1. Achtergrond

 

In september 2004 heeft de gemeente Delft van de onderneming DelftXpress een plan voor de exploitatie van een wegtrein in Delft ontvangen. Het college heeft in eerste instantie positief gereageerd op dit initiatief. Voor de exploitatie van een wegtrein in Delft is een ontheffing van het verbod van artikel 61b RVV 1990 benodigd. Het juridische kader wordt toegelicht in bijlage 1. Doordat de landelijke wetgeving betreffende de RVV in 2005 werd aangepast is besluitvorming, in goed overleg met de ondernemers en de politie, uitgesteld.

 

In deze notitie staat de vraag centraal of en zo ja onder welke voorwaarden aan de onderneming DelftXpress bovengenoemde ontheffing kan worden verleend.

 

2. Advies

 

Op donderdag 20 oktober 2005 heeft de gemeente Delft een voorstel ontvangen van de firma DelftXpress aangaande een vaste route van een wegtreintje. De DelftXpress is een toeristisch vervoermiddel met een maximumsnelheid van 25 km/uur dat passagiers vervoert tussen touringcarstandplaatsen, musea in het centrum en de Porceleijne Fles (zie bijlage 2):

·         route op termijn in twee richtingen over de Michiel de Ruyterweg (en dus op termijn niet meer over de Julianalaan en de Mijnbouwstraat);

·         route via Stalpaert v/d Wieleweg - Van Miereveltlaan - Van Aelststraat - Oostsingel - Nieuwe Langendijk - Oostsingel is niet toegestaan tijdens de bouw van de Koepoortgarage. Dit is een druk bezette omleidingsroute in verband met de bouw van de garage.

·         het faciliteren van de DelftXpress wordt gezien als een experiment. Na de bouw van de Koepoortgarage dient een evaluatie plaats te vinden; onderdeel van de evaluatie is de mogelijkheid om de route ook via Stalpaert v/d Wieleweg - Van Miereveltlaan - Van Aelststraat - Oostsingel - Nieuwe Langendijk - Oostsingel te laten lopen. Indien zich tussentijds problemen voortdoen (bijvoorbeeld belemmerde doorstroming op het Stationsplein) dient bezien te worden of en op welke wijze de route moet worden herzien.

 

Technische specificaties voertuig

De firma DelftXpress heeft de volgende (relevante) technische voertuigspecificaties opgegeven:

·         maximumsnelheid (begrensd): 25 km/u

·         lengte voertuig: 6,10m

·         breedte voertuig 1,90

·         lengte aanhanger: 6,10m

·         breedte aanhanger: 1,90m

·         draaicirkel voertuigcombinatie: 11,86m

 

De totale voertuigcombinatie is niet langer noch breder dan een vrachtwagen met aanhanger. Daarnaast is de draaicirkel vergelijkbaar met een vrachtwagen zonder aanhanger. Op basis hiervan is de inschatting dat deelname aan de openbare weg zou moeten kunnen plaatsvinden.

 

Conclusie

Er is sprake van een positief advies over het voorstel van DelftXpress onder de volgende voorwaarden:

·         geen routering over de Oude Delft (tenzij het bestuurlijk standpunt wordt herzien); in plaats hiervan routering via de Phoenixstraat - Westvest;

·         geen routering via het station;

·         route op termijn in twee richtingen over de Michiel de Ruyterweg (en dus op termijn niet meer over de Julianalaan en de Mijnbouwstraat);

·         geen routering via route via Stalpaert v/d Wieleweg - Van Miereveltlaan - Van Aelststraat - Oostsingel - Nieuwe Langendijk - Oostsingel.

 

Kanttekening

In eerdere memo’s is de volgende randvoorwaarde geformuleerd:

 

De routering vindt gezien de maximumsnelheid van het voertuig zoveel mogelijk plaats over wegen met maximaal een snelheidslimiet van 30 km/uur; vervoer over wegen met een hogere snelheidslimiet wordt tot een minimum beperkt.

 

Het feit dat de voorgestelde route voor een groot deel (onvermijdelijk) over wegen met een snelheidsregime hoger dan 30 km/uur loopt, roept bedenkingen op ten aanzien van de doorstroming en de verkeersveiligheid (snelheidsverschil) op de voorgestelde route.

 

3. Middelen & communicatie

 

Aan het in deze notitie weergegeven voorstel zijn geen financiële en personele consequenties verbonden.

 

 

4. Voorstel

 

Voorgesteld wordt om:

 

-          in te stemmen met het routevoorstel van DelftXpress onder de voorwaarden zoals gesteld door het vakteam mobiliteit;

-          voor de wegtrein van de onderneming DelftXpress ontheffing te verlenen, voor een experiment van één jaar, van het verbod van artikel 61b RVV 1990;

-          na één jaar wordt het experiment geëvalueerd alvorens te besluiten over continuering;

 


Bijlage 1: Juridisch kader

 

Voor de exploitatie van een wegtrein in Delft is een ontheffing van het verbod van artikel 61b RVV 1990 benodigd.

 

Ontheffing van het verbod van artikel 61b RVV 1990

 

Met ingang van 1 mei 2005 is het Besluit tot wijziging van het RVV 1990 in werking getreden om het vervoer van personen in of op aanhangwagens achter motorvoertuigen of bromfietsen en in open en gesloten laadruimten van motorvoertuigen of bromfietsen te verbieden (artikel 61b, eerste lid, van het RVV 1990). De regelgeving voorzag tot nu toe niet in een expliciet verbod. Het vervoer van personen in dergelijke omstandigheden is uit het oogpunt van verkeersveiligheid niet gewenst.

 

Bij de wijziging van het RVV 1990 is artikel 61b toegevoegd en artikel 87 gewijzigd. De wegbeheerder kan hierdoor op grond van artikel 87 RVV 1990, in samenhang met artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994,  ontheffing verlenen van het in artikel 61 b, eerste lid RVV 1990 geformuleerde verbod. Deze ontheffing kan onder voorwaarden worden verleend, waarbij de wegbeheerder deze kan toespitsen op de specifieke aard en het gebruik van de voertuigcombinatie. In de toelichting bij de wijziging van het RVV is aangegeven dat het de verwachting is dat de wegbeheerder hier weloverwogen en ook overeenkomstig de tot nu toe gebruikelijke gedoogpraktijk gebruik van zal gaan maken. In dit verband is het bijvoorbeeld van belang dat de aanhangwagen(s) waarin de personen werden vervoerd van goede technische faciliteiten werden voorzien, alsmede dat de vervoersactiviteit alleen langs een acceptabele route en gedurende een beperkte periode werd uitgeoefend. De verwachting is dat deze overwegingen door de wegbeheerder ook worden meegewogen bij het verlenen van een ontheffing.