- Home is where the heart is -

 

In navolging van de Delftsblauwe graffitimuur die tijdens de bouw van het Zuidpoortgebied gedurende tweeënhalf jaar rondom het terrein heeft gestaan, zal van januari tot en met april 2005 een nieuw project gerealiseerd worden. Ditmaal met als thema ‘thuis’. De Bibliotheek, Disc-O-Take en het Kunstcentrum gaan in 2006 verhuizen naar het Hoogovenpand. In januari 2005 wordt een schutting van 100 meter om de bouwput van deze te bouwen “Mediatheek” geplaatst, tegenover de bioscoop in het Zuidpoortgebied. Deze muur zal weer beschilderd en beschreven worden. in navolging van de Delfts Blauwe graffiti-muur die twee jaar rond Zuidpoort heeft gestaan. In april 2005 wordt nog eens 100 meter schutting geplaatst om het bouwterrein te vergroten, als verlengstuk van de bestaande muur. Ook deze muur zal weer beschreven en beschilderd worden. De muur zal ruim een jaar blijven staan. Op deze manier wordt de muur een blikvanger voor het Winkel- en Cultuurplein.

 

 

Het Project

Met een jongerenproject vestigen we de aandacht op de functies van de toekomstige Mediatheek: tekst, beeld en muziek. En omdat de drie instellingen gaan verhuizen naar Zuidpoort, willen we het thema: Thuis, of “Home is where the heart is” meegeven. Een muur als inspiratiebron, waar iedere Delftenaar kan lezen wat “Thuis” voor veel jongeren betekent.

 

Verhuizen, je thuis voelen. Ben je wel eens verhuisd? Vanuit een andere plaats, vanuit een ander land? En is hier dan je thuis, of is dat ergens anders? Voel je je thuis in Delft, in Nederland, in Europa, in de wereld? Hoe is het thuis? Hoe zijn je vader, je moeder, je broer(s) en zus(sen), met hoeveel mensen ben je thuis? Kan je hierover schrijven, rappen, dichten? Wat is je beeld hierbij?

 

 

Nationale gedichtendag

Op 27 januari 2005 is het Nationale Gedichtendag. Op deze dag zullen aansprekende dichters, poetry slammers en beeldend kunstenaars workshops dichten, rappen en illustreren geven in Theater de Veste. De bedoeling is dat Delftse jongeren in de leeftijd tussen de 12 en 25 (van VMBO- tot WO-niveau) de gelegenheid krijgen een gedicht of afbeelding te maken op het gekozen thema. De speciale internetsite wordt op deze dag gelanceerd.

 

 

Internetsite

Op deze site worden de beelden en teksten (tijdelijk) gepubliceerd. Bezoekers van de site kunnen zich door het gepubliceerde laten inspireren een volgende uiting maken en op de site zetten.

Uiteindelijk zal beeldend kunstenaar Eelco van den Berg (www.eelcovandenberg.com) de teksten en beelden verwerken tot een integraal ontwerp. Net als bij de Delftsblauwe muur, zal door de kunstenaar gezocht worden naar een bepaald basisstramien waarin de teksten en ontwerpen van de jongeren opgenomen zullen worden.

De bedoeling is dat de internetsite na afloop van het project nog een jaar in de lucht blijft om geïnteresseerden over het project te informeren.

 

 

Muur

Eind februari vindt de oplevering plaats van de omheining om het Hoogovenpand. Vanaf deze datum zullen kunstenaar en deelnemers het ontwerp aanbrengen op de muur.

 

 

Muziek

Het project zal eind maart aansluiting vinden bij de live presentatie van Delftcepticons (jong Delfts hiphoptalent), een concert in het kader van Delft City Beats.

 

 

Betrokkenen

Voor dit jongerenproject heeft het vakteam Cultuur, Kennis en Economie van de gemeente Delft projectleider Nathalie van der Hak aangenomen. Beleidsadviseur Reinier Weers zal de contacten met andere vakteams en culturele instellingen over dit project onderhouden. Afstemming met projectleiding van Zuidpoort is een voorwaarde. De stuurgroep Mediatheek en de werkgroep communicatie van de drie te fuseren instellingen worden betrokken bij het project. Bij de werving van jongeren wordt breed ingezet. Zowel jongeren via de brede school en de Vrije Akademie Delft zullen worden benaderd, als studenten Industrieel Ontwerp en jongeren die inmiddels meedoen aan diverse cultuurprojecten.

 

Publiciteit

Het is de bedoeling dat het project impact heeft op de (landelijke) media. Met Vakteam Communicatie van de gemeente Delft zal een uitgebreid publiciteitsplan worden opgesteld. De communicatie moet het bouwen in het Zuidpoortgebied in ieder geval een positieve uitstraling geven, evenals de term ‘cultuurplein’.

 

Globale begroting

Voor dit project is een bedrag van € 30.000:

 

 

Uitgaven

Wit schilderen muur                                                          7.000,-

Projectleider Uitvoering Project                                            5.000,-

Honoraria workshopbegeleiders                                            5.000,-

Werving jongeren                                                            1.000,-

Materiaalkosten                                                              4.000,-

Programma en organisatie 27 januari 2005 en april 2005              5.000,-

Publiciteitsplan en –uitvoering                                             2.000,-

Onvoorzien                                                                   1.000,-

Totaal                                                                        30.000,-

 

 

Dekking:

Bijdrage herontwikkeling Hoogovenpand                               10.000,-

CKE (reserve beeldende kunst 80170)                                     8.000,-

Bijdrage MAB                                                              12.000,-

Totaal                                                                        30.000,-

                 

 

 

Voorstel: