
naar agenda

naar agenda
commissie algemeen 23 maart 2006
|
|
Voorzitter : de heer H. Gabeler
Griffier : de heer E. Geldorp
Aanwezig : wethouders R. Grashoff, R. Vuijk en C. Mooiweer
de dames L.C. A. Zweekhorst (PvdA), M.H. Welle
Donker (VVD) en M.C.
Junius (CDA);
de heren R. Witsenboer en W.
Bot (GroenLinks), J.B. van Putten en A.
van Breukelen (STIP), W. M. de Koning (Stadsbelangen), G. Engels
(CDA), A. van Leeuwen (VVD), E. Mennes (D66), J.P. De Wit (Leefbaar
Delft), J. van den Doel (Christen Unie / SGP) en B. Taebi (SP).
Voorafgaand aan de vergadering was er een
presentatie van de nota Delft; knooppunt van land-water door de VVD-fractie.
|
|
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.05 uur.
|
|
|
2. |
Inventarisatie
insprekers
De heer Ronteltap en de heer Jongen bij agendapunt 9. |
|
|
3. |
Vaststellen
besluitenlijsten van de openbare vergaderingen van
12 en 24 januari 2006
Het verslag van de vergadering van 12 januari 2006 wordt ongewijzigd
vastgesteld. Het verslag van de
vergadering van 24 januari 2006 wordt met de volgende wijzigingen
vastgesteld:
Tekstueel: De inspreker bij punt 6,
de heer Weyers, geeft aan dat hij geen bestuurslid is van het Delft
Jazzfestival, maar adviseur (p. 3)
Naar aanleiding van: De weergave
van de toezegging van wethouder Vuijk wordt geherformuleerd tot
"Wethouder Vuijk zegt toe dat zal worden onderzocht of géén
bevoorrading op zondag kan plaatsvinden" (p. 2) De
wethouder komt hierop terug. |
|
|
4. |
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken
De Lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
|
5. |
Mededelingen
Wethouder Mooiweer deelt mede:
1. De gemeente gaat met de Stichting Delft Jazz in overleg met
betrekking tot
het tekort van de Stichting over 2005.
2. Er wordt nader gekeken of het ontwerp van het viaduct bij de Ikea
kan
worden geoptimaliseerd, mede ten bate van
veiligheidsmaatregelen.
Wethouder Grashoff deelt mede:
1. Het handhaven m.b.t. het fietsparkeren op de Markt en het
Bastiaanplein
wordt met ongeveer zes weken uitgesteld vanwege het
plaatsen van nadere
bebording en fietsenklemmen.
2. De gemeente probeert de schoonmaakkosten van de illegale belijning
van
fietsparkeervakken op het Bastiaanplein op de
(onbekende) daders te
verhalen.
3. De leden ontvangen binnenkort een boekje over de geschiedenis en
actualiteit van het Zuidpoortgebied.
Wethouder Mooiweer deelt voorts nog mede:
1. Het college heeft besloten tot de inkoop van zendtijd rond de
televisie-uitzending Delfts Blauw om de stad te
promoten. Het besluit komt
ter kennisname naar de vergadering van maart
(algemene commissie).
2. Delftse officials hebben een uitnodiging gehad om begin april naar
China af
te reizen in het kader van een trademeeting. |
|
|
6. |
Rondvraag
De heer De Wit vraagt of het bedrag van € 42.000,- aan zendtijd rond
de televisie-uitzending Delfts Blauw binnen het beleid valt en of het
een taak van de gemeente is? Wethouder
Mooiweer antwoordt dat dit binnen de sponseringsbudgetten van de
gemeente past. Hij zal een toelichting de commissie schriftelijk doen
toekomen. De heer De Wit vraagt of
wethouder Grashoff met zijn handhavingsbeleid ten aanzien van
fietsparkeren terug naar de commissie kan komen voordat hij het
uitvoert? Wethouder Grashoff
antwoordt dat hij raadsbesluiten uitvoert. De
heer Taebi vraagt of de commissie nog kan besluiten ten aanzien van de
gekochte zendtijd rond de televisie-uitzending van Delfts Blauw.
Dat kan in de algemene commissie. Mevrouw
Junius vraagt naar de status van "Serpo". Wethouder
Grashoff deelt mede dat de commissie recent een afschrift van een
brief van het college aan "Serpo" heeft ontvangen. |
|
|
7. |
Nota steiger/passantenaanlegplaats Zuid
Kolk
De commissie maakt in eerste termijn opmerkingen en stelt vragen over:
1 Voorstel past in brancheringsbeleid en genereert economische
impulsen.
2 De samenwerking met provincie en regio wordt toegejuicht. Is
ervaring
ingewonnen bij andere steden over het innen van gelden?
3 Bestaat er ten aanzien van de handhaving een rol voor de
waterpolitie en
hoe is overleg met politie Haaglanden hierover?
4 Het huidige waterrecreatiebeleid is ontoereikend. Delft heeft veel
potentie
als waterstad.
5 Het is positief dat het beleid ruime evaluatiemogelijkheden kent.
6 Zijn de kosten voor het toezicht in 2006 al gedekt?
7 Is er aandacht voor roeiers en handhaving van de geldende
snelheidsbeperking?
8 De gemeente brengt mensen in gevaarlijke positie vanwege de kans op
ongelukken.
9 Kan een passantenhaven achter de watertoren als alternatief dienen?
Wethouder Vuijk geeft een toelichting op het gekozen beleid en
beantwoordt de vragen. Er is navraag gedaan in andere steden met
betrekking tot de inning van gelden. Maar deze zijn niet allemaal
geschikt voor de Delftse situatie. Daarom is gekozen voor een
groeimodel. Op basis van schattingen is het beleid ontwikkeld. De
financiering is rond, het plan zal medio april gereed zijn. De eerst
verantwoordelijke voor de handhaving is de havenmeester. Op de Schie
heeft de gemeente hierin geen verdere bevoegdheid, maar de provincie
Zuid Holland. Ten aanzien van de
dekking deelt de wethouder mede dat het een projectbudget voor eerste
jaar betreft. Daarna vindt een evaluatie plaats. De
provincie is bevoegd ten aanzien van de handhaving van de maximum
vaarsnelheid op de Schie. Hij zal dit punt onder de aandacht van de
provincie brengen. De wethouder voorziet geen gevaarlijke situaties
voor gebruikers in de Kolk. Ook met betrekking tot de waterpolitie
ligt de primaire verantwoordelijkheid bij de provincie, de
waterpolitie komt pas in beeld als dat nodig is. Wethouder Vuijk zegt
toe nog te zullen kijken of het vrijkomende DSM-gebied kan worden
gebruikt als passantenhaven. De
voorzitter concludeert dat de fractie van Leefbaar Delft negatief
adviseert en de overige fracties positief.
|
|
|
8. |
Instellen
Vastgoed Ontwikkelings Maatschappij Binnenstad
De commissie stelt in eerste termijn vragen en maakt opmerkingen over:
· Het heeft lang geduurd voordat het plan de commissie heeft bereikt.
· Op welke manier zijn de private en publieke verantwoordelijkheden
precies
geregeld en welke mogelijkheden heeft de commissie cq raad om
bij te
sturen?
· Wonen boven winkels is zeer positief.
· Is er ruimte voor stageprojecten/afstudeerprojecten?
· De gemeente heeft een lijst van "hotspot-panden"
opgesteld. Is daar
voldoende wervingskrediet voor?
· De Kromstraat kan een aantrekkelijk gebied worden voor kleine
winkels, kan
dit gebeid als eerste worden
aangepakt. Ditzelfde geldt voor het noordelijke
deel van de binnenstad.
· Passen de plannen in de Wet Fido?
· De gemeente dient geen risicohoudend kapitaal te houden. Ditzelfde
geldt
voor garanties.
· De belastingen voor ondernemers moeten worden aangepakt.
· De VOM en het autoluwbeleid versterken elkaar. Ook gaan de VOM en
het
brancheringsbeleid goed samen.
· De VOM houdt de karakteristieke binnenstad te behouden en te
versterken.
· De commissie wenst een toelichting op de geraamde financiële
middelen
voor de bemensing.
· Op welke termijn wordt een wethouder vastgoed aangewezen in raad
van
commissarissen?
· Wethouder Grashoff geeft een
toelichting op de stukken en geeft kort
antwoord op de gestelde vragen. Hij is blij met de positieve
geluiden. Ook hij
is van mening dat het plan inderdaad eerder bij de commissie
had moeten
liggen. Publiek-private samenwerking blijft in de praktijk
lastig goed op te
zetten met kwalitatief goede partners. De VOM heeft in deze
vorm veel
deskundigheid in huis. Het bestaat uit zowel maatschappelijke
en
commerciële ondernemers. Er is kennis en ervaring in het
beheren en
ontwikkelingen van vastgoed. Maatschappelijk belang blijft
altijd voorop
staan. De VOM kan
slagvaardiger zijn dan als de gemeente het beleid alleen
zou uitvoeren. Het bestuur en de raad staan iets meer op
afstand. Daardoor
is de VOM daadkrachtiger. De wethouder is commissaris, en
daarmee staat
de wethouder onder de algemene controle van de raad. Hij is dus
aanspreekbaar op het beleid. Over
het algemeen zal de invulling van
leegstaande panden via de private sfeer geschieden, als dit
niet goed gaat
dan zal de VOM worden ingeschakeld. In
Delft is nu al het wonen boven
winkels ruim aanwezig, maar dit kan nog worden uitgebreid op
kleine
schaal. De VOM heeft niet
winstmaximalisatie als doel, maar moet wel de
eigen broek kunnen ophouden, dus
rendabel zijn. Als er winst is moet deze
worden geherinvesteerd. De wethouder "vastgoed" is
qualitate qua
commissaris. De wethouder
ligt de gekozen vorm van een BV toe. Ten
aanzien van publiek-private samenwerking is de BV de handigste
juridische
vorm. Belangrijker dan de vorm zijn echter de afspraken die
zijn gemaakt.
De kans dat stageprojecten bij de VOM kunnen worden betrokken
acht de
wethouder vanwege de aard van de VOM toch klein Het project
voldoet aan
alle wet- en regelgeving, ook aan de Wet Fido. Het deelnemen
van een
gemeente in een publiek-private samenwerkingsconstructie
vereist
goedkeuring van Gedeputeerde Staten, deze procedure loopt
thans.
Daadwerkelijke goedkeuring zal binnenkort waarschijnlijk
gebeuren. De
geraamde kosten voor bemensing betreffen ook kosten van
huisvesting, etc.
· De wethouder zegt toe dat
de raad zal jaarlijks een jaarverslag ter
kennisneming ontvangen.
De voorzitter concludeert dat de fractie van Leefbaar Delft het
onderwerp met een negatieve grondhouding terug naar de fractie neemt
en de fracties van D66, CDA, PvdA en SP met een positieve
grondhouding. De overige fracties adviseren positief. |
|
|
|
|
|
|
9. |
Kennis
als motor, Instrumenten voor een nieuwe economisch elan.
Insprekers: De heer Ronteltap
(Stichting Delft Kennisstad): Hij is blij met de gang van zaken de
laatste zes maanden inzake het publieke debat. De Nota heeft zijn
instemming. Hij vraagt aandacht voor een stadsstrategie, deze moet
worden ontwikkeld. Tevens benadrukt hij de relatie met de regio. Voor
het streven naar een sterke kenniseconomie is in totaal 400.000.000,-
beschikbaar. Delft moet ook deel zien te krijgen. De
heer Jongen (ondernemer in Bacinol): Hij sluit aan bij de woorden van
de heer Ronteltap. Behalve op het punt van stadsstrategie. Hij vindt
dat eerst moet worden begonnen met een aantal kleine(re) projecten. De
discussie dreigt te verzanden in slogan, speerpunten, etc. Er moet
worden gewerkt aan de uitstraling van Delft als kennisstad. Hij geeft
als voorbeeld het openen van een Design en Sciencecenter in het oude
postkantoor. In eerste termijn maakt de commissie opmerkingen en stelt
vragen over:
· Er is geen alternatief voor delft kennisstad.
· De gemeente moet actief netwerken en initiatieven ondersteunen.
· Commissie wenst meer uitleg over de keuze en indeling van een
aantal
clusters.
· Gekozen project moeten zichtbaar op straat worden gemaakt.
· Kritisch kijken naar stadsmarketing en de vraag stellen wat je als
gemeente
nou echt wilt bereiken.
· Regionale samenwerking moet nader worden uitgewerkt.
· De uitwerking om doelen te realiseren niet duidelijk. In commissie
extern is
hierop behoorlijk kritiek geuit.
· De aandacht moet liggen op het versterken stadseconomie. Dat moet
bij het
midden- en kleinbedrijf beginnen. Kan hiervoor een permanent
platform MKB
worden opgericht?
· Gemeente moet nu echt eens beginnen en dit duidelijk naar de
burgers
uitdragen.
· De commissie doet de suggestie om een prijsvraag uit te schrijven
voor het
bedenken van een nieuw motto.
· De voorliggende nota is een fase in het totaalproces. De rekenkamer
heeft
hierin haar functie bewezen.
· Er moet ook aandacht zijn voor werk aan lager opgeleiden.
· Jaarlijkse terugkoppeling is van groot belang, eens per jaar
agenderen in
raad.
· Delft Kennisstad is méér dan de TU.
· Van Delft moet een goede vestigingsplek worden gecreëerd, zowel
voor
huisvesting als bedrijfsruimte. Kan het college aangeven of op
beide punten
ruimtegebrek bestaat en of hierover met buurgemeenten wordt
overlegd?
· Wordt gekeken naar de ontwikkelingen in Twente en Eindhoven?
· Hoe wordt vorm gegeven aan een goede promotie?
· Het te vormen motto moet wel de lading dekken.
· Delft Kennisstad moet een continue proces blijven.
· De instituten in Delft moeten zélf de kennis verkopen, de gemeente
moet
meer het historische karakter van de stad benadrukken.
Wethouder Mooiweer geeft een toelichting op een aantal aspecten en
beantwoordt de vragen kort. Hij vindt het prettig dat er ruime steun
is voor de nota. Ook voor de andere betrokkenen dan de gemeente. In de
nota wordt veel aandacht gegeven aan MKB-bedrijven. Het creëren van
één baan voor een hoogopgeleide levert drie banen voor een
laagopgeleiden op. Dit blijkt
ook uit onderzoek in andere regio’s. Gelden die beschikbaar komen via Delft Kennisstad
moeten worden beschouwd als aanjaaggeld voor economische projecten. De
gemeente gaat zijn best doen om geld te halen uit bijvoorbeeld
subsidiepotjes vanuit EZ, zoals ook inspreker Ronteltap benadrukt. Er
is in het algemeen veel aandacht aan woningbouw. De gemeente
stimuleert nu al veel projecten op economisch gebied. In
de nota zijn vele aspecten overgenomen die uit debat met de commissie
extern zijn voortgevloeid. De
gemeente is thans hard bezig met Bacinol 2. Er komt nader onderzoek
met betrekking tot een locatie voor een kennisgebouw. De
clusterindeling zal altijd arbitrair zijn.
· De wethouder zegt toe vóór de raadsvergadering met een nadere
onderbouwing van
het cluster bio-medisch te komen
Ten aanzien van het promoten van het project is het organiseren van
een prijsvraag voor een nieuw motto een goed idee. De gemeente moet de
promotie actief naar zich toetrekken. Alle betrokkenen kunnen elkaar
versterken. Gemeente heeft daarbij ook een belang. Ten
aanzien van het vermeende ruimtegebrek geeft de wethouder aan dat dit
er niet echt is. Hij verwijst naar de ontwikkelingen in de Schieoevers
en Harnaschpolder. Met de regio worden nadere afspraken gemaakt over
woningbouw. In het kader van van
stadsmarketing is is een ambassadeursfunctie van
de gemeente interessant.
Inspreker in tweede termijn: De
heer Ronteltap: In de afgelopen jaren is wel degelijk veel gebeurd.
Ook veel in regionaal verband, maar er moet meer aandacht zijn om het
in de "etalage" te zetten. In
tweede termijn maakt de commissie nog de volgende opmerkingen en stelt
een enkele vraag.
· Er moeten concrete doelen kiezen als het gaat om promotie.
· Is er een mogelijkheid om buitenlandse studenten te betrekken bij
promotie?
· Meer aandacht voor woningen voor startende ondernemers.
· Naast een integrale stadsstrategie beginnen met kleine(re)
projecten.
Wethouder Mooiweer deelt het belang van een goede stadsmarketing en
het belang van Technopolis. Hij geeft aan dat al langere tijd goed
overleg is met EZ/MKB in Delft. De
voorzitter concludeert dat de fracties van Leefbaar Delft en SP
negatief adviseren en de overige fracties positief. |
|
|
10. |
Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.30 uur en dankt de commissie
en het college voor de prettige samenwerking deze periode. |
|
|
|