1. Achtergrond
In september 2004 heeft de gemeente Delft van de onderneming DelftXpress een plan voor de exploitatie van een wegtrein in Delft ontvangen. Het college heeft in eerste instantie positief gereageerd op dit initiatief. Voor de exploitatie van een wegtrein in Delft is een ontheffing van het verbod van artikel 61b RVV 1990 benodigd. Het juridische kader wordt toegelicht in bijlage 1. Doordat de landelijke wetgeving betreffende de RVV in 2005 werd aangepast is besluitvorming, in goed overleg met de ondernemers en de politie, uitgesteld.
In deze notitie staat de vraag centraal of en zo ja onder welke voorwaarden aan de onderneming DelftXpress bovengenoemde ontheffing kan worden verleend.
Op donderdag 20
oktober 2005 heeft de gemeente Delft een voorstel ontvangen van de firma
DelftXpress aangaande een vaste route van een wegtreintje. De DelftXpress is
een toeristisch vervoermiddel met een maximumsnelheid van 25 km/uur dat
passagiers vervoert tussen touringcarstandplaatsen, musea in het centrum en de
Porceleijne Fles (zie bijlage 2):
·
route op
termijn in twee richtingen over de Michiel de Ruyterweg (en dus op termijn niet
meer over de Julianalaan en de Mijnbouwstraat);
·
route via
Stalpaert v/d Wieleweg - Van Miereveltlaan - Van Aelststraat - Oostsingel -
Nieuwe Langendijk - Oostsingel is niet toegestaan tijdens de bouw van de
Koepoortgarage. Dit is een druk bezette omleidingsroute in verband met de bouw
van de garage.
·
het
faciliteren van de DelftXpress wordt gezien als een experiment. Na de bouw van
de Koepoortgarage dient een evaluatie plaats te vinden; onderdeel van de
evaluatie is de mogelijkheid om de route ook via Stalpaert v/d Wieleweg - Van
Miereveltlaan - Van Aelststraat - Oostsingel - Nieuwe Langendijk - Oostsingel
te laten lopen. Indien zich tussentijds problemen voortdoen (bijvoorbeeld
belemmerde doorstroming op het Stationsplein) dient bezien te worden of en op
welke wijze de route moet worden herzien.
Technische
specificaties voertuig
De firma
DelftXpress heeft de volgende (relevante) technische voertuigspecificaties
opgegeven:
·
maximumsnelheid
(begrensd): 25 km/u
·
lengte
voertuig: 6,10m
·
breedte
voertuig 1,90
·
lengte
aanhanger: 6,10m
·
breedte
aanhanger: 1,90m
·
draaicirkel
voertuigcombinatie: 11,86m
De totale
voertuigcombinatie is niet langer noch breder dan een vrachtwagen met
aanhanger. Daarnaast is de draaicirkel vergelijkbaar met een vrachtwagen zonder
aanhanger. Op basis hiervan is de inschatting dat deelname aan de openbare weg
zou moeten kunnen plaatsvinden.
Conclusie
Er is sprake van
een positief advies over het voorstel van DelftXpress onder de volgende
voorwaarden:
·
geen routering
over de Oude Delft (tenzij het bestuurlijk standpunt wordt herzien); in plaats
hiervan routering via de Phoenixstraat - Westvest;
·
geen routering
via het station;
·
route op
termijn in twee richtingen over de Michiel de Ruyterweg (en dus op termijn niet
meer over de Julianalaan en de Mijnbouwstraat);
·
geen routering
via route via Stalpaert v/d Wieleweg - Van Miereveltlaan - Van Aelststraat -
Oostsingel - Nieuwe Langendijk - Oostsingel.
Kanttekening
In eerdere memo’s
is de volgende randvoorwaarde geformuleerd:
De routering
vindt gezien de maximumsnelheid van het voertuig zoveel mogelijk plaats over
wegen met maximaal een snelheidslimiet van 30 km/uur; vervoer over wegen met
een hogere snelheidslimiet wordt tot een minimum beperkt.
Het feit dat de
voorgestelde route voor een groot deel (onvermijdelijk) over wegen met een
snelheidsregime hoger dan 30 km/uur loopt, roept bedenkingen op ten aanzien van
de doorstroming en de verkeersveiligheid (snelheidsverschil) op de voorgestelde
route.
3. Middelen & communicatie
Aan het in deze notitie weergegeven voorstel zijn geen financiële en personele consequenties verbonden.
Voorgesteld wordt om:
- in te stemmen met het routevoorstel van DelftXpress onder de voorwaarden zoals gesteld door het vakteam mobiliteit;
- voor de wegtrein van de onderneming DelftXpress ontheffing te verlenen, voor een experiment van één jaar, van het verbod van artikel 61b RVV 1990;
- na één jaar wordt het experiment geëvalueerd alvorens te besluiten over continuering;
Bijlage 1: Juridisch kader
Voor de exploitatie van een wegtrein in Delft is een ontheffing van het verbod van artikel 61b RVV 1990 benodigd.