Versie 6 december 2005
In deze notitie wordt aangegeven wat het lokale partnerschap
Samenwerkingverband Onderwijs Bedrijfsleven (SOB) Delft zou kunnen inhouden,
hoe daar te komen, een indicatie van de kosten voor drie jaar en een indicatie
van de dekking.
Als basis voor deze notitie zijn diverse bestaande
beleidsplannen en projectvoorstellen gehanteerd, het projectvoorstel van de
Kamer van Koophandel Haaglanden “Bruggen bouwen tussen bedrijfsleven en
beroepsonderwijs” van mei 2004, het voorstel aan de gemeenteraad van Delft
inzake Techniekeducatie Delft, eveneens van mei 2004, het Onderwijsbeleidsplan
2005-2008 ‘ Koers op karakter, kompas op kwaliteit’ van juni 2005 en het voorstel
aan de gemeenteraad van november 2004 “ de economie van Delft, op weg naar
2015’. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de ervaringen met reeds bestaande
SOB’s in Den Haag. Met name SOB Zichtenburg Kerketuinen Dekkershoek is het
verst op weg.
De herkenbaarheid en toegankelijkheid in combinatie met de
concrete activiteiten vormen de succesfactoren van deze SOB.
Het is de intentie om in Delft een brede SOB op te zetten.
Natuurlijk ingebed in de totaalbenadering van het project van de Stichting
Contactcentrum Bedrijfsleven Onderwijs (CBO). Het werkgebied bestrijkt de
gehele gemeente Delft. Naast de bekende partners in diverse initiatieven wordt
het aantal partijen verbreed door naast het MKB en de industrie ook de sectoren
zorg en recreatie/horeca te betrekken. Deze brede benadering in Delft willen we
bereiken middels een groeimodel. Starten met een aantal bestaande projecten en
middels overleg snel komen tot een groei van partijen en projecten
Centraal staat het streven om via lokale partnerschappen, scholen
en ondernemers zich meer bewust te maken van elkaars mogelijkheden. Daarnaast
wordt samenwerking gestimuleerd.
Bij dit project worden onderwijsinstellingen, overheden,
ondernemingen en ondernemersorganisaties betrokken. Het middelbaar en
voorbereidend beroepsonderwijs zal in de komende jaren steeds meer een beroep
doen op het bedrijfsleven in de vorm van stages en realistische
praktijkopdrachten.
Het leren in de praktijk wordt steeds belangrijker.
Onderwijs en bedrijfsleven zullen gezamenlijk andere en meer flexibele manieren
van samenwerking ontwikkelen. In essentie vraagt dit om een meer structurele
samenwerking en wisselwerking tussen school en bedrijf, tussen
opleidinginstellingen en branches, tussen onderwijs en werkgeversorganisaties
Natuurlijk is er in Delft sinds mei 2004 het een en ander
gebeurd. De deelprojecten “Techniekeducatie
Delft en ‘Verrijkingsmodule Mechatronica” zijn succesvol van start
gegaan. Ook zijn er diverse contacten met het bedrijfsleven gelegd, onder meer
in de decemberbijeenkomsten ‘Vrienden van techniek in Delft’ en het initiatief
voor een stichting Techniekeducatie Delft. Tevens is duidelijk dat er zowel bij
het bedrijfsleven als bij het onderwijs meerdere projecten worden gedraaid die
op het snijvlak van onderwijs en bedrijfsleven liggen. Verbreding van de
contacten tussen onderwijs en bedrijfsleven op alle vlakken is zeer wenselijk.
De huidige beperking tot techniek vormt een goede opstap naar een verbreding
naar alle soorten onderwijs en bedrijfsleven.
Binnen de gemeente Delft maken meerdere afdelingen zich
sterk voor verbreding van de aanpak.
De sector Leefbaarheid
stelt in haar uitwerking van het project “Techniekeducatie Delft” heel
duidelijk dat verbreding tot een SOB-Delft, waarin een brede afspiegeling van
het onderwijs en het bedrijfsleven samenwerkt, zeer gewenst is. Ook de
economische poot van de gemeente, ondergebracht in de afdeling Cultuur, Kennis
en Economie, besteedt in haar nota “De economie van Delft op weg naar 2005”
expliciet aandacht aan een steeds verdergaande samenwerking tussen onderwijs en
alle branches in het bedrijfsleven en de zorg. De beide afdelingen zien een
duidelijk taak van de gemeente in het aanjagen van een groeiende samenwerking.
De gemeente straalt op deze wijze het belang van de samenwerking tussen
onderwijs en bedrijfsleven uit.
Alle reeds bestaande initiatieven in Delft zitten ingebouwd
in een eigen organisatiestructuur ter aansturing, begeleiding en uitvoering.
Een van de grootste winstpunten in een verdergaande samenwerking kan zijn: het
combineren van stuurgroepen, projectgroepen e.d. De oprichting van een
SOB-Delft zou, door stapje voor stapje meer projecten en initiatieven onder één
aansturing te brengen, veel voordelen kunnen bieden. Op die manier kan met name
op het gebied van vergaderen veel efficiënter worden geopereerd. Niet alleen
zal er minder worden vergaderd, maar doordat alle partijen zijn
vertegenwoordigd kan betere afstemming tussen de projecten onderling
plaatsvinden en kunnen leemten worden voorkomen. Door de regie centraal te
leggen bij een orgaan, waarin alle personen en organisaties die betrokken zijn
bij deelprojecten, zijn vertegenwoordigd wordt verspilling van energie
voorkomen. Een spilrol wordt toegerekend aan de gemeentelijke afdelingen:
sector Leefbaarheid en vakteam CKE, de Kamer van Koophandel Haaglanden, VNO-NCW
Delft en het Techno Centrum Haaglanden om in Delft onderwijs en bedrijfsleven
aan elkaar te verbinden en te verplichten. Zo kan een platform ontstaan waar
partijen elkaar regelmatig ontmoeten om in overleg af te stemmen en nieuwe
initiatieven te ontwikkelen.
Voorgesteld wordt om een SOB-Delft op te richten met om te
beginnen als deelprojecten Techniekeducatie Delft, Verrijkingsmodule Mechatronica en de nieuw op te
zetten één loket benadering met programmamanager. Dit laatst genoemde
deelproject zal vanaf het begin breed worden opgezet, dus bedrijfsleven breed
en inclusief de zorginstellingen. Later kunnen hier, indien gewenst, meer
initiatieven aan worden toegevoegd. Hoofddoel van de SOB is het stimuleren en
realiseren van één-op-één relaties tussen scholen, bedrijfsleven en
zorginstellingen.
Natuurlijk wordt onderkend dat bedrijven en scholen stevig
hebben geïnvesteerd in bestaande een op een relaties. Het samenwerken in de één
loket benadering mag deze relatie en de korte lijnen niet verloren doen gaan.
Er komt een SOB-Stuurgroep die twee tot vier maal per jaar
vergadert met daarin vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen die
actief participeren in het partnerschap Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven
Delft. De zorginstellingen maken hier onlosmakelijk deel vanuit. Het streven is
om daar in ieder geval vertegenwoordigers met beslissingsbevoegdheid in zitting
te laten nemen van de volgende organisaties.
-
VNO-NCW Delft
-
MKB Delft
-
Horeca Nederland afdeling Delft
-
Zorginstellingen Pieter van Foreest
-
Reinier de Graafgroep
-
DSM
-
Basisonderwijs
-
Voortgezet (beroeps) onderwijs
-
Middelbaar beroeps onderwijs (ROC)
-
Hoger beroepsonderwijs
-
Technische Universiteit Delft
-
Techniek Museum Delft
-
TNO
-
TechnoCentrumHaaglanden (OTC)
-
Regioregisseur
-
Gemeente Delft
-
Kamer van Koophandel Haaglanden
Deze partijen sluiten een convenant waarin zij aangeven wat
hun gemeenschappelijke doelstellingen zijn, hoe die in een stappenplan
nagestreefd worden en wie daarbij wat doet en hoe het een en ander wordt
betaald.
Voor de werkbaarheid is het verstandig om uit deze
stuurgroep een kleine regiegroep te vormen die verantwoordelijk wordt voor de
dagelijkse aansturing. De stuurgroep en regiegroep worden ondersteund door
meerdere partijen die samenwerken in een lichte vorm van een projectbureau. Dit
projectbureau heeft dus een plaats naast deze groepen.
De regiegroep en het projectbureau hebben als hoofdtaak het
goed laten functioneren van het geheel. In het bijzonder hebben zij de zorg
voor het rijp maken van ideeën, die geboren worden in de stuurgroep, zodat zij
daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. Dit houdt in het maken van een
verdiepingsslag van idee naar potentieel project dat vervolgens wordt
ondergebracht bij andere partijen of (reeds bestaande) projectgroepen.
De gemeente, de Kamer van Koophandel, het
TechnoCentrumHaaglanden en de Regioregisseur zullen de benodigde ondersteuning
in menskracht leveren om het proces soepel te laten verlopen.
Onder deze Stuurgroep kan indien noodzakelijk per project
een kleine projectgroep komen.
Begonnen wordt met twee bestaande deelprojecten en één nieuw
deelproject.
1. Techniekeducatie
Delft
In 2004 is begonnen met techniekeducatie in het
basisonderwijs met een zevental producten. In 2005 heeft een uitwerking plaats
gevonden, zoals het aanstellen van een techniekcoördinator en het leveren van
lesmateriaal en het opzetten van netwerken bij de deelnemende scholen.
Daarnaast zijn de eerste stappen gedaan naar samenwerking met het voortgezet
onderwijs en bedrijfsleven. Binnen dit project heeft het Techniek Museum Delft
diverse programma’s ontwikkeld om techniek bij jongeren beter over het
voetlicht te brengen. Deze programma's bestaan onder andere uit diverse
activiteiten voor basisscholen tijdens schooltijd als wel in het naschoolse
domein (brede schoolprogramma), de techniekwerkplaats, een toonzaal met
lesmateriaal voor docenten. Betrokken partijen bij dit project zijn:
basisonderwijs, voortgezet onderwijs, gemeente Delft, TU Delft/Techniek Museum
Delft, VNO-NCW West, Kamer van Koophandel Haaglanden, TechnoCentrum Haaglanden. Het project wordt financieel
ondersteund door de ProvincieZuid Holland.
2. Verrijkingsmodule
Mechatronica
De drie Delftse VMBO's, Christelijk Lyceum Delft, Grotius
college en Stanislas college, zijn gestart met een verrijkingsmodule
Mechatronica. Mechatronica is een brede technische opleiding die gebaseerd is
op werktuigbouwkunde, elektrotechniek en ICT. Juist deze integratie van
complementaire technieken maakt mensen met een mechatronica opleiding tot
technische alleskunners. Met dit vooruitstrevend project beantwoorden de
scholen de roep vanuit het bedrijfsleven om verbreding van het huidige
opleidingenaanbod. In het derde en vierde leerjaar kunnen de leerlingen zich
technisch verbreden vanuit de elektro- en metaalopleidingen. Voorop staat dat
Mechatronica uitdagend is.
De leerlingen werken aan zowel metaaltechnische als
elektrotechnische vaardigheden. Na het VMBO vinden de leerlingen een passende
opleiding bij ROC Mondriaan.
ROC Mondriaan, Gemeente Delft, VNO-NCW, Provincie
Zuid-Holland, TechnoCentrum Haaglanden en Kenteq hebben bijgedragen aan de
ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe lesmethoden.
Een volgende stap is de koppeling met het bedrijfsleven
d.m.v. het realiseren van een leerwerkbedrijf.
3. Eén loket
benadering met programmamanager
De essentie van de SOB’s is het één op één laten samenwerken
van onderwijsinstellingen en bedrijven en in Delft ook de zorginstellingen. De
reeds bestaande SOB’s laten zien dat de één loketbenadering, een servicepunt
voor school en bedrijf in de vorm van een programmamanager, een onmisbare rol
speelt in dit samenwerkingstraject.
Taak van de programmamanager is het actief benaderen van
partners in onderwijs, bedrijfsleven en zorginstellingen voor het opzetten van
gerichte laagdrempelige activiteiten. Voor een uitwerking van de activiteiten
wordt verwezen naar blz. 10 van het rapport “Bruggen bouwen tussen
bedrijfsleven en beroepsonderwijs” van de Kamer van Koophandel Haaglanden (zie
bijlage).
Ervaring met vergelijkbare projecten in Den Haag is zeer
veelbelovend. Diezelfde ervaring leert wat de jaarkosten zijn.
De kosten zijn opgebouwd uit meerdere componenten:
-
de kosten voor de stuurgroep, regiegroep en projectbureau;
-
de kosten voor de een loket benadering en programmamanager
-
de kosten voor andere projecten die in deze begroting niet
zijn meegenomen.
De twee eerst genoemde kostensoorten zullen worden gedekt
uit zowel rechtstreekse financiële bijdragen (subsidies/sponsoring) als door
inbreng in natura. Gedacht kan worden aan inzet van menskracht, huisvesting,
inzet van stagiaires van de zijde van het onderwijs enz.
De subsidie van de Provincie Zuid Holland dient ieder jaar
opnieuw te worden aangevraagd.
In de tabel “inkomsten” is voor de jaren 2007 en 2008 daarom
vooralsnog geen bedrag ingevuld.
De invulling voor het projectbureau is qua personele inzet
vanuit de Gemeente en de Kamer van Koophandel op een aanname gezet. De praktijk
zal moeten uitwijzen wat nodig is voor het goed draaien van het geheel.
Begrotingspost
|
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
|
|
Ondersteuning in menskracht door Gemeente en Kamer van
Koophandel |
20.000,- |
20.000,-- |
20.000,-- |
Programmamanager 0,5 fte (werkzaam in SOB-loket) |
33,000-- |
33.000,-- |
33.000,-- |
Reis- en representatiekosten |
2.000,-- |
2.000,-- |
2.000,-- |
Huisvesting/facilitair Programmamanager |
12.000,-- |
12.000,-- |
12.000,-- |
Communicatie investeringen |
10.000,-- |
5.000,-- |
2.500,-- |
Communicatie onderhoud |
10.000,-- |
5.000,-- |
5.000,-- |
Onderzoek en ondersteuning door stagiaires |
8.000,-- |
5.000,-- |
5.000,-- |
Nieuwe projecten |
Pm |
|
|
Totaal |
95.000,-- |
82.000,-- |
79.500,-- |
Dekking |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
|
|
Kamer van Koophandel -
financiële bijdrage programmamanager (loketfunctie) -
invulling projectbureau |
15.000,-- 10.000,-- |
15.000,-- 10.000,-- |
15.000,-- 10.000,-- |
Gemeente Delft -
financiële bijdrage programmamanager (loketfunctie) -
invulling projectbureau |
20.000,-- 10.000,-- |
20.000,-- 10.000,-- |
20.000,-- 10.000,-- |
Bijdrage Provincie ZH |
33.000,-- |
|
|
Bijdrage OTC |
5.000,-- |
|
|
Nog in te vullen 1) en 2) |
2.000,-- |
27.000,-- |
24.500,-- |
Totaal |
95.000,-- |
82.000,-- |
79.500,-- |
1) Voor deze
post zal een beroep gedaan worden op
2)
In dit bedrag zijn ook de huisvesting- en facilitaire lasten
van de programmamanager opgenomen. Aangenomen wordt dat een van de partijen om
niet ruimte ter beschikking stelt.
Zoals eerder gesteld wordt het projectbureau qua menskracht
ingevuld door gemeente en KvK. De inzet is vooralsnog een indicatie.
RK0527
SOB Loketfunctie Delft Partijen: -
Gemeente Delft -
Kamer van Koophandel -
Regioregisseur -
Technocentrum Haaglanden -
CWI -
Mondriaan Onderwijsgroep