Stadsgewest Haaglanden heeft de afgelopen maanden met inbreng van de Haaglanden-gemeenten gewerkt aan de Regionale Nota Mobiliteit. De ontwerp-nota is op 9 maart door het dagelijks bestuur voorlopig vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Het ontwerp ligt van 21 maart tot 29 april 2005 ter inzage[1] voor alle belangstellenden (burgers, organisaties, overheden).

 

De RNM omvat het voorgenomen verkeers- en vervoersbeleid voor de regio Haaglanden tot 2020. De kernboodschap van de nota luidt: Haaglanden beter bereikbaar, verkeersveiliger en meer leefbaar in 2020.

Haaglanden streeft naar:

-          40% meer instappers in het openbaar vervoer in 2020

-          meer verplaatsingen op de fiets

-          kortere en beter voorspelbare reistijd met de auto in de spits;

-          minder verkeersslachtoffers;

-          verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving.

 

De RNM bevat projecten waarover reeds financiële afspraken bestaan die in de komende periode worden afgemaakt en nieuwe projecten. De spoortunnel, tramlijn 19 en lijn 37 worden aangelegd. Op de lijst met nieuwe investeringen staan onder meer een pilot stedenbaan station Delft-Zuid. Voor het autoverkeer staan de A4 Delft schiedam, en de N470 op de lijst voor uitvoering. Met de RNM zijn in 2015 alle bestaande knelpunten in het regionale fietsroutenet opgelost, o.a. door aanleg van A13-fietstunnel naar Emerald. Het Duurzaam Veilig programma wordt uitgevoerd. Haaglanden subsidieert ook meer verkeersleerkrachten op basisscholen.

 

Haaglanden heeft eerder een voorontwerp aangeboden waarop ook door de gemeente Delft is gereageerd. Stadsgewest Haaglanden heeft de reacties verwerkt in het ontwerp en dit verantwoord in een nota van beantwoording. In het LVVP is het regionale beleid in kaart gebracht. De maatregelen in het LVVP sluiten goed aan op de RNM, tevens zijn de termijnen op de regionale planning afgestemd.

 

In de nota zoals die nu voorligt kan het college zich dan ook grotendeels vinden. De gemeente Delft heeft in haar eerdere reactie complimenten geuit over de nota en wil die wederom herhalen. De gemeente Delft is verheugd dat Stadsgewest Haaglanden de noodzaak van viersporigheid van traject Leiden - Den Haag - Rotterdam onderschrijft. Tevens is de gemeente content met de handhaving van de ruimtelijke reservering tussen Delft en Emerald voor HOV-lijn 37.

De gemeente Delft is graag bereid samen met Stadsgewest Haaglanden de afweging te maken tussen vlotte routes en optimale dekking. Indien busroutes door verblijfsgebieden lopen zal een busvriendelijke inrichting worden nagestreefd.

 

De gemeente heeft het stadsgewest gevraagd de doelstelling voor het fietsgebruik te kwantificeren. Haaglanden blijkt geen exacte gegevens te hebben over het aandeel fietsverplaatsingen en stelt voor bij het opzetten van de monitor RNM samen met gemeenten te bezien hoe de doelstelling meetbaar kan worden gemaakt. De gemeente beveelt aan nog dit jaar de nulsituatie omtrent fietsgebruik in kaart te brengen.

 

De gemeente Delft benadrukt het belang van een actieplan voor de aanpak van lucht en geluidsknelpunten, zoals door Haaglanden voorgesteld en ziet spoedige besluitvorming daarover graag tegemoet.

 

De gemeente Delft adviseert Haaglanden voor een compleet beeld de woon- en werklocaties op te nemen op kaart.

 

Planning Stadsgewest Haaglanden:

15 juni 2005

vaststelling Nota van Beantwoording DB stadsgewest Haaglanden.

            Behandeling uitvoeringsprogramma

15 juni 2005

ontwerp voor advies voorgelegd aan de commissie VV-EZ

29 juni 2004

RNM vastgesteld door het AB.

 

Bijlagen:

Inspraakreactie gemeente Delft

Aanbiedingsbrief SGH

RNM SGH

Nota van beantwoording SGH

Concept Uitvoeringsprogramma[2] SGH

Inspraakplan SGH        

 



[1] Het ontwerp ligt van 21 maart tot 29 april 2005 ter inzage bij de informatiebalies van de Haaglanden-gemeenten en bij het kantoor van het stadsgewest Haaglanden, Grote Marktstraat 43 in Den Haag. Daarnaast is het document geplaatst op de website www.haaglanden.nl, vanwaar u het kunt downloaden.

[2] Het concept-uitvoeringsprogramma 2005-2008 geeft de planningen en uitvoeringsfasen van de infrastructurele projecten en beleidsmaatregelen voor de genoemde periode. In de komende maanden wordt het uitvoeringsprogramma geconcretiseerd. De voorgestelde programma’s voor fiets, verkeersveiligheid en mobiliteitsmanagement worden nog nader uitgewerkt.