Inhoud:

  1. Inleiding
  2. Stand van Zaken
  3. Inhoudelijke presentatie Vermeercentrum
  4. Financiële positie stichting Vermeer in Delft
  5. Kansen voor stadsmarketing
  6. Risico-analyse
  7. Afwijking van het garantie-/leningbeleid
  8. Subsidievoorwaarden gemeente
  9. Voorstel

 

 

1. Inleiding

Nadat in augustus 2003 het rapport “Beleef Vermeer in Delft” (Marktplan adviesgroep in opdracht van de gemeente Delft) en in juli 2004 het plan voor realisatie internationaal belevingscentrum “VermeerDelftcentrum”

(door Stichting Vermeer in Delft) verschenen waren, heeft de gemeenteraad in september 2004 € 500.000,- gereserveerd als bijdrage aan de investeringskosten van ruim € 2.080.000,- (zie ook bijlage 1a) voor de realisatie van een Vermeercentrum in Delft.

De stichting Vermeercentrum heeft zich de afgelopen maanden intensief bezig gehouden met fondsen- en sponsorwerving, de uitwerking van het inhoudelijke plan voor het centrum en contact onderhouden met Van Oosten en de Vette, de projectontwikkelaar van het beoogde pand voor het centrum aan de Voldersgracht. Dit alles met het doel om in het voorjaar 2006 een volwaardig Vermeercentrum voor bezoekers uit binnen- en buitenland te openen.

Vermeer is één van de drie toeristische speerpunten van het stadsmarketingbeleid van Delft. Als culturele en toeristische attractie draagt het Vermeercentrum bij aan de doelstelling om bezoekers langer in de (binnen)stad te laten verblijven en daarmee de uitgaven van bezoekers in Delft te verhogen.

Daar de optie van Van Oosten en de Vette voor het pand aan de Voldersgracht eind 2004 is verlopen, is het noodzakelijk om uiterlijk 1 maart  2005 een besluit te nemen over de bestemming van het pand.

 

2. Stand van zaken

Op 21 december 2004 is in B&W voorgesteld om evenals de Rabobank en Van Oosten en de Vette een garantie te verstrekken. Hierover heeft B&W zich toen negatief uitgesproken.

 

Het S&C/GMT advies bij het voorstel van 21 december 2004 luidde als volgt:

Gelet op de grote financiële risico’s adviseren wij op dit moment op dit voorstel voor garantieverlening negatief. Er zou nu een time-out (4 maanden) ingesteld kunnen worden om extra zekerheden te vinden voor de onrendabele top en exploitatie.

 

Inmiddels is er tussen 21 december 2004 en 1 maart 2005 het volgende gebeurd:

 

v      De fondsen- en sponsorwerving heeft geresulteerd in een bedrag van

€ 823.423 aan toegezegde gelden, dat was € 700.000,-, (financieel overzicht zie bijlage 1b), het merendeel van deze gelden is door de actieve steun van de gemeente beschikbaar gesteld;

v      Er heeft een aantal gesprekken plaatsgevonden tussen Rabobank Delflanden, Van Oosten en de Vette, Stichting Vermeer in Delft en de gemeente. Naar aanleiding hiervan hebben de Vakteams S&C en JZ in samenwerking met vakteam TRM een vierpartijenverslag opgesteld, waarin de volgende principe-afspraak is vastgelegd (zie ook bijlage 2):

o        In maart wordt de ‘go’gegeven om het Vermeercentrum te bouwen

o        Op 1 mei 2005 en op 1 oktober 2005 zijn opties tot ‘no-go’ beschikbaar voor de stichting Vermeer in Delft.

o        de ‘no-go’ op die beide data houdt in dat de stichting alsnog zonder schadeloosstelling op 1 mei kan besluiten tot het afzien van de huur van een Vermeercentrum. Bij de no-go van 1 oktober moet door de stichting een beperkte schadevergoeding worden betaald aan de ontwikkelaar.

o        de ‘no-go’ van 1 mei 2005 wordt ingeroepen als de stichting Vermeer in Delft op die datum minder dan € 1,2 miljoen aan schriftelijk aantoonbare toezeggingen heeft ontvangen. Dit grensbedrag is voor de tweede deadline (1 oktober 2005) gesteld op € 1,4 miljoen.

o        De financieringsbehoefte is totaal € 1,8 miljoen. Als op 1 oktober 2005 geen gebruik gemaakt is van de ‘no-go’ optie zal de gemeente maximaal € 0,1 miljoen lenen aan de stichting, zo mogelijk via SVN. De Rabobank zal het restant van maximaal € 0,3 miljoen lenen aan de stichting. Toezeggingen na 1 oktober zullen allereerst leiden tot aflossing op die leningen (eerst gemeentelijke en vervolgens Rabobank). Naar oordeel van de Rabobank is de leencapaciteit van de Stichting € 400.000,- groot.

o        Materieel betekent dit dat de kosten van de opties voor de gemeente zijn. Uit de volgens de programmabegroting 2005-2008 beschikbare € 500.000 wordt tot 1 mei € 100.000 en in de periode 1 mei tot 1 oktober € 150.000 verstrekt. Totaal dus € 250.000. Dit ten behoeve van de het uitwerken van een aantal presentaties, een professionele fondsenwerver en planvoorbereiding.

v      Een afvaardiging van het college heeft een gesprek met de internationale directie van IKEA (Dhr. Bergström) gevoerd over een meerjarig sponsorcontract. In maart wordt bekend of IKEA hier positief over zal besluiten.

v      De stichting Vermeer in Delft heeft voortgang geboekt in de gesprekken over samenwerking met het Mauritshuis in Den Haag en de TU Delft. Ook heeft een eerste gesprek met het Rijksmuseum plaatsgevonden.

v      De stichting zal zo snel mogelijk, in overleg met de gemeente, een professionele fondsenwerver aantrekken om het resterende bedrag te werven.

v      De commissie CKE heeft zich op 3 februari ’05 positief uitgesproken richting wethouder Baljé om de voorgestelde richting uit te werken. Een meerderheid van de commissieleden heeft de wens tot realisatie van het Vermeercentrum nadrukkelijk geuit.

v      Er komt een werkgroep Inhoud Vermeercentrum opgericht, onder leiding van de directeur van de Gemeentemusea. Deze werkgroep heeft op 1 mei 2005 een uitgewerkt plan voor de inhoud van het Vermeercentrum.

Daarnaast was er in de afgelopen maanden veel aandacht voor het Vermeercentrum en een groot aantal mensen heeft zich hiervoor heeft  ingespannen. Het initiatief van de stichting heeft tot enthousiasme in de stad geleid. Doordat de meeste inkomsten de laatste twee maanden zijn binnengekomen, verwacht de Stichting het komende half jaar het gehele investeringsbedrag door middel van fondsen- en sponsorwerving binnen te halen.

 

Het college van B&W heeft op 21 december wel besloten een bedrag van € 20.000,- uit de € 500.000,- te halen als voorbereidingskrediet (voor externe kosten) om de cultuurhistorische inhoud van de presentaties van het Vermeercentrum te laten ontwikkelen door de werkgroep inhoud.

Dit is in gang gezet door de gemeente in samenwerking met de stichting en de Gemeentemusea. Hiernaast komt het verzoek om € 100.000,- en

€ 150.000 (ook uit de toegezegde € 500.000, naast de reeds beschikbaar gestelde € 20.000) te reserveren voor:

1.       het verder ontwikkelen van meer presentaties (waar de gemeente bij het niet doorgang vinden van het Vermeercentrum het eigendom om niet zal verkrijgen of indien dat juridisch niet mogelijk blijkt door middel van een kostenloze licentie over kan beschikken),

2.       voor het aantrekken van een professionele fondsenwerver,

3.       de bouwkundige voorbereiding van het Centrum

 

Wegens de btw plicht van de stichting maakt btw op offertes en facturen geen deel uit van de uit te betalen subsidie.

 

Concluderend is een verdere time-out niet mogelijk en is het nu of nooit voor het Vermeercentrum op de locatie Voldersgracht. De financiële risico’s zijn na 21 december 2004 licht gereduceerd doordat sindsdien:

-          geen sprake meer is van een garantie van maximaal € 300.000 (boven de beoogde subsidie van € 500.000), maar van een (SVN) lening van maximaal € 100.000;

-          meer financiële toezeggingen binnen zijn;

-          interessante contacten zijn gelegd met directeur Bergström van Ikea over een substantiële sponsorbijdrage. Een zelfde traject wordt momenteel met het Delftse bedrijf Exact Software doorlopen;

-          De fondsenwerving geprofessionaliseerd zal worden;

-          Opties zijn verkregen door de stichting op 2 ‘no-go’ momenten.

-          De afspraken met de Rabobank en Van Oosten & De Vette zijn vastgelegd in een vierpartijenverslag.

 

Daar tegenover staat dat de opties + voorbereiding geld kosten voor de gemeente (maximaal € 270.000,- als het Vermeercentrum op 1 oktober niet wordt gerealiseerd). Dit wordt gefinancierd vanuit de reeds volgens de programmabegroting beschikbare € 500.000. De besteding zal onderhevig zijn aan scherpe monitoring door de gemeente (in de aanvraag door de stichting zal een transparant bestedingsvoorstel moeten zijn opgenomen).

 

3. Inhoudelijke presentatie Vermeercentrum

Het Vermeercentrum wordt een multimediacentrum, waarin bezoekers actief de wereld van Johannes Vermeer, zijn werk en zijn stad ontdekken en herontdekken. Op die manier wordt het culturele erfgoed van Delft en Nederland uit de Gouden Eeuw op een eigentijdse manier beleefd.

In dit “belevingscentrum” worden de presentaties in diverse talen weergegeven zodat ook de buitenlandse bezoekers het Delfts erfgoed leren kennen en zich erover kunnen verwonderen. Op een zeer uitnodigende manier komt het culturele erfgoed (de Gouden eeuw, de Delftse historie) beschikbaar voor zowel de individuele bezoeker als voor groepen.

Ook mensen die tot nu toe niet geïnteresseerd waren in de geschiedenis leren op een speelse wijze de rijke historie kennen. Scholen kunnen in het kader van de vaderlandse geschiedenis een bezoek aan het Vermeercentrum brengen. Het VermeerDelftcentrum wordt naast het culturele belang ook van direct economisch belang voor Delft, als instrument cq. product voor stadsmarketing en vanwege de beoogde aantrekkingskracht voor zowel toeristen uit binnen- en buitenland als inwoners van Delft.

 

De werkgroep Inhoud Vermeercentrum zal op 3 mei 2005 een uitgewerkt plan presenteren hoe de inhoud van het centrum er uit gaat zien, inclusief een begroting.

De werkgroep bestaat uit: Daniëlle Lokin (directeur Gemeentemusea), Cees Vanwesenbeeck (directeur Regionaal Historisch Centrum), Paulus van Uythoven (sr. beleidsadviseur CKE), Anita Jansen (kunsthistoricus), Boy van der Wiel (bestuurslid stichting Vermeer in Delft) en Jorien Kaper (projectleider Vermeercentrum en secretaris werkgroep).

De Stichting Vermeer stelt voor 15 maart aanstaande de randvoorwaarden en het programma van eisen vast, inclusief een richtinggevende begroting. Voor deze werkgroep wordt de reeds eerder beschikbaar gestelde

€ 20.000,- werkbudget (externe kosten) gereserveerd.

Het is noodzakelijk dat het college de opdrachtgever zal zijn van de werkgroep, omdat het voor de gemeente van groot belang is dat de inhoud van het Vermeercentrum goed wordt uitgewerkt.

 

De werkgroep zal ook tweemaandelijks aan het college rapporteren over de voortgang. De werkgroep Inhoud Vermeercentrum adviseert het college en de stichting ook over de inzet van participanten bij de specifieke presentaties.

 

De modules die worden uitgewerkt betreffen:

- Vermeer en zijn stad

- Kleur, perspectief en licht

- Verhalen over Vermeer in intieme sfeer, het Lucasgilde[1].

 

4. Financiële positie Stichting Vermeer in Delft

De stichting heeft begin februari 2005 € 823.423 aan toezeggingen binnengehaald, op een investeringsbegroting van € 2.080.000. Daarnaast is nog € 250.000 benodigd voor opstartkosten (promotie, personeelslasten, huur gebouw). Hetgeen de totale initiële financiering op € 2.330.000 brengt.
De stichting heeft besloten de investeringen te faseren en de tweede verdieping  pas later in te richten, hetgeen een bedrag van € 400.000 zal besparen. Dit is echter onwenselijk omdat bezoekers dan minder “waar voor hun geld” krijgen. Daarnaast heeft de stichting de benodigde voorbereidingskosten naar € 120.000 bijgesteld.
Minimaal is de financieringsbehoefte derhalve € 1.800.000 , waarvan inmiddels € 823.423 is toegezegd. De stichting moet vanaf half februari 2005 tot 1 mei 2005
€ 375.000 (extra) aan schriftelijk aantoonbare toezeggingen binnenkrijgen om door te kunnen gaan. De stichting verwacht zelf op dat moment overigens ruim € 1,6 miljoen aan toezeggingen binnen te hebben[2].

In de periode tot 1 oktober 2005 moet de stichting nog eens minimaal

€ 200.000 (extra) aan schriftelijk aantoonbare toezeggingen ontvangen. Gemeente (lening € 100.000 maximaal) en Rabobank (lening € 300.000 maximaal) zullen vervolgens zorgen voor € 1,8 miljoen beschikbare financiering.

 Daarnaast zal de stichting een huurbetalingsgarantie van 1 jaar (circa

€ 140.000) buiten de gemeente om moeten regelen met Van Oosten en De Vette.

 

Concluderend is de financiële positie van de stichting, op dit moment, niet rooskleurig.

 

5. Kansen voor de stadsmarketing Delft

Met de komst van een Vermeercentrum zijn er kansen voor Delft. De gemeente onderstreept het belang van een toeristische en culturele attractie over Johannes Vermeer. Een professioneel Vermeercentrum in het historische hart van Delft is een aanvulling op het aanbod voor bezoekers en toeristen en verbindt Vermeer op een doeltreffende manier aan Delft. Het centrum moet een doorverwijsfunctie krijgen; zowel naar de overige bezienswaardigheden in Delft waaronder de Gemeentemusea met de tijdgenoten van Vermeer als naar “the real thing”; de echte Vermeers in het Mauritshuis en het Rijksmuseum.

 

In het rapport “de identiteit van Delft” van Risbo Contractresearch en de Erasmus Universiteit Rotterdam uit 2004 wordt Vermeer als belangrijkste icoon van Delft genoemd, een “Unique Selling Point” voor Delft. In hetzelfde rapport wordt ook geconcludeerd dat Delft momenteel nog weinig met Vermeer doet.

Nu doet er een kans voor om een Vermeercentrum te realiseren, waar bezoekers op een laagdrempelige manier meer informatie over Vermeer en zijn leven kunnen krijgen. Een culturele attractie waarbij bezoekers even de Gouden Eeuw en het leven van Vermeer kunnen beleven.

Alles staat en valt met een goede uitvoering van het plan. Het centrum moet een goede naam opbouwen, zowel binnen als buiten Delft en moet bezoekers waar voor hun geld geven. Hier zal de stichting, samen met de gemeente en de Gemeentemusea continu voor blijven waken.

Om deze reden is ook de werkgroep Inhoud Vermeercentrum opgericht.

 

6. Risico-analyse

Aan de verstrekking van een lening en subsidie aan de Stichting Vermeer zijn risico’s verbonden. In hoofdzaak kun je die onderscheiden in:

-          het risico dat de gemeente maximaal € 270.000 subsidie besteedt en de stichting er uiteindelijk niet in slaagt om de benodigde investeringssubsidies bij elkaar te krijgen (‘no-go’ op 1 oktober 2004);

-          het risico dat het centrum er komt, maar er sprake is van een structureel exploitatietekort (waarbij nu uitgegaan wordt van de schatting dat een kostendekkende exploitatie kan worden gerealiseerd met  65.000 betalende bezoekers per jaar (entree € 8,-). Doordat vooralsnog de initiële investering is teruggebracht, is dit risico toegenomen.

In bijlage 3 wordt op beide risico’s ingegaan. Bij deze analyse is enkel naar de financiën van het Vermeercentrum gekeken, zonder dat hierbij rekening is gehouden met de positieve economische en culturele effecten van een Vermeercentrum voor de stad Delft.

 

7. Afwijking van het garantie-/leningbeleid

Het beleid voor gemeentegaranties of een lening houdt in dat maximale zekerheden verkregen moeten worden alvorens overgegaan mag worden tot het verstrekken van een gemeentegarantie/lening. In dit geval is de waarde van de zekerheden gering. Het pand is immers een huurpand, waardoor van hypotheek geen sprake kan zijn. De executiewaarde van tentoonstellingsmateriaal en de kopieën van schilderen van Vermeer zal niet hoog zijn. Feitelijk wordt bij toekenning van deze gemeentegarantie/lening dus niet voldaan aan de gemeentelijke voorwaarden voor het verstrekken van gemeentegaranties/leningen.

 

Het college is bevoegd om gemeentegaranties/leningen van deze omvang af te geven, en gemotiveerd af te wijken van voorwaarden. De motivatie is:

-          het onder 5 (kansen Stadsmarketing) genoemde;

-          het nadrukkelijk beperken van de kans dat de gemeente op de  € 100.000 wordt aangesproken, met name door middel van de afbouwregeling (toezeggingen groter dan € 1,4 miljoen leiden direct tot afbouw van de gemeentelijke lening)

 

8. Subsidievoorwaarden gemeente

Om daadwerkelijk voor subsidie in aanmerking te komen zal de Stichting een formele aanvraag bij de gemeente moeten doen.[3] Onderstaande subsidievoorwaarden zijn bedoeld als eerste aanzet om de kwalitatieve eisen van de gemeente te formuleren. Dit wordt opgenomen in een aan de subsidiebeschikkingen te koppelen uitvoeringsovereenkomst, ondertekend door de gemeente Delft (wethouder EZ en toerisme) en Stichting Vermeercentrum Delft (voorzitter). Hieraan worden ook kwantitatieve doelstellingen (bezoekersaantallen) toegevoegd. Deze overeenkomst wordt voorgelegd aan de commissie CKE in 2005.

 

-          Goedgekeurd bedrijfsplan met:

o        visie / missie / doelstellingen

o        inhoudelijk sterk concept waaruit blijkt wat de bezoeker gaat zien / beleven

o        organisatiestructuur

o        heldere profielschets directeur

o        beheer gebouw / huisvesting

o        dekkende begroting en exploitatieprognose 

o        sponsorplan

o        communicatieplan

-          Samenwerking met:

o        Gemeentemusea, Delft Marketing, TU Delft; Regionaal Historisch Centrum,;

o        (Inter)nationale musea (oa. Mauritshuis en Rijksmuseum) en instellingen met expertise op het gebied van Vermeer (netwerkfunctie / kenniscentrum);

o        bedrijven op het gebied van technologie en nieuwe media in het kader van Delft Kennisstad (bijvoorbeeld met (startende) bedrijven uit area 015 of Bacinol).

 

-          Transparant bestedingsvoorstel  met te realiseren doelstellingen of uit te voeren activiteiten (voor de 1e, 2e en definitieve subsidie bedragen).

-          Naast inspraak in de profielschets van de directeur wenst de gemeente ook een doorslaggevende stem in de aanname van de directeur van het Vermeercentrum. Zowel vanwege de forse gemeentelijke inspanning als het politiek risico dat ook dit particulier initiatief in zich herbergt. Gegeven de tijdsplanning dient de werving van de directeur voor de exploitatiefase per 1 oktober 2005 te zijn afgerond.

 

-    Wegens de btw plicht van de stichting maakt btw op offertes en facturen geen deel uit van de uit te betalen subsidie.

-          Jaarlijkse rapportage aan gemeenteraad (beleids/bedrijfsplannen, begroting en jaarrekening) voor een periode van 10 jaar (t/m 2016).

 

-          De Stichting dient te voldoen aan de verplichtingen op grond van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten van de gemeente Delft.

 

 

Voorstel:

-     Kennis te nemen van het vierpartijenverslag en in te stemmen met de hierin voorgestelde route, waarbij B&W en de commissie CKE over de vervolgstappen pro-actief worden geïnformeerd.

-          Akkoord te gaan met de subsidieverstrekking van € 100.000 (onder de in de nota opgenomen voorwaarden) in de periode tot 1 mei 2005 en afhankelijk van een ‘no-go’ op 1 mei aanvullend

€ 150.000 in de periode vanaf 1 mei tot 1 oktober 2005.

-          Akkoord te gaan met het verstrekken van een lening (onder de in de nota opgenomen voorwaarden), zo mogelijk SVN, tot een maximum van € 100.000 op 1 oktober indien op die datum geen gebruik wordt gemaakt van de optie tot ‘no-go’. 

-          Akkoord te gaan met de opzet, opdracht en opdrachtgeverschap van de werkgroep Inhoud Vermeercentrum en hiervoor de reeds beschikbaar gestelde € 20.000,- te reserveren.

-          Akkoord te gaan met de 15e begrotingswijziging van 2005 voor

€ 500.000,- ten behoeve van de realisatie van het Vermeercentrum. In deze begrotingswijziging zijn begrepen de onder 2. en 4. genoemde subsidieverstrekkingen van € 270.000,--.

Het resterende bedrag van € 230.000,--   komt onder de daaraan te stellen voorwaarden (indien geen gebruik wordt gemaakt van de “no-go” beslissing) beschikbaar na 1 oktober 2005”.

 

 

Bijlagen:

1.       Stand van Zaken financiën Vermeercentrum

1a: investeringsbegroting

1b: totaaloverzicht fondsen en sponsors

1c. Liquiditeitsbegroting

2         Risico-analyse

3.   Globaal bestedingsplan

4.       Ondernemingsplan Vermeercentrum

5.       Onderzoek Marktplan Adviesgroep

 

 



[1] Mocht het Vermeercentrum onverhoopt niet doorgaan, zijn deze modules altijd nog elders in Delft(se Musea) te gebruiken.

 

[2] Zie bijlage 1B.

[3] Aanvraag zal plaatsvinden in 3 delen, in maart 2005 € 100.000,-, afhankelijk van de eerste “no-go” in mei 2005 € 150.000,- en afhankelijk van de tweede “no-go” in oktober 2005

€ 230.000,-