Concept Versie 9 december 2005
Enkele jaren geleden is, in het kader van het Project
Bruggen Bouwen tussen bedrijfsleven en onderwijs in de regio Haaglanden,
begonnen met het sluiten van samenwerkingsverbanden (SOB). Doel van deze
samenwerkingsvormen is het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijfsleven
en onderwijs om zo tot een grotere afstemming te komen. Op het Haagse
bedrijventerrein Zichtenburg Kerketuinen is een succesvolle start gemaakt met
het invoeren van een loket van waaruit een programmamanager de relaties
beheert. Dit model wordt, in aangepaste vorm voor de Delftse situatie,
geïmplementeerd.
Centraal staat het streven om via lokale partnerschappen,
scholen en ondernemers zich meer bewust te maken van elkaars mogelijkheden.
Daarnaast wordt samenwerking gestimuleerd.
Bij dit project worden onderwijsinstellingen, overheden,
ondernemingen en ondernemersorganisaties betrokken. Het middelbaar en
voorbereidend beroepsonderwijs zal in de komende jaren steeds meer een beroep
doen op het bedrijfsleven in de vorm van stages en realistische
praktijkopdrachten. Het leren in de praktijk wordt steeds belangrijker.
Onderwijs en bedrijfsleven zullen gezamenlijk andere en meer flexibele manieren
van samenwerking ontwikkelen. In essentie vraagt dit om een meer structurele
samenwerking en wisselwerking tussen school en bedrijf, tussen
opleidinginstellingen en branches, tussen onderwijs en werkgeversorganisaties
Reeds in 2004 is in Delft een initiatief van start gegaan om
een SOB op te zetten. In 2005 is een actie gestart tot het daadwerkelijk van de
grond trekken van een SOB Delft. Om dit te bereiken is een concept notitie
opgesteld waarin is aangegeven wat een SOB Delft zou kunnen inhouden, een
indicatie van de kosten voor drie jaar en een indicatie van de dekking.
Deze notitie – Op weg naar een Samenwerkingsvorm Onderwijs
Bedrijfsleven Delft van 27 september 2005 – is gebruikt voor meerdere doelen.
In de eerste plaats voor verkennende gesprekken tussen VNO-NCW Delft, het OTC,
de Gemeente Delft en de Kamer van Koophandel Haaglanden. De notitie is gebruikt
voor de subsidieaanvraag richting Provincie, Gemeente Delft en Kamer van
Koophandel Haaglanden. Tegelijkertijd is een gespreksronde gestart met alle
potentiële partners in de SOB Delft.
Deze gespreksronde heeft tot resultaat dat in deze
samenwerkingsovereenkomst wordt vastgelegd: missie, doelstellingen,
randvoorwaarden, organisatie en werkwijze en tenslotte een onlosmakelijk deel:
de rolverdeling tussen partijen.
De notitie “Op weg naar een Samenwerking Onderwijs
bedrijfsleven Delft” en de subsidie aanvraag aan de Provincie “Bruggen bouwen
tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs” zijn opgenomen als bijlagen.
De partijen
Kamer van Koophandel Haaglanden
Dhr. M.J.
Varekamp, voorzitter
MKB-Delft
Dhr. J. van
Dalen, voorzitter
VNO-NCW West,
Kring Delft
Dhr. F.M.M.
Bazelmans, voorzitter
Koninklijk
Horeca Nederland, afdeling Delft
Dhr. P.
Meijkamp, voorzitter
Bedrijven Kring
Schie-oevers Delft
Dhr. T.B.M.
Vos, voorzitter
Ondernemersvereniging
Voorhof Noord
Dhr, J.A.A.
Driehuys, voorzitter
Gemeente Delft
Dhr. J.D.
Rensen, wethouder
OTC Haaglanden
Dhr. J.C.M.
Kersbergen,
Zorginstellingen
Pieter van Foreest
Dhr. R de Vries,
Lid Raad van Bestuur HRM
Reinier de
Graafgroep
Dhr. L.
Touwen,
Grotius
College
Dhr. J.E.
Otten
Christelijk
Lyceum Delft
Dhr. J.
Zijlstra
Sint Stanislas
College
Dhr. A.P.M.
Loogman
Mondriaan
Dhr. P. van
Hoorn, directievoorzitter
Hogeschool
INHOLLAND
Mevr. O.L.M.
Bes, directeur
Haagsche
Hogeschool en TH Rijswijk
Dhr. R.W. Kooy
TUD
Dhr. P.M.M. Rullman, vice president for education
Techniek
museum Delft
Dhr. H.
Heijmans, directeur
TNO, TPD
Dhr. A.J.
Dalhuijsen,
DSM
Dhr. J. Stolk,
directeur
TU Delft / CICAT
Dhr. P.
Althuis, directeur
SSPB
Dhr. W Schouten
VacuVin Innovations
Dhr. P.B.J. Schneijder
Cobalt Crate Company
Dhr. C.M. Ravesloot
Regioregisseur
Mevr. M.
Fenijn
Partijen richten een Samenwerkingsverband Onderwijs
Bedrijfsleven Delft op, met als deelprojecten bij de start Techniekeducatie
Delft, Verrijkingsmodule Mechatronica en de een loketbenadering met
programmamanager. In een latere fase kunnen meer deelprojecten worden
toegevoegd.
- De samenwerking is gebaseerd op
partnerschap, gedegen en stevige afspraken en het delen van ideeën. Partijen
zullen elkaar aanspreken op het nakomen van de gemaakte afspraken.
- Partijen zijn van mening dat een
lokale aanpak en benadering een positieve bijdrage levert, onder meer vanwege
de herkenbaarheid en toegankelijkheid van en voor de betrokken partijen.
- Als voorwaarde voor succes zien
partijen dat aan de doelstellingen invulling dient te worden gegeven, door
Onderwijs, Ondernemers en Overheid gezamenlijk.
- Partijen zullen aansluiting zoeken
bij vergelijkbare en verwante initiatieven in de regio die de realisatie van de
eigen doelstellingen kunnen stimuleren.
- Partijen zijn tevens van mening dat
een bredere inbedding, verdieping en
verankering van de gezamenlijk ontwikkelde infrastructuur wenselijk en mogelijk
is.
De genoemde partijen gaan een samenwerkingsverband aan voor
de duur van drie jaar, waarin de in deze overeenkomst genoemde doelen,
activiteiten en wederzijdse rechten en plichten worden gerespecteerd en
nagekomen met tevens handhaving van ieders zelfstandigheid.
De samenwerking heeft specifiek betrekking op het project
Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Delft (SOB-Delft). SOB-Delft heeft tot
doel om de samenwerking tussen aangesloten bedrijven en de
onderwijsinstellingen te verbeteren. Hierin is sprake van een lokaal
partnerschap met meerdere deelprojecten. Middels een groeimodel zullen steeds
meer deelprojecten onder SOB-Delft worden gebracht. Gestart wordt met de twee
bestaande deelprojecten, Techniekeducatie Delft en Verrijkingsmodule
Mechatronica en een nieuw deelproject, de één loket benadering die één-op-één relaties
tussen scholen en bedrijven in Delft stimuleert en realiseert.
3. Specifieke
Doelstellingen
SOB-Delft kent de volgende hoofddoelstellingen:
Dit gaat samen met de volgende subdoelen:
·
het bevorderen van onderlinge contacten,
informatie-uitwisseling en samenwerking, verlagen van drempels en vergroten van
wederzijdse kennis en begrip;
·
leren van elkaar en het vertalen van de onderlinge
informatie en kennisuitwisseling naar zowel het onderwijs als het bedrijfsleven
(benutten van opgedane kennis);
·
vertalen van wederzijdse kennis en behoeften in acties en
projecten.
4. Activiteiten
De doelstellingen worden uitgewerkt in de vorm van
activiteiten/projecten. De activiteiten en projecten worden vastgelegd in een
Activiteitenplan dat wordt opgesteld door de Stuurgroep.
Integraal onderdeel van het activiteitenplan maakt een
resultaatmeting uit met bijbehorende besluitenlijst. De resultaten worden door
het Projectbureau twee maal per jaar gerapporteerd aan de Stuurgroep. Gebaseerd
op de behoeften en mogelijkheden van de betrokken partijen worden deelprojecten
met de bijbehorende activiteiten op gang gebracht.
Afstemming met andere SOB’s in de regio ligt voor de hand.
Met name de klankbordrol van de coördinator van de SOB’s moet worden benut.
5. Organisatie
De organisatie is een afspiegeling van het partnerschap en
kent de volgende structuur.
Stuurgroep: Dit zijn alle partijen (of
vertegenwoordigers van) die het samenwerkingsconvenant hebben ondertekend.
Regiegroep: Dit is de dagelijkse leiding van
het SOB-project waarin vertegenwoordigers zitting hebben van gemeente,
organisaties van het bedrijfsleven en onderwijs.
Projectbureau: Is verantwoordelijk voor het
invullen van een centraal projectleiderschap, het verzorgen van de dagelijkse
afstemming en coördinatie tussen en binnen de verschillende deelprojectgroepen
en het voeren van het secretariaat van Stuurgroep en Regiegroep.
Deelprojectgroepen ieder deelproject wordt, indien
noodzakelijk, geleid door een kleine projectgroep. Bij de start zijn dat er
drie.
Natuurlijk kunnen diegenen die het convenant hebben
ondertekend zich in projecten en werkgroepen door andere personen van hun
organisatie laten ondersteunen en of vertegenwoordigen.
6. De drie
deelprojecten
a. Techniekeducatie
Delft
In 2004 is begonnen met techniekeducatie in het
basisonderwijs met een zevental producten. In 2005 heeft een uitwerking plaats
gevonden, zoals het aanstellen van een techniekcoördinator en het leveren van
lesmateriaal bij de deelnemende scholen. Daarnaast zijn de eerste stappen
gedaan naar samenwerking met het vervolgonderwijs. Binnen dit project heeft het
Techniek Museum Delft diverse programma’s ontwikkeld om techniek bij jongeren
beter over het voetlicht te brengen. Deze programma's bestaan onder andere uit
diverse activiteiten voor basisscholen, de techniekwerkplaats, een toonzaal met
lesmateriaal.
b. Verrijkingsmodule
Mechatronica
De drie Delftse VMBO's, Christelijk Lyceum Delft, Grotius
college en Stanislas college, zijn gestart met een verrijkingsmodule
Mechatronica. Mechatronica is een brede technische opleiding die gebaseerd is
op werktuigbouwkunde, elektrotechniek en ICT. Juist deze integratie van
complementaire technieken maakt mensen met een mechatronica opleiding tot
technische alleskunners. Met dit vooruitstrevend project beantwoorden de
scholen de roep vanuit het bedrijfsleven om verbreding van het huidige
opleidingenaanbod. In het derde en vierde leerjaar kunnen de leerlingen zich
technisch verbreden vanuit de elektro- en metaalopleidingen. Na het VMBO vinden
de leerlingen een passende opleiding bij ROC Mondriaan. ROC Mondriaan, Gemeente
Delft, VNO-NCW, Provincie Zuid-Holland, TechnoCentrum Haaglanden en Kenteq
hebben bijgedragen aan de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe lesmethoden.
Een volgende stap is de koppeling met het bedrijfsleven d.m.v. het realiseren
van een leerwerkbedrijf.
c. Eén loket
benadering met programmamanager
Dit project wordt ondersteund door een programmamanager,
geleverd vanuit het onderwijsveld of het bedrijfsleven, die verantwoordelijk is
voor de uitvoering van het werkplan (netwerken, activiteiten, etc.) en voor de aansturing
van project- en activiteitengroepen die ontstaan. De programmamanager zorgt
voor veelvuldig contact met onderwijsinstellingen en bedrijven, voor
verslaglegging (mondeling en schriftelijk) en terugkoppeling. Ook de inbedding
in de structuur van de bestaande SOB’s is een van de taken, waarbij contact met
de coördinator SOB’s wezenlijk is wegens de essentiële verbindende rol die deze
speelt. De verantwoording over de uitvoering van de taken van de
programmamanager ligt verankerd in het Activiteitenplan.
De programmamanager stelt jaarlijks een activiteitenplan op
inclusief begroting en stelt tevens jaarlijks een evaluatie op van het
activiteitenplan inclusief financiële verantwoording. Beiden worden ter
goedkeuring voorgelegd aan de Stuurgroep.
De volgende prestatie indicatoren worden vastgelegd.
-
opening van een loket met een loket/programmamanager
-
plan van aanpak met specifieke doelen
-
verbinding van een (x aantal) diverse onderwijs-arbeidsmarkt
initiatieven
-
verbinding van een (x aantal) netwerken tussen scholen en
instellingen
-
verbinding van een (x aantal) nieuwe bedrijven die nog geen
contacten hebben met onderwijs
-
binnen nieuwe en bestaande bedrijven realiseren van (x
aantal) nieuwe matches waarbij branche- en kolomverbreding centraal staan
-
(x aantal) leerlingen die bedrijfsbezoeken,
beroepsoriënterende stages doen
-
(x aantal) vragen vanuit het bedrijfsleven – kennis,
innovatie – worden opgelost
-
(x aantal) knelpunten op onderwijs-arbeidsmarkt worden
geïnventariseerd, besproken en waar mogelijk opgelost, met specifieke aandacht
voor discriminatievraagstukken op het gebied van stage en (leer-) werkplekken
-
kwalitatieve verankering van SOB loket als instrument binnen
de instellingen
-
bekostigingsmodel ontwikkelen zodat het loket zich zo snel
mogelijk staande kan houden op basis van bijdragen van betrokken partijen.
Het SOB-Delft project wordt out of pocket en in menskracht
betaald door de ondertekenende partijen zoals aangegeven in de paragraaf
toegevoegde waarde en verankering.
Het Projectbureau wordt verzorgd door de Gemeente Delft en
de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel is penvoerder van het
projectplan. De rapportageverplichting t.b.v. partijen, waaronder de
subsidieverstrekker valt onder de verantwoordelijkheid van de penvoerder.
De feitelijke kosten die gemaakt worden door een van de
samenwerkingspartners, passend binnen de projectbegroting zoals deze is
ingediend bij de respectievelijke subsidieverstrekkers, worden maandelijks
gefactureerd.
De
samenwerking van de verschillende partijen onderbouwt het brede committment.
Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat een verdere verankering gewenst is.
Voor ieder van de partijen wordt uitgewerkt wat dit betekent.
ACTIVITEIT
|
2006 |
2007 |
2008 |
Participatie in de Stuurgroep |
Alle partijen |
Alle partijen |
Alle partijen |
Participatie in de Regiegroep |
- Gemeente Delft, Wethouder vrz. - Kamer van Koophandel - OTC - VNO-NCW West kring Delft als vertegenwoordiger Bedrijfsleven Delft - Vertegenwoordiger van de Zorginstellingen - Vertegenwoordiger van de Onderwijsinstellingen - Coördinator SOB’s Haaglanden |
Idem |
Idem |
Participatie in Projectbureau |
- Gemeente Delft met menskracht - KvK met menskracht - Onderwijs, door inzet
stagiaires |
Idem |
Idem |
Openstellen netwerk voor andere partijen |
Alle partijen |
Alle partijen |
Alle partijen |
Communicatie en PR middelen inzetten |
-VNO-NCW West kring Delft - MKB Delft - KHN afdeling Delft - Pieter van Foreest - Reinier de Graafgroep - TNO - DSM |
Idem |
Idem |
Inschakelen en betrekken achterban |
VNO-NCW West kring Delft - MKB Delft - KHN afdeling Delft - BKS - Voorhof Noord |
Idem |
Idem |
|
|
|
|
Verankering SOB in beleid organisatie |
Alle onderwijsinstellingen |
Idem |
Idem |
Deelname in activi- teiten en projecten |
Alle onderwijsinstellingen, TNO,
Pieter van Foreest, Reinier de Graafgroep, DSM, Techniek- museum, OTC, Regioregiseur, |
Idem |
Idem |
Out of pocket financiering van SOB-project Delft |
-Subsidie van de Provincie ZH via aanvraag KvK € 33.000,-- - KvK € 15.000,-- - Gemeente Delft € 20.000,-- - OTC € 5.000,-- |
- KvK € 15.000,-- - Gemeente Delft € 20.000,-- |
- KvK € 15.000,-- - Gemeente Delft € 20.000,- |
Arbeidscontract Programmamanager |
- Programmamanager wordt vanuit INHOLLAND gedetacheerd |
Idem |
Idem |
Inzet menskracht Ondersteuning SOB- programmamanager |
- Middels stagiaires
ondersteuning programmamanager door
onderwijsinstellingen - Regioregiseur |
Idem |
Idem |
Huisvesting Programmamanager |
- VNO-NCW kring Delft draagt zorg voor huisvesting middels een van haar leden |
Idem |
Idem |
|
|
|
|