In
de zomernota 2003-2006 is 262.000 euro exclusief BTW beschikbaar voor
‘’intensivering Fietsactieplan’’. Genoemd is dat dit bedrag besteed dient te
worden aan de oost-west fietsroute (‘de centrale as van Delft’).
Het
voorstel is:
1. De 12e begrotingswijziging van het dienstjaar
2005 goed te keuren
2.
Besteding van 262.000 euro als volgt:
·
Fietsstraat
parallelweg Westlandseweg, 62.000 euro
·
2-richtingen
fietspad Zuidwal, 60.000 euro
·
2-richtingen
fietspad Rijksstraatweg, 100.0000 euro
·
Up-grading
rest van de route, 40.000 euro
De regionale oost-west fietsverbinding verbindt De
Lier en Pijnacker met Delft langs de Westlandsweg, Zuidwal, Ezelsveldlaan,
Delfgauwseweg. De fietsverbinding vormt een centrale as door Delft langs de
rand van het centrum. Inmiddels is een groot aantal schakels gerealiseerd. In
deze nota is een beschrijving gegeven van maatregelen van nog ontbrekende
schakels.
In
de bijgevoegde tekening is de oost-west route opgenomen.
Ad
1. Uitwerking Fietsstraat
Een
ontbrekende schakel is het gedeelte tussen het 2-richtingen fietspad langs de
Papsouwselaan en het fietspad door de Princes Irenetunnel. Op dit gedeelte is
vanwege de beperkte breedte geen ruimte voor een aparte fietsvoorziening of
voor tweezijdige fietsstroken. Specifiek voor dit gedeelte gaat het ook om een
verbetering van de verkeersveiligheid. Een fietsstraat is op de parallelweg een
goede oplossing.
Fietsstraten
kunnen worden toegepast op relaties waar veel fietsers rijden, waar de autointensiteit
beperkt is en waar de gemeente sterk op fietsbeleid gerichte maatregelen wil
inzetten. Fietsers krijgen op een fietsstraat een belangrijkere positie dan
motorvoertuigen en rijden in het midden van de weg. De auto is te gast en dient
achter de fietsers te blijven rijden. De fietsstraat heeft minder ruimte nodig
dan een aanliggend fietspad, is daarmee beter inpasbaar en versnipperd de
openbare ruimte minder.
Vormgeving fietsstraat
Over de parallelweg rijden fietsers in twee
richtingen en motorvoertuigen, waaronder ook vrachtwagens, in één richting. De
aanwezige benutbare breedte voor de fietsstraat is 4,7 m (buiten deze breedte
is dan voldoende ruimte voor het parkeren en het passeren van de geparkeerde
auto’s). Vanwege de beperkte breedte dient bij de aanleg van een fietsstraat op
de parallelweg van de Westlandseweg een breedtebeperking voor autoverkeer
ingesteld te worden. Qua vormgeving is gekozen voor een lastig
overrijdbare middengeleider/rabatstrook. Voor de fietsers is gekozen voor rode
asfaltverharding.
Ad
1. 2-richtingen fietspad Zuidwal
In
het kader van de ontwikkelingen van het Zuidpoort-gebied wordt een 2-richtingen
fietspad in asfalt gerealiseerd aan de zuidzijde van de Zuidwal. Het fietspad
zal aansluiten op het fietspad Irenetunnel en op de Ezelsveldlaan die wordt
gereconstrueerd tot fietsstraat. De totale lengte is ongeveer 260 meter. Het
fietspad is 3,5 meter breed. De aanleg van het fietspad wordt meegenomen met de
reconstructie in het kader van de trambaan. De meerkosten voor aanleg van het
fietspad bedragen ongeveer 60.000 euro.
Ad
3. Fietspad Rijksstraatweg
Met
de reconstructie van de Rijksstraatweg wordt een nieuw vrijliggend 2-richtingen
fietspad aangelegd dat begint bij de rotonde Delfgauwseweg en een onderdeel
vormt van de verbinding naar Emerald. Het fietspad is ongeveer 360 meter lang
en ruim 3 meter breed. De kosten voor aanleg van het fietspad bedragen ongeveer 100.000
euro.
Ad
4. Upgrading rest van de route
De
resterende 40.000 euro worden besteed aan verdere upgrading van de route zoals
realisatie van extra bebording om het 2-richtingen fietspad duidelijker aan te
geven en het aanbrengen van extra markering.