Op weg naar een Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijfsleven Delft

 

Versie 6 december 2005

 

 

Inleiding

 

In deze notitie wordt aangegeven wat het lokale partnerschap Samenwerkingverband Onderwijs Bedrijfsleven (SOB) Delft zou kunnen inhouden, hoe daar te komen, een indicatie van de kosten voor drie jaar en een indicatie van de dekking.

 

Als basis voor deze notitie zijn diverse bestaande beleidsplannen en projectvoorstellen gehanteerd, het projectvoorstel van de Kamer van Koophandel Haaglanden “Bruggen bouwen tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs” van mei 2004, het voorstel aan de gemeenteraad van Delft inzake Techniekeducatie Delft, eveneens van mei 2004, het Onderwijsbeleidsplan 2005-2008 ‘ Koers op karakter, kompas op kwaliteit’ van juni 2005 en het voorstel aan de gemeenteraad van november 2004 “ de economie van Delft, op weg naar 2015’. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van de ervaringen met reeds bestaande SOB’s in Den Haag. Met name SOB Zichtenburg Kerketuinen Dekkershoek is het verst op weg.

De herkenbaarheid en toegankelijkheid in combinatie met de concrete activiteiten vormen de succesfactoren van deze SOB.

 

Het is de intentie om in Delft een brede SOB op te zetten. Natuurlijk ingebed in de totaalbenadering van het project van de Stichting Contactcentrum Bedrijfsleven Onderwijs (CBO). Het werkgebied bestrijkt de gehele gemeente Delft. Naast de bekende partners in diverse initiatieven wordt het aantal partijen verbreed door naast het MKB en de industrie ook de sectoren zorg en recreatie/horeca te betrekken. Deze brede benadering in Delft willen we bereiken middels een groeimodel. Starten met een aantal bestaande projecten en middels overleg snel komen tot een groei van partijen en projecten

 

Centraal staat het streven om via lokale partnerschappen, scholen en ondernemers zich meer bewust te maken van elkaars mogelijkheden. Daarnaast wordt samenwerking gestimuleerd.

Bij dit project worden onderwijsinstellingen, overheden, ondernemingen en ondernemersorganisaties betrokken. Het middelbaar en voorbereidend beroepsonderwijs zal in de komende jaren steeds meer een beroep doen op het bedrijfsleven in de vorm van stages en realistische praktijkopdrachten.

Het leren in de praktijk wordt steeds belangrijker. Onderwijs en bedrijfsleven zullen gezamenlijk andere en meer flexibele manieren van samenwerking ontwikkelen. In essentie vraagt dit om een meer structurele samenwerking en wisselwerking tussen school en bedrijf, tussen opleidinginstellingen en branches, tussen onderwijs en werkgeversorganisaties

 

Wat is er nu en waar willen we naar toe?

 

Natuurlijk is er in Delft sinds mei 2004 het een en ander gebeurd. De deelprojecten “Techniekeducatie  Delft en ‘Verrijkingsmodule Mechatronica” zijn succesvol van start gegaan. Ook zijn er diverse contacten met het bedrijfsleven gelegd, onder meer in de decemberbijeenkomsten ‘Vrienden van techniek in Delft’ en het initiatief voor een stichting Techniekeducatie Delft. Tevens is duidelijk dat er zowel bij het bedrijfsleven als bij het onderwijs meerdere projecten worden gedraaid die op het snijvlak van onderwijs en bedrijfsleven liggen. Verbreding van de contacten tussen onderwijs en bedrijfsleven op alle vlakken is zeer wenselijk. De huidige beperking tot techniek vormt een goede opstap naar een verbreding naar alle soorten onderwijs en bedrijfsleven.

Binnen de gemeente Delft maken meerdere afdelingen zich sterk voor verbreding van de aanpak.

De sector Leefbaarheid  stelt in haar uitwerking van het project “Techniekeducatie Delft” heel duidelijk dat verbreding tot een SOB-Delft, waarin een brede afspiegeling van het onderwijs en het bedrijfsleven samenwerkt, zeer gewenst is. Ook de economische poot van de gemeente, ondergebracht in de afdeling Cultuur, Kennis en Economie, besteedt in haar nota “De economie van Delft op weg naar 2005” expliciet aandacht aan een steeds verdergaande samenwerking tussen onderwijs en alle branches in het bedrijfsleven en de zorg. De beide afdelingen zien een duidelijk taak van de gemeente in het aanjagen van een groeiende samenwerking. De gemeente straalt op deze wijze het belang van de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven uit.

 

Alle reeds bestaande initiatieven in Delft zitten ingebouwd in een eigen organisatiestructuur ter aansturing, begeleiding en uitvoering. Een van de grootste winstpunten in een verdergaande samenwerking kan zijn: het combineren van stuurgroepen, projectgroepen e.d. De oprichting van een SOB-Delft zou, door stapje voor stapje meer projecten en initiatieven onder één aansturing te brengen, veel voordelen kunnen bieden. Op die manier kan met name op het gebied van vergaderen veel efficiënter worden geopereerd. Niet alleen zal er minder worden vergaderd, maar doordat alle partijen zijn vertegenwoordigd kan betere afstemming tussen de projecten onderling plaatsvinden en kunnen leemten worden voorkomen. Door de regie centraal te leggen bij een orgaan, waarin alle personen en organisaties die betrokken zijn bij deelprojecten, zijn vertegenwoordigd wordt verspilling van energie voorkomen. Een spilrol wordt toegerekend aan de gemeentelijke afdelingen: sector Leefbaarheid en vakteam CKE, de Kamer van Koophandel Haaglanden, VNO-NCW Delft en het Techno Centrum Haaglanden om in Delft onderwijs en bedrijfsleven aan elkaar te verbinden en te verplichten. Zo kan een platform ontstaan waar partijen elkaar regelmatig ontmoeten om in overleg af te stemmen en nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

 

Voorgesteld wordt om een SOB-Delft op te richten met om te beginnen als deelprojecten Techniekeducatie Delft,  Verrijkingsmodule Mechatronica en de nieuw op te zetten één loket benadering met programmamanager. Dit laatst genoemde deelproject zal vanaf het begin breed worden opgezet, dus bedrijfsleven breed en inclusief de zorginstellingen. Later kunnen hier, indien gewenst, meer initiatieven aan worden toegevoegd. Hoofddoel van de SOB is het stimuleren en realiseren van één-op-één relaties tussen scholen, bedrijfsleven en zorginstellingen.

Natuurlijk wordt onderkend dat bedrijven en scholen stevig hebben geïnvesteerd in bestaande een op een relaties. Het samenwerken in de één loket benadering mag deze relatie en de korte lijnen niet verloren doen gaan.

 

Uitwerking

 

Er komt een SOB-Stuurgroep die twee tot vier maal per jaar vergadert met daarin vertegenwoordigers van bedrijven en instellingen die actief participeren in het partnerschap Samenwerking Onderwijs Bedrijfsleven Delft. De zorginstellingen maken hier onlosmakelijk deel vanuit. Het streven is om daar in ieder geval vertegenwoordigers met beslissingsbevoegdheid in zitting te laten nemen van de volgende organisaties.

 

-                      VNO-NCW Delft

-                      MKB Delft

-                      Horeca Nederland afdeling Delft

-                      Zorginstellingen Pieter van Foreest

-                      Reinier de Graafgroep

-                      DSM

-                      Basisonderwijs

-                      Voortgezet (beroeps) onderwijs

-                      Middelbaar beroeps onderwijs (ROC)

-                      Hoger beroepsonderwijs

-                      Technische Universiteit Delft

-                      Techniek Museum Delft

-                      TNO

-                      TechnoCentrumHaaglanden (OTC)

-                      Regioregisseur

-                      Gemeente Delft

-                      Kamer van Koophandel Haaglanden

 

Deze partijen sluiten een convenant waarin zij aangeven wat hun gemeenschappelijke doelstellingen zijn, hoe die in een stappenplan nagestreefd worden en wie daarbij wat doet en hoe het een en ander wordt betaald.

 

Voor de werkbaarheid is het verstandig om uit deze stuurgroep een kleine regiegroep te vormen die verantwoordelijk wordt voor de dagelijkse aansturing. De stuurgroep en regiegroep worden ondersteund door meerdere partijen die samenwerken in een lichte vorm van een projectbureau. Dit projectbureau heeft dus een plaats naast deze groepen.

De regiegroep en het projectbureau hebben als hoofdtaak het goed laten functioneren van het geheel. In het bijzonder hebben zij de zorg voor het rijp maken van ideeën, die geboren worden in de stuurgroep, zodat zij daadwerkelijk kunnen worden uitgevoerd. Dit houdt in het maken van een verdiepingsslag van idee naar potentieel project dat vervolgens wordt ondergebracht bij andere partijen of (reeds bestaande) projectgroepen.

De gemeente, de Kamer van Koophandel, het TechnoCentrumHaaglanden en de Regioregisseur zullen de benodigde ondersteuning in menskracht leveren om het proces soepel te laten verlopen.

 

Onder deze Stuurgroep kan indien noodzakelijk per project een kleine projectgroep komen.

Begonnen wordt met twee bestaande deelprojecten en één nieuw deelproject.

 

1.         Techniekeducatie Delft

In 2004 is begonnen met techniekeducatie in het basisonderwijs met een zevental producten. In 2005 heeft een uitwerking plaats gevonden, zoals het aanstellen van een techniekcoördinator en het leveren van lesmateriaal en het opzetten van netwerken bij de deelnemende scholen. Daarnaast zijn de eerste stappen gedaan naar samenwerking met het voortgezet onderwijs en bedrijfsleven. Binnen dit project heeft het Techniek Museum Delft diverse programma’s ontwikkeld om techniek bij jongeren beter over het voetlicht te brengen. Deze programma's bestaan onder andere uit diverse activiteiten voor basisscholen tijdens schooltijd als wel in het naschoolse domein (brede schoolprogramma), de techniekwerkplaats, een toonzaal met lesmateriaal voor docenten. Betrokken partijen bij dit project zijn: basisonderwijs, voortgezet onderwijs, gemeente Delft, TU Delft/Techniek Museum Delft, VNO-NCW West, Kamer van Koophandel Haaglanden,  TechnoCentrum Haaglanden. Het project wordt financieel ondersteund door de ProvincieZuid Holland.

 

2.         Verrijkingsmodule Mechatronica

De drie Delftse VMBO's, Christelijk Lyceum Delft, Grotius college en Stanislas college, zijn gestart met een verrijkingsmodule Mechatronica. Mechatronica is een brede technische opleiding die gebaseerd is op werktuigbouwkunde, elektrotechniek en ICT. Juist deze integratie van complementaire technieken maakt mensen met een mechatronica opleiding tot technische alleskunners. Met dit vooruitstrevend project beantwoorden de scholen de roep vanuit het bedrijfsleven om verbreding van het huidige opleidingenaanbod. In het derde en vierde leerjaar kunnen de leerlingen zich technisch verbreden vanuit de elektro- en metaalopleidingen. Voorop staat dat Mechatronica uitdagend is.

De leerlingen werken aan zowel metaaltechnische als elektrotechnische vaardigheden. Na het VMBO vinden de leerlingen een passende opleiding bij ROC Mondriaan.

ROC Mondriaan, Gemeente Delft, VNO-NCW, Provincie Zuid-Holland, TechnoCentrum Haaglanden en Kenteq hebben bijgedragen aan de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe lesmethoden.

Een volgende stap is de koppeling met het bedrijfsleven d.m.v. het realiseren van een leerwerkbedrijf.

 

3.         Eén loket benadering met programmamanager

De essentie van de SOB’s is het één op één laten samenwerken van onderwijsinstellingen en bedrijven en in Delft ook de zorginstellingen. De reeds bestaande SOB’s laten zien dat de één loketbenadering, een servicepunt voor school en bedrijf in de vorm van een programmamanager, een onmisbare rol speelt in dit samenwerkingstraject.

Taak van de programmamanager is het actief benaderen van partners in onderwijs, bedrijfsleven en zorginstellingen voor het opzetten van gerichte laagdrempelige activiteiten. Voor een uitwerking van de activiteiten wordt verwezen naar blz. 10 van het rapport “Bruggen bouwen tussen bedrijfsleven en beroepsonderwijs” van de Kamer van Koophandel Haaglanden (zie bijlage).

Ervaring met vergelijkbare projecten in Den Haag is zeer veelbelovend. Diezelfde ervaring leert wat de jaarkosten zijn.

 

Kosten en inkomsten begroting SOB-Delft 2006 – 2008

 

De kosten zijn opgebouwd uit meerdere componenten:

-                      de kosten voor de stuurgroep, regiegroep en projectbureau;

-                      de kosten voor de een loket benadering en programmamanager

-                      de kosten voor andere projecten die in deze begroting niet zijn meegenomen.

De twee eerst genoemde kostensoorten zullen worden gedekt uit zowel rechtstreekse financiële bijdragen (subsidies/sponsoring) als door inbreng in natura. Gedacht kan worden aan inzet van menskracht, huisvesting, inzet van stagiaires van de zijde van het onderwijs enz.

De subsidie van de Provincie Zuid Holland dient ieder jaar opnieuw te worden aangevraagd.

In de tabel “inkomsten” is voor de jaren 2007 en 2008 daarom vooralsnog geen bedrag ingevuld.

De invulling voor het projectbureau is qua personele inzet vanuit de Gemeente en de Kamer van Koophandel op een aanname gezet. De praktijk zal moeten uitwijzen wat nodig is voor het goed draaien van het geheel.


SOB-Delft Begroting

 

Begrotingspost

2006

2007

2008

 

 

 

   

Ondersteuning in menskracht door Gemeente en Kamer van Koophandel

   

    20.000,-

 

   20.000,--

 

     20.000,--

 

Programmamanager 0,5 fte

(werkzaam in SOB-loket)

 

  

   33,000--

 

   33.000,--

 

     33.000,--

 

Reis- en representatiekosten

 

 

     2.000,--

 

     2.000,--

 

       2.000,--

 

Huisvesting/facilitair

Programmamanager

 

  

   12.000,--

 

   12.000,--

 

      12.000,--

 

Communicatie investeringen

 

 

   10.000,--

 

     5.000,--

 

        2.500,--

 

Communicatie onderhoud

 

  

   10.000,--

 

     5.000,--

 

        5.000,--

 

Onderzoek en ondersteuning door stagiaires

 

    

     8.000,--

 

     5.000,--

 

        5.000,--

 

Nieuwe projecten

 

       

       Pm

 

 

 

Totaal

 

 

   95.000,--

 

    82.000,--

 

     79.500,--

 


SOB-Delft Dekking

 

Dekking

2006

2007

2008

 

 

 

 

 

Kamer van Koophandel

-          financiële bijdrage  programmamanager (loketfunctie)

-          invulling projectbureau

 

 

 

  15.000,--

 

 

  10.000,--

 

 

 

    15.000,--

 

 

    10.000,--

 

 

    15.000,--

 

 

    10.000,--

 

Gemeente Delft

-          financiële bijdrage  programmamanager (loketfunctie)

-          invulling projectbureau

 

 

 

  20.000,--

 

 

  10.000,--

 

 

    20.000,--

 

 

    10.000,--

 

 

    20.000,--

 

 

    10.000,--

 

Bijdrage Provincie ZH

 

 

 33.000,--

 

       

 

        

 

Bijdrage OTC

 

 

   5.000,--

 

 

 

Nog in te vullen 1) en 2)

 

 

   2.000,--

 

   27.000,--

 

     24.500,--

 

Totaal

 

 

  95.000,--

 

   82.000,--

 

    79.500,--

 

1)     Voor deze post zal een beroep gedaan worden op

2)     In dit bedrag zijn ook de huisvesting- en facilitaire lasten van de programmamanager opgenomen. Aangenomen wordt dat een van de partijen om niet ruimte ter beschikking stelt.

 

Zoals eerder gesteld wordt het projectbureau qua menskracht ingevuld door gemeente en KvK. De inzet is vooralsnog een indicatie.

 

 

RK0527

SOB Loketfunctie Delft

 

Partijen:

-          Gemeente Delft

-          Kamer van Koophandel

-          Regioregisseur

-          Technocentrum Haaglanden

-          CWI

-          Mondriaan Onderwijsgroep

 

 
Tekstvak: Projecten

-	programmamanager Onderwijs -  Bedrijfsleven
-	Regioregisseur Bedrijfsleven -  Onderwijs
-	Matching voor vraag en aanbod