09 maart 2006

Besluitenlijst commissie Cultuur, Kennis, Economie en Mobiliteit d.d. 2 februari 2006

 


naar agenda



naar agenda
commissie algemeen 23 maart 2006


 

Voorzitter   : de heer H. Gabeler
Griffier        : de heer E. Geldorp
Aanwezig   : wethouders R. Grashoff, R. Vuijk en C. Mooiweer
                   de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA), M.H. Welle Donker (VVD) en M.C.
                   Junius (CDA);
                   de heren R. Witsenboer en W. Bot (GroenLinks), J.B. van Putten en A.
                   van Breukelen (STIP), W. M. de Koning (Stadsbelangen), G. Engels
                   (CDA), A. van Leeuwen (VVD), E. Mennes (D66), J.P. De Wit (Leefbaar
                   Delft), J. van den Doel (Christen Unie / SGP) en B. Taebi (SP).

Voorafgaand aan de vergadering was er een presentatie van de nota Delft; knooppunt van land-water door de VVD-fractie.

 

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.05 uur.

2.

Inventarisatie insprekers
De heer Ronteltap en de heer Jongen bij agendapunt 9.

3.

Vaststellen besluitenlijsten van de openbare vergaderingen van
12 en 24 januari 2006
Het verslag van de vergadering van 12 januari 2006 wordt ongewijzigd vastgesteld.
Het verslag van de vergadering van 24 januari 2006 wordt met de volgende wijzigingen vastgesteld:
Tekstueel
: De inspreker bij punt 6, de heer Weyers, geeft aan dat hij geen bestuurslid is van het Delft Jazzfestival, maar adviseur (p. 3)
Naar aanleiding van
: De weergave van de toezegging van wethouder Vuijk wordt geherformuleerd tot "Wethouder Vuijk zegt toe dat zal worden onderzocht of géén bevoorrading op zondag kan plaatsvinden" (p. 2) De wethouder komt hierop terug.

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

5.

Mededelingen
Wethouder Mooiweer deelt mede:
1. De gemeente gaat met de Stichting Delft Jazz in overleg met betrekking tot
    het tekort van de Stichting over 2005.
2. Er wordt nader gekeken of het ontwerp van het viaduct bij de Ikea kan
    worden geoptimaliseerd, mede ten bate van veiligheidsmaatregelen.
Wethouder Grashoff deelt mede:
1. Het handhaven m.b.t. het fietsparkeren op de Markt en het Bastiaanplein
    wordt met ongeveer zes weken uitgesteld vanwege het plaatsen van nadere
    bebording en fietsenklemmen.
2. De gemeente probeert de schoonmaakkosten van de illegale belijning van
    fietsparkeervakken op het Bastiaanplein op de (onbekende) daders te
    verhalen.
3. De leden ontvangen binnenkort een boekje over de geschiedenis en
    actualiteit van het Zuidpoortgebied.
Wethouder Mooiweer deelt voorts nog mede:
1. Het college heeft besloten tot de inkoop van zendtijd rond de
    televisie-uitzending Delfts Blauw om de stad te promoten. Het besluit komt
    ter kennisname naar de vergadering van maart (algemene commissie).
2. Delftse officials hebben een uitnodiging gehad om begin april naar China af
    te reizen in het kader van een trademeeting.

6.

Rondvraag
De heer De Wit vraagt of het bedrag van € 42.000,- aan zendtijd rond de televisie-uitzending Delfts Blauw binnen het beleid valt en of het een taak van de gemeente is?
Wethouder Mooiweer antwoordt dat dit binnen de sponseringsbudgetten van de gemeente past. Hij zal een toelichting de commissie schriftelijk doen toekomen. De heer De Wit vraagt of wethouder Grashoff met zijn handhavingsbeleid ten aanzien van fietsparkeren terug naar de commissie kan komen voordat hij het uitvoert? Wethouder Grashoff antwoordt dat hij raadsbesluiten uitvoert. De heer Taebi vraagt of de commissie nog kan besluiten ten aanzien van de gekochte zendtijd rond de televisie-uitzending van Delfts Blauw. Dat kan in de algemene commissie. Mevrouw Junius vraagt naar de status van "Serpo". Wethouder Grashoff deelt mede dat de commissie recent een afschrift van een brief van het college aan "Serpo" heeft ontvangen.

7.

Nota steiger/passantenaanlegplaats Zuid Kolk
De commissie maakt in eerste termijn opmerkingen en stelt vragen over:
1 Voorstel past in brancheringsbeleid en genereert economische impulsen.
2 De samenwerking met provincie en regio wordt toegejuicht. Is ervaring
   ingewonnen bij andere steden over het innen van gelden?
3 Bestaat er ten aanzien van de handhaving een rol voor de waterpolitie en
   hoe is overleg met politie Haaglanden hierover?
4 Het huidige waterrecreatiebeleid is ontoereikend. Delft heeft veel potentie
   als waterstad.
5 Het is positief dat het beleid ruime evaluatiemogelijkheden kent.
6 Zijn de kosten voor het toezicht in 2006 al gedekt?
7 Is er aandacht voor roeiers en handhaving van de geldende
   snelheidsbeperking?
8 De gemeente brengt mensen in gevaarlijke positie vanwege de kans op  
   ongelukken.
9 Kan een passantenhaven achter de watertoren als alternatief dienen?
Wethouder Vuijk geeft een toelichting op het gekozen beleid en beantwoordt de vragen. Er is navraag gedaan in andere steden met betrekking tot de inning van gelden. Maar deze zijn niet allemaal geschikt voor de Delftse situatie. Daarom is gekozen voor een groeimodel. Op basis van schattingen is het beleid ontwikkeld.
De financiering is rond, het plan zal medio april gereed zijn. De eerst verantwoordelijke voor de handhaving is de havenmeester. Op de Schie heeft de gemeente hierin geen verdere bevoegdheid, maar de provincie Zuid Holland. Ten aanzien van de dekking deelt de wethouder mede dat het een projectbudget voor eerste jaar betreft. Daarna vindt een evaluatie plaats. De provincie is bevoegd ten aanzien van de handhaving van de maximum vaarsnelheid op de Schie. Hij zal dit punt onder de aandacht van de provincie brengen. De wethouder voorziet geen gevaarlijke situaties voor gebruikers in de Kolk. Ook met betrekking tot de waterpolitie ligt de primaire verantwoordelijkheid bij de provincie, de waterpolitie komt pas in beeld als dat nodig is. Wethouder Vuijk zegt toe nog te zullen kijken of het vrijkomende DSM-gebied kan worden gebruikt als passantenhaven. De voorzitter concludeert dat de fractie van Leefbaar Delft negatief adviseert en de overige fracties positief.

8.

Instellen Vastgoed Ontwikkelings Maatschappij Binnenstad
De commissie stelt in eerste termijn vragen en maakt opmerkingen over:
· Het heeft lang geduurd voordat het plan de commissie heeft bereikt.
· Op welke manier zijn de private en publieke verantwoordelijkheden precies
  geregeld en welke mogelijkheden heeft de commissie cq raad om bij te
  sturen?
· Wonen boven winkels is zeer positief.
· Is er ruimte voor stageprojecten/afstudeerprojecten?
· De gemeente heeft een lijst van "hotspot-panden" opgesteld. Is daar
  voldoende wervingskrediet voor?
· De Kromstraat kan een aantrekkelijk gebied worden voor kleine winkels, kan

  dit gebeid als eerste worden aangepakt. Ditzelfde geldt voor het noordelijke
  deel van de binnenstad.
· Passen de plannen in de Wet Fido?
· De gemeente dient geen risicohoudend kapitaal te houden. Ditzelfde geldt
  voor garanties.
· De belastingen voor ondernemers moeten worden aangepakt.
· De VOM en het autoluwbeleid versterken elkaar. Ook gaan de VOM en het
  brancheringsbeleid goed samen.
· De VOM houdt de karakteristieke binnenstad te behouden en te versterken.
· De commissie wenst een toelichting op de geraamde financiële middelen
  voor de bemensing.
· Op welke termijn wordt een wethouder vastgoed aangewezen in raad van
  commissarissen?
·
Wethouder Grashoff geeft een toelichting op de stukken en geeft kort
  antwoord op de gestelde vragen. Hij is blij met de positieve geluiden. Ook hij
  is van mening dat het plan inderdaad eerder bij de commissie had moeten
  liggen. Publiek-private samenwerking blijft in de praktijk lastig goed op te
  zetten met kwalitatief goede partners. De VOM heeft in deze vorm veel
  deskundigheid in huis. Het bestaat uit zowel maatschappelijke en
  commerciële ondernemers. Er is kennis en ervaring in het beheren en
  ontwikkelingen van vastgoed. Maatschappelijk belang blijft altijd voorop
  staan.
De VOM kan slagvaardiger zijn dan als de gemeente het beleid alleen
  zou uitvoeren. Het bestuur en de raad staan iets meer op afstand. Daardoor
  is de VOM daadkrachtiger. De wethouder is commissaris, en daarmee staat
  de wethouder onder de algemene controle van de raad. Hij is dus
  aanspreekbaar op het beleid.
Over het algemeen zal de invulling van
  leegstaande panden via de private sfeer geschieden, als dit niet goed gaat
  dan zal de VOM worden ingeschakeld.
In Delft is nu al het wonen boven 
  winkels ruim aanwezig, maar dit kan nog worden uitgebreid op kleine
  schaal.
De VOM heeft niet winstmaximalisatie als doel, maar moet wel de  
  eigen broek kunnen ophouden, dus rendabel zijn. Als er winst is moet deze
  worden geherinvesteerd. De wethouder "vastgoed" is qualitate qua
  commissaris.
De wethouder ligt de gekozen vorm van een BV toe. Ten
  aanzien van publiek-private samenwerking is de BV de handigste juridische
  vorm. Belangrijker dan de vorm zijn echter de afspraken die zijn gemaakt.
  De kans dat stageprojecten bij de VOM kunnen worden betrokken acht de
  wethouder vanwege de aard van de VOM toch klein Het project voldoet aan
  alle wet- en regelgeving, ook aan de Wet Fido. Het deelnemen van een
  gemeente in een publiek-private samenwerkingsconstructie vereist
  goedkeuring van Gedeputeerde Staten, deze procedure loopt thans.
  Daadwerkelijke goedkeuring zal binnenkort waarschijnlijk gebeuren. De
  geraamde kosten voor bemensing betreffen ook kosten van huisvesting, etc.
  · De wethouder zegt toe dat de raad zal jaarlijks een jaarverslag ter
    kennisneming ontvangen.
De voorzitter concludeert dat de fractie van Leefbaar Delft het onderwerp met een negatieve grondhouding terug naar de fractie neemt en de fracties van D66, CDA, PvdA en SP met een positieve grondhouding. De overige fracties adviseren positief.

9.

Kennis als motor, Instrumenten voor een nieuwe economisch elan.
Insprekers:
De heer Ronteltap (Stichting Delft Kennisstad): Hij is blij met de gang van zaken de laatste zes maanden inzake het publieke debat. De Nota heeft zijn instemming. Hij vraagt aandacht voor een stadsstrategie, deze moet worden ontwikkeld. Tevens benadrukt hij de relatie met de regio. Voor het streven naar een sterke kenniseconomie is in totaal 400.000.000,- beschikbaar. Delft moet ook deel zien te krijgen. De heer Jongen (ondernemer in Bacinol): Hij sluit aan bij de woorden van de heer Ronteltap. Behalve op het punt van stadsstrategie. Hij vindt dat eerst moet worden begonnen met een aantal kleine(re) projecten. De discussie dreigt te verzanden in slogan, speerpunten, etc. Er moet worden gewerkt aan de uitstraling van Delft als kennisstad. Hij geeft als voorbeeld het openen van een Design en Sciencecenter in het oude postkantoor. In eerste termijn maakt de commissie opmerkingen en stelt vragen over:
· Er is geen alternatief voor delft kennisstad.
· De gemeente moet actief netwerken en initiatieven ondersteunen.
· Commissie wenst meer uitleg over de keuze en indeling van een aantal
  clusters.
· Gekozen project moeten zichtbaar op straat worden gemaakt.
· Kritisch kijken naar stadsmarketing en de vraag stellen wat je als gemeente
  nou echt wilt bereiken.
· Regionale samenwerking moet nader worden uitgewerkt.
· De uitwerking om doelen te realiseren niet duidelijk. In commissie extern is
  hierop behoorlijk kritiek geuit.
· De aandacht moet liggen op het versterken stadseconomie. Dat moet bij het
  midden- en kleinbedrijf beginnen. Kan hiervoor een permanent platform MKB
  worden opgericht?
· Gemeente moet nu echt eens beginnen en dit duidelijk naar de burgers
  uitdragen.
· De commissie doet de suggestie om een prijsvraag uit te schrijven voor het
  bedenken van een nieuw motto.
· De voorliggende nota is een fase in het totaalproces. De rekenkamer heeft
  hierin haar functie bewezen.
· Er moet ook aandacht zijn voor werk aan lager opgeleiden.
· Jaarlijkse terugkoppeling is van groot belang, eens per jaar agenderen in
  raad.
· Delft Kennisstad is méér dan de TU.
· Van Delft moet een goede vestigingsplek worden gecreëerd, zowel voor
  huisvesting als bedrijfsruimte. Kan het college aangeven of op beide punten
  ruimtegebrek bestaat en of hierover met buurgemeenten wordt overlegd?
· Wordt gekeken naar de ontwikkelingen in Twente en Eindhoven?
· Hoe wordt vorm gegeven aan een goede promotie?
· Het te vormen motto moet wel de lading dekken.
· Delft Kennisstad moet een continue proces blijven.
· De instituten in Delft moeten zélf de kennis verkopen, de gemeente moet
  meer het historische karakter van de stad benadrukken.
Wethouder Mooiweer geeft een toelichting op een aantal aspecten en beantwoordt de vragen kort. Hij vindt het prettig dat er ruime steun is voor de nota. Ook voor de andere betrokkenen dan de gemeente. In de nota wordt veel aandacht gegeven aan MKB-bedrijven. Het creëren van één baan voor een hoogopgeleide levert drie banen voor een laagopgeleiden op. Dit blijkt ook uit onderzoek in andere regio’s. Gelden die beschikbaar komen via Delft Kennisstad moeten worden beschouwd als aanjaaggeld voor economische projecten. De gemeente gaat zijn best doen om geld te halen uit bijvoorbeeld subsidiepotjes vanuit EZ, zoals ook inspreker Ronteltap benadrukt. Er is in het algemeen veel aandacht aan woningbouw. De gemeente stimuleert nu al veel projecten op economisch gebied.
In de nota zijn vele aspecten overgenomen die uit debat met de commissie extern zijn voortgevloeid. De gemeente is thans hard bezig met Bacinol 2. Er komt nader onderzoek met betrekking tot een locatie voor een kennisgebouw. De clusterindeling zal altijd arbitrair zijn.
· De wethouder zegt toe vóór de raadsvergadering met een nadere
  onderbouwing van het cluster bio-medisch te komen
Ten aanzien van het promoten van het project is het organiseren van een prijsvraag voor een nieuw motto een goed idee. De gemeente moet de promotie actief naar zich toetrekken. Alle betrokkenen kunnen elkaar versterken. Gemeente heeft daarbij ook een belang.
Ten aanzien van het vermeende ruimtegebrek geeft de wethouder aan dat dit er niet echt is. Hij verwijst naar de ontwikkelingen in de Schieoevers en Harnaschpolder. Met de regio worden nadere afspraken gemaakt over woningbouw. In het kader van van stadsmarketing is is een ambassadeursfunctie van de gemeente interessant.
Inspreker in tweede termijn:
De heer Ronteltap: In de afgelopen jaren is wel degelijk veel gebeurd. Ook veel in regionaal verband, maar er moet meer aandacht zijn om het in de "etalage" te zetten. In tweede termijn maakt de commissie nog de volgende opmerkingen en stelt een enkele vraag.
· Er moeten concrete doelen kiezen als het gaat om promotie.
· Is er een mogelijkheid om buitenlandse studenten te betrekken bij promotie?
· Meer aandacht voor woningen voor startende ondernemers.
· Naast een integrale stadsstrategie beginnen met kleine(re) projecten.
Wethouder Mooiweer deelt het belang van een goede stadsmarketing en het belang van Technopolis. Hij geeft aan dat al langere tijd goed overleg is met EZ/MKB in Delft.
De voorzitter concludeert dat de fracties van Leefbaar Delft en SP negatief adviseren en de overige fracties positief.

10.

Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.30 uur en dankt de commissie en het college voor de prettige samenwerking deze periode.

 

 

 

terug naar boven