Ten aanzien van de
uitvoering van het openbaar vervoer in Haaglanden hebben het Stadsgewest en de
huidige vervoerder Connexxion het voornemen om de huidige concessie te
verlengen. Dit houdt in dat het openbaar vervoer niet opnieuw zal worden
aanbesteed, zoals eerst de bedoeling was.
Dit neemt niet weg dat de
wensen van de diverse gemeenten die in het voorbereidingstraject van de
aanbesteding zijn verzameld, alsnog door het Stadsgewest in overweging worden
genomen. De gemeente Delft heeft ten aanzien van de Dienstregeling 2007 de
volgende wensen (uit het Lokaal Verkeers en VervoerPlan, LVVP) aan het
Stadsgewest kenbaar gemaakt:
1.
Invoering Servicelijn Delft (Station Delft - Hof
van Delft - Buitenhof - Tanthof - Station Delft-Zuid - Voorhof - Station Delft
v.v.);
2.
Doortrekken lijn 130 naar Tanthof;
3.
Nieuwe route lijn 61 (Kuyperwijk - Delftse Hout);
4.
Nieuwe route lijn 66 (Den Hoorn -
Emerald/Delfgauw).
Daarnaast bestaat vanuit
het vakteam Milieu wensen ten aanzien van de reductie van uitstoot van bussen:
5.
Bussen dienen per dienstregeling 2007 te voldoen
aan de Euro 4 norm.
Ad 1: Servicelijn
Delft
Er is in Delft behoefte aan een lokaal
vervoerssysteem dat slim aansluit op het regionale openbaar vervoer en dat
voorziet in de vervoersbehoefte van mensen die geen gebruik kunnen maken van de
fiets of de auto. De Servicelijn is een doelgroepgericht stadsvervoerssysteem
met een lijnvoering die een directe verbinding (zonder overstap) biedt met voor
de doelgroep belangrijke bestemmingen binnen Delft (zoals winkelcentra, het
ziekenhuis en de stations). Het belangrijkste kenmerk is daarnaast dat hulp
geboden kan worden bij het in- en uitstappen. Dit systeem biedt een alternatief
voor gebieden die niet rendabel met een stadslijn ontsloten kunnen worden en vervangt
lijn 62 en deels lijnen 60 en 64.
De Servicelijn doet de volgende belangrijke haltes
aan:
·
Station Delft;
·
Reinier de Graaf Gasthuis;
·
Woonservicezone Buitenhof;
·
Winkelcentrum Dashof (Tanthof);
·
Station Delft-Zuid;
·
Winkelcentrum De Hoven.
Figuur 1: Kaartbeeld
Servicelijn Delft
In figuur 1 is de routering van de Servicelijn
weergegeven. Op basis van de huidige dienstregeling kan worden afgeleid dat het
traject ruim binnen 30 minuten kan worden afgelegd. Nader onderzoek zal moeten
uitwijzen of een extra lus (gestippelde blauwe lijn) via het centrum (huidige
route 61 via Molslaan, Burgwal en Markt) ook binnen een rondetijd van 30
minuten kan worden uitgevoerd.
De
voorgestelde frequenties zijn hieronder weergegeven.
intervallen (minuten) |
ochtend
spits |
middag
dal |
middag
spits |
avond |
zaterdag
dag/avond |
zondag
dag/avond |
linksom rechtsom |
30 30 |
30 30 |
30 30 |
30 30 |
30/30 30/30 |
30/60 30/60 |
Infrastructuur
De gemeente Delft zorgt voor een vlotte
doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk
gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd
is bij verkeersregelinstallaties. Bijzondere aandacht gaat uit naar de route
door Winkelcentrum Dashof en de doorgang (met poller) vanaf Station Delft-Zuid
naar de Frederik van Eedenlaan; deze routes moeten tijdig beschikbaar worden
gemaakt voor de Servicelijn. Vanwege de verhoogde toegankelijk van de
Servicelijn zullen de haltes (gefaseerd) aangepast moeten worden (o.a. door de
haltehoogte naar 20 cm te brengen).
Ad 2: Doortrekken lijn 130 naar Tanthof
De busverbinding over de Wateringseweg, tussen
Kijkduin en Delft (voorheen lijn 129), wordt na station Delft doorgetrokken
naar Tanthof; hierbij wordt de huidige route van lijn 64 gevolgd. Voor lijn 130
wordt voorgesteld om dezelfde frequentie te hanteren als de huidige lijn 129.
Infrastructuur
De gemeente Delft zorgt voor een vlotte
doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk
gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd
is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route
rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.
Ad 3: Lijn 61 (Kuyperwijk - Delftse Hout)
Het westelijk gedeelte van lijn 61 (Kuyperwijk - Station
Delft) blijft ongewijzigd. Na Station Delft rijdt lijn 61 over de Oude
Langendijk via een kortere route door het centrum. Vanaf halte Poortcenter
neemt lijn 61 de (oude) route van lijn 64 richting Delftse Hout over. Lijn 64
is hiermee geheel overgenomen door de Servicelijn, lijn 130 en lijn 61. Er
wordt voorgesteld om voor lijn 61 dezelfde frequentie te hanteren als momenteel
het geval is.
Infrastructuur
De gemeente Delft zorgt voor een vlotte
doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk
gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd
is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route
rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.
Ad 4: Lijn 66 (Den Hoorn - Emerald/Delfgauw)
De gemeente Delft heeft een sterke wens om een
stadslijn te realiseren tussen de kernen aan de oost- en westzijde van Delft en
het Delftse centrum. Lijn 66 loopt van sportpark Den Hoorn over de Hoornseweg,
Buitenwatersloot, Krakeelpolderweg, Westlandseweg en Westvest naar het station.
Vervolgens hervat lijn 66 de huidige route naar Emerald/Delfgauw. Lijn 132 kan
vervolgens via de snellere route over de Renier de Graafweg worden geleid. Er
wordt voorgesteld om voor lijn 61 dezelfde frequentie te hanteren als momenteel
het geval is.
Infrastructuur
De gemeente Delft zorgt voor een vlotte
doorstroming. Dit betekent onder andere dat de routes zoveel mogelijk
gevrijwaard zijn van snelheidremmende maatregelen en dat prioriteit gewaarborgd
is bij verkeersregelinstallaties. Aangezien momenteel al een bus op de route
rijdt, worden geen noemenswaardige infrastructurele aanpassingen voorzien.
Ad 5: Invoering Euro 4 norm voor bussen
De concessieverlening biedt kansen om strengere
eisen te stellen aan de bussen in Delft. Voor bussen in nieuwe
concessie eist Delft de doorvoeriong van de euro-4 voor nieuwe bussen. De
euro-4 norm geld voor voertuigen die na 1 januari 2006 op de markt komen. De
norm houdt in dat bussen dienen te zijn uitgerust met roetfilters en NOx
catalysator (dit houdt technisch in dat een stof - genaamd AdBleu - aan de
brandstof wordt toegevoegd).
Voorstel:
1.
Kennis nemen van het feit dat Stadsgewest
Haaglanden het voornemen heeft om het openbaar vervoer niet aan te besteden; in
dit geval wordt de huidige concessie met Connexxion verlengd.
2.
Het met prioriteit inbrengen van de volgende
Delftse wensen:
a.
Het invoeren van de Servicelijn en het wijzigen van
de routes voor de lijnen 61, 66 en 130 voor de Dienstregeling 2007 (acties uit
het Lokaal Verkeers en VervoersPlan).
b.
Het doorvoeren van de Euro 4 normering voor de
openbaar vervoer bussen om de uitstoot van schadelijke stoffen te reduceren
(wens uit Plan van Aanpak Luchtkwaliteit).
Arjan Breider
Vakteam Mobiliteit