Er is bepaald dat de Trajectnota/MER voor de A4 in twee
stappen tot stand komt: een ‘alternatieven-MER’ en een ‘inrichtings-MER’. De
conceptnota (versie 7 december) voor de alternatieven-MER is gereed. Het
bevoegd gezag (Minister van V&W/VROM) zal binnenkort besluiten welk
alternatief verder wordt uitgewerkt. De Adviescommissie IODS, waarin Delft
vertegenwoordigd is, wordt gevraagd om medio februari een standpunt in te
nemen.
Tracé/m.e.r.-procedure
De
planstudie wordt uitgevoerd volgens de Tracé/m.e.r.-procedure. De planstudie
kent een aantal fasen: de Startnotitie, de Trajectnota/MER en het
Ontwerptracébesluit.
Startnotitie > Inspraak/advies > Richtlijnen >
Trajectnota/MER > Inspraak/advies > Standpunt >
Ontwerp-Tracébesluit > Inspraak/advies > Tracébesluit
De discussie over de A4 Delft-Schiedam startte 40
jaar geleden, sindsdien leidden de plannen tot veel discussie en protest, o.a.
vanwege de doorsnijding van Midden-Delftland. In 1993 is de Tracéwetproedure
voor de A4 gestart. Deze procedure is toen na het Standpunt onderbroken, omdat
de Tweede Kamer zich daar niet in kon vinden.
In 2001 heeft een brede groep regionale partijen
onder leiding van gedeputeerde Norder (provincie Zuid-Holland) een plan gemaakt
voor de Integrale Ontwikkeling tussen Delft en Schiedam (IODS, ook wel 'plan
Norder'). Plan Norder gaat niet in op de nut en noodzaak van de A4. Het plan
IODS telt dertien projecten die de mobiliteitsproblematiek aanpakken, en een
belangrijke kwaliteitsimpuls geven aan de ontwikkeling van Midden-Delfland en
het stedelijke gebied tussen Vlaardingen en Schiedam. Eén van deze projecten is
een goed ingepaste en op kosten en baten ruwweg afgewogen variant van de A4
tussen Delft en Schiedam. Uitgangspunt voor het plan IODS waren de afgegeven
zicht- en geluidsgaranties. In het plan wordt het belang van een vernieuwde,
zorgvuldige Trajectnota/MER benadrukt. Op …. Heeft de gemeenteraad van Delft
ingestemd met het IODS –plan. In dit plan is géén uitspraak is gedaan over nut
en noodzaak van aanleg van de A4 als zodanig, maar zijn wel inpassingseisen en
compenserende maatregelen vastgelegd, alsmede voorwaarden voor het verdere
procesverloop, waar onder het uitvoeren van een zorgvuldige aanvullende
MER-studie.
Om de discussie over de A4 te formaliseren heeft de
Tweede Kamer de minister van V&W in december 2001 verzocht de
Tracéwetprocedure voor de A4 Delft-Schiedam te herstarten, met de actualisatie
van de Trajectnota/MER uit 1996. Er is een nieuwe Startnotitie gemaakt.
De
commissie m.e.r. heeft hier een advies over uitgesproken en daarbij aangegeven
dat het voor
de hand ligt om ook de verbreding van de A13, gekoppeld aan realisering van de
A13-16 als reëel alternatief mee te nemen. Het Bevoegd gezag heeft dit advies
overgenomen.
Probleemstelling Startnotitie:
·
de bereikbaarheid van in het bijzonder de Haagse en
Rotterdamse agglomeraties steeds verder onder druk te staan.
·
knelpunten op voor de leefbaarheid in het gebied,
vooral voor luchtkwaliteit en geluid (Overschie, Groenoord en Delft)
·
overschrijding van normen voor externe veiligheid
en verkeersveiligheid (Kleinpolderplein-Kethelplein).
·
problemen voor bereikbaarheid, leefbaarheid en
veiligheid op het onderliggende wegennet (Midden-Delfland, B-Driehoek Westland)
Het doel van de planstudie is om de geconstateerde
problemen zoveel mogelijk op te lossen voor bereikbaarheid, leefbaarheid
(inclusief externe veiligheid) en veiligheid. Er is een taakstellend budget van
475 miljoen euro.
In
navolging van het advies van de commissie m.e.r. is in de Richtlijnen bepaald
dat de Trajectnota/MER in twee stappen tot stand komt: een ‘alternatieven-MER’
en een ‘inrichtings-MER’. Na een onderbouwde afweging in de eerste fase, zullen
in de tweede fase de inrichtingsaspecten worden bepaald van het gekozen alternatief
(naast het Meest Milieuvriendelijke Alternatief).
Momenteel is er een concept van de Trajectnota/MER,
waarin de resultaten van de alternatieven-MER zijn opgenomen.
A4 Delft-Schiedam, twee varianten:
-
A4 IODS-basisvariant
(o.b.v. Plan Norder)
-
A4 modulaire aanpak met een sobere invulling
(sober Kethelplein, geen aansluiting A4-A20, aantakking op bestaande A4
westkant Rotterdam)
Uitvoering: autosnelweg 2x2 rijstroken (met een
ruimtelijke reservering voor een derde rijstrook in beide richtingen);
maximumsnelheid 100 km/uur (vanwege de speciale status van Midden-Delfland, als
stiltegebied); ontwerpsnelheid 120 km/uur.
de A54 (Veilingroute) twee varianten meegenomen:
-
A54 zonder Oranjetunnel
(vanaf knooppunt Harnasch
(A4) naar knooppunt Westerlee (A20))
-
A54 met Oranjetunnel
(idem, vervolgens onder de Nieuwe Waterweg en het Calandkanaal door,
aansluiting op de N15)
Uitvoering: 2x2 autosnelweg; ontwerpsnelheid en
rijsnelheid 120 km/uur.
A16/13 met verbreding A13
1)
nieuwe verbinding A16/13 (van knooppunt
Terbregseplein tot de aansluiting op de A13 t.h.v. Doenkade)
Uitvoering:
2x3-rijstroken
2)
verbreding van de bestaande A13 tussen
Ypenburg en Doenkade
Uitvoering: van 2x3 naar
2x5 rijstroken; uitbreiding aan oostzijde (ivm bebouwing Delft aan westkant);
huidige rijsnelheden.
Onderstaande
beknopte scorekaart geeft een globale vergelijking van de alternatieven. Deze
scorekaart is een samenvatting van de ruwe scorekaart die u aantreft als
bijlage. Per hoofdgroep aspecten is een gemiddelde score vastgesteld. Op basis
van deze scorekaart wordt zichtbaar waarin een alternatief goed scoort en hoe een alternatief scoort ten opzichte
van de andere.
Aspecten |
referentie |
A4 sober |
A4 IODS |
A13+A13/A16 |
A54+A20 (zonder Oranjetunnel) |
Verkeer |
o |
- |
o |
+ + |
- |
Verkeersveiligheid |
niet significant |
niet significant |
niet significant |
niet significant |
niet
significant |
Geluid
& trillingen |
o |
o |
o |
- |
- |
Lucht |
o |
+ + |
+ + |
+ + + |
- |
Externe
veiligheid |
o |
o |
o |
+ |
o |
Bodem
& water |
o |
- |
- - |
- - |
- - - |
Natuurwaarden |
o |
- - - |
- - |
- - - |
- - |
Landschap,
natuur, Archeologie |
o |
- - - |
- - |
- - |
- - |
Ruimte |
o |
- |
o |
- - - |
- - |
Sociale
aspecten |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
|
|
|
|
|
|
Kosten<
2 x budget |
0 |
ja |
ja |
nee |
ja[1] |
·
Het is op basis van de beschikbare informatie niet
mogelijk om de effecten van de verbreding van de A13 te scheiden van de aanleg
van de verbindsweg A13/A16. Ook na aanleg van de A4 wordt de aanleg van de
A13/A16 alsnog door het ministerie voorgestaan. Uit de beschrijvingen is af te
leiden dat veel van de milieu-effecten van het alternatief A13+A13/A16 optreden
ter hoogte van de A13/A16. Ook valt af te leiden dat Delft-noord een lucht- en
geluidknelpunt wordt, dit kan door geluidsschermen ondervangen worden.
·
Bij veel deelstudies heeft RWS zich beperkt tot de
effecten op en langs het hoofdwegennet, terwijl bij bijvoorbeeld bij lucht en
geluid ook effecten op het onderliggend wegennet te verwachten zijn. Dit vooral
relevant voor de A54 omdat die weg verkeer van het onderliggend wegennet trekt.
·
De A4-IODS
is een zo goed mogelijk in zijn omgeving ingepaste weg. De weg is
voorzien van geluidschermen, heeft bijvoorbeeld geen wegverlichting en een
aangepaste snelheidslimiet (100 km/uur).
Deze weg wordt vergeleken met alternatieven die niet geoptimaliseerd
zijn. Slechte scores op geluidsaspecten van de A13+A13/A16 en A54 zijn door
geluidschermen volledig te compenseren. Een snelheidsreductie heeft invloed op
de luchtkwaliteit. Het wordt hierdoor moeilijk varianten te vergelijken.
Bovendien is daardoor ook een vergelijking van de daadwerkelijke kosten
moeilijk.
·
De tracés verschillen in lengte, dit verklaard een
deel van de verschillen in kosten
·
De beoordeling van de natuurwaarden is voor alle
alternatieven erg negatief. Het gaat om grote oppervlakken aantasting van
bestaande, geplande en gewenste ecologische hoofdstructuur. Echter ook kleine
veranderingen worden kennelijk zwaar gewogen.
·
Met name bij het hoofdstuk verkeer ontbreken veel
gegevens. Een reistijdvergelijking tussen het Prins Clausplein en het
Kleinpolderplein is maar voor een deel van het verkeer relevant. Ook de
reistijd van andere verkeersstromen, bijvoorbeeld van en naar de veiling van
Naaldwijk is relevant. Het is niet duidelijk of de aansluitingen op de
snelwegen (bijvoorbeeld Kruithuisplein, Harnaschknoop) door de aanleg van
nieuwe snelwegen worden overbelast of ontlast.
·
Referentie alternatief
Het referentie
alternatief is de A13, zonder spitsstroken (!) in 2020. Dit alternatief is in
de scorekaart methode op “neutraal” gezet. Alle effecten worden ten opzichte
van dit alternatief vergeleken. In 2020 zal de A13 tijdens de spitsuren overvol
zijn.
·
A4-sober
In de A4 sober-variant is
het niet mogelijk op het Kethelplein van de A4 naar de A20 te rijden. Het
nieuwe deel van de A4 takt daar dus aan op het reeds bestaande deel van de A4
langs de westkant van Rotterdam. Het
gevolg is dat dit alternatief minder verkeer trekt dan de IODS variant. Ook
enkele inpassingsmaatregelen zijn geschrapt. Uit de scores blijkt dat de
A4-sober de verkeersproblemen niet oplost.
·
A4 IODS
De A4 IODS basisvariant
moet ontworpen zijn volgens de IODS afspraken. Op basis van de beschikbare
informatie is niet vast te stellen of alle afspraken, waaronder de zicht- en
geluidsgaranties, stand hebben gehouden. De variant scoort neutraal op verkeer
en qua inpassingsaspecten iets beter dan de sobere variant. In beide varianten zit de geluidwinst vooral
in Rotterdam-Overschie. Daar is de geluidbelasting van woningen van meer dan 65
dB(a) met 20% afgenomen.
·
Verbreding A13 +
A13/A16
De aanleg van de A13/A16
in combinatie met de verbreding van de A13 is voor het verkeer veruit de beste
oplossing. De fileproblematiek is
volgens de berekeningen opgelost. Het aantal verlies-uren op het hele wegennet
daalt met 14%. De milieuwinst in Rotterdam-Overschie is ook het grootste.
Helaas wordt situatie ter hoogte van Delft-noord – zonder geluiddschermen –
slechter. Er is niet vast te stellen hoeveel woningen dit betreft. De negatieve
milieu effecten van dit alternatief treden vooral op ter hoogte van de A13/A16.
De verbreding van de A13 leidt tot extra ruimtebeslag bij Delft aan de oostkant
van de A13, waar nu vooral recreatieve functies hun plek hebben. Om bij een
verbreding van de A13 binnen de wettelijke normen te blijven, zullen
geluidsschermen moeten worden aangelegd. Deze schermen leiden langs de
bestaande A13 tot een flinke reductie van het aantal geluidsbelaste woningen.
·
A54
De A54 is in deze notitie
alleen gepresenteerd zonder de Oranjetunnel. De varianten met Oranjetunnel
scoren op bijna alle aspecten slechter. Er zal dan meer verkeer over de A54
rijden met filevorming en extra milieuhinder als resultaat. In dit alternatief
wordt ook de A20 tussen knooppunt Westerlee en het Kleinpolderplein verbreed.
Uit de scorekaart blijkt dat A54 nergens goed op scoort. Dit komt gedeeltelijk
omdat de effectenstudie gericht is geweest op de A13 (met name bij
Rotterdam-Overschie), deels omdat over de effecten op het onderliggend wegennet
niet is gerapporteerd en doordat de A54 deels andere verkeersrelaties bediend
dan de A13 en de A4.
Thans
ligt vooral de vraag voor welke alternatieven in het 2e deel van de
MER-studie (de “inrichtings-MER”) moeten worden meegenomen. Op dit punt is een
advies vanuit de IODS-adviescommissie gevraagd. Het is mogelijk op drie
manieren te reageren op het verzoek om standpuntinname:
1) geen
advies uitbrengen, omdat de studie daarvoor (nog) onvoldoende goede en
betrouwbare informatie biedt,
2) Pleiten
voor het onderzoeken van extra nieuwe autovarianten, zoals de A14
3) advies
uitbrengen om de lopende MER-studie te staken, omdat duidelijk is dat alle
gepresenteerde auto-varianten grote nadelen hebben en andere alternatieven,
zoals vergaande OV-varianten, niet in de MER zijn meegenomen.
4) advies
uitbrengen om één of meer van de nu onderzochte varianten verder uit te werken
en de anderen te laten vervallen.
De
opties 1,2 en 3 kunnen inhoudelijk worden onderbouwd, maar lijken bestuurlijk weinig
effectief. Zij kunnen ook door de minister van V&W worden uitgelegd als
obstructie van het
besluitvormingsproces.
Indien
voor optie 4 wordt gekozen, dan kan het volgende worden overwogen:
·
Op basis van eerdere Delftse standpuntsbepaling én
op basis van de resultaten van de MER tot nu toe kan worden geconstateerd dat
de “sobere variant van de A4” verder kan vervallen, vanwege de zeer nadelige
effecten op natuur en landschap over grote afstand en strijdigheid met het
IODS-plan.
·
Van de resterende alternatieven scoren de
A54-varianten zodanig minder goed, dat verdere uitwerking niet zinvol lijkt.
·
De verbreding A13 in combinatie met aanleg A13-A16
tak scoort vekeerstechnisch goed, maar heeft voor Delft ingrijpende gevolgen,
met name in de randzone van het Delftse Hout-gebied. Het bundelen van
verkeersstromen is vanuit een ruimtelijke ordeningsgedachte op (boven)
regionaal schaalniveau echter veel beter dan het aanleggen van wegen op andere
locaties. Versnippering wordt tegengegaan, Midden Delfland blijft volledig
gespaard. Voor de luchtkwaliteits- en geluidsproblematiek zouden in de
verdere MER studie aantoonbaar goede
oplossingen moeten worden gevonden, anders is deze optie niet uitvoerbaar.
·
De A4-IODS variant lost niet alle verkeersproblemen
goed op, maar brengt wel verlichting in de fileproblemen op de A13. Tevens
wordt het leefbaarheidsknelpunt Overschie sterk verbeterd. Of de inpassing in
Midden Delfland zodanig is dat écht voldaan wordt aan de eerder afgegeven
zicht- en geluidgaranties kan echter nog niet worden beoordeeld, maar is
twijfelachtig. In de verdere MER-studie zal dit nadrukkelijk moeten worden
aangetoond, zo nodig moeten aanvullende (inpassings)maatregelen worden
voorgesteld. De subopties 2x2 of 2x3 rijstroken kunnen in de vervolgstudie verder
worden beoordeeld. De geluid- en luchtkwaliteitsproblematiek nabij het
Kethelplein moet worden opgelost, maar dat mag zeker niet ten koste gaan van de
inpassing in Midden Delfland.
Binnen
optie 2 valt dus nader te kiezen uit de volgende mogelijkheden:
a) alleen
A4-IODS uitwerken, met de daarbij vermelde aantekeningen,
b) alleen
verbreding A13 in combinatie met aanleg A13/A16 verder uitwerken, met de
daarbij vermelde aantekeningen,
c) beide
verder uitwerken en later kiezen.
advies IODS alternatieven Februari
advies IODS inpassing en vormgeving A4 April
Publicatie Trajectnota/MER door het
Bevoegd Gezag (V&W en VROM) 3e
kwartaal 2005
Trajectnota/MER ter inzage 4e kwartaal
2005
·
Kansen benutten, impasses doorbreken (IODS-variant/Plan
Norder)
·
Startnotitie
·
Reactie Delft e.a. op startnotitie
·
Advies richtlijnen Commissie m.e.r.
·
Richtlijnen A4 V&W (Directoraat Generaal
Personenvervoer)
·
Concept Trajectnota-MER
·
Modellen verkeersafwikkeling
Deze scorekaart is gebaseerd op de concept
trajectnota/MER van Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland. Alle gegevens in de
scorekaart zijn overgenomen uit de tekst van die nota. De scorekaart is
aangevuld met criteria waar door de IODS wel om is gevraagd, maar waarover nog
niet is gerapporteerd. In de scorekaart heeft dit de score “onbekend”
opgeleverd.
Gestandaardiseerde scorekaart, met IODS-criteria |
|||||
Aspecten
|
referentie |
A4 sober |
A4 IODS |
A13+A13/A16 [2] |
A54+A20 |
|
A13 in 2020 |
half Kethelplein |
|
|
zonder Oranjetunnel |
|
|
|
|
|
|
VERKEER |
|
|
|
|
|
files[3] op
hoofdwegen |
|
|
|
|
|
- A13 |
-
- |
- |
- |
o |
-
- |
- A4 |
nvt |
o |
-
- |
nvt |
nvt |
- A13/A16 |
nvt |
nvt |
nvt |
+ |
nvt |
-
A20 |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
- A54 |
nvt |
nvt |
nvt |
nvt |
+ |
files op overige wegen |
|
|
|
|
|
-
… |
o |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
files op knooppunten |
|
|
|
|
|
-
…. |
o |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
verliesuren |
|
|
|
|
|
-
op hoofdwegen |
o |
- |
+ + |
+ + + |
o |
-
op overige wegennet |
o |
o |
o |
o |
o |
rijtijden diverse relaties |
|
|
|
|
|
-
P. Clausplein - Kl.polderplein |
o |
+ |
+ |
+ |
o |
- ….. |
o |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VERKEERSVEILIGHEID |
niet
significant |
niet significant |
niet significant |
niet significant |
niet significant |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GELUID EN TRILLINGEN |
|
|
|
|
|
woningen
> 50 dB(a) [4] |
o |
o |
o |
onbekend |
onbekend |
woningen
> 65 dB(a) |
o |
+ + + [5] |
+ + + [6] |
+ + |
+ |
ruimtebeslag
(ha) |
o |
- |
- |
- - - |
- - |
stiltegebied
(ha) |
o |
- - - |
- - - |
- - |
- - |
trilingen
(woningen) |
o |
o |
o |
-
- |
- |
|
|
|
|
|
|
Aspecten
|
referentie |
A4 sober |
A4 IODS |
A13+A13/ A16 |
A54+A20 |
|
|
A13 in 2020 |
half Kethelplein |
|
|
zonder Oranjetunnel |
|
|
|
|
|
|
|
|
LUCHT |
|
|
|
|
|
|
NO2
(woningen) |
o |
+
+ |
+
+ |
+
+ + |
- |
|
PM10 |
o |
o |
o |
o |
o |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERNE VEILIGHEID |
|
|
|
|
|
|
plaatsgebonden
risico |
o |
o |
o |
+ |
o |
|
groepsrisico |
o |
o |
o |
+ |
o |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BODEM EN WATER |
|
|
|
|
|
|
bodem |
o |
- - |
- - |
- - |
- - - |
|
grondwater |
o |
o |
- |
- - |
- - - |
|
oppervlaktewater |
o |
- - |
- - |
- |
- - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NATUURWAARDEN |
|
|
|
|
|
|
vernietiging |
o |
- - - |
- - - |
- - - |
- - |
|
versnippering |
o |
- - - |
- - |
- - - |
- |
|
geluid-
en lichtverstoring |
o |
- - - |
- - |
- - - |
- - - |
|
verdroging |
o |
o |
o |
o |
o |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LANDSCHAP, NATUUR, |
|
|
|
|
|
|
landschap |
o |
- - - |
- - |
- |
- - |
|
cultuurhistorie |
o |
- - - |
- - |
- - [7] |
- - |
|
archeologie |
o |
- |
- |
- - [8] |
- - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RUIMTE |
|
|
|
|
|
|
gedwongen
vertrek |
o |
o |
o |
- - - |
- - |
|
landbouwareaal |
o |
- |
- |
- - - |
- - |
|
afname
groen en water |
o |
- |
o |
- - - |
- - |
|
recreatieve
verbindingen |
o |
- |
o |
- |
o |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SOCIALE ASPECTEN |
|
|
|
|
|
|
barrièrewerking |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
|
visuele
hinder |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
onbekend |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTEN [9] |
|
|
|
|
|
|
Max. 950
mln (2 * 475 miljoen) |
0 |
ja |
ja |
nee |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
[1] Kosten met Oranjetunnel niet binnen 2 x budget
[2] informatie uit trajectnota is onvolledig: onduidelijk is waar welke effecten optreden
[3] weergegeven is de Intensiteit/Capaciteit beoordeling
[4] zonder extra geluidsschermen, behalve langs A4. Alleen kwalitatief, aantal woningen onbekend
[5] winst vooral in Overschie
[6] winst vooral in Overschie
[7] door A13/A16
[8] door A13/A16
[9] tracés verschillen in lengte