Stuk 62 I                                                                                             Delft, 17 mei 2005.

545725

 

Onderwerp:       Uitvoeringskrediet t.b.v. het meerjarenprogramma Wijkeconomie/Buurtwinkelcentra

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

1.       Inleiding

In 2002 is het functioneren en de ontwikkelingsmogelijkheden van de Delftse buurtwinkelcentra onderzocht. Hiervoor zijn de koopstromen op lokaal niveau tussen de winkelcentra in kaart gebracht. Buurtwinkelcentra zijn belangrijk voor het voorzieningenniveau in buurten en voor het creëren van een ‘hart’ of ontmoetingsplaats. De gemeente heeft daarom op basis van een uitgebreide marktstudie een Ontwikkelingsplan 2002 – 2010 opgesteld voor alle 14 buurtwinkelcentra in Delft. De voorgestelde initiatieven variëren van licht (meewerken aan verkeersmaatregelen en uitbreidingsplannen van winkeliers) tot ingrijpend (sloop en nieuwbouw van winkels in combinatie met woningen).  

 

Bij de uitvoering geldt steeds dat hiervoor voldoende commercieel draagvlak moet zijn en dat de ondernemers mede investeren in de verbeteringsplannen voor de buurtwinkelgebieden. De gemeentelijke inbreng bestaat uit het leveren van projectleiders, aanvullende investeringen in het openbaar gebied (voor bijvoorbeeld parkeerplaatsen en stedenbouwkundige maatregelen) en verbouwing - en verplaatsingsubsidies van winkels in het kader van de regeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing.

 

In 2003 en 2004 zijn kredieten van respectievelijk € 50.000 en € 100.000 beschikbaar gesteld voor de voorbereidingskosten en kleine investeringen in straatmeubilair, herbestratingen bij de Ternatestraat  en extra parkeerplaatsen bij de Lidl vestiging aan de Multatuliweg.

In het overleg met bedrijven, eigenaren en bewoners blijkt er draagvlak te zijn voor de uitvoering van het merendeel van de plannen.

Het meerjarenprogramma Buurtwinkelcentra is hiermee in een nieuwe fase gekomen. Hiervoor wordt een nieuw krediet gevraagd van in totaal € 500.000 voor 2005 en 2006 voor projectkosten, kleine investeringen, infra - knelpunten en wellicht aanvullende bijdragen voor de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing. De commerciële investeringen in vastgoed (sloop, nieuwbouw, appartementen) komen voor rekening van projectontwikkelaars, beleggers en eigenaren.   

 

2. Stand van zaken

Voorbereidingen, planvorming en overleg hierover met winkeliers, bewoners en eigenaren zijn nu nagenoeg afgerond. Voor 2 van de 14 buurtwinkelcentra  is de uitvoering naar een later tijdstip verschoven en voor 3 projecten is het overleg over verbeteringsmogelijkheden  beëindigd. Hieronder volgt een globaal overzicht van de stand van zaken van de uitvoering. Gedetailleerde projectinformatie met bijbehorende stedenbouwkundige studies liggen ter inzage. 

 

2.1. Uitvoering gestart

Ternatestraat

De straat is herbestraat, een gedeelte van de Ternatestraat wordt eenrichtingsverkeer, er zijn  bankjes en andere lantaarnpalen geplaatst. Ook is een giromaat geplaatst.

Wethouder Baljé opende de herinrichting op 23 oktober 2004 met een straatfeest. Op stapel staan de uitvoering van een luifelplan en individuele verbouwingsplannen.  

 

Multatuliweg/Lidl

In juni 2004 is het aantal parkeerplaatsen uitgebreid van 17 naar 33. De Lidl heeft 2/3 van de kosten voor de aanleg op haar rekening genomen en de gemeente 1/3. De Lidl zou graag uitbreiden op de huidige locatie. De insteek is Lidl in de toekomst een andere locatie aan te bieden.

 

Nassaulaan

Aan de uitbreiding van de supermarkt aan de Nassaulaan is meegewerkt en meegedacht om het probleem van laden en lossen op te lossen.

Krakeelpolderweg

Er zijn verbeteringen uitgevoerd zoals straatmeubilair, verlagen stoep en dergelijke. Op het programma staat nog de vervanging van de luifels aan de woningen, en het plaatsen van bloembakken. Ook de Krakeelpolderweg heeft een straatfeest georganiseerd in september 2004 vanwege de verbeteringen.

 

Lindelaan

Mede dankzij de inbreng van het programma Aanpak Buurtwinkelcentra en de buurtbewoners maakt Vestia nieuwbouwplannen voor een buurtsupermarkt met een oppervlakte van meer dan 1000 m² bvo. Er is nog geen uitsluitsel over de mogelijkheden om naast de supermarkt nog andere winkels te handhaven c.q. te realiseren.   

 

2.2. Uitvoering niet gestart of uitgesteld

Dashof en Bikoplein

Beide buurtwinkelcentra vervullen een belangrijke buurtfunctie. Het commerciële draagvlak is bij beide in theorie groot genoeg. Met buurtbewoners en bedrijven zijn plannen besproken om de situatie te verbeteren. Dit heeft niet geleid tot concrete uitvoeringsplannen met voldoende draagvlak. Wanneer Bikoplein en Dashof in 2006 zijn aangewezen als gebieden waar de subsidieregeling Steun bedrijven Stadsvernieuwing wordt de situatie nogmaals bezien.

 

Laan van Altena en Lodensteynstraat

Van Lodensteynstraat biedt geen perspectieven voor een gerichte aanpak.

De  nieuwbouwplannen voor een grote AH supermarkt van 2.100 m² bvo en 30 appartementen aan de Laan van Altena/Ruijs de Beerenbroeckstraat worden gerealiseerd zonder steun en bemoeienis van programma Aanpak Buurtwinkelcentra.

 

Hugo de Grootstraat

Ondanks de mogelijke versterking van het gebied vanwege de Spoorzone, biedt deze omgeving weinig perspectieven wat betreft de dagelijkse voorzieningen. Met de ondernemers zijn geen concrete plannen uitgewerkt.

 

2.3. Voorbereiding afgerond voor uitvoering in 2005 - 2008

Hof van Delftlaan

Het project bevindt zich in de ontwerpfase; door de projectgroep is een aantal plannen ontwikkeld dat zich richt op het opknappen van de openbare ruimte, de gevels en de luifels. Deze plannen zijn voorgelegd aan de winkeliers van de Hof van Delftlaan en hier is positief op gereageerd.

 

Vrijheidslaan

De Vrijheidslaan presteert buiten verwachting goed. Door de combinatie van een goede bereikbaarheid en redelijke parkeermogelijkheden heeft de supermarkt een buurtoverstijgende functie.

Voor het buurtwinkelcentrum Vrijheidslaan is een aantal plannen ontwikkeld welke verschillen in impact. Met de winkeliers is overleg geweest hierover en zij zijn allen enthousiast over het meest ingrijpende plan: slopen en nieuw bouwen. Daarbij is het uitgangspunt om de lay-out van het winkelcentrum naar buiten te laten keren en een winkelplein te creëren waarbij ook het verkeer anders zal lopen.

 

Van Foreestweg

Door de ligging en de toekomstige omvang van de wijk vervult dit centrum een sterke buurtfunctie met gunstige perspectieven. Voorgesteld is  in te zetten op een versterking van het noordelijk deel van het winkelcentrum. Het deel ten zuiden van de Van Foreestweg blijft gewoon bestaan met een eigen specifiek winkelaanbod dat minder afhankelijk is van toevallig langslopende mensen (dit is nu al deels het geval). Voor de winkels die daar wel van afhankelijk zijn zal ruimte gecreëerd moeten worden in het noordelijk deel Het totale winkelareaal ten noorden van de Van Foreestweg neemt toe met ± 1200 m2 bvo.

 

Verdiplein

Het Verdiplein beschikt, ondanks de ligging nabij In de Hoven, over een redelijk gezond marktgebied. Dit komt mede door de geplande nieuwbouw. In deze wijk (sterke vertegenwoordiging lagere inkomensklassen) heeft het buurtwinkelcentrum een sterk sociale functie. Voor behoud van deze functie is een integrale versterking van het winkelcentrum zeer op z’n plaats. Er zijn plannen ontwikkeld om de openbare ruimte aan te passen.

 

3.  Ontwikkelingen en trends

Delft

De detailhandelsstructuur van Delft heeft een bijzondere opbouw. In de Hoven is voor aankopen in de dagelijkse sector het belangrijkste aankooppunt, belangrijker nog dan de Binnenstad.

Koopkrachtbinding van de inwoners van Delft

Winkelgebied

Dagelijkse     sector

Niet-dagelijkse sector

Binnenstad

30%

50%

In De Hoven

41%

13%

Elders in Delft

29%

17%

Buiten Delft

Marginaal

20%

Totaal

100%

100%

Bron: BRO, 1999

 

Behalve In de Hoven en de Binnenstad kent Delft een groot aantal centra met een buurtverzorgende functie.Vanwege de kracht van de Binnenstad en In de Hoven zijn de mogelijkheden van deze centra blijvend beperkt.

Het winkelgebied In De Hove is hèt aangewezen boodschappencentrum en de geplande uitbreidingen zal deze functie verder versterken. In het WPM rapport Ontwikkelingsvisie Delft Buurtwinkelcentra 2002-2010 wordt de moeilijke situatie van een aantal buurtwinkelcentra van Delft aangegeven. Zij volgen daarmee het landelijke beeld waarbij de consument de kleine buurtverzorgende centra steeds vaker links laat liggen ten gunste van grote en compleet gesorteerde wijk- en stadsdeelcentra met goede parkeergelegenheid.

 

Als gevolg van de planvorming voor onder andere Zuidpoort en In De Hoven en de reeds in gang gezette ontwikkelingen in de stad Delft verwacht WPM voor 2010 de volgende veranderingen in de koopstromen van Delft. 

Raming gevolgen van de uitbreiding van In De Hoven voor de koopkrachtbinding in de gemeente Delft

Winkelgebied

Dagelijkse     sector 1999*

Niet-dagelijkse sector 1999*

Dagelijkse    sector 2010

Niet-dagelijkse sector 2010

In de Hoven doelgericht

Niet-dagelijkse   sector 2010

In de Hoven  recreatief              

Binnenstad

30%

50%

30%

50%

47%

In De Hoven

41%

13%

44%

16%

18%

Elders in Delft

29%

17%

26%

16%

17%

Buiten Delft

marginaal

20%

marginaal

18%

18%

Totaal

100%

100%

100%

100%

100%

* Bron: BRO, 1999

Hierbij worden 2 varianten onderscheiden: doelgericht en recreatief. Doelgericht is de  toevoeging van doelgerichte, autonoom trekkende functies. Hierbij kan worden gedacht aan Schoenenreus of Hans Textiel. Recreatief is de toevoeging van regulier, modisch aanbod. Hiermee verschuift de functie van het In De Hoven zich in de richting van een modern stadsdeelcentrum.

Onze voorkeur gaat uit naar een doelgerichte invulling van In de Hove. Met projectontwikkelaars zullen wij hierover afspraken maken. O.a. door de installatie van een branchering commissie zoals bij Zuidpoort.

 

Bij bovenstaande raming valt op dat ondanks de grote projecten zoals Zuidpoort en In De Hoven de verschuivingen in koopstromen niet spectaculair zijn. Dit komt omdat zelfs deze projecten nog maar een klein deel van de totale winkelvoorraad van Delft uitmaken.

Maar zelfs accentverschillen in koopkrachtoriëntatie zijn van belang voor de diverse centra. 

Ongeacht de ontwikkelingen in de binnenstad en In de Hoven is veel energie nodig voor het behouden van de buurtwinkelcentra. De noodzaak tot kwalitatieve ingrepen wordt urgenter met de beoogde uitbreidingsplannen. Kleine winkels moeten voortdurend innoveren. De trend is kant-en-klaar en voorbewerkte producten.

 

 

Landelijk

Het beeld in Delft wijkt niet af van landelijke ontwikkelingen. Tellingen van Locatus , een bureau voor winkelplanning, tonen aan dat de laatste 4 jaren versneld het aantal zelfstandige winkeliers afneemt. Wegens tijdgebrek zijn steeds minder klanten bereid hun boodschappen in verschillende winkels te kopen. Zo is het aantal groentezaken in Nederland de laatste vier jaar gehalveerd, een daling van 32% bij de slagers en 77% bij de zuivelzaken. Kleine speciaal zaken verliezen de strijd tegen de supermarktketens. Voor een deel heeft de verdwijning van de kleine winkels ook te maken met gebrek aan opvolging en tekort aan kapitaalkracht. 

 

Clustering

Naast winkels bestaan er op buurtniveau nog tal van voorzieningen van niet-commerciële en semi-commerciële aard, die een bijdrage leveren aan het voorzieningenniveau, het functioneren en de leefbaarheid van de diverse buurten.

Indien sprake is van moeilijk verhuurbare ruimten of ongewenste ontwikkelingen in de branchering (te sterke toename horeca), biedt een invulling met op buurtgerichte functies (kinderopvang, medische functies, gemeente info punten, etc.) een goed alternatief.

 

Hiervoor is een inventarisatie nodig per wijk van buurtgerichte functies. De ervaring leert dat  clustering een positief effect heeft op de kwaliteit en het functioneren van een buurtwinkelcentrum. Vanwege de lagere draagkracht (betaalbaar huurniveau) fungeren niet-commerciële functies echter zelden als kostendrager in een mogelijke herontwikkeling.

Door afstemming worden sommige gewenste ontwikkelingen soms wel haalbaar.

 

 

4. Afstemming met/ gebruik van de subsidieregeling Steun Bedrijven Stadsvernieuwing (SBS)

De SBS is er voor winkels met minder dan 10 werknemers. Filiaalbedrijven zijn uitgesloten. Het gaat om subsidies bij verbouwingen en verplaatsingen van 30 % van de subsidiabele kosten; met een maximum van € 35.000 per ondernemers die er zijn bedrijfsactiviteiten uitoefent (niet de eigenaren van panden).  De SBS is naast de Binnenstad ook van toepassing op: 

·         Verdiplein, Ternatestraat en Vrijheidslaan  per 1 januari 2004 voor 5 jaar;

·         Multatuliweg en Hof van Delftlaan, per 1 januari 2005 aangewezen voor 5 jaar.

·         Dashof en Bikolaan, per 1 januari 2006 aangewezen voor een  periode van 5 jaar.

 

Wij  stellen  voor om ook de winkelgebieden Krakeelpolderweg (medio 2005) en Van  Foreestweg (2006)  aan te wijzen voor toepassing van de SBS – regeling.   

 

5. Organisatie en financiën

Er is uit veel overleg gevoerd met winkeliers, eigenaren van panden en bewoners om de globale ontwikkelingsplannen om te kunnen vertalen naar concreet uitgewerkte programma’s van eisen en bijbehorende stedenbouwkundige schetsen (zie hiervoor de projectdocumenten)   Om een goed en solide draagvlak te krijgen is hier veel tijd en energie in gestoken door medewerkers van het Service Centrum Bedrijven, CKE en Kamer van Koophandel. Verder zijn ook gemeentelijke vakteams RO, Ingenieursbureau, Wijkzaken, Groen, Milieu en Mobiliteit direct betrokken bij de uitwerking van de plannen.

 

Organisatie opzet nieuwe fase

Voor de nieuwe fase van het programma Aanpak Buurtwinkelcentra is een aparte projectleider nodig voor de relatief omvangrijke investeringsplannen (te financieren door beleggers/projectontwikkelaars en/of eigenaren)  Van Foreestweg en Vrijheidslaan.  De komende 1 tot 3 maanden verwachten we het groene licht van de eigenaren van beide winkelcentra om daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan.  

Daarnaast is een coördinerend projectleider nodig om de voortgang en uitvoering van de  overige kleinschaliger projecten zoals Hof van Delft, Verdiplein, Luifelplannen en vernieuwing van bestratingen bij diverse buurtwinkelcentra, etc. aan te jagen en te faciliteren in goed overleg met het Service Centrum Bedrijven. De eindregie en opdrachtverlening blijft in handen van CKE. 

 

Financiën en globale raming van de uitgaven in 2005 en 2006.

In de programmabegroting 2005 – 2008 is voor Wijkeconomie € 1.200.000 gereserveerd met een financiële dekking tot en met 2006 van € 750.000. Voor de verdere uitvoering van het programma Aanpak Buurtwinkelcentra tot en met 2006 stellen wij voor € 500.000 beschikbaar te stellen

 

Budget 2005 - 2006

 

 

 

 

 

 

Projectleider

 

 

Coördinerend en uitvoerend

           100.000,00

 

 

 

            100.000,00

 

 

 

subsidies verbouwingen winkels

           135.000,00

 

en luifels en gezamenlijke initiatieven

            135.000,00

 

 

 

Inrichting buitenruimte

           193.000,00

 

 

 

            193.000,00

 

 

 

Overige

            72.000,00

 

 

 

              72.000,00

 

 

 

Totaal

 

            500.000,00

 

 Korte toelichting:

-          ca. € 135.000 voor kleine investeringen (luifels) en  SBS – verbouwingsbijdragen;

-          ca € 193.000 voor herinrichting buitenruimten o.a. bij Van Foreestweg, Nassaulaan, Hof van Delft, Verdiplein;

-          ca. 72.000  en voor verschillende uitvoeringsopties bij Van Foreestweg, Vrijgheidslaan en onvoorzien; 

-          ca. € 100.000 voor het projectmanagement in 2005 en 2006. In de bijgevoegde bijlage staat een overzicht van de globaal geraamde uitgaven.

 

6. Voorstel

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie cultuur, kennis, economie en mobiliteit:

·         Akkoord te gaan met het voornemen om de winkelgebieden Krakeelpolderweg en van Foreestweg aan te wijzen voor toepassing voor de SBS – subsidieregeling.

 

·         Een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van €  500.000  t.l.v. van het budget Wijkeconomie van de programmabegroting 2005 – 2008 en daartoe vast te stellen de 31e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2005.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk            ,burgemeester.

 

 

 

mr. drs. H.G.L.M. Camps          ,secretaris.

 

 

 

 

 


Stuk 62 II

545725

 

 

De raad van de gemeente Delft:

 

Gelezen het voorstel van het college van 17 mei 2005;

 

B e s l u i t:

 

 

·         Akkoord te gaan met het voornemen om de winkelgebieden Krakeelpolderweg en van Foreestweg aan te wijzen voor toepassing voor de SBS – subsidieregeling.

·         Een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen van €  500.000  t.l.v. van het budget Wijkeconomie van de programmabegroting 2004 – 2008 en daartoe vast te stellen de 31e wijziging van de gemeentebegroting voor het dienstjaar 2005.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 juni 2005.

 

 

 

                                                                       ,burgemeester.

 

 

 

                                                                       ,griffier.