Inventarisatie Productafspraken dNA 2006:
Naam vakteam/programma: Leefbaarheid/Jeugd en brede school
Naam project: ICT activiteiten t.b.v. brede school
Contactpersoon: Reggie Bosch
Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?
|
In de huidige situatie verzorgt De Nieuwe Amateur een
groot deel van de ICT activiteiten voor de brede school in het primair
onderwijs. Om twee redenen worden er meer structurele afspraken
gemaakt, te weten: -
van de kant van de gemeente om de continuďteit in
het programma aanbod te waarborgen -
van de kant van dNA: bestaanszekerheid van de
aanbieder Zoals het nu gaat wordt het aanbod in overleg tussen dNA
en gemeente bepaald. Vervolgens wordt het aanbod besproken in de
wijkwerkgroepen waarin de deelnemende basisscholen zijn vertegenwoordigd. In
de wijkwerkgroep wordt het Brede Schoolprogramma van de betreffende wijk
bepaald. Het huidige aanbod is enigszins statisch. In de ruim vier
jaar dat dNA actief is, is het aanbod twee jaar geleden op aangeven van
henzelf (door terugloop in aantal inschrijvingen en deelname aan ICT
activiteiten) nieuw aanbod geformuleerd. De gemeente heeft hierop ook
gestuurd en suggesties gedaan. De wens voor de komende jaren is om de aanbieders van Brede School activiteiten, dus ook de
Nieuwe Amateur, meer vraag gestuurd te laten werken. M.a.w.: de Nieuwe
Amateur zou zich qua aanbod meer moeten richten op de vragen van deelnemende
kinderen (klanten) en scholen (instituties). Deze vraaggestuurdheid, past
heel goed binnen de werkwijze van dNA, wanneer het gaat om de X-pro academy
waarin ze middels peer-education goed aansluiten bij de doelgroep. Deze
benadering wordt ook gevraagd voor de ontwikkeling van het aanbod van ICT
activiteiten in de brede school primair onderwijs. |
Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk
|
Alle kinderen die in aanmerking komen voor brede school
ICT activiteiten in het primair onderwijs vanaf groep 4 t/m 8 binnen alle
zeven wijken in Delft. |
Wat is het beoogde doel
|
Het doel is te komen tot meer structurele afspraken op het
gebied van ICT activiteiten voor de brede school primair onderwijs waarmee
continuďteit, kwaliteit, variatie en aansluiting bij de doelgroep van groot
belang zijn. Het doel wordt bereikt door onderstaande subdoelen en
randvoorwaarden in ogenschouw te nemen: -
Het maken van meerjarige afspraken met dNA op het
gebied van ICT -
Het (subsidie)budget hiervoor bedraagt minimaal
jaarlijks € 40.000 tot een maximum van € 50.000. De afspraken hierover worden
jaarlijks vastgesteld. -
Binnen het beschikbare jaarlijkse budget dient de
dNA keuzeaanbod te realiseren bestaande uit tenminste acht (8) verschillende
ICT activiteiten -
Jaarlijks wordt de invulling van ICT activiteiten
bepaald in het laatste kwartaal in het jaar daaraan voorafgaand -
Jaarlijks dienen minimaal 350 kinderen aan de
activiteiten deel te nemen, uitgaande van een budget van € 40.000. -
Jaarlijks vernieuwt dNA haar activiteitenaanbod van
in totaal acht, met 2 nieuwe activiteiten -
DNA is pro-actief in het ontwikkelen van nieuwe ICT
activiteiten waaruit blikt dat het inspeelt en/of aansluit bij de beleving
van schoolgaande kinderen -
De ICT activiteiten staan onder begeleiding van
ervaren begeleiders die in staat zijn om te gaan met groepsprocessen en oog
hebben voor individuele aspecten van activiteitenbegeleiding -
In 2006 wordt dNA gevraagd de activiteit
MonsterMedia uitvoeren. MonsterMedia is een activiteit die is ontwikkeld door
de Mediafabriek, als onderdeel van het Kunstgebouw |
Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen
(output, afspraken, kengetallen)
|
1x per jaar dient een
verantwoordingsmoment voor subsidie plaats te vinden conform de afgesproken.
In dit verantwoordingsmoment dient de volgende zaken besproken te worden: -
aanwezigheid van de deelnemende kinderen -
beleving bij kinderen -
ervaringen van de aanbieder -
successen en verbeterpunten -
bovenstaande punten uitgesplitst naar
activiteit/per school/per wijk -
bovenstaande in de vorm van een activiteitenverslag -
koppeling van inhoudelijke doelstellingen Brede
School, ICT activiteiten en dNA |
Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit
voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige
randvoorwaarden) |
Algemene criteria brede school activiteiten
-
Bevorderen culturele en maatschappelijke
participatie -
Versterken van de competenties die kinderen in
staat stellen om te leren -
Betrokkenheid van het kind bij zijn/haar
leefomgeving versterken -
Sociale vaardigheden versterken Specifieke criteria ICT activiteiten
-
Op een speelse manier omgaan met ICT-voorzieningen -
Naast het aanleren van computervaardigheden dient
de aandacht zich te richten op ontspanning, samenwerken en creativiteit. Aanvullende informatie ICT is niet het inhoudelijke doel op zich, maar een
ondersteunend middel. De inzet van ICT dient de inhoudelijke activiteiten met
betrekking tot educatie (kunst, cultuur, geschiedenis), zelfontplooiing
(participatie, vergroten van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden) en
omgeving (gericht op en bewust zijn van de omgeving) te ondersteunen cq.
versterken. Echter is het ook toegestaan ICT, digitale en nieuwe media
en alle toepassingen hiervan centraal
te stellen binnen een activiteit. |
Beschikbaar budget in 2006
|
Minimaal € 40.000 voor het gehele jaar 2006, met de
mogelijkheid tot meer activiteiten tot een maximum van € 50.000 |
Toelichting:
Richard Toussain, sector Leefbaarheid, november 2005