(concept)
Op 1 april 2004 tekenden de gemeenten Rotterdam en
Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Technische Universiteit Delft en
de Provincie Zuid-Holland een intentieverklaring om te komen tot complementaire
invulling van de A13 Kennisboulevard en de ontwikkeling van een gezamenlijk
marketing- en acquisitieconcept. De nu voorliggende samenwerkingsovereenkomst geeft hieraan nadere invulling.
Het belang voor Nederland en Europa om de
kenniseconomie daadwerkelijk handen en voeten te geven is evident. De A13
Kennisboulevard kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan het realiseren van de
doelstellingen van de Lissabon strategie van de Europese Unie. Het Bestuurlijk
Platform Zuidvleugel van de Randstad Holland heeft dan ook de A13
Kennisboulevard (waarvan deel uitmaken de deelgebieden Technopolis Innovation
Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport) geselecteerd
als een van de top 10 projecten van de Zuidvleugel. In de nota ‘Pieken in de
Delta; Gebiedsgerichte Economische Perspectieven’ van het ministerie van
Economische zaken is de A13 Kennisboulevard als onderdeel van de Kenniscorridor
opgenomen als één van de vier innovatieve hotspot gebieden in Nederland.
De uitvoerende overheden gemeente Rotterdam
(Bestuursopdracht Economische Visie 2020), gemeente Delft (Economische
strategienota: De economie van Delft, op weg naar 2015), provincie Zuid Holland
(Innovatiebrief kenniseconomie Zuid-Holland) hebben allen de A13 Kennisboulevard
in hun meerjaren uitvoeringsprogramma’s opgenomen.
De Technische Universiteit Delft (TU Delft), de
Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en de Kennisalliantie Zuid-Holland zijn
eveneens bij het geheel betrokken, ieder met een eigen specifieke inbreng en
belang.
Met de A13 Kennisboulevard komt er volop ruimte in de
regio voor nieuwe innovatieve ontwikkelingen en experimenten en voor de
huisvesting van R&D bedrijven, hoog-technologische industrie,
onderzoeksinstellingen en innovatieve dienstverleners. De ambitie om voluit te
gaan voor innovatie betekent een impuls voor de regio, de aanwezige
kennisinstituten, (startende) bedrijven, het culturele klimaat en de creatieve
sector.
De partijen:
Gemeente Rotterdam,
te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder
te noemen “de gemeente Rotterdam”
Gemeente Delft
te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder
te noemen “de gemeente Delft”
Erasmus Universiteit Rotterdam
te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder
te noemen “Erasmus Universiteit Rotterdam”
Technische Universiteit Delft
te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder
te noemen “de TU Delft”
Provincie Zuid-Holland
te dezen vertegenwoordigd door … krachtens…, verder
te noemen “de Provincie”
Hierna gezamenlijk te noemen: ‘partijen’
In aanmerking nemende:
Missie
Partijen realiseren een Business & Science Park
met een omvang van 150 ha dat werkgelegenheid biedt aan 24.000 hoogwaardige
kenniswerkers. De kernwaarden van het project zijn: durf, inspiratie, innovatie
en internationale concurrentiekracht.
Doelstellingen
-
De
A13 Kennisboulevard versterkt de positie van de Randstad Holland als geheel en
in het bijzonder de regio’s Rotterdam en Haaglanden als één internationaal
concurrerende (kennis)regio.
-
Gezamenlijke
marketing en acquisitie voor de A13 Kennisboulevard, rekening houdend met de
reeds bestaande plannen en met derden gemaakte afspraken over Technopolis
Innovation Park, Business & Science Park Schieveen en Rotterdam Airport.
Randvoorwaarden
-
De
samenwerking is gebaseerd op partnerschap, gedegen en stevige afspraken en het
delen van ideeën, met verschillende uitwerkingen voor de onderscheiden
deelgebieden Technopolis Innovation Park, Business & Science Park Schieveen
en Rotterdam Airport.
-
De
bestaande plannen van de TU Delft en de Gemeente Delft met betrekking tot de
R&D locatie Technopolis Innovation Park en de realiseringsovereenkomst met
de marktpartijen Bouwfonds en ING Real Estate worden in de A13 Kennisboulevard
geïncorporeerd.
-
De
bestaande plannen van de Gemeente Rotterdam met betrekking tot Schieveen
en Rotterdam Airport worden in de A13
Kennisboulevard geïncorporeerd.
-
De
rol van de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam in deze
samenwerkingsovereenkomst is verschillend. De TU Delft heeft als eigenaar van
het grootste deel van de grond van Technopolis Innovation Park een directe
betrokkenheid bij Technopolis Innovation Park en de planvorming hieromtrent. De
rol van de Erasmus Universiteit Rotterdam, en daarbinnen het Erasmus Medisch Centrum,
beperkt zich in eerste instantie tot het bijdragen aan de kenniseconomie door
het stimuleren van het vermarkten van wetenschappelijke ontdekkingen, hetgeen
op termijn kan leiden tot daadwerkelijk in de A13 Kennisboulevard te vestigen
nieuwe bedrijvigheid.
Komen het volgende overeen:
1.
De
drie zones van de A13 Kennisboulevard (Technopolis Innovation Park, Business
& Science Park Schieveen en Rotterdam Airport) worden complementair en
aanvullend ontwikkeld.
-
Technopolis
Innovation Park richt zich primair op R&D bedrijven en instellingen, hoog
technologische industrie en onderzoekinstellingen.
-
Business
& Science Park Schieveen richt zich primair op innovatieve dienstverlening,
medisch onderzoek en bedrijvigheid en luchthavengerelateerde activiteiten;
-
Rotterdam
Airport richt zich primair op luchthaven gerelateerde bedrijven.
2.
Partijen
verplichten zich kandidaat-bedrijven en kandidaat-instellingen zonder
uitzondering conform de vorenstaande profileringen te vestigen en naar elkaar
te verwijzen.
3.
Uitgiftevoorwaarden
en -prijzen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd.
4.
Partijen
zullen, in samenwerking met andere relevante organisaties in de aanloopfase de
permanente werkagenda en gezamenlijke werkagenda uitvoeren.
5.
In
een later stadium zal voor de uitvoering van de permanente werkagenda en de
gezamenlijke werkagenda een definitieve organisatiestructuur worden uitgewerkt.
6.
Voor
de uitvoering van de permanente werkagenda en de gezamenlijke werkagenda
stellen partijen een werkbudget beschikbaar. De omvang van het benodigde werk
budget wordt in een later stadium bepaald.
7.
Om
de doelen van de werkagenda te realiseren is een gericht investeringsprogramma
noodzakelijk. Inhoud en omvang van dit investeringsprogramma, inclusief het
benodigde programmabudget, worden in een later stadium bepaald. Het
investeringsprogramma dient als basis voor indiening bij nationale en Europese
overheden in het kader van het regionaal innovatiebeleid van het ministerie van
Economische Zaken, het Rijksprogramma Zuidvleugel en de Europese structuurfondsen.
8.
Deze
overeenkomst geldt voor een periode van 10 jaar. De eerste revisie van de
overeenkomst vindt uiterlijk plaats vóór afloop van het 3e jaar van
de overeenkomst en de tweede revisie
uiterlijk vóór afloop van het 10e jaar van de overeenkomst.
9.
Met
een opzegtermijn van minimaal 1 jaar kan – vanaf het eind van het derde jaar -
de overeenkomst worden opgezegd.
10.
De
aangehechte werkagenda maakt integraal deel uit van deze
samenwerkingsovereenkomst.
Aldus getekend te …………………………… op ……………………………………………
2005,
Burgemeester Rotterdam Mr. I. Opstelten ……………………………………………………… |
Burgemeester Delft Mr. drs. G.A.A. Verkerk ……………………………………………………… |
Voorzitter College van Bestuur Erasmus Universiteit
Rotterdam Mw. Dr. J.C.M. van Eijndhoven ……………………………………………………… |
Voorzitter College van Bestuur TU Delft Ir. G.J. van Luijk ……………………………………………………… |
Gedeputeerde Ruimtelijke en Economische
Ontwikkeling Provincie Zuid Holland Dr. J.W.A. van Dijk ……………………………………………………… |
|