
naar agenda
12 januari 2006

naar agenda
2 februari 2006
|
|
Voorzitter : de heer H. Gabeler
Griffier : de heer E. Geldorp
Aanwezig : wethouders R. Grashoff, R. Vuijk en C. Mooiweer (gedeeltelijk)
de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA), M.H. Welle Donker (VVD) en M.C.
Junius (CDA);
de heren R. Witsenboer (GroenLinks), R. Clason (PvdA), J.B. van Putten
A. van Breukelen (STIP), W. M. de Koning en A. Meuleman
(Stadsbelangen), N. van Doeveren (CDA), A. van Leeuwen (VVD), D.
van
der Goot (Christen Unie / SGP) en B. Taebi (SP).
Afwezig : met
kennisgeving: Mevrouw C.E. Lourens (D66) en de heer R. Eduard (LD)
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent om 20.05 uur de vergadering en heet een ieder
welkom. De voorzitter deelt de leden mede dat per 1 januari 2006 een
nieuwe commissiegriffier, de heer E.M. Geldorp, in dienst is getreden.
Hij zal mevrouw Niesthoven gaan opvolgen. De nieuwe commissiegriffier
stelt zich kort aan de leden voor.
|
|
|
2. |
Inventarisatie
insprekers *Bij gezamenlijke
behandeling van agendapunten 7 en 8: De
dames: Fusco, Nitzsche, Kemper en Van der Jagt.
De heren: Muller, Stol, Penners, De Wolff, Weyers, Van den Broek, Van
der Ploeg, Jonquière, Prins, Buisman en Trompper.
*Bij agendapunt 9: De heer De
Bruijn
*Bij agendapunt 11a: De heer Weyers |
|
|
3. |
Vaststellen
besluitenlijsten van de openbare vergadering van 1
december 2005
Het verslag wordt ongewijzigd vastgesteld. Naar
aanleiding van: (pag 4.) Mevrouw
Junius vraagt of er daadwerkelijk een betere naam gaat komen voor de
naamgeving voor de categorieën evenementen A en B. Dit is nu
verwarrend. Wethouder Mooiweer
geeft aan dat bij het uitvoeren van de nota namen worden gekozen die
niet tot verwarring kunnen leiden. Aangesloten zou kunnen worden bij
evenementen die eenmalig bijdrage van de gemeente krijgen of meerjarig
worden gefinancierd. |
|
|
4. |
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken. De
Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
5. |
Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat berichten van verhindering zijn
binnengekomen van de leden Lourens (D66) en Eduard (LD). De fractie
van D66 heeft aangegeven een positieve grondhouding te hebben ten
aanzien van de agendapunten, maar houdt de mogelijkheid open om
tijdens de raadsvergadering nog opmerkingen te maken. De
fractie van Leefbaar Delft heeft aangegeven tegen het verder autoluw
maken van de binnenstad te zijn. LD houdt eveneens de mogelijkheid
open om tijdens de raadsvergadering nog opmerkingen te maken. De
heer Meuleman deelt mede dat de uitkomsten van de debat over de nota
Delft Kennisstad op dit moment in een verslag worden verwerkt. Het kan
zijn dat het verslag van dit debat pas kort voor de volgende
vergadering beschikbaar is. Wethouder
Mooiweer deelt mede dat hij in het kader van economische betrekkingen
die de gemeente Delft heeft met de Chinese steden Xian en Shenzhen ter
voorbereiding van een handelsmissie van 18 tot 24 januari 2006 op
werkbezoek naar deze steden gaat. Mevrouw
Welle Donker vraagt of aan de termijnagenda de VVD nota "Delft
knooppunt land – water" kan worden toegevoegd. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer Clason vraagt of de verkeersborden in de binnenstad op een of
andere manier meer inzichtelijk kunnen worden gemaakt voor de
buitenlandse toeristen. Wethouder
Grashoff geeft aan dat de verkeersborden voldoen aan de internationale
standaard, de onderborden uitgezonderd. Hij zal bezien of op
onderdelen verduidelijking mogelijk is. De
heer Witsenboer vraagt of er door de gemeente meer aandacht kan worden
geschonken aan de allochtone ondernemers in het gebied rond de
Papsouwselaan. Omdat een aantal huurders geen huur betaalt maar een
vorm van schadevergoeding, dreigen deze ondernemers in de nieuwe
plannen buiten de boot te vallen. Wethouder
Vuijk geeft aan dat vanwege de juridische constructie deze ondernemers
min of meer uit het oog van de gemeente zijn geraakt. De gemeente
heeft geen bevoegdheden hierin, maar zal wel een bemiddelende rol gaan
spelen. |
|
|
7 en 8 |
Evaluatie beleid autoluwe Binnenstad
fase 1-3 , gecombineerd met Binnenstad autoluw+, fase 4.
De voorzitter geeft het woord aan de insprekers: De
heer Muller: Het causale verband tussen het resultaat van de winkels
en het autoluw plus bestaat niet. Het aantal foutgeparkeerde auto’s
bij hem in de straat nam enorm toe na de invoering van autoluw plus en
de plaatsing van de pollers. Er is veel overlast voor hemzelf en voor
anderen. Het voorliggende plan vindt hij een uitstekend plan: het
centrum zal aantrekkelijker worden, niet alleen voor bewoners maar ook
voor bezoekers en toeristen. De
heer Stol: De voorganger spreekt als individu, de bewonersgroepen zijn
meer kritisch over het plan. Het gestelde in de evaluatie dat de
eerste ervaringen overwegend positief zijn, wordt door spreker en de
groepen die hij vertegenwoordigt niet onderschreven. De grote
meerderheid van direct betrokkenen is negatief. Mevrouw
Fusco: Zij is tegen het verschuiven van de pollers richting Markt. Per
dag komen er zo’n 60 bussen over de Lange Nieuwendijk en die gaan
overlast bezorgen, o.a. bij het draaien. Het vervallen van
parkeerplaatsen ten gunste van het verbreden van stoepen zal ook
negatief uitpakken. Zij is tegen het in/uitstappen van touringcars op
de Koepoortplaats. Als alternatief kan daarvoor gedacht worden aan het
leuke treintje. Mevrouw Nitzsche:
Zij is tegen het autoluw maken van haar straat (Oude Delft). Er zouden
in elk geval plaatsen voor bewoners in de parkeergarage (Phoenix)
moeten komen tegen een lagere prijs. Het gaat om 15 auto’s in haar
stuk van de straat. Mevrouw Kemper:
Voor de bewoners in het gebied zal afsluiting voor autoverkeer de
leefbaarheid van de woonomgeving aantasten, want ze zijn niet
bereikbaar voor familie en vrienden. Er komen in deze straten ook veel
parkeerders uit straten waar niet meer geparkeerd mag worden. De auto’s
zijn hard nodig voor de winkels. Fase 4 is niet goed doordacht,
knelpunten zijn niet opgelost. Zij hoopt dat de raad meer tijd zal
nemen om na te denken over goede oplossingen. De
heer Penners: Hij gaat in op niet uitgevoerde toezeggingen, zoals het
plaatsen van pollers bij Vrouwenregt, en niet uitgenodigd zijn voor
een informatieavond.
Mevrouw Van der Jacht (Bewonersvereniging Grachtengebied zuid): Met
het afsluiten van het stuk gracht zal het verkeer niet afnemen (pollers).
De bloemenmarkt is praktisch verdwenen. De verkeerssituatie zal
verslechteren door opheffen van parkeerplaatsen. Wie wil dit nu
eigenlijk? De evaluatie leert dat het niet heeft gewerkt voor wat
betreft de economische ontwikkeling. En de meerderheid van de bewoners
is erop tegen. Alleen omdat dit het mooiste en meest gefotografeerde
stukje Delft is, is geen argument. Het is geen openluchtmuseum.
Besluitvorming daarom uitstellen. De
heer De Wolff (bewonersplatform Binnenstad Noord): Hij is voorstander
van invoering fase 4. Wel aanscherpen van enkele flankerende
maatregelen. Vrouwenregt: autoluw plus maken heeft haast, in verband
met veiligheid. Hij is voorstander van maximale benutting van de
parkeerplaatsen. De bevoorrading van winkels mag geen overlast
veroorzaken in smalle woonstraten, dus strenger handhaven op de
grootte van vrachtwagens etc. Er moet een verkeerscirculatieplan voor
de binnenstad worden gemaakt. De
heer Weyers (voorzitter winkeliersvereniging De Klis): Hij wil fase 4
uiteindelijk niet tegenhouden, maar voordat verdere uitbreiding wordt
gerealiseerd eerst:
-Extra parkeermogelijkheden voor bewoners en ondernemers;
-Het bevorderen van eigen initiatieven van maken nieuwe
parkeerplaatsen;
-Goede bereikbaarheid na afsluiting garanderen;
-Deze afspraken vastleggen voor invoering.
De heer Van den Broek: Hij heeft onderzoek gedaan naar draagvlak voor
invoering van autoluw plus. 80-90% van alle bewoners is tegen de nu
voorliggende plannen. Dit stuk Oude Delft heeft voornamelijk
woonbestemming. Binnen loopafstand zijn er geen alternatieven voor
parkeerplaatsen, naast de Phoenixgarage voor 1100,- euro per jaar. De
gemeente heeft een zorgplicht voor bewoners. De bezoekerskaart werkt
ingewikkeld. Roept de commissie op om invoering uit te stellen tot na
de duidelijkheid rond de ontwikkeling van de Spoorzone. De
heer Van den Ploeg (bewoner Vlamingstraat noord): De afsluiting van
het Vrouwenregt heeft negatief gevolg voor de Vlamingstraat. Die is
daar niet voor geschikt. De heer
Jonquière (Belangenvereniging Wateringsepoort): Het plan heeft een
effect op het hele binnenstadsgebied. Hij is tegen het autovrij maken
van een deel van het gebied. De binnenstad moet leefbaar zijn. Er zijn
te weinig alternatieven voor parkeren. Het aantal
invalidenparkeerplaatsen is te laag. Bewoners dragen zelf ook bij aan
uiterlijk en leefbaarheid van de binnenstad. Er kan geen parkeerplaats
meer gemist worden. De heer Prins
(ondernemer): Hij is geen tegenstander van het uitbreiden, maar het
huidige economische klimaat staat dit thans niet toe. Mensen die niet
in het centrum willen komen, zou je moeten interviewen. Ondernemers
Federatie Delft overlegt met de gemeente, maar de
binnenstadsondernemers zijn daar geen lid van en die hebben dus geen
invloed gehad. Dit heeft hij herhaaldelijk gemeld aan de gemeente.
De heer Buisman: Het komt steeds vaker
voor dat mensen Delft willen verlaten, zich er niet meer thuis voelen.
Zij verliezen sociale contacten door de autoluwe straten. De
parkeerdruk neemt steeds toe. Uiteindelijk zal dit leiden tot
achteruitgang en de artikel 12 status van de gemeente! De
heer Trompper: Fase 4 mag wel eerder worden gerealiseerd. Met
betrekking tot de Burgwal: Het moet mogelijk worden om terrassen te
maken op de Burgwal, gepaard met een goede looproute die voor de
consument aantrekkelijk is. Misschien kunnen er nog enkele
parkeerplaatsen blijven, in het belang van ondernemers. In 2007 (of
later) wordt een groter gebied autoluw. Er zijn ook ondernemers die
niet kunnen wachten tot het zo ver is. Veel van de huidige
parkeerplaatsen worden ingenomen door aannemers die in de binnenstad
werken. Hij is dus voorstander van autoluw maken en nog een paar
parkeerplaatsen intact laten tot 2007. Niet wachten tot de
Koepoortgarage klaar is. Wethouder
Grashoff gaat kort in op enkele vragen van insprekers:
Fase 4 bestaat uit een combinatie van
verschillende acties:
- opnieuw autovrij maken van een stukje binnenstad en;
- realiseren van de Koepoortgarage, meer bezoekersplaatsen.
In de nachturen (de
bewoners-piekuren) beter gebruik maken van de parkeercapaciteit in de
garages. De garage voorkomt ook dat bezoekers gaan rondrijden op zoek
naar een plek op straat. Aantal vergunningplaatsen kan minder door
nachtparkeren te introduceren in de garage voor wie wil. Tellingen
bezettingsgraad vergunningparkeren wijzen uit dat het
"spits" in de nacht is.
De verkeersafwikkeling aan de oostkant van de Vlamingstraat is zeer
beperkt. Voor vrachtverkeer blijft de poller voor het Vrouwenregt
toegankelijk. Extra voorlichting daarover is nodig. Toezegging:
Commissie krijgt een overzicht van de beschikbare tellingen. Als
er sluipverkeer in de Trompetstraat voorkomt, dan kunnen er direct
maatregelen worden genomen, maar de gemeente verwacht dit niet.
Omvorming naar Parking Delft BV blijkt
positief: er zijn meer parkeerarrangementen mogelijk. De
parkeerplaatsen aan de Burgwal worden niet eerder opgeheven dan na de
opening van de Koepoortgarage. De
commissie stelt vragen en maakt opmerkingen over:
1 De evaluatie geeft een diffuus beeld. De aanbevelingen zijn
over het
algemeen goed.
2 De onevenwichtigheid in het tempo van de afzonderlijke
projecten (autoluw
maken in relatie met bouw parkeergarages).
3 De commissie wenst meer inzicht in de kosten van het project.
4 College moet een gezond economisch klimaat méér stimuleren.
5 Er moet een onderzoek komen naar parkeren in het noordelijk
deel van de
binnenstad.
6 Het beeld van de binnenstad is zeker ten positieve veranderd,
maar er is
geen economische groei.
7 Er is een teruggang in het aantal bezoekers van de binnenstad.
Is er een
relatie met het autoluw maken? Meer duidelijkheid
over oorzaken van het
achterblijven van de economie is gewenst.
8 Commissie zet vraagtekens bij moment van de besluitname. Het
plan is
immers voorzien voor 2007.
9 Welke mogelijkheden zijn er voor gratis openbaar vervoer?
10 Wat is de relatie met de ontwikkeling van het spoorzonegebied?
11 Zijn er nadere mogelijkheden tot ondergronds parkeren in de
binnenstad?
12 Gemeente moet proberen om het draagvlak voor de plannen te
vergroten.
13 Meer aandacht schenken aan compensatie van parkeerplaatsen.
14 Tevens meer aandacht aan het verbeteren van de OV- en
fietsvoorzieningen.
15 Er moet meer worden gehandhaafd als het gaat om foutief parkeren.
16 Onderzoek naar parkeergarages/parkeerplaatsen verder buiten de
binnenstad en een transferium.
Wethouder Grashoff: Er is steeds een koppeling geweest tussen het
opheffen en vervangen van parkeerplaatsen. Als de commissie niet zou
besluiten het autoluw maken voort te zetten, zou eigenlijk de bouw van
de Koepoortgarage moeten stoppen, want er is een koppeling. De
evaluatie geeft geen aanleiding tot vertraging. De kwalitatieve
analyse geeft hoop voor de kwaliteit en vindbaarheid van onze
parkeervoorzieningen. Het autoluwbeleid is thans in uitvoering en zal
geheel moeten worden gecompleteerd. Uitstel
is schadelijk voor de economische ontwikkeling. De looproutes, het
realiseren van de tweede (Burgwal, Nieuwe Langendijk, Vrouwenrecht
etc.), zijn daarvoor noodzakelijk en de parkeerplekken die staan
daarbij in de weg. Voor parkeerders moet de bekende rode loper liggen
bij het Koepoortplein. Over de toeristenbussen moet later nog eens
gesproken worden, dat is nu niet binnen dit plan te realiseren.
Ook het college maakt zich zorgen over de
slechte cijfers van de ontwikkeling van de non-food ondernemingen.
Flankerend beleid is daarom nodig, het autoluwbeleid alleen is niet
voldoende. De wethouder zegt een
korte notitie toe ter onderbouwing dat het geringere bezoekersaantal
niet wordt veroorzaakt door minder parkeerplaatsen. Ten
aanzien van de Oude Delft moet het verlies aan parkeerplaatsen
natuurlijk worden gecompenseerd, maar dat is een oplosbaar issue. Alle
mooie oude binnensteden in Europa worden autovrij gemaakt, Delft is
geen uitzondering. Het onderzoek
naar een parkeergarage in het noordelijk deel van de binnenstad wordt
over gelaten aan het nieuwe college. Wethouder
Grashoff maakt nog een aantal korte opmerkingen:
1 Spoorzone: toevoeging parkeerplekken onder nieuwe stadskantoor;
2 Tram 19 sluit aan op het transferium;
3 Gratis openbaar vervoer: vergt overleg in stadsgewest, de
zaterdagspits
behoort tot een realistische optie, maar langere termijn;
4 Kruisstraat: tweerichtingsverkeer zou niet goed werken;
5 Fietsen in twee richtingen in gebieden die niet onder autoluw gebied
vallen
hebben tot op heden te weinig draagvlak;
6 Bouwen ondergronds voor bewoners in de binnenstad wordt al jaren
aangemoedigd, er zijn wel voorwaarden.
Wethouder Vuijk: Het bedrijf C1000
ervaart knelpunten in de bereikbaarheid. Voor het college staat
de bewoonbaarheid van de binnenstad
centraal. Het college zal kijken naar de overlast die vrachtverkeer en
bussen met zich brengen. Het
onderzoek geeft een positief toekomstbeeld van de economie. De slechte
economische situatie is niet te linken aan het autoluw beleid. Naar
alle punten van kritiek wordt geluisterd en nog voor de raad wordt er
zoveel mogelijk aan gedaan. Flankerend
beleid heeft tot doel de vicieuze cirkel van het vertrekken van
bezoekers uit de stad met als gevolg een slechtere kwaliteit van de
binnenstad te doorbreken. Er komt meer aandacht voor promotie, ook
gericht op de Delftenaar zelf. Met betrekking tot de toeristenbussen
is de inzet van de DelftXpress zeker mogelijk, ook bij Transferium.
Hier komt wethouder voor de raad op terug. De
organisatiegraad van ondernemers in de binnenstad is volgens het
college te laag. Met betrekking tot de nadeelcompensatie merkt de
wethouder op dat de regeling door onafhankelijke commissie is bekeken
en dat alle gedane aanvragen zijn afgewezen, voor de raad komt hij nog
hierop terug.
Tweede termijn: In tweede termijn
herhalen de insprekers hun bezwaren en zorgen. Er komen geen nieuwe
zienswijzen naar voren. De
commissie in tweede termijn: Positief
adviseren de fracties van: PvdA, GroenLinks en D66
Negatief adviseren de fracties van: LD, SP en SB (4e fase)
Voorbehoud voor fractieoverleg: CDA, VVD,
STIP (positieve grondhouding), CU/SGP en SB (evaluatie fase 1-3)
Wethouder Grashoff doet de volgende
toezeggingen:
1 Hij zal de commissie helderheid verschaffen over de kosten van en
voorwaarden voor nachtgebruik van de parkeergarages.
2 Het college zal de situering van invalidenparkeerplaatsen tussen nu
en de
raadsvergadering heroverwegen. Hiervan komt een korte
inhoudelijke
motivering.
|
|
|
9. |
Schorsing
van de vergadering om 00.08 uur tot 24 januari |
|
|
|