Geacht
college,
Aanleiding
en probleemstelling
Sinds
1993 hebben de buurtbewoners wonend
aan, of in de omgeving van, de Buitenwatersloot actie ondernomen om de
verkeerssituatie onder de aandacht van de gemeente te brengen. Ook diverse
organisaties en scholen maken zich ernstige zorgen om de verkeerssituatie ter
plaatse van de Mosjesbrug – Buitenwatersloot. De argumenten zijn:
·
Verkeersonveilige
situatie voor (jeugdige) fietsers, uit beide richtingen van de Buitenwatersloot
(Marlotlaan en Krakeelpolderweg) door de grote hoeveelheid autoverkeer en door
te hoge snelheden van dit verkeer.
·
Het
gebruiken van de Buitenwatersloot als sluiproute voor het verkeer vanuit de
richting Den Hoorn naar de binnenstad van Delft.
·
Geluidsoverlast
voor bewoners aan de Buitenwatersloot door te hard rijdend auto- en
bromfietsverkeer.
Om de verkeersveiligheid te verbeteren zijn
er in 1998 een aantal maatregelen getroffen. Deze maatregelen bleken echter
niet voldoende om de verkeersveiligheid afdoende te verbeteren voor het vele
fietsverkeer dat van dit weggedeelte gebruik maakt.
Om
de verkeersonveilige situatie nogmaals in kaart te brengen zijn medio 2002
diverse verkeerstellingen en onderzoeken uitgevoerd. Door middel van
schriftelijke correspondentie en bewonersbijeenkomsten is contact geweest
tussen de verschillende belanghebbenden en zijn de verschillende oorzaken in
kaart gebracht.
Oorzaak
van het probleem
Krakeelpolderweg Westlandseweg Buitenwatersloot Verkeer
richting Den Hoorn
Figuur
1: route doorgaand verkeer over de Buitenwatersloot
Figuur
2: fietsstromen en gevaarlijke kruispunten
Fietsbewegingen
Gevaarlijke
kruisingen:
1 =
Kruising Marlotlaan – Buitenwatersloot
2 =
Kruising Mosjesbrug – Buitenwatersloot
3 =
Kruising Estland – Buitenwatersloot
Teneinde
de verkeersveiligheid te verbeteren, zijn mogelijke maatregelen onderzocht om
bovenstaande knelpunten op te lossen.
Als
oorzaak van het probleem is het doorgaande verkeer leidend. Daarom is gekeken
op welke manier het doorgaande verkeer vermeden danwel geremd kan worden. Uit
een tabel met verschillende oplossingsrichtingen komen de volgende in
aanmerking:
1.
Fysieke afsluiting door middel van
een “knip” in de Buitenwatersloot.
Consequenties
van een fysieke afsluiting:
1.
A Fysieke afsluiting middels
bussluis:
In
het huidige voorstel is de bussluis gesitueerd tussen de provinciale weg en de
Marlotlaan.
Aanleg
bussluis
Aandachtspunten
voor het toepassen van een bussluis
-
Vormgeving:
Gezien de grote hoeveelheid fietsers die van dit wegvak gebruik maakt, is het
van belang een sluis te maken waarin extra aandacht aan fietsers is besteed.
Dit is mogelijk door het aanpassen van de kuilconstructie. Consequentie hiervan
is dat de sluis dan ook bereden kan worden door personenauto’s wat enerzijds
vermeden dient te worden maar anders zijn wel weer wenselijk wordt geacht door
calamiteitenverkeer.
-
Ambulance
en brandweer kunnen gebruik maken van een bussluis, echter de politie niet.
Daarom adviseert de politie bij de uitvoering van een bussluis aandacht te
besteden aan de vormgeving zodat een deze sluis wel toegankelijk wordt voor
politieverkeer. Hierdoor kan illegaal gebruik van de bussluis ontstaan wat
voorkomen moet worden.
Ook personenbusjes en tractoren kunnen de bussluis
passeren. Gezien er veel van dit type voertuigen de Buitenwatersloot als
doorgaande route gebruikt, kan het gebeuren dat ook deze voertuigen illegaal de
bussluis zullen passeren. De vraag is of handhaving dit kan voorkomen.
-
Locatie:
in het huidige voorstel is de bussluis gesitueerd tussen de provinciale weg en
de Marlotlaan. Op de inspraakavond is de trillingsgevoeligheid van een desbetreffende
bussluis aan de orde gekomen en de inpassing van de bussluis in het huidige
profiel. Dit met betrekking op de onlangs gerestaureerde boerderij op
Buitenwatersloot 321/323. Tevens geeft deze eigenaar aan dat de locatie
gesitueerd is in een gebied met twee rijksmonumenten (De Kogelgieterij en de
Marlothoeve), de constructie met bijbehorende bebording en belijning past niet
in het historische karakter en verlangt volgens de bewoners gezien deze locatie
ook nog welstandstoetsing.
-
Kosten:
De kosten voor een “standaard” type bussluis zijn geraamd op €12.000,- dit is
exclusief extra aanpassingen voor fietsers en calamiteiten verkeer. De
onderhoudskosten voor een bussluis zijn nihil. De kosten voor een bussluis
kunnen uit bestaande middelen gefinancierd worden.
-
Vormgeving:
het toepassen van een dynamische afsluiting (Poller) is veilig voor
fietsverkeer mits deze duidelijk kenbaar is. Verder zijn er diverse type
pollers beschikbaar die minder kwetsbaar zijn dan in het type dat in de binnenstad
gebruikt wordt.
-
Bij
het toepassen van een dynamische afsluiting ondervindt het calamiteiten verkeer
geen hinder. Tevens wordt door dit type afsluiting al het doorgaande verkeer
geweerd en is ook geen sluipverkeer mogelijk wat bij een bussluis nog wel
mogelijk is.
-
Locatie:
in het gedeelte Buitenwatersloot tussen de provinciale weg/Marlotlaan is het
van belang dat de huisnummers 321/325 (boerderij) beschikbaar blijft voor
vrachtverkeer. Hierdoor is een dynamische afsluiting ter hoogte van het viaduct
provinciale weg mogelijk. Hierdoor wordt het voor de bewoners van deze
huisnummers onmogelijk om via de Buitenwatersloot naar de Krakeelpolderweg te
rijden.
-
Kosten:
de geraamde kosten voor een dynamische afsluiting bedragen tussen de €100.000,-
en €120.000,-. Dit is exclusief de jaarlijkse onderhoudskosten. De kosten voor
de aanleg van een dynamische afsluiting kunnen uit bestaande middelen
gefinancierd worden.
·
Op
het voorstel van een afsluiting in de Buitenwatersloot heeft de verkeerspolitie
positief geadviseerd. Echter het toepassen van een bussluis heeft nogal
consequenties voor de bereikbaarheid van de politie. Daarom geeft de
verkeerspolitie het advies om de beoogde afsluiting te realiseren met een dynamische
afsluiting (poller). Hierbij wordt het gewenste effect bereikt zonder
beperkingen voor hulpdiensten.
Gezien
het feit dat het doorgaande verkeer op de Buitenwatersloot het meest bijdraagt
aan de verkeersonveilige situatie, zal het aanbrengen van een zongenoemde
‘knip” het meeste effectief zijn.
Gezien
het aantal fietsbewegingen op dit wegvak heeft het de voorkeur een maatregel
toe te passen welke het meest fietsvriendelijk is. Een dynamische afsluiting
(1. B) heeft hierin duidelijk de voorkeur boven een bussluis (1. A).
Ook
de verkeerspolitie geeft de voorkeur aan een dynamische afsluiting met
betrekking tot de verkeersveiligheid van fietsers en met betrekking tot het
passeren van de afsluiting met politievoertuigen.
De
huidige markering en fietsstroken kunnen behouden blijven. Ook de locaties van
de twee bushaltes blijven onveranderd. Wel dient de kruising
Buitenwatersloot/Marlotlaan aangepast te worden (markering+bebording) indien
een dynamische afsluiting wordt gerealiseerd.
Kosten
Door
het IB zijn de kosten van de maatregelen geraamd. Onderstaande bedragen zijn
exclusief BTW.
-
Dynamische
afsluiting kostenraming: €105.000,-
-
Voorbereidingskosten € 8.000,-
In
de raming zijn de volgende onderwerpen niet meegenomen, de met deze onderwerpen
gemoeide kosten worden geraamd op €7.000,-.
Het
totaal bedrag van de voorgestelde maatregelen (kosten aanleggen dynamische
afsluiting) komt op €105.000,- + €8.000 + €7.000,-= €120.000,- (exclusief BTW)
en wordt gefinancierd uit de volgende budgetten:
|
|
|
|
Raming |
€
120.000,- |
|
|
Dekking |
|
Reserve
verkeersveiligheid (80148) Voorziening
Openbaar Vervoer (80144) Subsidies Wijkbudget
(60035) |
€
7.900,- € 92.100,- € 10.000,- € 10.000,- |
Saldo |
€
120.000,- |
|
€
120.000,- |
Structurele
kosten:
De
structurele kosten voor de dynamische afsluiting Buitenwatersloot bestaan uit
de componenten:
energie, onderhoud, beheer, bediening
en kapitaallasten vervanging die betrekking hebben op de installatie
Buitenwatersloot alsmede de benodigde voorzieningen voor een correcte
functionering. Hiervoor wordt op jaarbasis een percentage van 10% van de
investeringskosten opgenomen. Deze kosten bedragen €12.000,- exclusief btw. In het gesloten circuit parkeren (product 8008
parkeervoorzieningen) is rekening gehouden met deze structurele kosten voor de
pollers.
Voorgesteld
besluit
-
In
te stemmen met de aanleg van een dynamische afsluiting (poller) in de
Buitenwatersloot.
-
In
te stemmen met het nemen van een verkeersbesluit voor afsluiting van de
Buitenwatersloot met uitzondering van bestemmingsverkeer en lijndiensten.
-
Akkoord
te gaan met de 27ste begrotingswijziging van het dienstjaar 2005.
Hoogachtend,
Marcel
Floor
Vakteam Mobiliteit