31 januari 2006

Besluitenlijst commissie Cultuur, Kennis, Economie en Mobiliteit 24 januari 2006 1)

 


naar agenda
24 januari 2006



naar agenda
2 februari 2006


 


Voorzitter: de heer H. Gabeler
Griffier: mw. A.Niesthoven
Aanwezig: wethouders R. Vuijk en C. Mooiweer
                de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA), M.H. Welle Donker (VVD) en M.C.
                Junius (CDA);
                de heren R. Witsenboer en W. Bot (GroenLinks), R. Clason (PvdA), J.B. van
                Putten en D. Riphagen (STIP), W. M. de Koning (Stadsbelangen), D. van
                der Goot (Christen Unie / SGP) en B. Taebi (SP) (t/m agendapunt 3).
Afwezig
met kennisgeving: Mevrouw C.E. Lourens (D66) en de heer R. Eduard (LD)

1.

Opening
De voorzitter heropent om 20.00 uur de vergadering en heet een ieder welkom.

2.

Inventarisatie insprekers
Bij agendapunt Verruiming winkeltijden op zondag: de heer De Bruin
Bij agendapunt Subsidies Uitvoeringsregeling Delftse Evenementen: de heer Weyers

3.

Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat berichten van verhindering zijn binnengekomen van de leden Lourens (D66) en Eduard (LD).
De fractie van D66 heeft aangegeven een positieve grondhouding te hebben ten aanzien van agendapunt 4, en positief te adviseren t.a.v. agendapunt 3. Zij houdt de mogelijkheid open om tijdens de raadsvergadering nog opmerkingen te maken.
De fractie van Leefbaar Delft houdt eveneens de mogelijkheid open om tijdens de raadsvergadering nog opmerkingen te maken.

4

Verruiming winkeltijden op zondag
De voorzitter geeft het woord aan de inspreker, de heer De Bruin, ondernemer van een C1000 supermarkt.
De heer De Bruin is voorstander van keuzevrijheid voor de consument. Het doel van de winkeltijdenwet is bevorderen van eerlijke concurrentie door het creëren van gelijke uitgangsposities. Door de huidige regeling in Delft is volgens spreker oneerlijke concurrentie ontstaan. De C1000 bij Zuidpoort is op zondag open en krijgt dan veel klanten. Uit een artikel in het vaktijdschrift Foodmagazine blijkt de zondag voor een geïnterviewde ondernemer de drukste dag van de week te zijn: hij haalt in minder openingsuren de hoogste omzet. De gemeentelijke Ontwikkelingsvisie buurtwinkelcentra 2002-2010 heeft als doelstelling het in stand en vitaal houden van de wijkeconomie. Spreker pleit daarom voor de mogelijkheid tot zondagopenstelling voor alle winkeliers in Delft De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Hebben de winkeliersverenigingen hierover een advies uitgebracht?
· Wat is het standpunt van het MKB? De voorzitter van het MKB heeft in de
  krant gezegd, dit geen goede ontwikkeling te vinden.
· Grote winkelbedrijven kunnen wel elke zondag personeel leveren, voor
  kleinere is dat moeilijk. Zondagopenstelling is daarmee nadelig voor kleine
  bedrijven.
· Kleine ondernemers hebben eerder aangegeven dat zij het niet zullen
  kunnen bolwerken, ze houden geen gezinsleven meer over.
· Aanmerken van heel Delft als toeristisch gebied is oneigenlijk gebruik van de
  wet.
· Welke andere mogelijkheden zijn er binnen de huidige wetgeving op het
  probleem van IKEA en C1000 op te lossen? Is het mogelijk om per branche
  ontheffing te verlenen?
· Misschien is het beter om te wachten tot in februari de resultaten van de
  landelijke evaluatie van de winkeltijdenwet bekend zijn.
· Het probleem is ontstaan doordat er al te veel stappen zijn gezet in de
  richting van vrije openstelling. De zondag verliest zo zijn karakter als
  rustdag.
· In deze tijd kunnen mensen zelf wel bepalen welke dag zij als rustdag
  kiezen.
· Voor allochtone ondernemers zou zondagopenstelling gunstig zijn.
· De maatschappij draait ook op zondag gewoon door. Het economisch
  belang voor de stad is de koopkracht niet weg laten vloeien naar de andere
  steden.
· Bevoorrading van de supermarkten in de wijken op zondag probleem voor
  bewoners.
· Het is belangrijk om het brancheringsbeleid stevig neer te zetten.
Wethouder Vuijk gaat in op de geschiedenis achter dit voorstel. Tijdens een bijeenkomst met ondernemers bleek dat een meerderheid voor afschaffing is van het verbod om op zondag de winkel te openen. Tegelijk bleek dat een meerderheid van diezelfde ondernemers niet van plan was om ook daadwerkelijk op zondag open te gaan. Naar aanleiding van die bijeenkomst is het voorstel gemaakt om alleen de gebieden waar de twee aanvragende ondernemers zijn gevestigd, aan te wijzen. In het college is echter voor het standpunt gekozen om ofwel heel Delft aan te wijzen, of niets (buiten de binnenstad). Het college gaat er vanuit dat er behoefte is bij de consument aan winkelopenstelling op zondag. In de regio gaan de winkels open, daarheen lekt omzet weg. Nu bindt Delft de ondernemer (ook de kleine) de handen op de rug in de concurrentiestrijd met de regio. Wethouder is het eens met degenen die stellen dat het middel, heel Delft aanwijzen als toeristisch gebied, niet fraai is. Het is echter geen overtreding van de wet, maar een signaal aan de landelijke overheid. De mogelijkheid voor het geven van ontheffing betreft specifiek avondwinkels. Allochtone ondernemers mogen op zondag open, maar moeten dan op een andere dag dicht. Dat geeft op zijn minst een handhavingprobleem. Wethouder is bereid om verder te kijken naar de ontheffingssystematiek, als er voor het nu voorliggende voorstel onvoldoende draagvlak zou zijn. Er is geen concreet advies van ondernemers- of winkeliersverenigingen, die zijn verdeeld.
1. Wethouder Vuijk zegt toe dat zal worden onderzocht of de bevoorrading op
    zondag gereguleerd kan worden.
De voorzitter concludeert dat dit onderwerp in de raad een bespreekpunt zal vormen.
De fracties adviseren als volgt: Positief: fracties PvdA, GroenLinks (2 leden), D66, VVD, STIP. Negatief: fracties Stadsbelangen, CDA, GroenLinks (2 leden), SP en CU/SGP. Voorzitter deelt mede dat Leefbaar Delft waarschijnlijk verdeeld zal stemmen.

5.

Evenemententerrein
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Het bezoek van de commissie aan het Evenemententerrein was informatief.
· De ‘reserve evenementen’ is niet bedoeld om de aanloopverliezen van het
  evenemententerrein te dekken, het geheel zou kostenneutraal zijn.
· Financiën: geen structurele middelen voor onderhoud en beheer, want
  kosten beheer naar draagkracht verdeeld. Wat houdt dit in?
  Wat betekent het dat er geen structurele middelen voor onderhoud en
  beheer zijn geraamd omdat de kosten ban beheer naar draagkracht worden
  verdeeld. De meest draagkrachtige is de gemeente. Wordt dat geen
  bodemloze put?
· Waardering voor het oprichten van het veiligheidsplatform.
· Waarom zijn enkele bijgevoegde stukken geheim? Bij bespreking van het
  
  Vermeercentrum was dezelfde soort informatie wel openbaar.
· Goed dat creativiteit wordt gekoppeld aan zakelijkheid.
· Hoopvol voor de toekomst dat er met zoveel partijen overleg gevoerd is.
· Er wordt onderschei gemaakt in tarieven voor commerciële en
  niet-commerciële verhuur. Zijn dat bedragen die bijvoorbeeld een Taptoe kan
  betalen?
Wethouder Mooiweer stelt dat de kosten zo inzichtelijk mogelijk zijn gehouden. Sommige diensten neemt de gemeente standaard af, en van andere gebeurt dat pas bij een evenement. Het geplande amfitheater (de ‘zitheuvel’) geeft meerwaarde voor de inrichting De praktische ruimte is groter dan de markt. Er is ook ruimte voor circus, kermis en andere grote activiteiten. Alleen het opslaggedeelte voor rekwisieten is nog een van de lastigheden. Het geld dat nu beschikbaar wordt gesteld, vloeit weer terug aan winst op verhuur van het evenemententerrein. Het inrichten van het terrein is indertijd begroot op 500.000 euro, en dat is al krap. De reden van geheimverklaring van enkele stukken ligt in concurrentieoverwegingen.
Er is geen sprake van gedwongen winkelnering: elk evenement dat in aanmerking komt voor subsidie, ontvangt deze subsidie rechtstreeks en kan zelf kiezen om al dan niet gebruik te maken van de mogelijkheden van het Evenemententerrein. De tarieven voor niet-commerciële instellingen liggen in lijn met de tarieven elders. De commissie adviseert unaniem positief.

6.

Subsidies Uitvoeringsregeling Delftse Evenementen en
Stimuleringssubsidies amateurkunst.
Mevrouw Welle Donker heeft dit onderwerp ter bespreking gevraagd omdat zij meer inzicht zou willen krijgen in de systematiek van de stimuleringssubsidie amateurkunst en de evenementenregeling. Op welke grond zijn de afwegingen gemaakt? De voorzitter geeft het woord aan inspreker de heer Weyers, bestuurslid van het Delft Jazzfestival. De heer Weyers geeft aan dat hij groot belang hecht aan voortzetting van het Delftse Jazz Festival. Verspreid over drie dagen komen er heel wat mensen speciaal voor het festival naar Delft, en ook het winkelend publiek geniet mee. Als er voor dit jaar geen subsidie komt, is het twijfelachtig of het in de jaren daarna zal lukken om het festival opnieuw op poten te zetten. Het ging financieel een tijdje niet goed, er is in de voortgaande jaren een schuld opgebouwd van 7.000 euro. Het oude bestuur neemt deze schuld op zich en er is een nieuw bestuur gevormd dat het gewenste nieuw elan erin wil brengen. Evenementenbureau Delft biedt nog steeds haar diensten gratis aan, en het bestuur is nog enthousiast. Wethouder Mooiweer geeft voor wat betreft de Stimuleringssubsidie amateurkunst aan dat een afweging niet nodig was omdat de aangevraagde projecten binnen de criteria en binnen het budget vielen. Er waren geen conflicterende aanvragen. De aanvragen voor Evenementensubsidie worden beoordeeld door de Evenementencommissie. Die adviseert het college en het college volgt over het algemeen dat advies. Er staat grote druk op deze subsidiepot. De externe commissie bekijkt de aanvragen deskundig. Eerder is uitgesproken dat vernieuwing belangrijk is. Steeds komen er nieuwe evenementen, dat betekent dat er af en toe iets moet verdwijnen. Het college heeft aangegeven contact op te zullen nemen, het bestuur van het Delft Jazz Festival op basis van hetgeen zojuist door inspreker naar voren is gebracht. Wethouder wil wel onderzoeken of er aanleiding is en mogelijkheden zijn om iets voor het Delftse jazzfestival te kunnen doen, maar niet in dit kader van de Evenementensubsidie. Hierover zal wethouder terugrapporteren aan de commissie. De raad heeft pas 2 maanden geleden de kaders voor de Evenementensubsidie vastgesteld. De evenementencommissie heeft hierbinnen gewerkt. Mevrouw Welle Donker dankt de wethouder voor zijn uitleg en geeft aan dat zij op een ander moment hierop terug zal komen. Commissieleden vragen de wethouder om voor evenementen die dit jaar buiten de boot vallen (genoemd worden de Volkssamenzang, het Jazz Festival en het Koninginnedagconcert) te kijken of er eventueel andere financiering mogelijk is. Wethouder Mooiweer zegt toe, hiernaar te zullen kijken. Hij overweegt in geen geval een wijziging van de subsidieverdeling Evenementensubsidie en houdt de commissie op de hoogte van wat er gebeurt met de evenementen die uit deze pot geen subsidie krijgen.

7.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.32 uur.

 

terug naar boven