Geacht college,

 

Aanleiding en probleemstelling

Sinds 1993 hebben de  buurtbewoners wonend aan, of in de omgeving van, de Buitenwatersloot actie ondernomen om de verkeerssituatie onder de aandacht van de gemeente te brengen. Ook diverse organisaties en scholen maken zich ernstige zorgen om de verkeerssituatie ter plaatse van de Mosjesbrug – Buitenwatersloot. De argumenten zijn:

·         Verkeersonveilige situatie voor (jeugdige) fietsers, uit beide richtingen van de Buitenwatersloot (Marlotlaan en Krakeelpolderweg) door de grote hoeveelheid autoverkeer en door te hoge snelheden van dit verkeer.

·         Het gebruiken van de Buitenwatersloot als sluiproute voor het verkeer vanuit de richting Den Hoorn naar de binnenstad van Delft.

·         Geluidsoverlast voor bewoners aan de Buitenwatersloot door te hard rijdend auto- en bromfietsverkeer.

 

Om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn er in 1998 een aantal maatregelen getroffen. Deze maatregelen bleken echter niet voldoende om de verkeersveiligheid afdoende te verbeteren voor het vele fietsverkeer dat van dit weggedeelte gebruik maakt.

 

Om de verkeersonveilige situatie nogmaals in kaart te brengen zijn medio 2002 diverse verkeerstellingen en onderzoeken uitgevoerd. Door middel van schriftelijke correspondentie en bewonersbijeenkomsten is contact geweest tussen de verschillende belanghebbenden en zijn de verschillende oorzaken in kaart gebracht.

 


Oorzaak van het probleem

 

Krakeelpolderweg

 

Westlandseweg

 

Buitenwatersloot

 

Verkeer richting Den Hoorn

 

 

Figuur 1: route doorgaand verkeer over de Buitenwatersloot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Krakeelpolderweg
Marlotlaan

 

 

 

 

 


Figuur 2: fietsstromen en gevaarlijke kruispunten

Fietsbewegingen

 

Gevaarlijke kruisingen:

1 = Kruising Marlotlaan – Buitenwatersloot

2 = Kruising Mosjesbrug – Buitenwatersloot

3 = Kruising Estland – Buitenwatersloot

 

Teneinde de verkeersveiligheid te verbeteren, zijn mogelijke maatregelen onderzocht om bovenstaande knelpunten op te lossen.

 

Oplossingsrichtingen

 

Als oorzaak van het probleem is het doorgaande verkeer leidend. Daarom is gekeken op welke manier het doorgaande verkeer vermeden danwel geremd kan worden. Uit een tabel met verschillende oplossingsrichtingen komen de volgende in aanmerking:

 

1.         Fysieke afsluiting door middel van een “knip” in de Buitenwatersloot.

 

Consequenties van een fysieke afsluiting:

 

 


1. A      Fysieke afsluiting middels bussluis:

In het huidige voorstel is de bussluis gesitueerd tussen de provinciale weg en de Marlotlaan.

 

MarlotlaanKrakeelpolderweg

Aanleg bussluis

 

 

Aandachtspunten voor het toepassen van een bussluis

-          Vormgeving: Gezien de grote hoeveelheid fietsers die van dit wegvak gebruik maakt, is het van belang een sluis te maken waarin extra aandacht aan fietsers is besteed. Dit is mogelijk door het aanpassen van de kuilconstructie. Consequentie hiervan is dat de sluis dan ook bereden kan worden door personenauto’s wat enerzijds vermeden dient te worden maar anders zijn wel weer wenselijk wordt geacht door calamiteitenverkeer.

-          Ambulance en brandweer kunnen gebruik maken van een bussluis, echter de politie niet. Daarom adviseert de politie bij de uitvoering van een bussluis aandacht te besteden aan de vormgeving zodat een deze sluis wel toegankelijk wordt voor politieverkeer. Hierdoor kan illegaal gebruik van de bussluis ontstaan wat voorkomen moet worden.

Ook personenbusjes en tractoren kunnen de bussluis passeren. Gezien er veel van dit type voertuigen de Buitenwatersloot als doorgaande route gebruikt, kan het gebeuren dat ook deze voertuigen illegaal de bussluis zullen passeren. De vraag is of handhaving dit kan voorkomen.

-          Locatie: in het huidige voorstel is de bussluis gesitueerd tussen de provinciale weg en de Marlotlaan. Op de inspraakavond is de trillingsgevoeligheid van een desbetreffende bussluis aan de orde gekomen en de inpassing van de bussluis in het huidige profiel. Dit met betrekking op de onlangs gerestaureerde boerderij op Buitenwatersloot 321/323. Tevens geeft deze eigenaar aan dat de locatie gesitueerd is in een gebied met twee rijksmonumenten (De Kogelgieterij en de Marlothoeve), de constructie met bijbehorende bebording en belijning past niet in het historische karakter en verlangt volgens de bewoners gezien deze locatie ook nog welstandstoetsing.

-          Kosten: De kosten voor een “standaard” type bussluis zijn geraamd op €12.000,- dit is exclusief extra aanpassingen voor fietsers en calamiteiten verkeer. De onderhoudskosten voor een bussluis zijn nihil. De kosten voor een bussluis kunnen uit bestaande middelen gefinancierd worden.

 


1. B      Type afsluiting middels “Dynamische afsluiting”


Marlotlaan
Krakeelpolderweg

 

 

 

 


-          Vormgeving: het toepassen van een dynamische afsluiting (Poller) is veilig voor fietsverkeer mits deze duidelijk kenbaar is. Verder zijn er diverse type pollers beschikbaar die minder kwetsbaar zijn dan in het type dat in de binnenstad gebruikt wordt.

-          Bij het toepassen van een dynamische afsluiting ondervindt het calamiteiten verkeer geen hinder. Tevens wordt door dit type afsluiting al het doorgaande verkeer geweerd en is ook geen sluipverkeer mogelijk wat bij een bussluis nog wel mogelijk is.

-          Locatie: in het gedeelte Buitenwatersloot tussen de provinciale weg/Marlotlaan is het van belang dat de huisnummers 321/325 (boerderij) beschikbaar blijft voor vrachtverkeer. Hierdoor is een dynamische afsluiting ter hoogte van het viaduct provinciale weg mogelijk. Hierdoor wordt het voor de bewoners van deze huisnummers onmogelijk om via de Buitenwatersloot naar de Krakeelpolderweg te rijden.

-          Kosten: de geraamde kosten voor een dynamische afsluiting bedragen tussen de €100.000,- en €120.000,-. Dit is exclusief de jaarlijkse onderhoudskosten. De kosten voor de aanleg van een dynamische afsluiting kunnen uit bestaande middelen gefinancierd worden.


Inspraak/bezwaar

·         Op het voorstel van een afsluiting in de Buitenwatersloot heeft de verkeerspolitie positief geadviseerd. Echter het toepassen van een bussluis heeft nogal consequenties voor de bereikbaarheid van de politie. Daarom geeft de verkeerspolitie het advies om de beoogde afsluiting te realiseren met een dynamische afsluiting (poller). Hierbij wordt het gewenste effect bereikt zonder beperkingen voor hulpdiensten.


Afweging

Gezien het feit dat het doorgaande verkeer op de Buitenwatersloot het meest bijdraagt aan de verkeersonveilige situatie, zal het aanbrengen van een zongenoemde ‘knip” het meeste effectief zijn.

 

Gezien het aantal fietsbewegingen op dit wegvak heeft het de voorkeur een maatregel toe te passen welke het meest fietsvriendelijk is. Een dynamische afsluiting (1. B) heeft hierin duidelijk de voorkeur boven een bussluis (1. A).

Ook de verkeerspolitie geeft de voorkeur aan een dynamische afsluiting met betrekking tot de verkeersveiligheid van fietsers en met betrekking tot het passeren van de afsluiting met politievoertuigen.

 

De huidige markering en fietsstroken kunnen behouden blijven. Ook de locaties van de twee bushaltes blijven onveranderd. Wel dient de kruising Buitenwatersloot/Marlotlaan aangepast te worden (markering+bebording) indien een dynamische afsluiting wordt gerealiseerd.

 

Kosten

Door het IB zijn de kosten van de maatregelen geraamd. Onderstaande bedragen zijn exclusief BTW.

-          Dynamische afsluiting   kostenraming:   €105.000,-

-          Voorbereidingskosten                               8.000,-

In de raming zijn de volgende onderwerpen niet meegenomen, de met deze onderwerpen gemoeide kosten worden geraamd op €7.000,-.

 

Het totaal bedrag van de voorgestelde maatregelen (kosten aanleggen dynamische afsluiting) komt op €105.000,- + €8.000 + €7.000,-= €120.000,- (exclusief BTW) en wordt gefinancierd uit de volgende budgetten:

 

 

 

 

Raming

€ 120.000,-

 

 

Dekking                                   

           

 

Reserve verkeersveiligheid (80148)

Voorziening Openbaar Vervoer (80144)

 

Subsidies

Wijkbudget (60035)

 7.900,-

  92.100,-

 

  10.000,-

  10.000,-

Saldo

€ 120.000,-

 

€ 120.000,-

 

Structurele kosten:

De structurele kosten voor de dynamische afsluiting Buitenwatersloot bestaan uit de componenten:

energie, onderhoud, beheer, bediening en kapitaallasten vervanging die betrekking hebben op de installatie Buitenwatersloot alsmede de benodigde voorzieningen voor een correcte functionering. Hiervoor wordt op jaarbasis een percentage van 10% van de investeringskosten opgenomen. Deze kosten bedragen €12.000,- exclusief btw. In het gesloten circuit parkeren (product 8008 parkeervoorzieningen) is rekening gehouden met deze structurele kosten voor de pollers.

 

Voorgesteld besluit

-          In te stemmen met de aanleg van een dynamische afsluiting (poller) in de Buitenwatersloot.

-          In te stemmen met het nemen van een verkeersbesluit voor afsluiting van de Buitenwatersloot met uitzondering van bestemmingsverkeer en lijndiensten.

-          Akkoord te gaan met de 27ste begrotingswijziging van het dienstjaar 2005.

 

 

Hoogachtend,

 

 

Marcel Floor

Vakteam Mobiliteit