Samenvatting


In april 2005 is het ministerie van OCenW accoord gegaan met de outputdoelstellingen (Bijlage 1) en het beschikbare budget ten behoeve van de Subsidie-aanvraag Actieplan Cultuurbereik voor de periode 2005 – 2008. 

Het budget bedraagt ca. 150.000 euro op jaarbasis voor vier jaren, verdeeld over vier invalshoeken: 

  1. Cultuurprogrammering (cultuuraanbod op gebied van podiumkunsten,popmuziek, erfgoed, gebruik makend van uitstraling en sfeer stedelijk decor)
  2. Cultuur en school (o.a. binnen- en buitenschoolse cultuureducatieve activiteiten en brede school),
  3. Vormgeving (o.a. zichtbaar maken van cultuur, inclusief het Delfts ‘design’ ),
  4. ‘Maak kennis in Delft’ (bevorderen van deelname van kennis-en ondernemersnetwerken aan cultuur in de stad).

 
Bestaande en nieuwe initiatieven uit de cultuursector komen aan bod. Er is gekeken naar het (potentiële) cultuurbereik in een breed en divers cultuuraanbod van podiumkunsten, popmuziek, talent- en kennisontwikkeling tot erfgoed, van cultuureducatie tot beeldende kunst en van design tot debat. Ook de zichtbaarheid van cultuur in de stad wordt benadrukt door het stedelijke decor te gebruiken, zoals in de wandelroutes van de literaire vierdaagse, de beeldenroute in Voorhof en nieuwe podia met een aanvullende programmering als podium Phoenix en Gelatin (Lijm & Cultuur). Ook op de markt schijnt een nieuw licht tijdens de uitvoering van When silence sings a song van de stichting Baby Blue.

Jongeren en cultuur krijgen expliciet aandacht binnen de educatieve projecten van de VAK ( i.s.m. de Brede School), World Art Delft én binnen X’tend, X’pro’s Academy, Skatejam, Talent for sale en Delft City Beats. Samenwerking tussen diverse organisaties en de samenhang qua planning (spreiding in tijd) en qua netwerk (gesubsidieerde organisaties behoren tot een lokaal netwerk), waren andere criteria die gebruikt zijn in de afweging. De toegewezen budgetten uit het Actieplan Cultuurbereik zijn altijd bijdragen in de totale begrotingen van de diverse activiteiten. Het cultuurbereik betreft  de inwoners (ook specifiek jongeren) van Delft.

In 2005 is er reeds
Є 20.000,-. beschikbaar gesteld, respectievelijk Є19.000,-.uit ad 1 ‘Cultuurprogrammering’ en  Є 1000,-. uit ad 4 ‘Maak kennis in Delft’ via separate nota’s..


Deze nota heeft als doel om voor de geplande initiatieven, activiteiten en projecten binnen de vastgestelde outputdoelstellingen officieel de budgetten toe te wijzen voor de uitvoeringsjaren 2005 en 2006. En via een publieksuitgave bekendheid te geven aan de activiteiten binnen het Actieplan Cultuurbereik .

Voorstel Bestedingsnota Actieplan Cultuurbereik 2005 en 2006:

-          akkoord te gaan met de toekenning van de budgetten voor de genoemde activiteiten, initiatieven en projecten in de periode 2005-2008, specifiek voor de uitvoeringsjaren 2005 en 2006. Dekking vindt plaats via de projectbudgetten (72079, 72116,72117,72118) uit het Actieplan Cultuurbereik.

-          deze nota ter kennisgeving naar de commissie Cultuur, Kennis en Economie verzenden.


Inleiding

In april 2005 is het ministerie van OCenW accoord gegaan met de outputdoelstellingen en het beschikbare budget ten behoeve van de Subsidie-aanvraag Actieplan Cultuurbereik voor de periode 2005 – 2008 (zie Bijlage 1, Outputdoelstellingen 2005-2008).

Het budget bedraagt ca. 150.000 euro op jaarbasis voor vier jaren, verdeeld over vier invalshoeken:

1. Cultuurprogrammering (cultuuraanbod op gebied van podiumkunsten,popmuziek, erfgoed, gebruik makend van uitstraling en sfeer stedelijk decor)

2. Cultuur en school (o.a. binnen- en buitenschoolse cultuureducatieve activiteiten en brede school),

3. Vormgeving (o.a. zichtbaar maken van cultuur, inclusief het Delfts ‘design’ ),

4. ‘Maak kennis in Delft’ (bevorderen van deelname van kennis-en ondernemersnetwerken aan cultuur in de stad).


Deze nota heeft als doel om voor reeds geplande initiatieven, activiteiten en projecten binnen de vastgestelde outputdoelstellingen officieel de budgetten toe te wijzen voor de uitvoeringsjaren 2005 en 2006. En bekendheid te geven aan de activiteiten binnen het Actieplan Cultuurbereik .

In 2005 is er reeds
Є 20.000,-. beschikbaar gesteld, respectievelijk Є19.000,-.uit ad 1 ‘Cultuurprogrammering’ en  Є 1000,-. uit ad 4 ‘Maak kennis in Delft’.

Hier volgt een korte toelichting op de gemaakte inhoudelijke afwegingen en op de afzonderlijke onderdelen.

Bestaande en nieuwe initiatieven uit de cultuursector komen aan bod. Er is gekeken naar het (potentiële) cultuurbereik in een breed en divers cultuuraanbod van podiumkunsten, popmuziek, talent- en kennisontwikkeling tot erfgoed, van cultuureducatie tot beeldende kunst en van design tot debat. Ook de zichtbaarheid van cultuur in de stad wordt benadrukt door het stedelijke decor te gebruiken, zoals in de wandelroutes van de literaire vierdaagse, de beeldenroute in Voorhof en nieuwe podia met een aanvullende programmering als podium Phoenix en Gelatin (Lijm & Cultuur). Ook op de markt schijnt een nieuw licht  tijdens de uitvoering van When silence sings a song van de stichting Baby Blue. Jongeren en cultuur krijgen expliciet aandacht binnen de educatieve projecten van de VAK ( i.s.m. de Brede School), World Art Delft én binnen X’tend, X’pro’s Academy, Skatejam, Talent for sale en Delft City Beats. Samenwerking tussen diverse organisaties en de samenhang qua planning (spreiding in tijd) en qua netwerk (gesubsidieerde organisaties behoren tot een lokaal netwerk), waren andere criteria die gebruikt zijn in de afweging.


De toegewezen budgetten uit het Actieplan Cultuurbereik zijn altijd bijdragen in de totale begrotingen van de diverse activiteiten. Het cultuurbereik betreft inwoners (specifiek jongeren) van Delft.

 

1. Cultuurprogrammering ; Є 90.000 op jaarbasis

In de periode 2005 – 2008 worden 12 activiteiten/initiatieven/projecten, 5 locatieprojecten en 4 Visitatieverslagen gerealiseerd.
Bij de cultuurprogrammering ligt het accent in het bijzonder op het gebied van de podiumkunsten, popmuziek en erfgoed, die zichtbaar en beter benut worden, bijvoorbeeld door de organisatie van culturele activiteiten, evenementen en locatieprojecten in de (binnen) stad, waarbij gebruik gemaakt wordt van de sfeer en uitstraling van het stedelijke decor. De verslagen van de Visitatoren (scheppende kunstenaars, journalisten of wetenschappers) dragen ook bij aan de vergroting van het cultuurbereik.

De keuze is gemaakt voor een (nieuwe) aanvullende cultuurprogrammering, die, wanneer succesvol, een beklijvende meerwaarde kan hebben voor het cultuuraanbod in de stad. Voor de periode 2005 tot en met 2006 wordt de volgende besteding voorgesteld.

 

Project

2005
x1000 euro

2006
x1000 euro

1

Bevrijding

3

-

2

Delftse komedie

6

5

3

Literaire vierdaagse

5

 

4

X’tend

35

45

5

Talent for sale

7.5

7.5

6

Baby Blue

5

7.5

7

Podium Lorre

5

5

8

Delft City Beats*

-

pm

9

World Art Delft

10

10

10

Kunst in Voorhof

3.

3.

11

Visitatoren

3.

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

subtotaal

82,5

 86 + pm

 

 

 

 

*

Onder voorbehoud

 

 

 

1. Bevrijdingsdag 2005
Nyama/st.Henri Bergson organiseerde ‘Afrikaanse klanken in de Doelentuin’ op 5 mei 2005 in het kader van de herdenking en viering van de 60-ste Bevrijdingsdag.

2. Delftse Komedie, Carthago, locatieproject (april 2006)

Voor de Delftse Komedie is 2006 het jaar van het 35-jarig jubileum. Zij wil een locatievoor-stelling produceren op het terrein van Lijm & Cultuur waarbij zoveel mogelijk deelnemers betrokken worden. Deze voorstelling, met als (werk) titel Carthago, is tevens de openings-voorstelling van Lijm & Cultuur.

De oude fabrieken van Delft Gelatin aan de Schie sluiten en het cultureel centrum dat Lijm & Cultuur is een feit. De inhoud van het verhaal van Carthago staat als metafoor voor het ontstaan van dit cultureel centrum in Delft: Een slimme vrouw is in staat - ondanks alle tegenslag - de stad Carthago te stichten.

Gedurende een aantal eeuwen was dit een rijke en welvarende stad met een hoog democratisch gehalte en een onafhankelijke economische positie. Voor deze voorstelling wordt het verhaal bewerkt tot een theatertekst. Er wordt gewerkt met om en nabij 20 amateur-acteurs, waarbij geput wordt uit het spelersbestand van de Delftse Komedie zelf, maar ook dat van het Theaternetwerk  (samenwerkingsverband waarin alle Delftse theaterverenigingen en –organisaties vertegenwoordigd zijn). 
In de periode van september 2005 tot april 2006 zal de voorstelling gerealiseerd worden. De première vindt plaats op 20 april. In totaal zullen er 8 voorstellingen plaats vinden


3. Literaire
4-daagse top 50 citaten over Delft (oktober 2005).
Stichting Zucht maakt een theatrale route die  ‘literatuur’ met publiek in aanraking brengt, daarbij gebruik makend van de stad Delft als stedelijk decor. Via uitgezette wandelingen kan het publiek kennis kan maken met de stad, met gedichten en liedjes van bekende en minder bekende schrijvers. De productie van een routekaart en een CD kunnen het publieksbereik groter maken. 

Ook voor de Skatejam Delft is in 2005 reeds Є 5.000,--. beschikbaar gesteld; zie verder onder ad 4. d) X’tend, Jongeren en cultuur.

 

Voor deze projecten (1 t/m 3 en 4.d) is er reeds voor Є 19.000,-. aan budget in 2005 beschikbaar gesteld.

 

De volgende projecten zijn in voorbereiding. Hieronder wordt een toelichting op deze  activiteiten, projecten en initiatieven gegeven.

4. “X-tend…”,Jongeren en cultuur

In het Actieplan Cultuurbereik Delft 2001-2004 heeft het subsidieprogramma X-change plaatsgevonden. Projecten waarbij cross-overs in westerse en niet-westerse muziek en dans centraal stonden en waarbij jong publiek werd betrokken, kregen gedurende vier jaar de kans zich te ontwikkelen. Organisaties als De Nieuwe Amateur, de BWD, Speakers en de Vrije Akademie hebben tijdens deze periode allerlei binnenschoolse en buitenschoolse projecten geïnitieerd, gerealiseerd en laten groeien tot bijvoorbeeld X-pro. Ook in het programma van de brede school wordt sinds enige jaren cultuuractiviteiten georganiseerd, waarbij jongeren cultuur bereikt worden die in eerste instantie niet in aanraking komen met cultuur.

In de Nieuwe Actieplan periode stelt de gemeente Delft wederom een budget beschikbaar voor jongerenactiviteiten. Onder de noemde “X-tend…” (verwijzing naar X–change, betekenis: verlengen, uitbreiden, rekken) zullen de aankomend jaren activiteiten voor en door jongeren worden gerealiseerd. Evenals bij X-change zullen er relaties gelegd worden met cultuuractiviteiten op scholen, buurthuizen, jongerencentra e.d.

Jongerenparticipatie vormt een belangrijk uitgangspunt. Hoofddoel is namelijk jongeren betrekken bij cultuur doordat ze zelf actief worden. Van belang is dat de jongeren hier een motivatie voor hebben en hun voorkeuren zijn dan ook leidend. De disciplines zijn legio: dans, theater, beeldende kunst, computerkunst, zang in alle cross-overs die te bedenken zijn.

 

Er is voor gekozen in het budget voor de jaren 2005 en 2006 een onderverdeling te maken:

a) X-pro’s Academy (2005+2006: € 15.000,-) broedplek voor talentontwikkeling
Onder deze noemer zal De Nieuwe Amateur met als uitvalsbasis Lijm & Cultuur de jongere Delftenaar faciliteiten en coaching bieden om zich cultureel te uiten. X-pro heeft een sterke ontwikkelingsfunctie, waarbij peer-to-peereducatie, talentontwikkeling, participatie en faciliteiten de centrale begrippen zijn. X-pro bouwt aan zogenaamde crews for the city, groepen jongeren die zich hebben gespecialiseerd op het gebied van lesgeven, technische ondersteuning bieden, presenteren, dansen, dj’en etc. Jongeren leren van elkaar en worden daarbij begeleid door professionals. De verantwoordelijkheid van de jongeren zelf vormt het uitgangspunt. Het initiatief komt van de jongeren zelf, zij moeten zich ook verbinden aan X-pro. X-pro biedt professionele begeleiding. Jongeren hebben inmiddels zelf geopperd een verenigingsstructuur te ambiëren. Jongeren verbinden zich aan deze vereniging door het betalen van contributie en/of leveren van diensten (vrijwilligersuren). Het budget wordt beschikbaar gemaakt voor fysieke ruimte, faciliteiten en professionele coaching.

De Nieuwe Amateur heeft zich de afgelopen periode bewezen als een organisatie die op een goede manier kan samenwerken met andere Delftse instellingen. Ook bij X-pro’s Academy staat samenwerking centraal. De genoemde partners zijn: BWD, Vrije Akademie, Dance Project, Brede School, Jongerenraad Delft, Lijm en Cultuur, JIP en partners uit het Theaternetwerk Delft.

 

b)Flexibel budget – (2005: € 2.500,- / 2006: € 5.000,-)

X-pro krijgt de beschikking over een budget dat zij kunnen besteden aan bottum-up initiatieven die voortkomen uit X-pro’s Academy. Jongeren kunnen zodoende hun ideeën op het gebied van (jongeren)cultuur op een vrij eenvoudige manier verwezenlijken. Van belang is dat inzichtelijk wordt welke stappen de jongeren moeten bewandelen om aanspraak te maken op een bijdrage uit dit budget. Hiervoor worden in overleg met De Nieuwe Amateur criteria opgesteld, die betrekking hebben op maximumbedragen, participatie van jongeren, wijze van verslaglegging etc. Voor De Nieuwe Amateur geldt dat zij op een vooraf afgesproken wijze het bestaan van dit budget bekendmaakt aan de Delftse jongeren.

 

c)Studio Vak-it (2005+2006: € 5.000,-)

Samenwerkingproject tussen de VAK en De Nieuwe Amateur. Talentonwikkeling vormt ook hier een belangrijk onderdeel. Er worden maandelijks open podia georganiseerd voor en door jongeren die met cultuur bezig zijn. Zowel in buurtcentra als in brede school , bij DNA  als in cursusverband bij VAK, worden artistieke prestaties geleverd in verschillende disciplines. Studio Vak-it biedt de gelegenheid de talenten te laten zien.
Waartoe de Delftse jeugd op het gebied van cultuur in staat is, wordt op deze manier ook geclusterd. Dit project wordt professioneel begeleid en ondersteund door zowel de VAK als De Nieuwe Amateur. De organisatie ligt bij de jongerenteams zelf. Ook onder deze naam krijgen 10 jongeren per jaar een persoonlijk budget om hun talenten verder te ontwikkelen.

Het gaat hierbij om jongeren die anders niet de financiële middelen hebben extra coaching en cultuureducatie te krijgen. Deze jongeren worden voorgedragen door professionals van de VAK, de BWD en andere culturele instellingen. In ruil voor het aangeboden coachingstraject tonen de jongeren hun talenten aan de stad.

 

d)Skatejam (2005+2006: € 5.000,-)

De Skatejam Delft is een uit initiatief van Delftse jongeren zelf gegroeid evenement met bovenlokale uitstraling. Voor de culturele programmering van dit evenement wordt de komende jaren een bedrag van € 5.000,- gereserveerd.

 

e)Projectsubsidies (2005: € 7.500 – 2006: € 15.000)

Projecten die passen in de visies van dit gedeelte van het Actieplan Cultuurbereik, kunnen aanspraak maken op een bijdrage uit dit deelbudget. De gemeente Delft kan in samen-werking met de lokale partners hiertoe ook zelf initiatieven ontwikkelen.

5.Talent for sale (najaar 2005 tot zomer 2006)
In de nota van c-klein tot C-groot is in 2003 vastgesteld dat de gemeente een vierjarig talent-ontwikkelingstraject ingaat met Studio 52°(opnamestudio).Om opname faciliteiten èn coaching te combineren worden workshops als project op gezet voor lokale musici met als doelstelling een leerproces in diverse stappen om talenten te filteren en verder te coachen naar de uiteindelijke uitvoering op de podia. Een CD-productie en promotie kunnen vervolgstappen zijn. Het project is meerjarig om via trial en error een beklijvend succesvol traject voor Delftse ‘talentontwikkeling’ op te zetten. Binnen die vier jaar zal er een stichting Talent for sale opgericht zijn die dit project verder uitnut.In hoofdlijnen blijven in  het vervolg de volgende onderdelen bestaan:

1.       Audities om (zang)talenten te filteren. 

2.       Coaching in het CD opname proces. (covers, eigen composities)

3.       Formeren van begeleiding bands (bandcoaching)

4.       Radio interviews Stads Radio Delft. (voor, tijdens en na opname proces)

5.       Podiumoptredens van de Delftse talenten.


In het eerste uitvoeringsjaar 2004 is er een inmiddels een CD uitgebracht met o.a. Chrissie Schapers, Presley Roozenburg, Kelly Vermeulen, Annatar, Stephan Molier, Felix Tjong Akiet, Maar en Mala Vita.In 2005 is de stichting Delft Music Productions opgericht. Deze stichting onderzoekt ook i.s.m. de gemeente de haalbaarheid van een plek voor oefenruimtes, studio en podium voor popmuziek. Van het laatste kwartaal in 2005 tot en met juni 2006 vindt de tweede editie van Talen for sale plaats.

6. Baby Blue: when silence sings a song (najaar 2005 en voorjaar 2006)

In het najaar 2004 organiseerde de stichting Baby Blue een aantal performances van Berry Visser in zijn huiskamer aan de Voorstraat 13a. Na een succesvolle respons ontstond het idee om een gedeelte van zijn woning te transformeren tot huistheater.In najaar 2005 gaat hij met deze nieuwe opzet van start en geeft hij er een aantal voorstellingen in de nieuwe setting. Bezoekers worden ontvangen in de blauwe salons en de oranje kamer met elkaar verbonden door een Victoriaanse wenteltrap.In de voormalige woonkamer staan nu, rondom de set en vleugel, 30 bioscoopstoeltjes.

De raampartijen zijn afgestopt met zwarte goud geborduurde kleden. Aan de plafondbalken hangt theaterlicht. Op de trappen liggen rode lopers.In de pauze en na afloop kunnen bezoekers chambreren in de serre in comfortabele fauteuils. Daar zijn de ramen afgestopt met donkerrode goud geborduurde kleden.

Op de wijze is Delft verrijkt met een klein maar uniek theater waar hij de komende jaren regelmatig zal optreden.Ook kunnen er gastoptredens plaatsvinden.
Met een concert op de grote markt van Delft, voorjaar 2006 hoopt Berry Visser een jaarlijks terugkerend buitenevenement te creëren.De setting: rondom een concertvleugel staan enkele honderden strandstoelen. De toren van de grote kerk en het stadhuis zijn blauw uitgelicht (net als toendertijd tijdens het theaterstuk Baby Blue) . Ook hier luisteren de bezoekers via koptelefoons naar zijn optreden. Het blijft stil op de markt. Dezelfde koptelefoons waarborgen ondanks de schaalvergroting de intimiteit die zijn activiteiten kenmerken.Het concept is al op de Parade, Lowlands en op de  Boulevard of Broken dreams op kleinere schaal met succes beproefd.

 

7.Podium DSS Phoenix (najaar 2005 – zomer 2006)
In laatste kwartaal 2005 is de zaal aan de Phoenixstraat verbouwd en geschikt gemaakt voor podiumkunsten.Vanuit hun doelstellingen (studenten bevorderen maatschappelijke betrokkenheid) blijft het een non-profit activiteit. Dat betekent lage entree – en zaalhuur. De toegang tot de zaal wordt opengesteld voor Delftenaren (accent op jongeren).De betekenis voor het locale popmuziekklimaat is aanzienlijk. Er komt een extra zaal ter beschikking (ca. 600 personen), er wordt een aanvullende programmering ontwikkeld met o.a. mogelijke bespelers als Nyama (multiculturele muziek), Let’s stick together (retromuziek), ‘Talent for sale’ (Delftse talenten; studio 52), SPOD-podium en podium Enjoy (hiphop, urban culture).  Daarnaast zijn optredens van (studenten) cabaret tot diverse vormen van podiumkunsten.

8. Delft City Beats (najaar 2006)
De afgelopen twee edities in 2002 en 2005  waren een groot succes. Bezoekers aantal ca 4000 tot 4.500 v.n.l. jongeren (15 – 35 jaar) en ca.12.000 –14.000 bezoekers op www.citybeats.nl.  Het succesvolle project kan uitgroeien tot een unieke popmuziekformule speciaal voor het Delftse (jeugdige) publiek van15 tot 65 jaar (4decennia popmuziek). De waardering onder het aanwezige publiek was groot, zowel wat betreft het concept van het festival (5 showcases + 1 eindfestival) als wat betreft de programmering en de locatie(s).

De gemeente Delft beoogt hiermee om de o
ntwikkeling van lokaal en regionaal talent op gebied van podiumkunsten, vooral popmuziek, te stimuleren, deze talent kansen bieden op een groot podium voor een breed publiek met bekende bands (spin off effect), samenwerking tussen de Delftse cultuur-en poppodia, de promotie van Delft als cultureel actieve stad en jongeren de kans geven zich passief en actief met popmuziek bezig te zijn. De organi-serende
Stichting Evenementen Delft, vindt dat er nog groei zit in City Beats. "Dit evenement moet bekend worden in heel Nederland."

Het grote voordeel van tweede editie van City Beats was dat er optredens plaatsvonden op plekken waar je dat niet zo snel zou verwachten.

Gevolg is dat bijvoorbeeld bezoekers die veel in de Koornbeurs te vinden zijn, nu opeens in Speakers stonden. En bij 'Delftcepticons LIVE!', het concert van het Delftse hip-hop-talent in Theater de Veste, zagen veel van de 300 bezoekers voor het eerst een theater van binnen. Werd in 2002 nog gekozen voor een aantal voorrondes waarin lokaal talent zich presenteerde en een avondvullend programma in de TU Aula, dit keer waren de optredens zowel in tijd als locatie verspreid. Er ontstond uitwisseling tussen verschillende popculturen.

En door de samenwerking van de deelnemende organisaties (Delft City Beats is een project van Speakers, de gemeente Delft, X-change, OJV De Koornbeurs, Theater de Veste, Stichting Westerpop, De Nieuwe Amateur, SPOD en de Brede Welzijnsorganisatie Delft) ontstond ook een uitwisseling van kennis, begeleiding van de beginnende artiesten. Lokaal talent heeft zich op diverse podia optimaal kunnen presenteren. Al had de nieuwe opzet voordelen, er kleefden ook nadelen aan. In 2002 kwamen de bezoekers naar Delft City Beats in de TU Aula omdat ze een bepaald optreden wilden zien. Voordeel was dat ze, eenmaal binnen, ook naar andere acts gingen kijken. In 2005 ging het publiek naar hun eigen voorkeur.
De ideale locatie voor een eventuele derde editie, bij voorkeur op 1 plek, verdient nog nader onderzoek.

9. World Art Delft (WAD) (voorbereiding 2005 en uitvoering 2006)
De stichting WAD stelt zich ten doel culturele grenzen te overbruggen door het presenteren van wereldkunst. Zij doet dit door het organiseren van tentoonstellingen, educatieve projecten, lezingen en workshops. In haar vijfde lustrum in 2004 organiseerde het WAD groot-en kleinschalige projecten zoals Wereldvrouwen, Artists in Exile, Roma de kunst van het reizen, etc. De tentoonstellingen trokken in 2004 ca. 12.000 bezoekers en ca. 2500 deelnemers deden mee aan de educatieve projecten. De locatie op de R’damseweg is een bijzondere. In 2005 was de thema tentoonstelling Bevrijding in het kader van 60 jarige herdenking van de beëindiging van de 2e wereldoorlog een belangrijk project met o.m. een. symposium voor 14 internationale kunstenaars voor de duur van een week. Marokko, 400 jaar vriendschapsbanden is het huidige lopende project. Voor de jaren 2006 en 2007 staan o.m. de volgende tentoonstellingen en educatieve projecten op stapel: ‘Arts without borders’, ‘Netherlands – Australia 1606-2006’, ‘Crossroads’ (i.s.m. Bulgarije), ‘bouwen op water’, ‘kunst met een koloniaal verleden en ‘WAD Nature’. De nadruk binnen het Actieplan komt op de educatieve projecten te liggen.


10. Voorhof (voorbereiding 2005 en uitvoering 2006)

Door een nieuwe beeldende kunstroute in Voorhof wordt een oorspronkelijke kunst-wandeling langs verschillende beelden in de wijk nieuw leven ingeblazen. De kunstwerken langs de route krijgen (nieuw) documentatiemateriaal op basis waarvan er een educatief programma gemaakt (bijv. speurtocht) wordt voor de brede school (primair onderwijs). Voor volwassenen wordt er een route gemaakt.

Uitdrukkelijke bedoeling is de bewoners te betrekken bij de kunstwerken. Dit kan door kunstenaars te laten vertellen over hun werk, maar ook door het organiseren van een kunstpicknick.


11. Visitatoren (4 verslagen tussen 2005 en 2008)
Deze individuele kunstenaars, journalisten en wetenschappers maken hun (kwalitatief) verslag op basis van de ideeën, initiatieven, de gerealiseerde culturele activiteiten en sfeer en uitstraling van cultuur in de stad. Op deze wijze leveren zij ook hun ‘culturele dimensie’ aan de versterking van het ‘cultureel bewustzijn’ van de burger, hun verslagen zijn toegankelijk, openbaar en leesbaar of gevisualiseerd.

2. Cultuur en School; Є 30.000 op jaarbasis

In de periode 2005 – 2008 is de continuiteit en doorstroom van de voor – en naschoolse opvang via o.m. de Brede School in de komende periode de uitdaging om het cultuurbereik voor jongeren te verankeren.

Het budget wordt toegewezen aan de VAK voor de voortzetting van de Cultuur en Schoolactiviteiten. In de periode 2001 – 2004 was de Vak succesvol vanwege het 100% cultuurbereik bij Delftse leerlingen van 4 tot 16 jaar .

Het cultuurbereik betreft  Delftse leerlingen van vier tot zestien jaar.

3. Vormgeving; Є 20.000 op jaarbasis

In de periode 2005 – 2008 worden 12 cultuur- en vormgevingsproducten gebruikt ter ondersteuning van of als onderdeel van de cultuurprogrammering en in de stadsmarketing voor het zichtbaar maken van cultuur in Delft.
De zichtbaarheid of profilering van cultuur in de stad draagt bij aan een groter cultuurbereik.

 

Project

2005
x1000 euro

2006
x1000 euro

1

Design

10

10

2

Communicatie traject

 Actieplan Cultuurbereik

  7

 10

3

Pakschuit 1903

  3

 -

 

 

 

 


1.Design
Het cultuurbereik betreft inwoners, (kennis-intensieve) bedrijven en bezoekers regio.
De uitdaging ligt erin de creatieve industrie te vragen, prikkelen en stimuleren om praktische voorstellen te doen om cultuur in Delft in beeld te brengen in 2005 - 2008. Het Delftse bureau SCHEP (recent aan de TU Delft afgestudeerde jonge ontwerpers) interviewt in 2005 ca. 10 producenten uit de locale ‘creatieve industrie’. Het interview wordt als een mini-ontwerp-proces gebruikt. Het eerste deel is bedoeld om veel ideeën los te maken, te dromen en te prikkelen.

Het tweede deel is bedoeld om van de ideeën en dromen heldere, concrete producten te maken die als output kunnen dienen voor de invulling van het vormgevingsbeleid binnen het Actieplan op korte termijn (2005 en 2006) en binnen het locale cultuurbeleid op (middel) lange termijn (2007 e.v).


Op deze wijze  willen we stimuleren dat reclamebureaus, architecten, vormgevers, film- en videobedrijven, media, software-ontwikkelaars, musici, schrijvers, uitgevers, ontwerpers, fotografen, musici, schrijvers en componisten, beeldende kunstenaars die zich manifesteren op de grensvlakken van binnen – en buitenruimtes in Delft, e-marketeers, creatieve ICT-ers en vormgevers de cultuur in Delft actief in beeld brengen.


2. Communicatietraject
De doelstellingen, activiteiten, adressen deelnemende organisaties en kontaktpersonen, alsmede de diverse locaties en plekken van het Actieplan worden via een publieksuitgave in het laatste kwartaal van 2005 bekend gemaakt. In de periode 2005-2008 wordt via een eigen ‘nieuwsbrief’ (virtueel of anderszins) de actuele stand van zaken gecommuniceerd.

3. Pakschuit
De restauratie van de Motorpakschuit ‘Nooit Gedacht’ (1904) door de stichting Water-werk verdient aandacht van een breed publiek. Het budget is voor promotionele onder-steuning en documentatie om dit historisch bijzondere varend erfgoed onder de Delftenaren (bewoners en bedrijven) breed te kunnen uitmeten. Na de restauratie wordt het schip ingezet voor bijzondere, varende (culturele) projecten in Delft.

4. Maak kennis in Delft; ca. 10.000 euro op jaarbasis.

De bedoeling van netwerkbijeenkomsten binnen het Actieplan is dat dit leidt tot verdere contacten en creativiteit. Zowel in cultureel als economisch opzicht. Gastsprekers uit het land, naast die uit Delft, die deskundig zijn op het raakvlak van cultuur, kennis en economie kunnen hierbij worden uitgenodigd. Deze netwerkbijeenkomsten kunnen diverse vormen aannemen, van optredens, rondleidingen langs culturele plekken in de stad, workshops voor kennis-uitwisseling, debatten, presentaties, etc. Maar het kan ook in directe vormen van participatie zoals bijvoorbeeld mentorschap of sponsoring.

Netwerken als Bacinol, stichting het Meisjeshuis als ook Studium Generale spelen een organiserende en/of faciliterende rol hierbij. De creativiteitsdebatten en –markten in respectievelijk Bacinol en het Meisjeshuis zijn daarvan goede voorbeelden.

Aan het Midzomernachtdebat op 21 juni 2005 is 1000 euro uit dit budget beschikbaar gesteld.
 
Voorstel Bestedingsnota Actieplan Cultuurbereik 2005 en 2006:

-          akkoord te gaan met de toekenning van de budgetten voor de genoemde activiteiten, initiatieven en projecten in de periode 2005-2008, specifiek voor de uitvoeringsjaren 2005 en 2006. Dekking vindt plaats via de projectbudgetten (72079, 72116,72117,72118) uit het Actieplan Cultuurbereik.

-          Deze nota ter kennisgeving naar de commissie Cultuur, Kennis en Economie verzenden.