Ten aanzien van de uitvoering van het openbaar vervoer in Haaglanden hebben het Stadsgewest en de huidige vervoerder Connexxion het voornemen om de huidige concessie te verlengen. Dit houdt in dat het openbaar vervoer niet opnieuw zal worden aanbesteed, zoals eerst de bedoeling was.

 

Dit neemt niet weg dat de wensen van de diverse gemeenten die in het voorbereidingstraject van de aanbesteding zijn verzameld, alsnog door het Stadsgewest in overweging worden genomen. De gemeente Delft heeft ten aanzien van de Dienstregeling 2007 de volgende wensen (uit het Lokaal Verkeers en VervoerPlan, LVVP) aan het Stadsgewest kenbaar gemaakt:

1.       Invoering Servicelijn Delft (Station Delft - Hof van Delft - Buitenhof - Tanthof - Station Delft-Zuid - Voorhof - Station Delft v.v.);

2.       Doortrekken lijn 130 naar Tanthof;

3.       Nieuwe route lijn 61 (Kuyperwijk - Delftse Hout);

4.       Nieuwe route lijn 66 (Den Hoorn - Emerald/Delfgauw).

 

Daarnaast bestaat vanuit het vakteam Milieu wensen ten aanzien van de reductie van uitstoot van bussen:

5.       Bussen dienen per dienstregeling 2007 te voldoen aan de Euro 4 norm.

 

Ad 1: Servicelijn Delft

Er is in Delft behoefte aan een lokaal vervoerssysteem dat slim aansluit op het regionale openbaar vervoer en dat voorziet in de vervoersbehoefte van mensen die geen gebruik kunnen maken van de fiets of de auto. De Servicelijn is een doelgroepgericht stadsvervoerssysteem met een lijnvoering die een directe verbinding (zonder overstap) biedt met voor de doelgroep belangrijke bestemmingen binnen Delft (zoals winkelcentra, het ziekenhuis en de stations). Het belangrijkste kenmerk is daarnaast dat hulp geboden kan worden bij het in- en uitstappen. Dit systeem biedt een alternatief voor gebieden die niet rendabel met een stadslijn ontsloten kunnen worden en vervangt lijn 62 en deels lijnen 60 en 64.


De Servicelijn doet de volgende belangrijke haltes aan:

·         Station Delft;

·         Reinier de Graaf Gasthuis;

·         Woonservicezone Buitenhof;

·         Winkelcentrum Dashof (Tanthof);

·         Station Delft-Zuid;

·         Winkelcentrum De Hoven.

 


Figuur 1: Kaartbeeld Servicelijn Delft

In figuur 1 is de routering van de Servicelijn weergegeven. Op basis van de huidige dienstregeling kan worden afgeleid dat het traject ruim binnen 30 minuten kan worden afgelegd. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of een extra lus (gestippelde blauwe lijn) via het centrum (huidige route 61 via Molslaan, Burgwal en Markt) ook binnen een rondetijd van 30 minuten kan worden uitgevoerd.

 

De voorgestelde frequenties zijn hieronder weergegeven.

 

intervallen

(minuten)

ochtend spits

middag dal

middag spits

avond

zaterdag dag/avond

zondag dag/avond

linksom

rechtsom

30

30

30

30

30

30

30

30

30/30

30/30

30/60

30/60

 

 

Infrastructuur

De gemeente Delft zorgt voor een vlotte doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd is bij verkeersregelinstallaties. Bijzondere aandacht gaat uit naar de route door Winkelcentrum Dashof en de doorgang (met poller) vanaf Station Delft-Zuid naar de Frederik van Eedenlaan; deze routes moeten tijdig beschikbaar worden gemaakt voor de Servicelijn. Vanwege de verhoogde toegankelijk van de Servicelijn zullen de haltes (gefaseerd) aangepast moeten worden (o.a. door de haltehoogte naar 20 cm te brengen).

 

Ad 2: Doortrekken lijn 130 naar Tanthof

De busverbinding over de Wateringseweg, tussen Kijkduin en Delft (voorheen lijn 129), wordt na station Delft doorgetrokken naar Tanthof; hierbij wordt de huidige route van lijn 64 gevolgd. Voor lijn 130 wordt voorgesteld om dezelfde frequentie te hanteren als de huidige lijn 129.

 

Infrastructuur

De gemeente Delft zorgt voor een vlotte doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.

 

Ad 3: Lijn 61 (Kuyperwijk - Delftse Hout)

Het westelijk gedeelte van lijn 61 (Kuyperwijk - Station Delft) blijft ongewijzigd. Na Station Delft rijdt lijn 61 over de Oude Langendijk via een kortere route door het centrum. Vanaf halte Poortcenter neemt lijn 61 de (oude) route van lijn 64 richting Delftse Hout over. Lijn 64 is hiermee geheel overgenomen door de Servicelijn, lijn 130 en lijn 61. Er wordt voorgesteld om voor lijn 61 dezelfde frequentie te hanteren als momenteel het geval is.


Infrastructuur

De gemeente Delft zorgt voor een vlotte doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.

 

Ad 4: Lijn 66 (Den Hoorn - Emerald/Delfgauw)

De gemeente Delft heeft een sterke wens om een stadslijn te realiseren tussen de kernen aan de oost- en westzijde van Delft en het Delftse centrum. Lijn 66 loopt van sportpark Den Hoorn over de Hoornseweg, Buitenwatersloot, Krakeelpolderweg, Westlandseweg en Westvest naar het station. Vervolgens hervat lijn 66 de huidige route naar Emerald/Delfgauw. Lijn 132 kan vervolgens via de snellere route over de Renier de Graafweg worden geleid. Er wordt voorgesteld om voor lijn 61 dezelfde frequentie te hanteren als momenteel het geval is.

 

Infrastructuur

De gemeente Delft zorgt voor een vlotte doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.

 

Ad 5: Invoering Euro 4 norm voor bussen

De concessieverlening biedt kansen om strengere eisen te stellen aan de bussen in Delft. Voor bussen in nieuwe concessie eist Delft de doorvoeriong van de euro-4 voor nieuwe bussen. De euro-4 norm geld voor voertuigen die na 1 januari 2006 op de markt komen. De norm houdt in dat bussen dienen te zijn uitgerust met roetfilters en NOx catalysator (dit houdt technisch in dat een stof - genaamd AdBleu - aan de brandstof wordt toegevoegd).

 

Voorstel:

1.       Kennis nemen van het feit dat Stadsgewest Haaglanden het voornemen heeft om het openbaar vervoer niet aan te besteden; in dit geval wordt de huidige concessie met Connexxion verlengd.

2.       Het met prioriteit inbrengen van de volgende Delftse wensen:

a.       Het invoeren van de Servicelijn en het wijzigen van de routes voor de lijnen 61, 66 en 130 voor de Dienstregeling 2007 (acties uit het Lokaal Verkeers en VervoersPlan).

b.       Het doorvoeren van de Euro 4 normering voor de openbaar vervoer bussen om de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren (wens uit Plan van Aanpak Luchtkwaliteit).

 

Arjan Breider

Vakteam Mobiliteit