SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

 

A13 KENNISBOULEVARD

(concept)

           

Preambule

 

Op 1 april 2004 tekenden de gemeenten Rotterdam en Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Technische Universiteit Delft en de Provincie Zuid-Holland een intentieverklaring om te komen tot complementaire invulling van de A13 Kennisboulevard en de ontwikkeling van een gezamenlijk marketing- en acquisitieconcept. De nu voorliggende  samenwerkingsovereenkomst geeft hieraan nadere invulling.

 

Het belang voor Nederland en Europa om de kenniseconomie daadwerkelijk handen en voeten te geven is evident. De A13 Kennisboulevard kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan het realiseren van de doelstellingen van de Lissabon strategie van de Europese Unie. Het Bestuurlijk Platform Zuidvleugel van de Randstad Holland heeft dan ook de A13 Kennisboulevard (waarvan deel uitmaken de deelgebieden Technopolis Innovation Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport) geselecteerd als een van de top 10 projecten van de Zuidvleugel. In de nota ‘Pieken in de Delta; Gebiedsgerichte Economische Perspectieven’ van het ministerie van Economische zaken is de A13 Kennisboulevard als onderdeel van de Kenniscorridor opgenomen als één van de vier innovatieve hotspot gebieden in Nederland. 

 

De uitvoerende overheden gemeente Rotterdam (Bestuursopdracht Economische Visie 2020), gemeente Delft (Economische strategienota: De economie van Delft, op weg naar 2015), provincie Zuid Holland (Innovatiebrief kenniseconomie Zuid-Holland) hebben allen de A13 Kennisboulevard in hun meerjaren uitvoeringsprogramma’s opgenomen.

De Technische Universiteit Delft (TU Delft), de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Kennisalliantie Zuid-Holland zijn eveneens bij het geheel betrokken, ieder met een eigen specifieke inbreng en belang.

 

Met de A13 Kennisboulevard komt er volop ruimte in de regio voor nieuwe innovatieve ontwikkelingen en experimenten en voor de huisvesting van R&D bedrijven, hoog-technologische industrie, onderzoeksinstellingen en innovatieve dienstverleners. De ambitie om voluit te gaan voor innovatie betekent een impuls voor de regio, de aanwezige kennisinstituten, (startende) bedrijven, het culturele klimaat en de creatieve sector.    

 


De partijen:

 

Gemeente Rotterdam,

te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder te noemen “de gemeente Rotterdam”

 

 

Gemeente Delft

te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder te noemen “de gemeente Delft”

 

 

Erasmus Universiteit Rotterdam

te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder te noemen “Erasmus Universiteit Rotterdam”

 

 

Technische Universiteit Delft

te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder te noemen “de TU Delft”

 

 

Provincie Zuid-Holland

te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder te noemen “de Provincie”

 

 

Hierna gezamenlijk te noemen: ‘partijen’

 


In aanmerking nemende:

 

Missie

 

Partijen realiseren een Business & Science Park met een omvang van 150 ha dat werkgelegenheid biedt aan 24.000 hoogwaardige kenniswerkers. De kernwaarden van het project zijn: durf, inspiratie, innovatie en internationale concurrentiekracht.

 

 

Doelstellingen

-          De A13 Kennisboulevard versterkt de positie van de Randstad Holland als geheel en in het bijzonder de regio’s Rotterdam en Haaglanden als één internationaal concurrerende (kennis)regio.

-          Gezamenlijke marketing en acquisitie voor de A13 Kennisboulevard, rekening houdend met de reeds bestaande plannen en met derden gemaakte afspraken over Technopolis Innovation Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport.

 

 

Randvoorwaarden

-          De samenwerking is gebaseerd op partnerschap, gedegen en stevige afspraken en het delen van ideeën, met verschillende uitwerkingen voor de onderscheiden deelgebieden Technopolis Innovation Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport.

-          De bestaande plannen van de TU Delft en de Gemeente Delft met betrekking tot de R&D locatie Technopolis Innovation Park en de realiseringsovereenkomst met de marktpartijen Bouwfonds en ING Real Estate worden in de A13 Kennisboulevard geïncorporeerd.

-          De bestaande plannen van de Gemeente Rotterdam met betrekking tot Schieveen en  Rotterdam Airport worden in de A13 Kennisboulevard geïncorporeerd.

-          De rol van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam in deze samenwerkingsovereenkomst is verschillend. De TU Delft heeft als eigenaar van het grootste deel van de grond van Technopolis Innovation Park een directe betrokkenheid bij Technopolis Innovation Park en de planvorming hieromtrent. De rol van de Erasmus Universiteit Rotterdam, en daarbinnen het Erasmus Medisch Centrum, beperkt zich in eerste instantie tot het bijdragen aan de kenniseconomie door het stimuleren van het vermarkten van wetenschappelijke ontdekkingen, hetgeen op termijn kan leiden tot daadwerkelijk in de A13 Kennisboulevard te vestigen nieuwe bedrijvigheid. 


Komen het volgende overeen:

 

1.       De drie zones van de A13 Kennisboulevard (Technopolis Innovation Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport) worden complementair en aanvullend ontwikkeld.

-          Technopolis Innovation Park richt zich primair op R&D bedrijven en instellingen, hoog technologische industrie en onderzoekinstellingen.

-          Business & Science Park Schieveen richt zich primair op innovatieve dienstverlening, medisch onderzoek en bedrijvigheid en luchthavengerelateerde activiteiten;

-          Rotterdam Airport richt zich primair op luchthaven gerelateerde bedrijven.

2.       Partijen verplichten zich kandidaat-bedrijven en kandidaat-instellingen zonder uitzondering conform de vorenstaande profileringen te vestigen en naar elkaar te verwijzen.

3.       Uitgiftevoorwaarden en -prijzen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.

4.       Partijen zullen, in samenwerking met andere relevante organisaties in de aanloopfase de permanente werkagenda en gezamenlijke werkagenda uitvoeren.

5.       In een later stadium zal voor de uitvoering van de permanente werkagenda en de gezamenlijke werkagenda een definitieve organisatiestructuur worden uitgewerkt.

6.       Voor de uitvoering van de permanente werkagenda en de gezamenlijke werkagenda stellen partijen een werkbudget beschikbaar. De omvang van het benodigde werk budget wordt in een later stadium bepaald.

7.       Om de doelen van de werkagenda te realiseren is een gericht investeringsprogramma noodzakelijk. Inhoud en omvang van dit investeringsprogramma, inclusief het benodigde programmabudget, worden in een later stadium bepaald. Het investeringsprogramma dient als basis voor indiening bij nationale en Europese overheden in het kader van het regionaal innovatiebeleid van het ministerie van Economische Zaken, het Rijksprogramma Zuidvleugel en de Europese structuurfondsen.

8.       Deze overeenkomst geldt voor een periode van 10 jaar. De eerste revisie van de overeenkomst vindt uiterlijk plaats vóór afloop van het 3e jaar van de overeenkomst  en de tweede revisie uiterlijk vóór afloop van het 10e jaar van de overeenkomst.

9.       Met een opzegtermijn van minimaal 1 jaar kan – vanaf het eind van het derde jaar - de overeenkomst worden opgezegd.

10.   De aangehechte werkagenda maakt integraal deel uit van deze samenwerkingsovereenkomst.

 

Aldus getekend te …………………………… op …………………………………………… 2005,

 

Burgemeester Rotterdam

Mr. I. Opstelten

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………

 

Burgemeester Delft

Mr. drs. G.A.A. Verkerk

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………

Voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit Rotterdam

Mw. Dr. J.C.M. van Eijndhoven

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………

 

Voorzitter College van Bestuur TU Delft

 

Ir. G.J. van Luijk

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………

 

Gedeputeerde Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling Provincie Zuid Holland

Dr. J.W.A. van Dijk

 

 

 

 

 

 

………………………………………………………