedrijf”, gegeven aan de INHOLLAND Rotterdam waaraan
een businessplancompetitie is verbonden. De prijswinnaars kunnen het
coachingtraject bij Area010 volgen. Tussentijds word bij Area010 feedback
gegeven op de plannen. Op deze wijze maken ondernemende studenten kennis met de
producten en diensten van Area010.
6.
24H Business game studenten Delft –
Rotterdam zie bijlage III
Dit evenement is
georganiseerd door studievereniging le Manageur en Area010 op 10 en 11 mei
2004. Het evenement is een wedstrijd waarbij vijftien teams van studenten
binnen 24 uur tot een goed doordacht businessmodel moeten komen en een business
plan schrijven. Specifieke kennis en feedback ontvangen zij van ervaren
ondernemers en professionele adviseurs van Deloitte, PWC, MKB Nederland en New
Venture. Het doel van deze wedstrijd was het uitdagen van hoger opgeleiden tot
het starten van een onderneming én het stimuleren van de onderlinge
samenwerking tussen de hogere onderwijsinstellingen binnen de regio Rotterdam.
Het streven van de
organisatoren, le Manageur en Area010, was dan ook om studenten met kennis van
productinnovatie en studenten met bedrijfskundige kennis laten ervaren wat je
met strategische samenwerking kan bereiken. De uitdaging is dat deze
kennisdeling tussen studenten met verschillende talenten en vakkennis, leidt
tot het ontdekken van kansen en nieuwe mogelijkheden waaruit meer innovatieve
ondernemingen voortkomen en waardoor hoogwaardige kennis effectiever aan de
markt getoetst wordt.
Het evenement heeft
plaatsgevonden in het Radex gebouw in Delft. De opening is verricht door de
Delftse wethouder de heer C. Mooiweer. De prijsuitreiking heeft plaatsgevonden
onder leiding van de Rotterdamse wethouder de heer van Sluis van Economische
Infrastructuur.
Samenwerken en
creëren van win-win situaties was de ‘key succes factor’ voor dit evenement. Naast toonaangevende
Delftse ondernemingen zoals VaccuVin, Wallast en Exact, hebben het
Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam en de Gemeente Delft middels sponsorbijdragen en
actieve betrokkenheid aan het succes bijgedragen. Bijzonder was ook de
erkenning door provincie Zuid-Holland die dit initiatief ondersteunde middels
hoofdsponsorschap.
Uit de
ondersteuning vanuit alle participanten blijkt dat dit initiatief wordt gezien
als instrument dat bijdraagt aan het innoverend vermogen van grotere
organisaties, de samenwerking tussen Erasmus Universiteit Rotterdam, de
Technische Universiteit Delft, en de hogescholen in de regio en de gemeenten
Delft en Rotterdam wat uiteindelijk resulteert in het stimuleren van de
Nederlandse kenniseconomie.
De
promotieactiviteiten om de 24 Hours Business Game tot een succes te maken
werden uitgevoerd door betrokken docenten, medewerkers en studenten vanuit de
Technische Universiteit Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam, de hogeschool
Rotterdam, de Hogeschool InHolland Rotterdam, studievereniging i.d. en
studievereniging Yeba.
Bijlage II Functieomschrijvingen
Incubator managers
Verantwoordelijk
voor: het opzetten (Area015) en uitbouwen van de incubator, de dagelijkse
besturing inclusief monitoring, de samenwerking tussen de incubators en
Awareness, opbouw van het netwerk t.b.v. starterondersteuning en onderhouden
van contacten. Voorts is de incubatormanager veranwtoordelijk voor de volgende
bestuurlijke taken: het opstellen van begroting, jaarstukken, maken van
beleidsplan, bewaking van het concept.
Stichtingsbestuur
Het bestuur van
beide stichtingen bepaalt op basis van de voorwaarden van de opdrachtgevers de
hoofdlijnen van de strategie van de incubators, draagt de
eindverantwoordelijkheid voor de organisatie en benoemt de incubatormanagers.
Het bestuur mengt zich niet in de dagelijkse gang van zaken. Het bestuur komt
minimaal twee keer per jaar bijeen om in ieder geval de jaarrekening, begroting
en jaarverslag vast te stellen.
Awareness Manager
Doel
Uitdagen van
pré-starters voor ondernemerschap en ondersteunen van activiteiten en actoren
van de kennisinstellingen en andere relevante organisaties, netwerken en
instanties waar jonge mensen met innovatieve ideeën te vinden zijn in de regio
Delft en Rotterdam. In relatie tot Area010 en Area015 wordt zodoende een
continue stroom van startende ondernemingen met hoge slaagkans in de regio
gecreëerd en wordt het aantal hoogwaardige arbeidsplaatsen verhoogd.
Functieomschrijving
De Awareness
manager is een ervaren project- en accountmanager om de vier strategische
doelstellingen te bereiken.
Accountmanager in
het uitdagen van jonge mensen voor ondernemerschap, het verbinden van
pre-starters in het enthousiasmeren van kwartiermakers.
De Awareness
manager is projectmanager in het ondersteunen van activiteiten en actoren op
het gebied van innovatief kennisintensief ondernemen in Delft en Rotterdam.
Strategische doelstellingen:
·
Creëren
awareness ondernemerschap
·
Matching van
jonge mensen met ideeën en ondernemersdrive uit Delft en Rotterdam
·
Connecting de
pre-starters aan Area010 en Area015
·
Enthousiasmeren
van kwartiermakers
Activiteiten
Om bovenstaande
doelstellingen te bereiken zal de Awarenessmanager de volgende activiteiten
uitvoeren verwijzend naar de vier strategische doelstellingen:
·
Zorgdragen
voor contactmomenten met (potentiële) pré-starters door middel van het
organiseren en/of faciliteren van activiteiten bij de kennisinstellingen en
andere gelieerde organisaties (1,4). Voorbeelden: verzorgen workshop
ondernemersdag, geslaagde ondernemer leveren voor lezing, inleiding verzorgen
voor verenigingen etc.
·
Opzetten en
onderhouden netwerk met organisaties en personen die actief werven onder de
doelgroep en kunnen doorverwijzen naar awarenessmanager. (4,1). Voorbeelden:
enthousiasme docenten vergroten, kennis en enthousiasme verhogen bij instanties
waar pré-starters aankloppen (OBR, gemeente Delft, Kvk, etc), maar ook bij
geslaagde ondernemers en investeerders.
·
Individuele
voorlichting en hulp voor pré-starters die overwegen om met bedrijf te starten
(2,3). Het geven van inzicht in proces, en (on)mogelijkheden, en het koppelen
aan instanties en personen die het opstartproces kunnen versnellen en
slagingskans kunnen vergroten
·
Actief
deelnemen aan discussie over innovatief ondernemen in brede zin (1)
Voorbeelden: bijdrage aan artikelen, deelname aan discussies innovatieplatform
etcetera.
Benodigde vaardigheden:
·
Uitstekende
contactuele vaardigheden op alle niveaus
·
Ervaren
projectmanager
·
Ervaring en
inzicht in het starten van een onderneming
·
Uitstekende
presentatievaardigheden
·
Affiniteit met
Delftse en Rotterdamse startersomgeving
Start-plan
Bij aanvang zal
allereerst een aantal al geplande activiteiten van area010 worden overgenomen:
·
Bijdrage
leveren aan colleges van prof. Dr. Roy Thurik
·
Opzetten van
standaard workshop ondernemerschap
Daarnaast zal
begonnen worden met kennismakingsgesprekken met de sleutelfiguren bij de
gemeente Delft, OBR, Area010 en de kennisinstellingen om inzicht te krijgen in
de stand van zaken en initiatieven en ideeën van de personen te inventariseren.
De aanpak zal niet
zozeer bestaan uit het zelfstandig organiseren en uitvoeren van activiteiten,
maar zorgdragen dat de activiteiten in de regio worden geïntensiveerd en
ondersteund met kennis en ervaringen van de awarenessmanager. De organisatie
van een evenement kan natuurlijk altijd tot de mogelijkheden behoren. Doel is
het bundelen van de krachten van enthousiaste personen en instellingen en het
verhogen van het aantal concrete acties dat hieruit voortkomt, waarbij de
awarenessmanager het logische aanspreekpunt is, maar vooral ook de aanjager van
dit soort initiatieven, waarbij ook concreet een bijdrage kan worden geleverd.
De doelgroep kan
worden opgesplitst in twee subgroepen. Allereerst de netafgestudeerden die
bereikt worden via de kennisinstellingen, waar al een aantal activiteiten voor
worden georganiseerd. De ervaringen en het netwerk van area010 bieden de
mogelijkheid om direct van start te gaan met het vergroten van de awareness bij
deze doelgroep in Delft en Rotterdam. De contacten op kennisinstellingen zijn
goed, waarop kan worden doorgebouwd.
De tweede groep
bestaat uit alumni die al één of meerder jaren werkzaam zijn in het bedrijfsleven
en overwegen zelf te starten. Deze groep is moeilijker bereikbaar door de
versnippering en zal op een andere manier bereikt moeten worden. Aandacht in de
(regionale) media is een belangrijk middel, maar ook het opbouwen van contacten
met organisaties waarin de doelgroep zichzelf heeft georganiseerd zoals
serviceclubs, alumniverenigingen etc.
Uitgangspunt bij
dit alles is het doel om personen die overwegen om een bedrijf te starten te
kunnen ondersteunen. Allereerst door te zorgen dat we vindbaar en bekend zijn
en vervolgens door het geven informatie en het verbinden van de starters aan
relevante netwerken zoals area010-015 om de slagingskans te vergroten. Dit kan
door het matchen van starters aan elkaar en door het aanbieden van hulp bij het
verder concretiseren van de plannen in de vorm van feedback en ingangen bij
relevante personen en instellingen.