Samenwerkingsovereenkomst

 

Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijfsleven Delft

 

Concept Versie 9 december 2005

 

Vooraf

 

Enkele jaren geleden is, in het kader van het Project Bruggen Bouwen tussen bedrijfsleven en onderwijs in de regio Haaglanden, begonnen met het sluiten van samenwerkingsverbanden (SOB). Doel van deze samenwerkingsvormen is het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs om zo tot een grotere afstemming te komen. Op het Haagse bedrijventerrein Zichtenburg Kerketuinen is een succesvolle start gemaakt met het invoeren van een loket van waaruit een programmamanager de relaties beheert. Dit model wordt, in aangepaste vorm voor de Delftse situatie, geïmplementeerd.

 

Centraal staat het streven om via lokale partnerschappen, scholen en ondernemers zich meer bewust te maken van elkaars mogelijkheden. Daarnaast wordt samenwerking gestimuleerd.

Bij dit project worden onderwijsinstellingen, overheden, ondernemingen en ondernemersorganisaties betrokken. Het middelbaar en voorbereidend beroepsonderwijs zal in de komende jaren steeds meer een beroep doen op het bedrijfsleven in de vorm van stages en realistische praktijkopdrachten. Het leren in de praktijk wordt steeds belangrijker. Onderwijs en bedrijfsleven zullen gezamenlijk andere en meer flexibele manieren van samenwerking ontwikkelen. In essentie vraagt dit om een meer structurele samenwerking en wisselwerking tussen school en bedrijf, tussen opleidinginstellingen en branches, tussen onderwijs en werkgeversorganisaties

 

Reeds in 2004 is in Delft een initiatief van start gegaan om een SOB op te zetten. In 2005 is een actie gestart tot het daadwerkelijk van de grond trekken van een SOB Delft. Om dit te bereiken is een concept notitie opgesteld waarin is aangegeven wat een SOB Delft zou kunnen inhouden, een indicatie van de kosten voor drie jaar en een indicatie van de dekking.

Deze notitie – Op weg naar een Samenwerkingsvorm Onderwijs Bedrijfsleven Delft van 27 september 2005 – is gebruikt voor meerdere doelen. In de eerste plaats voor verkennende gesprekken tussen VNO-NCW Delft, het OTC, de Gemeente Delft en de Kamer van Koophandel Haaglanden. De notitie is gebruikt voor de subsidieaanvraag richting Provincie, Gemeente Delft en Kamer van Koophandel Haaglanden. Tegelijkertijd is een gespreksronde gestart met alle potentiële partners in de SOB Delft.

 

Deze gespreksronde heeft tot resultaat dat in deze samenwerkingsovereenkomst wordt vastgelegd: missie, doelstellingen, randvoorwaarden, organisatie en werkwijze en tenslotte een onlosmakelijk deel: de rolverdeling tussen partijen.

De notitie “Op weg naar een Samenwerking Onderwijs bedrijfsleven Delft” en de subsidie aanvraag aan de Provincie “Bruggen bouwen tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs” zijn opgenomen als bijlagen.


De partijen

 

Kamer van Koophandel Haaglanden

Dhr. M.J. Varekamp, voorzitter

 

MKB-Delft

Dhr. J. van Dalen, voorzitter

 

VNO-NCW West, Kring Delft

Dhr. F.M.M. Bazelmans, voorzitter

 

Koninklijk Horeca Nederland, afdeling Delft

Dhr. P. Meijkamp, voorzitter

 

Bedrijven Kring Schie-oevers Delft

Dhr. T.B.M. Vos, voorzitter

 

Ondernemersvereniging Voorhof Noord

Dhr, J.A.A. Driehuys, voorzitter

 

Gemeente Delft

Dhr. J.D. Rensen, wethouder

 

OTC Haaglanden

Dhr. J.C.M. Kersbergen,

 

Zorginstellingen Pieter van Foreest

Dhr. R de Vries, Lid Raad van Bestuur HRM

 

Reinier de Graafgroep

Dhr. L. Touwen,

 

Grotius College

Dhr. J.E. Otten

 

Christelijk Lyceum Delft

Dhr. J. Zijlstra

 

Sint Stanislas College

Dhr. A.P.M. Loogman

 

Mondriaan

Dhr. P. van Hoorn, directievoorzitter

 

Hogeschool INHOLLAND

Mevr. O.L.M. Bes, directeur

 

Haagsche Hogeschool en TH Rijswijk

Dhr. R.W. Kooy

 

TUD

Dhr. P.M.M. Rullman, vice president for education

 

Techniek museum Delft

Dhr. H. Heijmans, directeur

 

TNO, TPD

Dhr. A.J. Dalhuijsen,

 

DSM

Dhr. J. Stolk, directeur

 

TU Delft / CICAT

Dhr. P. Althuis, directeur

 

SSPB

Dhr. W Schouten

 

VacuVin Innovations

Dhr. P.B.J. Schneijder

 

Cobalt Crate Company

Dhr. C.M. Ravesloot

 

Regioregisseur  

Mevr. M. Fenijn

 

 

 

In aanmerking nemende

 

Missie

Partijen richten een Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijfsleven Delft op, met als deelprojecten bij de start Techniekeducatie Delft, Verrijkingsmodule Mechatronica en de een loketbenadering met programmamanager. In een latere fase kunnen meer deelprojecten worden toegevoegd.

 

Doelstellingen

 

Randvoorwaarden

-           Partijen beogen niet om in rechte afdwingbare afspraken te maken, maar spreken met deze samenwerkingsovereenkomst hun politiek-bestuurlijk commitment uit hetgeen is overeengekomen te realiseren.

-           De samenwerking is gebaseerd op partnerschap, gedegen en stevige afspraken en het delen van ideeën. Partijen zullen elkaar aanspreken op het nakomen van de gemaakte afspraken.

-           Partijen zijn van mening dat een lokale aanpak en benadering een positieve bijdrage levert, onder meer vanwege de herkenbaarheid en toegankelijkheid van en voor de betrokken partijen.

-           Als voorwaarde voor succes zien partijen dat aan de doelstellingen invulling dient te worden gegeven, door Onderwijs, Ondernemers en Overheid gezamenlijk.

-           Partijen zullen aansluiting zoeken bij vergelijkbare en verwante initiatieven in de regio die de realisatie van de eigen doelstellingen kunnen stimuleren.

-           Partijen zijn tevens van mening dat een bredere inbedding, verdieping en verankering van de gezamenlijk ontwikkelde infrastructuur wenselijk en mogelijk is.

 

 

Komen het volgende overeen

 

1.         Vorm van samenwerking

De genoemde partijen gaan een samenwerkingsverband aan voor de duur van drie jaar, waarin de in deze overeenkomst genoemde doelen, activiteiten en wederzijdse rechten en plichten worden gerespecteerd en nagekomen met tevens handhaving van ieders zelfstandigheid.

 

2.         Projectomschrijving

De samenwerking heeft specifiek betrekking op het project Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Delft (SOB-Delft). SOB-Delft heeft tot doel om de samenwerking tussen aangesloten bedrijven en de onderwijsinstellingen te verbeteren. Hierin is sprake van een lokaal partnerschap met meerdere deelprojecten. Middels een groeimodel zullen steeds meer deelprojecten onder SOB-Delft worden gebracht. Gestart wordt met de twee bestaande deelprojecten, Techniekeducatie Delft en Verrijkingsmodule Mechatronica en een nieuw deelproject, de één loket benadering die één-op-één relaties tussen scholen en bedrijven in Delft stimuleert en realiseert.

 

3.         Specifieke Doelstellingen

SOB-Delft kent de volgende hoofddoelstellingen:

Dit gaat samen met de volgende subdoelen:

·         het bevorderen van onderlinge contacten, informatie-uitwisseling en samenwerking, verlagen van drempels en vergroten van wederzijdse kennis en begrip;

·         leren van elkaar en het vertalen van de onderlinge informatie en kennisuitwisseling naar zowel het onderwijs als het bedrijfsleven (benutten van opgedane kennis);

·         vertalen van wederzijdse kennis en behoeften in acties en projecten.

 

4.         Activiteiten

De doelstellingen worden uitgewerkt in de vorm van activiteiten/projecten. De activiteiten en projecten worden vastgelegd in een Activiteitenplan dat wordt opgesteld door de Stuurgroep.

Integraal onderdeel van het activiteitenplan maakt een resultaatmeting uit met bijbehorende besluitenlijst. De resultaten worden door het Projectbureau twee maal per jaar gerapporteerd aan de Stuurgroep. Gebaseerd op de behoeften en mogelijkheden van de betrokken partijen worden deelprojecten met de bijbehorende activiteiten op gang gebracht.

Afstemming met andere SOB’s in de regio ligt voor de hand. Met name de klankbordrol van de coördinator van de SOB’s moet worden benut.

 

5.         Organisatie

De organisatie is een afspiegeling van het partnerschap en kent de volgende structuur.

Stuurgroep: Dit zijn alle partijen (of vertegenwoordigers van) die het samenwerkingsconvenant hebben ondertekend.

Regiegroep: Dit is de dagelijkse leiding van het SOB-project waarin vertegenwoordigers zitting hebben van gemeente, organisaties van het bedrijfsleven en onderwijs.

Projectbureau: Is verantwoordelijk voor het invullen van een centraal projectleiderschap, het verzorgen van de dagelijkse afstemming en coördinatie tussen en binnen de verschillende deelprojectgroepen en het voeren van het secretariaat van Stuurgroep en Regiegroep.

Deelprojectgroepen ieder deelproject wordt, indien noodzakelijk, geleid door een kleine projectgroep. Bij de start zijn dat er drie.

Natuurlijk kunnen diegenen die het convenant hebben ondertekend zich in projecten en werkgroepen door andere personen van hun organisatie laten ondersteunen en of vertegenwoordigen.

 

6.         De drie deelprojecten

a.         Techniekeducatie Delft

In 2004 is begonnen met techniekeducatie in het basisonderwijs met een zevental producten. In 2005 heeft een uitwerking plaats gevonden, zoals het aanstellen van een techniekcoördinator en het leveren van lesmateriaal bij de deelnemende scholen. Daarnaast zijn de eerste stappen gedaan naar samenwerking met het vervolgonderwijs. Binnen dit project heeft het Techniek Museum Delft diverse programma’s ontwikkeld om techniek bij jongeren beter over het voetlicht te brengen. Deze programma's bestaan onder andere uit diverse activiteiten voor basisscholen, de techniekwerkplaats, een toonzaal met lesmateriaal.

b.         Verrijkingsmodule Mechatronica

De drie Delftse VMBO's, Christelijk Lyceum Delft, Grotius college en Stanislas college, zijn gestart met een verrijkingsmodule Mechatronica. Mechatronica is een brede technische opleiding die gebaseerd is op werktuigbouwkunde, elektrotechniek en ICT. Juist deze integratie van complementaire technieken maakt mensen met een mechatronica opleiding tot technische alleskunners. Met dit vooruitstrevend project beantwoorden de scholen de roep vanuit het bedrijfsleven om verbreding van het huidige opleidingenaanbod. In het derde en vierde leerjaar kunnen de leerlingen zich technisch verbreden vanuit de elektro- en metaalopleidingen. Na het VMBO vinden de leerlingen een passende opleiding bij ROC Mondriaan. ROC Mondriaan, Gemeente Delft, VNO-NCW, Provincie Zuid-Holland, TechnoCentrum Haaglanden en Kenteq hebben bijgedragen aan de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe lesmethoden. Een volgende stap is de koppeling met het bedrijfsleven d.m.v. het realiseren van een leerwerkbedrijf.

c.         Eén loket benadering met programmamanager

Dit project wordt ondersteund door een programmamanager, geleverd vanuit het onderwijsveld of het bedrijfsleven, die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het werkplan (netwerken, activiteiten, etc.) en voor de aansturing van project- en activiteitengroepen die ontstaan. De programmamanager zorgt voor veelvuldig contact met onderwijsinstellingen en bedrijven, voor verslaglegging (mondeling en schriftelijk) en terugkoppeling. Ook de inbedding in de structuur van de bestaande SOB’s is een van de taken, waarbij contact met de coördinator SOB’s wezenlijk is wegens de essentiële verbindende rol die deze speelt. De verantwoording over de uitvoering van de taken van de programmamanager ligt verankerd in het Activiteitenplan.

De programmamanager stelt jaarlijks een activiteitenplan op inclusief begroting en stelt tevens jaarlijks een evaluatie op van het activiteitenplan inclusief financiële verantwoording. Beiden worden ter goedkeuring voorgelegd aan de Stuurgroep.

De volgende prestatie indicatoren worden vastgelegd.

-          opening van een loket met een loket/programmamanager

-          plan van aanpak met specifieke doelen

-          verbinding van een (x aantal) diverse onderwijs-arbeidsmarkt initiatieven

-          verbinding van een (x aantal) netwerken tussen scholen en instellingen

-          verbinding van een (x aantal) nieuwe bedrijven die nog geen contacten hebben met onderwijs

-          binnen nieuwe en bestaande bedrijven realiseren van (x aantal) nieuwe matches waarbij branche- en kolomverbreding centraal staan

-          (x aantal) leerlingen die bedrijfsbezoeken, beroepsoriënterende stages doen

-          (x aantal) vragen vanuit het bedrijfsleven – kennis, innovatie – worden opgelost

-          (x aantal) knelpunten op onderwijs-arbeidsmarkt worden geïnventariseerd, besproken en waar mogelijk opgelost, met specifieke aandacht voor discriminatievraagstukken op het gebied van stage en (leer-) werkplekken

-          kwalitatieve verankering van SOB loket als instrument binnen de instellingen

-          bekostigingsmodel ontwikkelen zodat het loket zich zo snel mogelijk staande kan houden op basis van bijdragen van betrokken partijen.

 

7.         Financiële verantwoording

Het SOB-Delft project wordt out of pocket en in menskracht betaald door de ondertekenende partijen zoals aangegeven in de paragraaf toegevoegde waarde en verankering.

Het Projectbureau wordt verzorgd door de Gemeente Delft en de Kamer van Koophandel. De Kamer van Koophandel is penvoerder van het projectplan. De rapportageverplichting t.b.v. partijen, waaronder de subsidieverstrekker valt onder de verantwoordelijkheid van de penvoerder.

De feitelijke kosten die gemaakt worden door een van de samenwerkingspartners, passend binnen de projectbegroting zoals deze is ingediend bij de respectievelijke subsidieverstrekkers, worden maandelijks gefactureerd.

 

 

Toegevoegde waarde en verankering

 

De samenwerking van de verschillende partijen onderbouwt het brede committment. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat een verdere verankering gewenst is. Voor ieder van de partijen wordt uitgewerkt wat dit betekent. 

 

ACTIVITEIT

2006

2007

2008

Participatie in de

Stuurgroep

Alle partijen

Alle partijen

Alle partijen

Participatie in de

Regiegroep

- Gemeente Delft, Wethouder vrz.

- Kamer van Koophandel

- OTC

- VNO-NCW West kring

Delft als vertegenwoordiger

Bedrijfsleven Delft

- Vertegenwoordiger van de

Zorginstellingen

- Vertegenwoordiger van de

Onderwijsinstellingen

- Coördinator SOB’s Haaglanden

Idem

Idem

Participatie in

Projectbureau

- Gemeente Delft met menskracht

- KvK met menskracht

- Onderwijs, door inzet stagiaires

Idem

Idem

Openstellen netwerk

voor andere partijen

Alle partijen

Alle partijen

Alle partijen

Communicatie en

PR middelen inzetten

-VNO-NCW West kring Delft

- MKB Delft

- KHN afdeling Delft

- Pieter van Foreest

- Reinier de Graafgroep

- TNO

- DSM

Idem

Idem

Inschakelen en

betrekken achterban

VNO-NCW West kring Delft

- MKB Delft

- KHN afdeling Delft

- BKS

- Voorhof Noord

Idem

Idem

 

 

 

 

Verankering SOB in

beleid organisatie

Alle onderwijsinstellingen

Idem

Idem

Deelname in activi-

teiten en projecten

Alle onderwijsinstellingen, TNO,

Pieter van Foreest, Reinier de

Graafgroep, DSM, Techniek-

museum, OTC, Regioregiseur,

Idem

Idem

Out of pocket

financiering van

SOB-project Delft

-Subsidie van de Provincie ZH

via aanvraag KvK € 33.000,--

- KvK € 15.000,--

- Gemeente Delft € 20.000,--

- OTC € 5.000,--

- KvK € 15.000,--

- Gemeente Delft € 20.000,--

 

- KvK € 15.000,--

- Gemeente Delft € 20.000,-

 

Arbeidscontract

Programmamanager

- Programmamanager wordt vanuit

INHOLLAND gedetacheerd

Idem

Idem

Inzet menskracht

Ondersteuning SOB-

programmamanager

- Middels stagiaires ondersteuning 

programmamanager door onderwijsinstellingen

- Regioregiseur

Idem

Idem

Huisvesting

Programmamanager

- VNO-NCW kring Delft draagt

zorg voor huisvesting middels

een van haar leden

Idem

Idem