Wijzigingsvoorstellen

gemeente Delft

dienstregeling 2007

 

 

 

Stadsgewest Haaglanden

Openbaar Vervoer

Postbus 66

2501 CB Den Haag


Voorwoord

 

Het openbaar vervoer in Haaglanden is volop in beweging. In de Haagse regio wordt hard gewerkt aan de realisering van RandstadRail. Vanaf september 2006 rijden 2 lijnen vanuit Zoetermeer via Leidschenveen en door het Beatrixkwartier naar CS, en daarna verder door de tunnel Grote Marktstraat richting Loosduinen of de Uithof. In omgekeerde richting kunnen reizigers uit Den Haag zonder overstappen doorreizen naar Leidschenveen en Zoetermeer. Tramlijn 16 wordt verlengd naar het Wateringse Veld en krijgt met lijn 17 een nieuw eindpunt bij Essellanden.

 

Intussen worden tal van wijzigingsvoorstellen voor het busnet in heel Haaglanden voorbereid. De procedure daarvoor is in volle gang en kan naar verwachting in februari 2006 worden afgerond met een besluit van het dagelijks bestuur van stadsgewest Haaglanden.

 

Ook de gemeente Delft is nadrukkelijk in beeld. De voorbereiding van de zeer grootschalige werkzaamheden voor de aanleg van de spoortunnel is in volle gang; dit zal een geweldig impact hebben op alle verkeersbewegingen rond het Centrum van Delft. De (tijdelijke) route en dienstregeling van tram- en buslijnen zullen daar eveneens gevolgen van ondervinden. Uiteraard wordt geprobeerd het ongemak voor de reiziger tot een minimum te beperken.

 

Intussen wordt lijn 19 aangelegd voor de verbindingen tussen Delft TU, station Delft, Ypenburg en Leidschendam. Voor het gemeenschappelijke trajectdeel van lijnen 1 en 19 wordt gewerkt aan nieuwe haltes voor beide tramlijnen samen. Voor de nog nieuwe lijn 37 wordt gewerkt aan een betere verbinding tussen Delft en Den Haag zuidwest; daarvoor moet - voor de bus - de Kristalweg worden verlengd richting het Harnaschknooppunt met de A4.

 

De gemeente Delft wil de voor dienstregeling 2008 geplande wijzigingen in het busnet van stad- en streeklijnen binnen de gemeente met ingang van dienstregeling 2007 doorvoeren. De gemeente is met Haaglanden van mening dat de rail- en streeklijnen een belangrijke taak hebben voor het doorgaande reizigersverkeer. Op de overgebleven stadslijnen wil Delft Servicelijnen inzetten met meer maatwerk voor de lokale reiziger: binnen Delft zoveel mogelijk bestemmingen zonder overstappen en veel aandacht voor toegankelijk openbaar vervoer. Haaglanden wil daar graag aan meewerken. De uitgewerkte voorstellen komen tegemoet aan de wensen van de gemeente en dragen bij aan een verantwoord kostenniveau van het openbaar vervoer in Delft.

 

De "wijzigingsvoorstellen gemeente Delft dienstregeling 2007" liggen van 14 december 2005 tot en met 13 januari 2006 ter inzage. Het is de bedoeling om de besluitvorming over de wijzigingen in Delft mee te nemen in het gehele besluit over alle wijzigingsvoorstellen voor de dienstregeling 2007. Die besluitvorming is gepland in de bijeenkomst van het dagelijks bestuur op 22 februari 2006.

 

 

Mr. drs. B. J. Bruins

Portefeuillehouder Verkeer & Vervoer

Stadsgewest Haaglanden

 


1.         Randvoorwaarde financiën dienstregeling 2007

 

De dienstregelingen 2007 en 2008 kennen een fors aantal uitbreidingen, vooral in het railvervoer: introductie RandstadRail, doortrek lijn 16, nieuwe buslijn 37 en nieuwe tramlijn 19. Deze uitbreidingen zijn alleen verantwoord als tijdelijk ingestelde buslijnen weer worden opgeheven en mogelijke parallelverbindingen worden verminderd. Soms zijn aanpassingen van het busnet een logisch vervoerkundig gevolg, soms zijn ze ook met gemeenten overeengekomen om de railuitbreiding te kunnen financieren.

 

De inspraak op de wijzigingsvoorstellen voor Delft heeft daarom een minder open karakter dan in andere jaren meestal mogelijk was. Op enkele punten - zoals het opheffen van lijnen 63 en 69 als tramlijn 19 gaat rijden - zijn in feite al bestuurlijke beslissingen genomen en kan het commentaar uit de inspraak niet meer voor grote wijzigingen zorgen. Op andere punten is meer ruimte mogelijk voor opmerkingen.

 

De gemeente Delft en stadsgewest Haaglanden zijn overeengekomen dat de structurele kosten van het voorzieningenniveau van het busnet in Delft met ca. € 1,4 mln moeten dalen.

 

Met het voorziene beëindigen van de stadslijnen 63 en 69 wordt al een (beperkte) bijdrage geleverd. Voor het overige worden oplossingen gezocht in het samenvoegen van delen van stadslijnen waar voor een deel in elkaars invloedsgebied wordt gereden: lijnen 61 en 66 tussen station en Wippolder/Emerald bijvoorbeeld, maar ook voor het trajectdeel tussen station via Voorhof naar Tanthof lijken besparingen mogelijk. 

 

 

2.         Randvoorwaarde infrastructuur

 

Voor een aantrekkelijk openbaar vervoersysteem is het van belang dat voor rail en bus goede infrastructuur beschikbaar is. Het hoogste doel is een korte reistijd, te bereiken door een behoorlijke gemiddelde rijsnelheid tussen de haltes: een tram of bus zou eigenlijk alleen moeten stoppen bij haltes, en niet op locaties onderweg. Dat pleit voor vrije banen of rijstroken voor het openbaar vervoer of voor slimme oplossingen zoals bussluizen.

 

Binnen de gemeente Delft zijn daar verschillende goede voorbeelden van te zien: de route van lijn 1 en busverkeer naar Tanthof, de openbaar vervoerbaan op de Phoenixstraat en de Westvest, maar ook de bussluizen op de Brasserskade en die over de provinciale weg. Een oude stad als Delft kent ook moeilijke trajecten voor busverkeer zoals bijvoorbeeld de route door het centrum. Met creatieve oplossingen voor het busverkeer en het weren van niet noodzakelijk autoverkeer kan toch voor een redelijke doorstroming worden gezorgd.

 

De haltes van de tram zijn of worden op de goede hoogte van 30 cm aangelegd. De toekomstige nieuwe trams hebben een vloerhoogte van 30 cm zodat een gelijkvloerse instap wordt bereikt. Voor het tramverkeer geldt dat de haltes waar mogelijk beter worden gesitueerd; enkele haltes worden samengevoegd zonder grote gevolgen voor de reiziger.

 

In het kader van de nieuwe servicelijnen wordt in Delft gewerkt aan een pilot van (sociale) veiligheid waarbij het gelijkvloers in- en uitstappen van halte en bus wordt vergemakkelijkt. De bussen hebben een lage vloer, de perrons worden beter ontworpen en op 18 cm hoogte gebracht. Zo wordt geprobeerd om de horizontale en verticale kieren te verkleinen opdat iedere reiziger gemakkelijk en snel kan in- en uitstappen. Dat verbetert niet alleen de toegankelijkheid van de bus, maar draagt ook bij aan een kortere stilstandtijd bij de halte.


3.         Ontwikkelingen in en rond Delft

 

3.1       Visie ten aanzien van OV netwerk gemeente Delft

 

De gemeente Delft gaat er anders uitzien. Het 'aloude' spoorviaduct verdwijnt uit het stadsbeeld, de trein gaat ondergronds. Dat schept ruimte voor grootschalige nieuwbouw in de huidige spoorzone met ondermeer een nieuw stationsgebouw en gemeentekantoor. De wegenstructuur wordt aangepast en voor het openbaar vervoer worden OV vriendelijke voorzieningen getroffen (OV banen en een nieuw overstapstation voor trein, tram en bus).

 

De werkzaamheden starten naar verwachting in 2008; vanaf dat moment zullen alle weggebruikers, inclusief de reizigers van tram en bus daar gedurende lange tijd hinder van ondervinden (de Irenetunnel wordt mogelijk 1,5 jaar afgesloten voor tramverkeer). In overleg met de gemeente Delft wil Haaglanden trachten de overlast voor OV reizigers tot een minimum te beperken. Tussentijdse wijzigingen in de lijnvoering en dienstregeling van tram en bus worden niet uitgesloten. Maar zover is het nog niet.

 

Met ingang van dienstregeling 2008 gaat tramlijn 19 rijden, dus tegelijk met de start van bovenbedoelde werkzaamheden. Voor lijn 19 moet nog het een en ander aan infrastructuur worden gerealiseerd: nieuw spoor via Zuidwal en de St. Sebastiaansbrug naar de TU wijk en het aanleggen van nieuwe haltes op het gemeenschappelijk traject van lijn 1 en 19 samen.

 

In samenspraak met de gemeenten Delft en Midden-Delfland onderzoekt Haaglanden voor de langere termijn de haalbaarheid van een raillijn door de Harnaschpolder. Feitelijk betreft het de optie om op enig moment van buslijn 37 een tramlijn te maken waarvan de route wordt verlegd naar Harnaschdreef – via de Hooipolder - R. de Graafweg. Dat heeft dan uiteraard gevolgen voor het busnet in Delft.

 

De gemeente Delft is met Haaglanden van mening dat de streeklijnen - naast de tramlijnen - de hoofddragers moeten zijn van het busvervoer in Delft. Deze rijden op de hoofdroutes van het autoverkeer. de bediening van de wijken leent zich voor de inzet van Servicelijnen, feitelijk een stadsdienst met meer service aan de lokale reiziger (toegankelijk OV; busvriendelijke infrastructuur; eventueel hulp bij instappen; etc.). Voor een efficiënte exploitatie is toename van het gebruik van het overstapstation Delft gewenst (beter één centraal punt bij het station dan diverse eindpuntvoorzieningen in de wijken; chauffeurs lossen af, bussen rijden door).

 

3.2       Voorziene wijzigingen in de streeklijnen rondom Delft

 

De voorstellen voor de dienstregeling 2007 voor de hele vervoergebied Haaglanden hebben de inspraakprocedure al doorlopen. Een besluit van het dagelijks bestuur wordt voorbereid. Voor de gemeente Delft zijn de volgende wijzigingen in het lijnennet relevant:

 

·         Sinds augustus 2005 rijdt lijn 37 tussen Delft station en Den Haag Leyenburg. Voorlopig rijdt lijn 37 nog via de Provinciale weg en de A4, maar het is de bedoeling dat deze lijn in het voorjaar van 2007 via de Van Foreestweg, de verlengde Kristalweg (met bussluis) van/naar het Harnaschknooppunt en Wateringse Veld gaat rijden.

·         De huidige lijn 132 krijgt lijnnummer 38. De route in Den Hoorn (Hoornseweg) wijzigt niet. Voorgesteld is om op deze lijn een kleinbus in te zetten en om de dienstregeling aan te passen. In overleg met Connexxion worden momenteel de mogelijkheden bezien.

·         Lijn 60 krijgt een begin- en eindpunt op Delft station. In Delft wordt de route verlegd van de Arubastraat naar de Bonairestraat. In Nootdorp wordt de route verkort tot Molenweg - Kerkweg - Koningin Julianalaan - Centrum. Lijn 60 wordt verlengd met de route langs station Ypenburg, door het Forepark en een eindhalte nabij de RR- halte en winkelcentrum Leidschenveen. 

·         lijn 62 krijgt een begin- en eindpunt op Delft station. In Delft wordt de route verlegd van de Arubastraat naar de Bonairestraat. De route in Ypenburg tot Nootdorp Centrum blijft in 2007 gehandhaafd; na introductie van tramlijn 19 gaat lijn 62 op in de dienstregeling van lijn 60 (via De Bras).

·         lijnen 60/62 rijden voortaan via de route Oostsingel – Julianalaan - St. Sebastiaansbrug – In de Veste van en naar station Delft. De route door het centrum vervalt.

·         lijnen 121 en 128 worden met elkaar verbonden; aldus ontstaat een doorgaande lijn Zoetermeer - Pijnacker - Delft - De Lier - Naaldwijk. Deze krijgt het lijnnummer 34. Lijn 34 krijgt het karakter van een doorgaande sneldienst; de sneldienst rijdt over de N223 (met nieuwe haltes) langs De Lier waardoor de reistijd van en naar Naaldwijk met 3 a 4  minuten wordt verkort. Met de gemeente Midden-Delfland wordt onderzocht op welke termijn lijn 34 tussen de R de Graafweg en de N223 een (bus-) route door de Hooipolder kan rijden (< 2010?). De infrastructuur op de route via Pijnacker naar Zoetermeer verdient alle aandacht; eventueel kan worden uitgeweken naar de route via de N470.

·         lijn 129 is met ingang van dienstregeling 2006 al in meerdere stukken opgeknipt. Alleen het gedeelte Delft station - TU - Rotterdam CS is onder lijnnummer 129 blijven rijden (lijn valt onder bevoegdheid StadsRegio Rotterdam). De route van deze lijn wordt in de TU wijk iets aangepast (Chr. Huygensweg - Schoemakerstraat). Voor de relatie Delft – Rijswijk: zie lijn 130. Voor de relatie Delft– Wateringen– Den Haag Leyenburg: zie lijn 37.

·         lijn 130 heeft met ingang van dienstregeling 2006 het trajectdeel tussen Delft station en Rijswijk station overgenomen en heeft daardoor weer een belangrijk deel van haar vroegere functie teruggekregen: Delft station - Rijswijk station /In de Bogaard - Haagse Markt - ziekenhuis Westeinde - keerpunt Grote Markt (op de Prinsegracht).

·         de sneldienst 201 Rotterdam - Delft TU blijft gehandhaafd (bevoegdheid SRR). De route van lijn 201 wordt na aanleg lijn 19 verlegd van de Schoemakerstraat naar de Mekelweg.

 

           

            Kaartbeeld streeklijnen 2007 in Delft e.o.


4          De ontwerp wijzigingsvoorstellen Delft dienstregeling 2007

 

Uitgaande van het gewijzigde streeknet ontstaat er ruimte voor enkele stadslijnen. Dat wijkt niet veel af van de huidige situatie. De gemeente Delft wil de stadsdienst opwaarderen tot servicelijnen; daarmee wordt ondermeer bedoeld dat met enkele lijnen zoveel mogelijk bestemmingen rechtstreeks kunnen worden bereikt. De haltes worden aangepast opdat een nagenoeg gelijkvloerse instap wordt bereikt; voor rolstoelers is een klapplank beschikbaar; desgewenst wordt bij het in- en uitstappen hulp geboden.

 

Het netwerk van de servicelijnen is gebaseerd op de huidige takken van lijn 61 naar de Kuiperwijk, lijn 64 naar Ikea, lijn 66 naar Delfgauw/Emerald en de lijnen 60/62 tussen station en Tanthof. Op onderdelen worden de routes aangepast; beide servicelijnen doen in ieder geval station Delft en het centrum/Marktgebied aan. Het is uiteraard nauwelijks mogelijk om met één lijn alle bestemmingen in Delft aan te doen; voor enkele belangrijke relaties zal (hooguit) één keer moeten worden overgestapt.

 

De stadslijnen van Delft hebben sinds lang een lijnnummer in de 60- serie. Gelet op de beperkte beschikbaarheid van lijnnummers in deze serie (zijn binnen Delft of Haaglanden nog in gebruik) wordt voorgesteld om een nieuwe nummering in de 80- serie te beginnen.

 

4. 1      Wijzigingsvoorstel servicelijnen 80/82

 

Voorgesteld wordt om de huidige lijn 64 station – IKEA te koppelen aan de ringlijnen door Buitenhof, Voorhof en Tanthof. Bij Ikea wordt in klokrichting een rondje Bieslandsekade – Olaf Palmestraat – Ikea – Oostpoortweg - Staalweg – Van Lodensteinstraat – Bieslandsekade gereden; het trajectdeel naar de Delftse Hout vervalt; Delft beziet de mogelijkheden voor een adequaat alternatief (zomer: wegtreintje?). De route van de ringlijn wijzigt in Voorhof (langs station Zuid) en Tanthof deels OV-baan, deels Veulenkamp – Latijns Amerikalaan.

 

Een ringlijn heeft eigenlijk geen “eindpunt”. Voor doorgaande reizigers op de ringlijn met herkomst of bestemming het Centrum/Markt is het van belang dat lijnen zoveel mogelijk doorrijden. Door de koppeling aan het lijndeel naar Ikea wordt de mogelijkheid van een stilstandtijd bij Ikea geregeld en ontstaat tegelijk een stevige, doorgaande servicelijn door het centrum/Marktgebied.

 

Servicelijn 80 wordt dan Ikea – Centrum/Markt - Station C – Buitenhof – Tanthof – station Z - Voorhof – Station C– Centrum/Markt - Ikea. Lijn 82 doet bijna hetzelfde, maar rijdt in de richting van de klok via Voorhof en Tanthof naar Buitenhof en verder. Nabij station Zuid

 

De ringlijnen rijden op werkdag/zaterdag een halfuurdienst in beide richtingen (voor Tanthof betekent dat ongeveer een kwartierdienst in de relatie met het Station). Tussen Delft Station en Ikea rijden beide lijnen samen in een kwartierdienst v.v. via de Oude Langendijk.

’s Avonds en op zondag rijdt de ringlijn per rijrichting in een uurdienst (dus ongeveer een halfuurdienst tussen Tanthof en Station). Tussen Station en Ikea rijden beide lijnen samen dan een halfuurdienst.

 

4. 2      Wijzigingsvoorstel servicelijn 81

 

Voorgesteld wordt om de route van de huidige lijn te verleggen naar een route door de Wippolder en door het centrum naar Station Delft. Hier wordt huidige lijn 66 gekoppeld aan huidige lijn 61 naar de Kuyperwijk. Zowel Emerald, de Wippolder en de Kuyperwijk hebben (of behouden) de rechtstreekse verbinding met station Delft en het centrum/Marktgebied. Deze lijn rijdt de gehele week op basis van een halfuurdienst per richting kunnen rijden. De lijn krijgt lijnnummer 81.

Kaartbeeld servicelijnen gemeente Delft

 

4.3               lijn 130

 

Tussen Station en Tanthof rijdt – langs Buitenhof – tramlijn 1. In de huidige situatie rijdt – langs Voorhof – lijn 64. Gelet op de lijnvoering en dienstregeling van de servicelijnen 80/82 ontstaat aldus een doublure op de relatie Tanthof – Voorhof – Station Delft. Gelet op de vervoervraag zou lijn 64 dan kunnen vervallen; voor de spitsuren op de werkdagen overdag is dat een te grote ingreep.

 

Voorgesteld wordt om lijn 130 (Delft Station – Rijswijk Station – Den Haag Grote Markt) op werkdagen gedurende de spitsuren tussen Tanthof en Station in te zetten (huidige route lijn 64); buiten deze periode eindigt lijn 130 op het Station.

 

 

intervallen

(minuten)

ochtend

spits

middag

dal

middag spits

avond

na 19 uur

zaterdag

dag/avond

zondag

dag/avond

lijn 80 *

30

30

30

60

30/60

60/60

lijn 82 *

30

30

30

60

30/60

60/60

lijn 81

30

30

30

30

30

30

lijn 130 tussen station - Tanthof

15

-

15

-

-

-

 

* rijden op het gemeenschappelijke traject in een dubbele frequentie

 


5.         Procedure

 

Het dagelijks bestuur van stadsgewest Haaglanden hanteert een te volgen procedure voor de dienstregeling 2007 waarbij op diverse momenten plaats is voor inbreng en inspraak van burgers, wijkinstellingen en gemeenten.

 

De wensen en voorstellen zijn voorzien van een raming van kosten en opbrengsten en gecheckt op wenselijkheid en uitvoerbaarheid. Het geheel heeft geleid tot de in deze nota opgenomen voorstellen voor wijziging van de stadsdienst en streeklijnen gemeente Delft.

 

De ontwerp wijzigingsvoorstellen liggen van woensdag 14 december tot en met vrijdag 13 januari 2006 ter inzage.  

 

Reacties kunnen binnen de gestelde termijn worden gezonden aan:

 

Stadsgewest Haaglanden,

sector Verkeer en Vervoer, Openbaar Vervoer

Postbus 66, 2501 CB Den Haag

onder vermelding van ‘Inspraakreactie Delft dienstregeling 2007’.

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 


Conform de gehanteerde procedure worden de ingekomen reacties gewogen en in een advies aan de commissie van Verkeer, Vervoer en Economische zaken verwerkt. In de bijeenkomst van deze commissie op 15 februari 2006 bestaat nog de mogelijkheid om de reactie desgewenst nader toe te lichten. Het dagelijks bestuur van het stadsgewest Haaglanden zal in haar vergadering van 22 februari 2006 de definitieve 'wijzigingsvoorstellen Delft dienstregeling 2007' vaststellen.

 

Na het besluit van het dagelijks bestuur zal Connexxion in overleg treden met het Consumentenplatform om de uitgangspunten voor de nader uit te werken dienstregeling door te nemen. Na de zomer van 2006 zal Connexxion de conceptdienstregeling aan het Consumentenplatform en Haaglanden ter toetsing aan het genomen besluit voorleggen. In december 2006 wordt de dienstregeling door Connexxion definitief vastgesteld. De dienstregeling 2007 gaat in op zondag 10 december 2006.

 

Nadat de definitieve dienstregeling is vastgesteld kan eventueel bij de vervoerders een bezwaar worden ingediend; mocht de reactie van de vervoerder daartoe aanleiding geven kan het bezwaar desgewenst worden voorgelegd aan de Geschillencommissie voor het Openbaar Vervoer.