Het voorlopig ontwerp voor de Nassaulaan is gereed.
Dit is gemaakt naar aanleiding van diverse klachten uit de buurt en in overleg
met een buurtwerkgroep. Deze notitie beschrijft het ontwerp en de afwegingen. Voorgesteld
wordt het ontwerp op deze wijze te presenteren op een inloopavond in de buurt
en over te gaan tot opstelling van een definitief ontwerp. Dan kan na
positieve ontvangst door de buurt overgegaan worden tot aanbesteding.
Voor
de herinrichting van de Nassaulaan zijn een aantal varianten uitgewerkt, die op
de verschillende delen van de Nassaulaan kunnen worden toegepast. De weg zou op
termijn versmald kunnen worden tot een rijbaan met gemengd profiel, onder
gelijktijdige verwijdering van fietsstroken, ten gunste van extra trottoirbreedte
en/of (dwars)parkeerruimte. Voor de herinrichting wordt gekozen voor een
fasering, zowel met het oog op de kosten als met het oog op het nu nog
ontbreken van de alternatieve route via de N470. Er wordt voorgesteld met het
"plein" voor de Mauritsschool (1) te starten. Eventuele versmalling
van de rest van de Nassaulaan wordt vooruitgeschoven tot na de aanleg van de
N470. Het 30 km-regime zal voorlopig alleen worden ingevoerd op het plein rond
de school. Naast de aanpassingen rond de Mauritsschool worden nog enkele kleine
aanpassingen op de rest van de Nassaulaan meegenomen. Bij succes van het
plein voor de Mauritsschool kan een vergelijkbaar principe worden toegepast
voor het gezondheidscentrum.
Op basis van een klachtenstroom over de
onveiligheid van de verkeerssituatie rond de Nassaulaan is een bewonersbrief
gestuurd, waarin de bewoners is toegezegd een samenhangende aanpak te ontwikkelen. De
klachten betroffen onder meer: hoge snelheid van voertuigen en het grote
aantal voertuigen; onduidelijkheid over de parkeersituatie, tekort aan laad- en
losplekken en plek voor de schoolbusjes bij de Pr. Mauritsschool; trillingen en
geluidshinder; slecht zicht op verkeerslichten; problemen met handhaving en
behoefte aan handhaving.
De Nassaulaan en de Delfgauwseweg zijn momenteel
beide ingericht als gebiedsontsluitingswegen. In de wegencategorisering van het
LVVP is de Nassaulaan aangewezen als erftoegangsweg, hiermee is de wens geuit
om de Nassaulaan op termijn een snelheidsregime van 30 km/u te geven.
Er
rijden bussen over de Nassaulaan. Op busroutes op erftoegangswegen kunnen wel
plateaus worden toegepast, zij het met een flauwere aanloop.
Op de bewonersavond en
tijdens de werkgroep hebben bewoners hun zorg geuit over het verwijderen van de
fietsstroken. Dat is, gezien de huidige intensiteiten, begrijpelijk. Het
voorstel nu wel de weg op het "plein" voor de Mauritsschool (1) te
versmallen is positief ontvangen.
Plein
voor Pr. Mauritsschool
Het plein wordt versmald,
licht verhoogd, busvriendelijk uitgevoerd. Bij de entrees van het plein worden
de woorden “SCHOOL ZONE” op het wegdek aangebracht. Tevens worden er 30
km-borden aangebracht. Om extra geluid- en trillinghinder tegen te gaan, is
uitgegaan van inrichting van het "plein" met streetprint. Streetprint
is asfalt waarin een klinkerpatroon wordt aangebracht. In het ontwerp zijn op
het plein voor de Mauritsschool 7 plekken voor de schoolbusjes opgenomen,
waarvan er 5 buiten haal/brengtijden als gewone parkeerplaats in gebruik zijn.
2 plekken voor busjes kunnen daarnaast gebruikt worden voor laden en lossen. Er
zijn daarnaast aan de zuidzijde permanent 4 extra parkeerplaatsen ten opzichte
van de huidige situatie mogelijk.[1]
Voor de school worden fietsbeugels aangelegd. Met de aanleg van het plein wordt
ook een laad- en losplek ter hoogte van de bloemenkiosk aangelegd. De
verkeerslichten worden op uitdrukkelijk verzoek van de buurt voorlopig
gehandhaafd.
Kosten: (1) euro 140.000,-- ex BTW
Fietsenklemmen aan
rotondezijde
Aan de rotondezijde worden
extra fietsenklemmen geplaatst.[2]
Kosten:
(2) euro 2.000,-- ex BTW
Figuur:
Plein voor Pr. Mauritsschool (1)
Figuur:
Fietsenklemmen aan rotondezijde
Doorzichten naar park en aanleg laad- losplek
t.h.v. bakker Vatan
Ter vergroting van de
samenhang rond het Nassauplein worden al in de eerste periode maatregelen aan
het groen getroffen. De plantsoenstrook langs de zuidzijde van het park wordt
open gemaakt, waarmee twee doorzichten naar het park worden bewerkstelligd.
Tevens wordt een laad- en losplek voor bakker Vatan gerealiseerd. De
fietsklemmen worden daartoe verplaatst naar de andere zijde van de
Keurenaerstraat (3).
Kosten: (3) euro 8.000,-- ex BTW
Bij de bushalte aan de
zijde van het Poortlandplein halteren de bussen momenteel op de fietsstroken.
Als de fietsstroken niet worden verwijderd, is het wenselijk de fietsstroken
achter de bushalte om te leggen. Met de buurt zal nader worden overlegd om
daarbij tevens de haltes aan beide zijden dichter bij elkaar te leggen.[3]
Kosten: (4) euro 20.000,-- ex BTW
Problemen die in de eerste
fase zullen worden aangepakt:
·
snelheid: door verhoging attentie bij rotonde en Mauritsschool, door
versmalling en aangepaste bestrating
·
parkeerplekken schoolbusjes
·
meer parkeerplekken mauristschool ivm halen en brengen
·
3 laad en losplek thv de stomerij/pr. Mauritsschool, bloemenkiosk, thv
bakker
·
zicht op vri's: de oversteekplekken worden benadrukt, waardoor de VRI's
minder onverwacht zijn
·
Halteren bussen op fietsstroken (op een later moment)
·
De behoefte aan en rechtvaardiging van handhaving zal met de politie
worden besproken. Er moeten afspraken met de Mauritsschool worden gemaakt over
de schoolbusjes.
In deze fase wordt geen
oplossing gevonden voor:
·
overige parkeerdruk (o.a. klacht parkeren klanten bloemenkiosk)
·
vuilniswagen op fietsstrook. Een aantal vuilcontainers langs de
Nassaulaan wordt ondergronds gebracht. Deze containers worden daarbij
verplaatst naar de zijstraten. De vuilwagens stoppen hier dus niet langer op de
fietsstrook. Langs de Nassaulaan zijn echter ook losse opstelplaatsen waar
clico’s worden aangeboden. Voor de aanbiedplaatsen van clico’s worden geen
oplossingen geboden.
November - informatieavond
November - definitief ontwerp voor punten 1 t/m
3
December - aanbesteding punten 1 t/m 3.
Februari - uitvoering punten 1 t/m 3
Punt 4 zal worden uitgewerkt na nader overleg met
direct omwonenden.
Kosten
1, plein Mauritsschool euro 140.000,-- ex
BTW
2, klemmen bij rotonde euro 2.000,-- ex BTW
3, doorzicht park,
laad/losplek Vatan euro 8.000,-- ex BTW
4, fietsstrook achter
bushalte euro 20.000,-- ex BTW
eventueel plein voor
gezondheidscentrum PM
eventueel versmallen rest
Nassaulaan PM
Totaal euro
170.000,-- ex BTW
Dekking:
rijksbijdrage aanpassing
bushalte euro 20.000,--
20330 veiligheid rond scholen euro 10.000,--
20328 kleine aanp. verkeersvoorzieningen euro
20.000,--
Wijkbudget euro 20.000,--
Onderhoudsbudget euro 20.000,--
LVVP euro 80.000,--
[1] Eerder
was dwarsparkeren aan de zuidzijde van het plein voorzien. Het is gebleken dat
ook bij langs parkeren 4 vakken extra te realiseren zijn (omdat de ruimte voor
bomen dan buiten de parkeerstrook valt). Deze inrichting verdient de voorkeur,
omdat hiermee de versmalling tweezijdig kan worden ingezet.
[2] Eerder is gedacht de entree van de Nassaulaan aan de zijde van de rotonde Delfgauwseweg voor de auto (visueel) te versmallen en het 30 km-regime daar in te laten gaan. Daadwerkelijk versmallen bleek niet mogelijk, i.v.m. bus- en vrachtverkeer. Visueel versmallen zou kostbaar zijn met beperkt resultaat en bovendien voor afwijking zorgen ten opzichte van de inrichting van de rest van de rotonde. Van beide is dus afgezien.
[3] De
bus halteert nu nog op de fietsstrook. Indien de fietsstroken achter de
bushalte om gelegd worden, moet de halte aan de zuidzijde worden verplaatst.
Deze ligt nu te dicht bij het Poortlandplein, waardoor voertuigen vanaf het
Poortlandplein anders achter op de – in de toekomst op de rijbaan halterende –
bus rijden. (4).