Inleiding

 

Om het fietsgebruik in Delft te stimuleren zijn naast infrastructurele maatregelen en stallingsmaatregelen ook ondersteunende maatregelen nodig. Deze maatregelen richten zich onder andere op regelgeving en handhaving van het fietsparkeren. Dit beperkt fietsendiefstal, vergroot het uiterlijk aanzien van de gemeente en verbetert de (verkeers)veiligheid;

 

Goede fietsklemmen zijn belangrijk in de strijd tegen fietsendiefstal. Fietsen die geparkeerd staan in een goede fietsparkeervoorziening (met aanbindmogelijkheid) hebben een aanzienlijk kleinere kans om gestolen te worden (mits de aanbindmogelijkheid wordt benut).

 

De beschikbaarheid van goede parkeervoorzieningen bevordert zo indirect het fietsgebruik. Om de beschikbare klemmen zo optimaal mogelijk te kunnen gebruiken en oneigenlijk gebruik tegen te gaan is het belangrijk het fietsparkeren te reguleren. Hiervoor dienen fout geparkeerde fietsen1,

weesfietsen2 en wrakken3 periodiek te worden verwijderd.

 

 

Extra fietsparkeervoorzieningen

Het is van groot belang dat er voldoende fietsenklemmen van goede kwaliteit zijn. In de binnenstad en rond het station was dit niet het geval.

 

Ten eerste liet de kwaliteit van de fietsparkeervoorzieningen te wensen over. Belangrijk ten aanzien van die kwaliteit is;

·         het gemak bij het plaatsen van een fiets

·         het gemak bij het vastzetten van een fiets

·         de bescherming tegen diefstal

 


Bij realisatie van nieuwe fietsklemmen en vervanging van oude klemmen is in Delft op basis van bovenstaande eisen gekozen voor 2 typen;

·         Tulips, die worden toegepast bij gebundeld fietsparkeren zoals bij OV-haltes en bewaakte fietsenstallingen;

·         Nietjes, die worden toegepast op overige locaties en in de historische binnenstad

 

Voor wat betreft de kwantiteit is er in april dit jaar in de binnenstad een grootschalige inventarisatie gehouden naar de fietsparkeervoorzieningen in de binnenstad. Er is in kaart gebracht waar (openbare) fietsenparkeervoorzieningen staan, de hoeveelheid, het type en het gebruik ervan. Verder is in kaart gebracht waar fietsen buiten de parkeervoorzieningen staan en hoeveel dit er zijn. De inventarisatie heeft plaatsgevonden op verschillende momenten in diverse gebieden.

 

Resultaat hiervan was een kaart met probleemlocaties. Op deze locaties stonden teveel fietsen buiten de parkeervoorzieningen gestald. In die straten is vervolgens gekeken naar mogelijkheden om extra fietsparkeervoorzieningen te realiseren. Hiervoor is een uitbreidings- en vervangingsplan gemaakt dat vanaf half oktober tot en met eind november wordt uitgevoerd. In totaal worden in de Binnenstad volgens dit plan ongeveer 800 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd. Hiervan zijn 550 plaatsen nieuw en 250 oude klemmen vervangen door het standaardtype.

 

 

Handhaving

Op wrakken kan en wordt momenteel al in heel Delft gehandhaafd. Nu de fietsparkeercapaciteit in de binnenstad en rond het station kwalitatief en kwantitatief op orde is, is het ook redelijk te handhaven op buiten de rekken gestalde fietsen. Er zijn een aantal specifieke locaties waar het, vanuit het oogpunt van ordelijkheid van de openbare ruimte, (verkeers)veiligheid en beeldkwaliteit wenselijk is om hierop te handhaven;

·         het gebied rondom station Delft centraal

·         de Oude Langedijk (noordzijde)

·         de Markt (op het plein)

·         het Bastiaansplein

 

 

Juridische aspect

Handhaven op wrakken, weesfietsen en hinderlijk of gevaarlijk geplaatste fietsen is mogelijk op grond van de wegenverkeerswet en het RVV of op grond van de APV. Bij het handhaven op buiten de rekken geparkeerde fietsen dient, indien dit op grond van de APV gebeurt voordat een fiets wordt weggesleept echter een begunstigingstermijn in acht te worden genomen. De begunstigingstermijn dient een redelijke termijn te zijn, welke tevens werkbaar en effectief is in de praktijk. Voorgesteld wordt een begunstigingstermijn van ongeveer een uur. Of een rechter deze termijn ook redelijk acht valt niet op voorhand te concluderen.

 

Kortom, handhaven door middel van een korte begunstigingstermijn, tenzij er sprake is van vereiste spoed. In dit laatste geval kan direct worden weggesleept. Een en ander gebeurt op grondslag van artikel 5.1.6 APV, gemeente Delft. In het gebied rond het station is altijd sprake van vereiste spoed, gelet op het intensieve gebruik door voetgangers en de verwachting dat de plaatsing van de fiets het onjuist plaatsen van andere fietsen uitlokt4.

 

Het fietsparkeren buiten de klemmen wordt verboden door middel van een fietsparkeerverbod, welke wordt vergezeld van een onderbord waarop het APV-verbod wordt aangegeven en tevens kenbaar wordt gemaakt dat fietsen in dat geval kunnen worden weggesleept. Dit dient zonaal te worden toegepast (bord E10/E03). Dat houdt in dat het verbod geldt vanaf het bord “begin fietsparkeerverbodzone” tot het bord “eind fietsparkeerverbodzone”. Deze wijze van bebording dient ook op het Stationsplein te worden toegepast.

 

Financiën

Bij het station wordt momenteel 1 keer per maand gestickerd en geruimd.

Het parkeergedrag rond het station heeft veelal een langdurig karakter  (dagdelen tot dagen). Op de andere locaties wordt meer kort geparkeerd (minuten tot enige uren). Op deze locaties zal daarom frequenter moeten worden gehandhaafd wil het beoogde effect bereikt worden.

 

Voorgesteld wordt om op de locaties in de binnenstad het eerste halfjaar wekelijkse op meerdere momenten te handhaven, bijvoorbeeld 2 acties van 2 uur met 3 controleurs (12 uur per week) en daarna het aantal acties per week te halveren.

 

 

Daarnaast worden kosten gemaakt voor het ruimingsteam, transport etc. Deze kosten bedragen bij bovengenoemde frequentie € 17.000. Voorgesteld wordt de dekking voor de kosten die worden gemaakt in het kader van deze regeling te dekken vanuit een kostendekkend tarief. Op dit moment wordt een niet kostendekkend tarief berekend van € 10,-.

 

Het eerste half jaar van deze actie willen wij beschouwen als een proefperiode. In deze periode wordt ervaring opgedaan met het aantal benodigde uren etc. Deze actie wordt opgenomen in het integraal handhavingoverleg van de gemeente zodat alle aspecten van de proef gemonitord kunnen worden.

 

Na verzameling van de relevante gegevens in de eerste maanden van 2006, wordt een kostendekkend tarief vastgesteld. Voorgesteld wordt om het kostendekkend tarief handhaven fietsparkeren binnenstad per 1-7-2006 toe te passen.

 

Communicatie

Om eenieder op de hoogte te stellen van het feit dat op bepaalde locaties in de binnenstad gehandhaafd gaat worden op buiten de rekken gestalde fietsen, is het vanzelfsprekend nodig dit te communiceren.

 

Voorgesteld wordt in te zetten op de volgende communicatiemiddelen:

 

 

Planning

15 oktober – 31 november:         realisatie extra fietsparkeervoorziening en vervanging bestaande klemmen in de Binnenstad

4 december:                             publicatie verkeersbesluit en start voorlichtingscampagne fietsparkeren binnenstad

5 december:                                         plaatsing van bebording en aanvangen met waarschuwen

1 januari:                                  start handhaving

 

Voorstel

1.       Akkoord gaan met handhaving op foutief geparkeerde fietsen in het gebied de Oude Langedijk noordzijde, de Markt (op het plein) en het Bastiaansplein met ingang van 1 januari 2006, waarbij gewaarschuwd wordt vanaf 5 december.

2.       Het fietsparkeren buiten de klemmen wordt verboden door middel van een fietsparkeerverbod, vergezeld een onderbord waarop het APV-verbod wordt aangegeven en kenbaar wordt gemaakt dat fietsen in dat geval kunnen worden weggesleept. De bebording dient zonaal te worden toegepast

Handhaving dient te geschieden door middel van een korte begunstigingstermijn, tenzij er sprake is van vereiste spoed. In dit laatste geval kan direct worden weggesleept.

  1. Uitwerking handhaving Binnenstad zal plaatsvinden in het integraal handhavingsoverleg
  2. De kosten voor een proef van zes maanden ad € 22.600 te dekken vanuit de Reserve Parkeervoorzieningen.
  3. Na verzameling van de relevante gegevens in de eerste maanden van 2006, wordt het kostendekkend tarief voorgelegd aan het college. Op dit moment wordt een niet kostendekkend tarief berekend van € 10,-.
  4. Akkoord te gaan met de 84e begrotingswijziging van het dienstjaar 2005.

 

 

 

 

mw M. Konijn

 

 

 

Ad. 1    Fietsen die niet in de rekken zijn geplaatst kunnen probleem opleveren voor de (verkeers)veiligheid. Daarnaast geven deze fietsen een onverzorgde indruk. Daarom worden voor foutief gestalde fietsen op specifieke locaties fietsverwijderingsacties gehouden.

Ad. 2    Een ‘weesfiets’ is een fiets die langdurig niet meer gebruikt worden. In een studentenstad als Delft staan er relatief veel weesfietsen in de rekken. Het kan gaan om gestolen fietsen of om fietsen die niet meer worden opgehaald of gebruikt. Om de capaciteit beter te benutten is de weesfietsenactie opgezet. Dit betekent dat fietsen niet langer dan 28 dagen op dezelfde locatie geparkeerd mogen staan. Er wordt hiervoor een methode gebruikt, waarbij fietsen worden voorzien van een label die er vanaf breekt als de fiets gebruikt wordt. Na de verstreken periode zullen de fietsen waar nog een label aan vast zit verwijderd worden.

Ad. 3    Een fietswrak is een (brom)fiets, die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een verwaarloosde toestand verkeert. Deze fietswrakken nemen onnodig ruimte in. De fietswrakken worden door Toezicht Openbare Ruimte gestickerd om aan te geven dat deze fietswrakken binnen 14 dagen zullen worden verwijderd. Dit geldt voor zowel de fietsen in als buiten de fietsrekken.

Ad. 4    Uitspraak Raad van State, arrest 9 februari (AB 2005/226, m. nt. R.S. Wertheim)