Om het fietsgebruik in Delft te stimuleren zijn
naast infrastructurele maatregelen en stallingsmaatregelen ook ondersteunende
maatregelen nodig. Deze maatregelen richten
zich onder andere op regelgeving en handhaving van
het fietsparkeren. Dit beperkt fietsendiefstal, vergroot het uiterlijk
aanzien van de gemeente en verbetert de (verkeers)veiligheid;
Goede fietsklemmen zijn belangrijk in de strijd
tegen fietsendiefstal. Fietsen die geparkeerd staan in een goede
fietsparkeervoorziening (met aanbindmogelijkheid) hebben een aanzienlijk
kleinere kans om gestolen te worden (mits de aanbindmogelijkheid wordt benut).
De beschikbaarheid van goede parkeervoorzieningen
bevordert zo indirect het fietsgebruik. Om de beschikbare klemmen zo optimaal
mogelijk te kunnen gebruiken en oneigenlijk gebruik tegen te gaan is het
belangrijk het fietsparkeren te reguleren. Hiervoor dienen fout geparkeerde
fietsen1,
weesfietsen2 en wrakken3
periodiek te worden verwijderd.
Het is van groot belang dat er voldoende
fietsenklemmen van goede kwaliteit zijn. In de binnenstad en rond het station
was dit niet het geval.
Ten eerste liet de kwaliteit van de
fietsparkeervoorzieningen te wensen over. Belangrijk ten aanzien van die
kwaliteit is;
·
het gemak bij het plaatsen van een
fiets
·
het gemak bij het vastzetten van een
fiets
·
de bescherming tegen diefstal
Bij realisatie van nieuwe
fietsklemmen en vervanging van oude klemmen is in Delft op basis van
bovenstaande eisen gekozen voor 2 typen;
·
Tulips, die worden toegepast bij gebundeld
fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsenstallingen;
·
Nietjes, die worden toegepast op overige locaties
en in de historische binnenstad
Voor wat betreft de kwantiteit is er in april dit
jaar in de binnenstad een grootschalige inventarisatie gehouden naar de
fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad. Er is in kaart gebracht waar
(openbare) fietsenparkeervoorzieningen staan, de hoeveelheid, het type en het
gebruik ervan. Verder is in kaart gebracht waar fietsen buiten de
parkeervoorzieningen staan en hoeveel dit er zijn. De inventarisatie heeft
plaatsgevonden op verschillende momenten in diverse gebieden.
Resultaat hiervan was een kaart met
probleemlocaties. Op deze locaties stonden teveel fietsen buiten de
parkeervoorzieningen gestald. In die straten is vervolgens gekeken naar
mogelijkheden om extra fietsparkeervoorzieningen te realiseren. Hiervoor is een
uitbreidings- en vervangingsplan gemaakt dat vanaf half oktober tot en met eind
november wordt uitgevoerd. In totaal worden in de Binnenstad volgens dit plan
ongeveer 800 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Hiervan zijn 550 plaatsen nieuw
en 250 oude klemmen vervangen door het standaardtype.
Op wrakken kan en wordt momenteel al in heel Delft
gehandhaafd. Nu de fietsparkeercapaciteit in de binnenstad en rond het station
kwalitatief en kwantitatief op orde is, is het ook redelijk te handhaven op
buiten de rekken gestalde fietsen. Er zijn een aantal specifieke locaties waar
het, vanuit het oogpunt van ordelijkheid van de openbare ruimte,
(verkeers)veiligheid en beeldkwaliteit wenselijk is om hierop te handhaven;
·
het gebied rondom station Delft centraal
·
de Oude Langedijk (noordzijde)
·
de Markt (op het plein)
·
het Bastiaansplein
Handhaven op wrakken,
weesfietsen en hinderlijk of gevaarlijk geplaatste fietsen is mogelijk op grond
van de wegenverkeerswet en het RVV of op grond van de APV. Bij het handhaven op
buiten de rekken geparkeerde fietsen dient, indien dit op grond van de APV
gebeurt voordat een fiets wordt weggesleept echter een begunstigingstermijn in
acht te worden genomen. De begunstigingstermijn dient een redelijke termijn te
zijn, welke tevens werkbaar en effectief is in de praktijk. Voorgesteld wordt
een begunstigingstermijn van ongeveer een uur. Of een rechter deze termijn ook
redelijk acht valt niet op voorhand te concluderen.
Kortom, handhaven door
middel van een korte begunstigingstermijn, tenzij er sprake is van vereiste
spoed. In dit laatste geval kan direct worden weggesleept. Een en ander gebeurt
op grondslag van artikel 5.1.6 APV, gemeente Delft. In het gebied rond het
station is altijd sprake van vereiste spoed, gelet op het intensieve gebruik
door voetgangers en de verwachting dat de plaatsing van de fiets het onjuist
plaatsen van andere fietsen uitlokt4.
Het fietsparkeren buiten de klemmen wordt verboden
door middel van een fietsparkeerverbod, welke wordt vergezeld van een onderbord
waarop het APV-verbod wordt aangegeven en tevens kenbaar wordt gemaakt dat fietsen
in dat geval kunnen worden weggesleept. Dit dient zonaal te worden toegepast
(bord E10/E03). Dat houdt in dat het verbod geldt vanaf het bord “begin
fietsparkeerverbodzone” tot het bord “eind fietsparkeerverbodzone”. Deze wijze
van bebording dient ook op het Stationsplein te worden toegepast.
Bij het station wordt momenteel 1 keer per maand
gestickerd en geruimd.
Het parkeergedrag rond het station heeft veelal een
langdurig karakter (dagdelen tot
dagen). Op de andere locaties wordt meer kort geparkeerd (minuten tot enige
uren). Op deze locaties zal daarom frequenter moeten worden gehandhaafd wil het
beoogde effect bereikt worden.
Voorgesteld wordt om op de locaties in de
binnenstad het eerste halfjaar wekelijkse op meerdere momenten te handhaven,
bijvoorbeeld 2 acties van 2 uur met 3 controleurs (12 uur per week) en daarna
het aantal acties per week te halveren.
Daarnaast worden kosten gemaakt voor het
ruimingsteam, transport etc. Deze kosten bedragen bij bovengenoemde frequentie
€ 17.000. Voorgesteld wordt de dekking voor de kosten die worden gemaakt in het
kader van deze regeling te dekken vanuit een kostendekkend tarief. Op dit
moment wordt een niet kostendekkend tarief berekend van € 10,-.
Het eerste half jaar van deze actie willen wij
beschouwen als een proefperiode. In deze periode wordt ervaring opgedaan met
het aantal benodigde uren etc. Deze actie wordt opgenomen in het integraal
handhavingoverleg van de gemeente zodat alle aspecten van de proef gemonitord
kunnen worden.
Na verzameling van de relevante gegevens in de
eerste maanden van 2006, wordt een kostendekkend tarief vastgesteld.
Voorgesteld wordt om het kostendekkend tarief handhaven fietsparkeren binnenstad
per 1-7-2006 toe te passen.
Communicatie
Om eenieder op de hoogte te stellen van het feit
dat op bepaalde locaties in de binnenstad gehandhaafd gaat worden op buiten de
rekken gestalde fietsen, is het vanzelfsprekend nodig dit te communiceren.
Voorgesteld wordt in te zetten op de volgende
communicatiemiddelen:
15
oktober – 31 november: realisatie
extra fietsparkeervoorziening en vervanging bestaande klemmen in de Binnenstad
4
december: publicatie
verkeersbesluit en start voorlichtingscampagne fietsparkeren binnenstad
5
december: plaatsing
van bebording en aanvangen met waarschuwen
1
januari: start
handhaving
1. Akkoord
gaan met handhaving op foutief geparkeerde fietsen in het gebied de Oude
Langedijk noordzijde, de Markt (op het plein) en het Bastiaansplein met ingang
van 1 januari 2006, waarbij gewaarschuwd wordt vanaf 5 december.
2. Het
fietsparkeren buiten de klemmen wordt verboden door middel van een
fietsparkeerverbod, vergezeld een onderbord waarop het APV-verbod wordt
aangegeven en kenbaar wordt gemaakt dat fietsen in dat geval kunnen worden
weggesleept. De bebording dient zonaal te worden toegepast
Handhaving dient te geschieden door middel
van een korte begunstigingstermijn, tenzij er sprake is van vereiste spoed. In
dit laatste geval kan direct worden weggesleept.
mw
M. Konijn
Ad. 1 Fietsen die niet in de rekken zijn geplaatst kunnen probleem opleveren voor de (verkeers)veiligheid. Daarnaast geven deze fietsen een onverzorgde indruk. Daarom worden voor foutief gestalde fietsen op specifieke locaties fietsverwijderingsacties gehouden.
Ad. 2 Een
‘weesfiets’ is een fiets die langdurig niet meer gebruikt worden. In een
studentenstad als Delft staan er relatief veel weesfietsen in de rekken. Het
kan gaan om gestolen fietsen of om fietsen die niet meer worden opgehaald of
gebruikt. Om de capaciteit beter te benutten is de weesfietsenactie opgezet.
Dit betekent dat fietsen niet langer dan 28 dagen op dezelfde locatie
geparkeerd mogen staan. Er wordt hiervoor een methode gebruikt, waarbij fietsen
worden voorzien van een label die er vanaf breekt als de fiets gebruikt wordt.
Na de verstreken periode zullen de fietsen waar nog een label aan vast zit
verwijderd worden.
Ad.
3 Een fietswrak is een (brom)fiets,
die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde
toestand verkeert. Deze fietswrakken nemen onnodig ruimte in. De
fietswrakken worden door Toezicht Openbare Ruimte gestickerd om aan te geven
dat deze fietswrakken binnen 14 dagen zullen worden verwijderd. Dit geldt voor
zowel de fietsen in als buiten de fietsrekken.
Ad. 4 Uitspraak Raad van State,
arrest 9 februari (AB 2005/226, m. nt. R.S.
Wertheim)