Wijzigingsvoorstellen
gemeente
Delft
dienstregeling
2007
Stadsgewest
Haaglanden
Openbaar
Vervoer
Postbus 66
2501 CB
Den Haag
Voorwoord
Het openbaar vervoer in Haaglanden is volop in
beweging. In de Haagse regio wordt hard gewerkt aan de realisering van
RandstadRail. Vanaf september 2006 rijden 2 lijnen vanuit Zoetermeer via
Leidschenveen en door het Beatrixkwartier naar CS, en daarna verder door de
tunnel Grote Marktstraat richting Loosduinen of de Uithof. In omgekeerde richting
kunnen reizigers uit Den Haag zonder overstappen doorreizen naar Leidschenveen
en Zoetermeer. Tramlijn 16 wordt verlengd naar het Wateringse Veld en krijgt
met lijn 17 een nieuw eindpunt bij Essellanden.
Intussen worden tal van wijzigingsvoorstellen voor
het busnet in heel Haaglanden voorbereid. De procedure daarvoor is in volle
gang en kan naar verwachting in februari 2006 worden afgerond met een besluit
van het dagelijks bestuur van stadsgewest Haaglanden.
Ook de gemeente Delft is nadrukkelijk in beeld. De
voorbereiding van de zeer grootschalige werkzaamheden voor de aanleg van de
spoortunnel is in volle gang; dit zal een geweldig impact hebben op alle
verkeersbewegingen rond het Centrum van Delft. De (tijdelijke) route en
dienstregeling van tram- en buslijnen zullen daar eveneens gevolgen van
ondervinden. Uiteraard wordt geprobeerd het ongemak voor de reiziger tot een
minimum te beperken.
Intussen wordt lijn 19 aangelegd voor de
verbindingen tussen Delft TU, station Delft, Ypenburg en Leidschendam. Voor het
gemeenschappelijke trajectdeel van lijnen 1 en 19 wordt gewerkt aan nieuwe
haltes voor beide tramlijnen samen. Voor de nog nieuwe lijn 37 wordt gewerkt
aan een betere verbinding tussen Delft en Den Haag zuidwest; daarvoor moet -
voor de bus - de Kristalweg worden verlengd richting het Harnaschknooppunt met
de A4.
De gemeente Delft wil de voor dienstregeling 2008
geplande wijzigingen in het busnet van stad- en streeklijnen binnen de gemeente
met ingang van dienstregeling 2007 doorvoeren. De gemeente is met Haaglanden
van mening dat de rail- en streeklijnen een belangrijke taak hebben voor het
doorgaande reizigersverkeer. Op de overgebleven stadslijnen wil Delft
Servicelijnen inzetten met meer maatwerk voor de lokale reiziger: binnen Delft
zoveel mogelijk bestemmingen zonder overstappen en veel aandacht voor
toegankelijk openbaar vervoer. Haaglanden wil daar graag aan meewerken. De
uitgewerkte voorstellen komen tegemoet aan de wensen van de gemeente en dragen
bij aan een verantwoord kostenniveau van het openbaar vervoer in Delft.
De "wijzigingsvoorstellen gemeente Delft
dienstregeling 2007" liggen van 14 december 2005 tot en met 13 januari
2006 ter inzage. Het is de bedoeling om de besluitvorming over de wijzigingen
in Delft mee te nemen in het gehele besluit over alle wijzigingsvoorstellen
voor de dienstregeling 2007. Die besluitvorming is gepland in de bijeenkomst
van het dagelijks bestuur op 22 februari 2006.
Mr. drs. B. J. Bruins
Portefeuillehouder Verkeer & Vervoer
Stadsgewest Haaglanden
1. Randvoorwaarde
financiën dienstregeling 2007
De dienstregelingen 2007 en 2008 kennen een fors aantal
uitbreidingen, vooral in het railvervoer: introductie RandstadRail, doortrek
lijn 16, nieuwe buslijn 37 en nieuwe tramlijn 19. Deze uitbreidingen zijn alleen
verantwoord als tijdelijk ingestelde buslijnen weer worden opgeheven en
mogelijke parallelverbindingen worden verminderd. Soms zijn aanpassingen van
het busnet een logisch vervoerkundig gevolg, soms zijn ze ook met gemeenten
overeengekomen om de railuitbreiding te kunnen financieren.
De inspraak op de wijzigingsvoorstellen voor Delft heeft
daarom een minder open karakter dan in andere jaren meestal mogelijk was. Op
enkele punten - zoals het opheffen van lijnen 63 en 69 als tramlijn 19 gaat
rijden - zijn in feite al bestuurlijke beslissingen genomen en kan het
commentaar uit de inspraak niet meer voor grote wijzigingen zorgen. Op andere
punten is meer ruimte mogelijk voor opmerkingen.
De gemeente Delft en stadsgewest Haaglanden zijn
overeengekomen dat de structurele kosten van het voorzieningenniveau van het
busnet in Delft met ca. € 1,4 mln moeten dalen.
Met het voorziene beëindigen van de stadslijnen 63 en 69
wordt al een (beperkte) bijdrage geleverd. Voor het overige worden oplossingen
gezocht in het samenvoegen van delen van stadslijnen waar voor een deel in
elkaars invloedsgebied wordt gereden: lijnen 61 en 66 tussen station en
Wippolder/Emerald bijvoorbeeld, maar ook voor het trajectdeel tussen station
via Voorhof naar Tanthof lijken besparingen mogelijk.
2. Randvoorwaarde
infrastructuur
Voor een aantrekkelijk openbaar vervoersysteem is het van
belang dat voor rail en bus goede infrastructuur beschikbaar is. Het hoogste
doel is een korte reistijd, te bereiken door een behoorlijke gemiddelde rijsnelheid
tussen de haltes: een tram of bus zou eigenlijk alleen moeten stoppen bij
haltes, en niet op locaties onderweg. Dat pleit voor vrije banen of rijstroken
voor het openbaar vervoer of voor slimme oplossingen zoals bussluizen.
Binnen de gemeente Delft zijn daar verschillende goede
voorbeelden van te zien: de route van lijn 1 en busverkeer naar Tanthof, de
openbaar vervoerbaan op de Phoenixstraat en de Westvest, maar ook de bussluizen
op de Brasserskade en die over de provinciale weg. Een oude stad als Delft kent
ook moeilijke trajecten voor busverkeer zoals bijvoorbeeld de route door het
centrum. Met creatieve oplossingen voor het busverkeer en het weren van niet
noodzakelijk autoverkeer kan toch voor een redelijke doorstroming worden
gezorgd.
De haltes van de tram zijn of worden op de goede hoogte van
30 cm aangelegd. De toekomstige nieuwe trams hebben een vloerhoogte van 30 cm
zodat een gelijkvloerse instap wordt bereikt. Voor het tramverkeer geldt dat de
haltes waar mogelijk beter worden gesitueerd; enkele haltes worden samengevoegd
zonder grote gevolgen voor de reiziger.
In het kader van de nieuwe servicelijnen wordt in Delft
gewerkt aan een pilot van (sociale) veiligheid waarbij het gelijkvloers in- en
uitstappen van halte en bus wordt vergemakkelijkt. De bussen hebben een lage
vloer, de perrons worden beter ontworpen en op 18 cm hoogte gebracht. Zo wordt
geprobeerd om de horizontale en verticale kieren te verkleinen opdat iedere
reiziger gemakkelijk en snel kan in- en uitstappen. Dat verbetert niet alleen
de toegankelijkheid van de bus, maar draagt ook bij aan een kortere
stilstandtijd bij de halte.
3. Ontwikkelingen
in en rond Delft
3.1 Visie ten
aanzien van OV netwerk gemeente Delft
De gemeente Delft gaat er anders uitzien. Het 'aloude' spoorviaduct
verdwijnt uit het stadsbeeld, de trein gaat ondergronds. Dat schept ruimte voor
grootschalige nieuwbouw in de huidige spoorzone met ondermeer een nieuw
stationsgebouw en gemeentekantoor. De wegenstructuur wordt aangepast en voor
het openbaar vervoer worden OV vriendelijke voorzieningen getroffen (OV banen
en een nieuw overstapstation voor trein, tram en bus).
De werkzaamheden starten naar verwachting in 2008; vanaf dat
moment zullen alle weggebruikers, inclusief de reizigers van tram en bus daar
gedurende lange tijd hinder van ondervinden (de Irenetunnel wordt mogelijk 1,5
jaar afgesloten voor tramverkeer). In overleg met de gemeente Delft wil
Haaglanden trachten de overlast voor OV reizigers tot een minimum te beperken.
Tussentijdse wijzigingen in de lijnvoering en dienstregeling van tram en bus
worden niet uitgesloten. Maar zover is het nog niet.
Met ingang van dienstregeling 2008 gaat tramlijn 19 rijden,
dus tegelijk met de start van bovenbedoelde werkzaamheden. Voor lijn 19 moet
nog het een en ander aan infrastructuur worden gerealiseerd: nieuw spoor via
Zuidwal en de St. Sebastiaansbrug naar de TU wijk en het aanleggen van nieuwe
haltes op het gemeenschappelijk traject van lijn 1 en 19 samen.
In samenspraak met de gemeenten Delft en Midden-Delfland
onderzoekt Haaglanden voor de langere termijn de haalbaarheid van een raillijn
door de Harnaschpolder. Feitelijk betreft het de optie om op enig moment van
buslijn 37 een tramlijn te maken waarvan de route wordt verlegd naar
Harnaschdreef – via de Hooipolder - R. de Graafweg. Dat heeft dan uiteraard
gevolgen voor het busnet in Delft.
De gemeente Delft is met Haaglanden van mening dat de
streeklijnen - naast de tramlijnen - de hoofddragers moeten zijn van het
busvervoer in Delft. Deze rijden op de hoofdroutes van het autoverkeer. de
bediening van de wijken leent zich voor de inzet van Servicelijnen, feitelijk
een stadsdienst met meer service aan de lokale reiziger (toegankelijk OV;
busvriendelijke infrastructuur; eventueel hulp bij instappen; etc.). Voor een
efficiënte exploitatie is toename van het gebruik van het overstapstation Delft
gewenst (beter één centraal punt bij het station dan diverse
eindpuntvoorzieningen in de wijken; chauffeurs lossen af, bussen rijden door).
3.2 Voorziene
wijzigingen in de streeklijnen rondom Delft
De voorstellen voor de dienstregeling 2007 voor de hele
vervoergebied Haaglanden hebben de inspraakprocedure al doorlopen. Een besluit
van het dagelijks bestuur wordt voorbereid. Voor de gemeente Delft zijn de
volgende wijzigingen in het lijnennet relevant:
·
Sinds augustus 2005 rijdt lijn 37 tussen Delft station en
Den Haag Leyenburg. Voorlopig rijdt lijn 37 nog via de Provinciale weg en de
A4, maar het is de bedoeling dat deze lijn in het voorjaar van 2007 via de Van
Foreestweg, de verlengde Kristalweg (met bussluis) van/naar het
Harnaschknooppunt en Wateringse Veld gaat rijden.
·
De huidige lijn 132 krijgt lijnnummer 38. De route in Den
Hoorn (Hoornseweg) wijzigt niet. Voorgesteld is om op deze lijn een kleinbus in
te zetten en om de dienstregeling aan te passen. In overleg met Connexxion
worden momenteel de mogelijkheden bezien.
·
Lijn 60 krijgt een begin- en eindpunt op Delft station. In
Delft wordt de route verlegd van de Arubastraat naar de Bonairestraat. In
Nootdorp wordt de route verkort tot Molenweg - Kerkweg - Koningin Julianalaan -
Centrum. Lijn 60 wordt verlengd met de route langs station Ypenburg, door het
Forepark en een eindhalte nabij de RR- halte en winkelcentrum
Leidschenveen.
·
lijn 62 krijgt een begin- en eindpunt op Delft station. In
Delft wordt de route verlegd van de Arubastraat naar de Bonairestraat. De route
in Ypenburg tot Nootdorp Centrum blijft in 2007 gehandhaafd; na introductie van
tramlijn 19 gaat lijn 62 op in de dienstregeling van lijn 60 (via De Bras).
·
lijnen 60/62 rijden voortaan via de route Oostsingel –
Julianalaan - St. Sebastiaansbrug – In de Veste van en naar station Delft. De
route door het centrum vervalt.
·
lijnen 121 en 128 worden met elkaar verbonden; aldus
ontstaat een doorgaande lijn Zoetermeer - Pijnacker - Delft - De Lier -
Naaldwijk. Deze krijgt het lijnnummer 34. Lijn 34 krijgt het karakter van een
doorgaande sneldienst; de sneldienst rijdt over de N223 (met nieuwe haltes) langs
De Lier waardoor de reistijd van en naar Naaldwijk met 3 a 4 minuten wordt verkort. Met de gemeente
Midden-Delfland wordt onderzocht op welke termijn lijn 34 tussen de R de
Graafweg en de N223 een (bus-) route door de Hooipolder kan rijden (<
2010?). De infrastructuur op de route via Pijnacker naar Zoetermeer verdient
alle aandacht; eventueel kan worden uitgeweken naar de route via de N470.
·
lijn 129 is met ingang van dienstregeling 2006 al in
meerdere stukken opgeknipt. Alleen het gedeelte Delft station - TU - Rotterdam
CS is onder lijnnummer 129 blijven rijden (lijn valt onder bevoegdheid
StadsRegio Rotterdam). De route van deze lijn wordt in de TU wijk iets
aangepast (Chr. Huygensweg - Schoemakerstraat). Voor de relatie Delft –
Rijswijk: zie lijn 130. Voor de relatie Delft– Wateringen– Den Haag Leyenburg:
zie lijn 37.
·
lijn 130 heeft met ingang van dienstregeling 2006 het
trajectdeel tussen Delft station en Rijswijk station overgenomen en heeft
daardoor weer een belangrijk deel van haar vroegere functie teruggekregen:
Delft station - Rijswijk station /In de Bogaard - Haagse Markt - ziekenhuis
Westeinde - keerpunt Grote Markt (op de Prinsegracht).
·
de sneldienst 201 Rotterdam - Delft TU blijft gehandhaafd
(bevoegdheid SRR). De route van lijn 201 wordt na aanleg lijn 19 verlegd van de
Schoemakerstraat naar de Mekelweg.
Kaartbeeld streeklijnen 2007 in
Delft e.o.
4 De ontwerp
wijzigingsvoorstellen Delft dienstregeling 2007
Uitgaande
van het gewijzigde streeknet ontstaat er ruimte voor enkele stadslijnen. Dat
wijkt niet veel af van de huidige situatie. De gemeente Delft wil de
stadsdienst opwaarderen tot servicelijnen; daarmee wordt ondermeer bedoeld dat
met enkele lijnen zoveel mogelijk bestemmingen rechtstreeks kunnen worden
bereikt. De haltes worden aangepast opdat een nagenoeg gelijkvloerse instap
wordt bereikt; voor rolstoelers is een klapplank beschikbaar; desgewenst wordt
bij het in- en uitstappen hulp geboden.
Het
netwerk van de servicelijnen is gebaseerd op de huidige takken van lijn 61 naar
de Kuiperwijk, lijn 64 naar Ikea, lijn 66 naar Delfgauw/Emerald en de lijnen
60/62 tussen station en Tanthof. Op onderdelen worden de routes aangepast;
beide servicelijnen doen in ieder geval station Delft en het
centrum/Marktgebied aan. Het is uiteraard nauwelijks mogelijk om met één lijn
alle bestemmingen in Delft aan te doen; voor enkele belangrijke relaties zal
(hooguit) één keer moeten worden overgestapt.
De
stadslijnen van Delft hebben sinds lang een lijnnummer in de 60- serie. Gelet
op de beperkte beschikbaarheid van lijnnummers in deze serie (zijn binnen Delft
of Haaglanden nog in gebruik) wordt voorgesteld om een nieuwe nummering in de
80- serie te beginnen.
4. 1 Wijzigingsvoorstel servicelijnen 80/82
Voorgesteld
wordt om de huidige lijn 64 station – IKEA te koppelen aan de ringlijnen door
Buitenhof, Voorhof en Tanthof. Bij Ikea wordt in klokrichting een rondje
Bieslandsekade – Olaf Palmestraat – Ikea – Oostpoortweg - Staalweg – Van
Lodensteinstraat – Bieslandsekade gereden; het trajectdeel naar de Delftse Hout
vervalt; Delft beziet de mogelijkheden voor een adequaat alternatief (zomer:
wegtreintje?). De route van de ringlijn wijzigt in Voorhof (langs station Zuid)
en Tanthof deels OV-baan, deels Veulenkamp – Latijns Amerikalaan.
Een
ringlijn heeft eigenlijk geen “eindpunt”. Voor doorgaande reizigers op de ringlijn
met herkomst of bestemming het Centrum/Markt is het van belang dat lijnen
zoveel mogelijk doorrijden. Door de koppeling aan het lijndeel naar Ikea wordt
de mogelijkheid van een stilstandtijd bij Ikea geregeld en ontstaat tegelijk
een stevige, doorgaande servicelijn door het centrum/Marktgebied.
Servicelijn
80 wordt dan Ikea – Centrum/Markt - Station C – Buitenhof – Tanthof – station Z
- Voorhof – Station C– Centrum/Markt - Ikea. Lijn 82 doet bijna hetzelfde, maar
rijdt in de richting van de klok via Voorhof en Tanthof naar Buitenhof en
verder. Nabij station Zuid
De
ringlijnen rijden op werkdag/zaterdag een halfuurdienst in beide richtingen
(voor Tanthof betekent dat ongeveer een kwartierdienst in de relatie met het
Station). Tussen Delft Station en Ikea rijden beide lijnen samen in een
kwartierdienst v.v. via de Oude Langendijk.
’s Avonds
en op zondag rijdt de ringlijn per rijrichting in een uurdienst (dus ongeveer
een halfuurdienst tussen Tanthof en Station). Tussen Station en Ikea rijden
beide lijnen samen dan een halfuurdienst.
4. 2 Wijzigingsvoorstel servicelijn 81
Voorgesteld
wordt om de route van de huidige lijn te verleggen naar een route door de
Wippolder en door het centrum naar Station Delft. Hier wordt huidige lijn 66
gekoppeld aan huidige lijn 61 naar de Kuyperwijk. Zowel Emerald, de Wippolder
en de Kuyperwijk hebben (of behouden) de rechtstreekse verbinding met station
Delft en het centrum/Marktgebied. Deze lijn rijdt de gehele week op basis van
een halfuurdienst per richting kunnen rijden. De lijn krijgt lijnnummer 81.
Kaartbeeld servicelijnen gemeente Delft
4.3
lijn 130
Tussen
Station en Tanthof rijdt – langs Buitenhof – tramlijn 1. In de huidige situatie
rijdt – langs Voorhof – lijn 64. Gelet op de lijnvoering en dienstregeling van
de servicelijnen 80/82 ontstaat aldus een doublure op de relatie Tanthof –
Voorhof – Station Delft. Gelet op de vervoervraag zou lijn 64 dan kunnen
vervallen; voor de spitsuren op de werkdagen overdag is dat een te grote
ingreep.
Voorgesteld
wordt om lijn 130 (Delft Station – Rijswijk Station – Den Haag Grote Markt) op
werkdagen gedurende de spitsuren tussen Tanthof en Station in te zetten
(huidige route lijn 64); buiten deze periode eindigt lijn 130 op het Station.
intervallen (minuten) |
ochtend spits |
middag dal |
middag spits |
avond na 19 uur |
zaterdag dag/avond |
zondag dag/avond |
lijn 80 * |
30 |
30 |
30 |
60 |
30/60 |
60/60 |
lijn 82 * |
30 |
30 |
30 |
60 |
30/60 |
60/60 |
lijn 81 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
lijn 130
tussen station - Tanthof |
15 |
- |
15 |
- |
- |
- |
* rijden op
het gemeenschappelijke traject in een dubbele frequentie
5. Procedure
Het dagelijks bestuur van stadsgewest Haaglanden hanteert
een te volgen procedure voor de dienstregeling 2007 waarbij op diverse momenten
plaats is voor inbreng en inspraak van burgers, wijkinstellingen en gemeenten.
De wensen en voorstellen zijn voorzien van een raming van
kosten en opbrengsten en gecheckt op wenselijkheid en uitvoerbaarheid. Het
geheel heeft geleid tot de in deze nota opgenomen voorstellen voor wijziging
van de stadsdienst en streeklijnen gemeente Delft.
De ontwerp wijzigingsvoorstellen liggen van woensdag 14
december tot en met vrijdag 13 januari 2006 ter inzage.
Reacties kunnen binnen de gestelde termijn worden
gezonden aan:
Stadsgewest Haaglanden, sector Verkeer en Vervoer,
Openbaar Vervoer Postbus 66, 2501 CB Den Haag onder vermelding van ‘Inspraakreactie
Delft dienstregeling 2007’.
Conform de gehanteerde procedure worden de ingekomen
reacties gewogen en in een advies aan de commissie van Verkeer, Vervoer en
Economische zaken verwerkt. In de bijeenkomst van deze commissie op 15 februari
2006 bestaat nog de mogelijkheid om de reactie desgewenst nader toe te lichten.
Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden zal in haar vergadering
van 22 februari 2006 de definitieve 'wijzigingsvoorstellen Delft dienstregeling
2007' vaststellen.
Na het besluit van het dagelijks bestuur zal Connexxion in
overleg treden met het Consumentenplatform om de uitgangspunten voor de nader
uit te werken dienstregeling door te nemen. Na de zomer van 2006 zal Connexxion
de conceptdienstregeling aan het Consumentenplatform en Haaglanden ter toetsing
aan het genomen besluit voorleggen. In december 2006 wordt de dienstregeling
door Connexxion definitief vastgesteld. De dienstregeling 2007 gaat in op
zondag 10 december 2006.
Nadat de definitieve dienstregeling is vastgesteld kan
eventueel bij de vervoerders een bezwaar worden ingediend; mocht de reactie van
de vervoerder daartoe aanleiding geven kan het bezwaar desgewenst worden
voorgelegd aan de Geschillencommissie voor het Openbaar Vervoer.