
naar agenda
24 januari 2006

naar agenda
2 februari 2006
|
|
Voorzitter: de heer H. Gabeler
Griffier: mw. A.Niesthoven
Aanwezig: wethouders R. Vuijk en C. Mooiweer
de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA), M.H. Welle
Donker (VVD) en M.C.
Junius (CDA);
de heren R. Witsenboer en W. Bot (GroenLinks), R. Clason (PvdA), J.B. van
Putten en D. Riphagen (STIP), W. M. de Koning (Stadsbelangen), D. van
der Goot (Christen Unie / SGP) en B. Taebi (SP) (t/m agendapunt 3).
Afwezig met kennisgeving: Mevrouw C.E.
Lourens (D66) en de heer R. Eduard (LD)
|
|
1. |
Opening
De voorzitter heropent om 20.00 uur de vergadering en heet een ieder
welkom.
|
|
|
2. |
Inventarisatie
insprekers
Bij agendapunt Verruiming winkeltijden op zondag: de heer De Bruin
Bij agendapunt Subsidies Uitvoeringsregeling Delftse Evenementen: de
heer Weyers |
|
|
3. |
Mededelingen
De voorzitter deelt mede dat berichten van verhindering zijn
binnengekomen van de leden Lourens (D66) en Eduard (LD).
De fractie van D66 heeft aangegeven een positieve grondhouding te
hebben ten aanzien van agendapunt 4, en positief te adviseren t.a.v.
agendapunt 3. Zij houdt de mogelijkheid open om tijdens de
raadsvergadering nog opmerkingen te maken. De
fractie van Leefbaar Delft houdt eveneens de mogelijkheid open om
tijdens de raadsvergadering nog opmerkingen te maken. |
|
|
4 |
Verruiming winkeltijden op zondag
De voorzitter geeft het woord aan de inspreker, de heer De Bruin,
ondernemer van een C1000 supermarkt. De
heer De Bruin is voorstander van keuzevrijheid voor de consument. Het
doel van de winkeltijdenwet is bevorderen van eerlijke concurrentie
door het creëren van gelijke uitgangsposities. Door de huidige
regeling in Delft is volgens spreker oneerlijke concurrentie ontstaan.
De C1000 bij Zuidpoort is op zondag open en krijgt dan veel klanten.
Uit een artikel in het vaktijdschrift Foodmagazine blijkt de zondag
voor een geïnterviewde ondernemer de drukste dag van de week te zijn:
hij haalt in minder openingsuren de hoogste omzet. De gemeentelijke
Ontwikkelingsvisie buurtwinkelcentra 2002-2010 heeft als doelstelling
het in stand en vitaal houden van de wijkeconomie. Spreker pleit
daarom voor de mogelijkheid tot zondagopenstelling voor alle
winkeliers in Delft De commissie
maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Hebben de winkeliersverenigingen hierover een advies uitgebracht?
· Wat is het standpunt van het MKB? De voorzitter van het MKB heeft
in de
krant gezegd, dit geen goede ontwikkeling te vinden.
· Grote winkelbedrijven kunnen wel elke zondag personeel leveren,
voor
kleinere is dat moeilijk. Zondagopenstelling is daarmee nadelig
voor kleine
bedrijven.
· Kleine ondernemers hebben eerder aangegeven dat zij het niet zullen
kunnen bolwerken, ze houden geen gezinsleven meer over.
· Aanmerken van heel Delft als toeristisch gebied is oneigenlijk
gebruik van de
wet.
· Welke andere mogelijkheden zijn er binnen de huidige wetgeving op
het
probleem van IKEA en C1000 op te lossen? Is het mogelijk om per
branche
ontheffing te verlenen?
· Misschien is het beter om te wachten tot in februari de resultaten
van de
landelijke evaluatie van de winkeltijdenwet bekend zijn.
· Het probleem is ontstaan doordat er al te veel stappen zijn gezet
in de
richting van vrije openstelling. De zondag verliest zo zijn
karakter als
rustdag.
· In deze tijd kunnen mensen zelf wel bepalen welke dag zij als
rustdag
kiezen.
· Voor allochtone ondernemers zou zondagopenstelling gunstig zijn.
· De maatschappij draait ook op zondag gewoon door. Het economisch
belang voor de stad is de koopkracht niet weg laten vloeien
naar de andere
steden.
· Bevoorrading van de supermarkten in de wijken op zondag probleem
voor
bewoners.
· Het is belangrijk om het brancheringsbeleid stevig neer te zetten.
Wethouder Vuijk gaat in op de geschiedenis achter dit voorstel.
Tijdens een bijeenkomst met ondernemers bleek dat een meerderheid voor
afschaffing is van het verbod om op zondag de winkel te openen.
Tegelijk bleek dat een meerderheid van diezelfde ondernemers niet van
plan was om ook daadwerkelijk op zondag open te gaan. Naar aanleiding
van die bijeenkomst is het voorstel gemaakt om alleen de gebieden waar
de twee aanvragende ondernemers zijn gevestigd, aan te wijzen. In het
college is echter voor het standpunt gekozen om ofwel heel Delft aan
te wijzen, of niets (buiten de binnenstad). Het college gaat er vanuit
dat er behoefte is bij de consument aan winkelopenstelling op zondag.
In de regio gaan de winkels open, daarheen lekt omzet weg. Nu bindt
Delft de ondernemer (ook de kleine) de handen op de rug in de
concurrentiestrijd met de regio. Wethouder is het eens met degenen die
stellen dat het middel, heel Delft aanwijzen als toeristisch gebied,
niet fraai is. Het is echter geen overtreding van de wet, maar een
signaal aan de landelijke overheid. De mogelijkheid voor het geven van
ontheffing betreft specifiek avondwinkels. Allochtone ondernemers
mogen op zondag open, maar moeten dan op een andere dag dicht. Dat
geeft op zijn minst een handhavingprobleem. Wethouder is bereid om
verder te kijken naar de ontheffingssystematiek, als er voor het nu
voorliggende voorstel onvoldoende draagvlak zou zijn. Er is geen
concreet advies van ondernemers- of winkeliersverenigingen, die zijn
verdeeld.
1. Wethouder Vuijk zegt toe dat zal worden onderzocht of de
bevoorrading op
zondag gereguleerd kan worden.
De voorzitter concludeert dat dit onderwerp in de raad een
bespreekpunt zal vormen. De
fracties adviseren als volgt: Positief:
fracties PvdA, GroenLinks (2 leden), D66, VVD, STIP. Negatief:
fracties Stadsbelangen, CDA, GroenLinks (2 leden), SP en CU/SGP.
Voorzitter deelt mede dat Leefbaar Delft
waarschijnlijk verdeeld zal stemmen.
|
5. |
Evenemententerrein
De commissie maakt opmerkingen en stelt vragen over:
· Het bezoek van de commissie aan het Evenemententerrein was
informatief.
· De ‘reserve evenementen’ is niet bedoeld om de aanloopverliezen
van het
evenemententerrein te dekken, het geheel zou kostenneutraal
zijn.
· Financiën: geen structurele middelen voor onderhoud en beheer,
want
kosten beheer naar draagkracht verdeeld. Wat houdt dit in?
Wat betekent het dat er geen structurele middelen voor
onderhoud en
beheer zijn geraamd omdat de kosten ban beheer naar draagkracht
worden
verdeeld. De meest draagkrachtige is de gemeente. Wordt dat
geen
bodemloze put?
· Waardering voor het oprichten van het veiligheidsplatform.
· Waarom zijn enkele bijgevoegde stukken geheim? Bij bespreking van
het
Vermeercentrum was dezelfde soort
informatie wel openbaar.
· Goed dat creativiteit wordt gekoppeld aan zakelijkheid.
· Hoopvol voor de toekomst dat er met zoveel partijen overleg gevoerd
is.
· Er wordt onderschei gemaakt in tarieven voor commerciële en
niet-commerciële verhuur. Zijn dat bedragen die bijvoorbeeld
een Taptoe kan
betalen?
Wethouder Mooiweer stelt dat de kosten zo inzichtelijk mogelijk zijn
gehouden. Sommige diensten neemt de gemeente standaard af, en van
andere gebeurt dat pas bij een evenement. Het geplande amfitheater (de
‘zitheuvel’) geeft meerwaarde voor de inrichting De praktische
ruimte is groter dan de markt. Er is ook ruimte voor circus, kermis en
andere grote activiteiten. Alleen het opslaggedeelte voor rekwisieten
is nog een van de lastigheden. Het geld dat nu beschikbaar wordt
gesteld, vloeit weer terug aan winst op verhuur van het
evenemententerrein. Het inrichten van het terrein is indertijd begroot
op 500.000 euro, en dat is al krap. De reden van geheimverklaring van
enkele stukken ligt in concurrentieoverwegingen. Er
is geen sprake van gedwongen winkelnering: elk evenement dat in
aanmerking komt voor subsidie, ontvangt deze subsidie rechtstreeks en
kan zelf kiezen om al dan niet gebruik te maken van de mogelijkheden
van het Evenemententerrein. De
tarieven voor niet-commerciële instellingen liggen in lijn met de
tarieven elders. De commissie
adviseert unaniem positief.
|
|
|
6. |
Subsidies
Uitvoeringsregeling Delftse Evenementen en
Stimuleringssubsidies amateurkunst. Mevrouw
Welle Donker heeft dit onderwerp ter bespreking gevraagd omdat zij
meer inzicht zou willen krijgen in de systematiek van de
stimuleringssubsidie amateurkunst en de evenementenregeling. Op welke
grond zijn de afwegingen gemaakt? De
voorzitter geeft het woord aan inspreker de heer Weyers, bestuurslid
van het Delft Jazzfestival. De heer
Weyers geeft aan dat hij groot belang hecht aan voortzetting van het
Delftse Jazz Festival. Verspreid over drie dagen komen er heel wat
mensen speciaal voor het festival naar Delft, en ook het winkelend
publiek geniet mee. Als er voor dit jaar geen subsidie komt, is het
twijfelachtig of het in de jaren daarna zal lukken om het festival
opnieuw op poten te zetten. Het ging financieel een tijdje niet goed,
er is in de voortgaande jaren een schuld opgebouwd van 7.000 euro. Het
oude bestuur neemt deze schuld op zich en er is een nieuw bestuur
gevormd dat het gewenste nieuw elan erin wil brengen.
Evenementenbureau Delft biedt nog steeds haar diensten gratis aan, en
het bestuur is nog enthousiast. Wethouder
Mooiweer geeft voor wat betreft de Stimuleringssubsidie amateurkunst
aan dat een afweging niet nodig was omdat de aangevraagde projecten
binnen de criteria en binnen het budget vielen. Er waren geen
conflicterende aanvragen. De
aanvragen voor Evenementensubsidie worden beoordeeld door de
Evenementencommissie. Die adviseert het college en het college volgt
over het algemeen dat advies. Er staat grote druk op deze subsidiepot.
De externe commissie bekijkt de aanvragen deskundig. Eerder is
uitgesproken dat vernieuwing belangrijk is. Steeds komen er nieuwe
evenementen, dat betekent dat er af en toe iets moet verdwijnen. Het
college heeft aangegeven contact op te zullen nemen, het bestuur van
het Delft Jazz Festival op basis van hetgeen zojuist door inspreker
naar voren is gebracht. Wethouder wil wel onderzoeken of er aanleiding
is en mogelijkheden zijn om iets voor het Delftse jazzfestival te
kunnen doen, maar niet in dit kader van de Evenementensubsidie.
Hierover zal wethouder terugrapporteren aan de commissie. De
raad heeft pas 2 maanden geleden de kaders voor de Evenementensubsidie
vastgesteld. De evenementencommissie heeft hierbinnen gewerkt. Mevrouw
Welle Donker dankt de wethouder voor zijn uitleg en geeft aan dat zij
op een ander moment hierop terug zal komen. Commissieleden vragen de
wethouder om voor evenementen die dit jaar buiten de boot vallen
(genoemd worden de Volkssamenzang, het Jazz Festival en het
Koninginnedagconcert) te kijken of er eventueel andere financiering
mogelijk is. Wethouder Mooiweer
zegt toe, hiernaar te zullen kijken. Hij overweegt in geen geval een
wijziging van de subsidieverdeling Evenementensubsidie en houdt de
commissie op de hoogte van wat er gebeurt met de evenementen die uit
deze pot geen subsidie krijgen. |
|
|
7. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.32 uur. |
|
|
|