Inventarisatie Productafspraken dNA 2006:

 

Naam vakteam/programma: Leefbaarheid/Jeugd en brede school

Naam project: ICT activiteiten t.b.v. brede school

Contactpersoon: Reggie Bosch

 

 

Wat is het probleem, de vraag, de aanleiding?

 

In de huidige situatie verzorgt De Nieuwe Amateur een groot deel van de ICT activiteiten voor de brede school in het primair onderwijs.

Om twee redenen worden er meer structurele afspraken gemaakt, te weten:

-          van de kant van de gemeente om de continuďteit in het programma aanbod te waarborgen

-          van de kant van dNA: bestaanszekerheid van de aanbieder

 

Zoals het nu gaat wordt het aanbod in overleg tussen dNA en gemeente bepaald. Vervolgens wordt het aanbod besproken in de wijkwerkgroepen waarin de deelnemende basisscholen zijn vertegenwoordigd. In de wijkwerkgroep wordt het Brede Schoolprogramma van de betreffende wijk bepaald.

Het huidige aanbod is enigszins statisch. In de ruim vier jaar dat dNA actief is, is het aanbod twee jaar geleden op aangeven van henzelf (door terugloop in aantal inschrijvingen en deelname aan ICT activiteiten) nieuw aanbod geformuleerd. De gemeente heeft hierop ook gestuurd en suggesties gedaan.

De wens voor de komende jaren is  om de aanbieders van Brede School activiteiten, dus ook de Nieuwe Amateur, meer vraag gestuurd te laten werken. M.a.w.: de Nieuwe Amateur zou zich qua aanbod meer moeten richten op de vragen van deelnemende kinderen (klanten) en scholen (instituties). Deze vraaggestuurdheid, past heel goed binnen de werkwijze van dNA, wanneer het gaat om de X-pro academy waarin ze middels peer-education goed aansluiten bij de doelgroep. Deze benadering wordt ook gevraagd voor de ontwikkeling van het aanbod van ICT activiteiten in de brede school primair onderwijs.

 

 

Bepaal de doelgroep zo exact mogelijk

 

Alle kinderen die in aanmerking komen voor brede school ICT activiteiten in het primair onderwijs vanaf groep 4 t/m 8 binnen alle zeven wijken in Delft.

 

 

Wat is het beoogde doel

 

Het doel is te komen tot meer structurele afspraken op het gebied van ICT activiteiten voor de brede school primair onderwijs waarmee continuďteit, kwaliteit, variatie en aansluiting bij de doelgroep van groot belang zijn.

 

Het doel wordt bereikt door onderstaande subdoelen en randvoorwaarden in ogenschouw te nemen:

-          Het maken van meerjarige afspraken met dNA op het gebied van ICT

-          Het (subsidie)budget hiervoor bedraagt minimaal jaarlijks € 40.000 tot een maximum van € 50.000. De afspraken hierover worden jaarlijks vastgesteld.

-          Binnen het beschikbare jaarlijkse budget dient de dNA keuzeaanbod te realiseren bestaande uit tenminste acht (8) verschillende ICT activiteiten

-          Jaarlijks wordt de invulling van ICT activiteiten bepaald in het laatste kwartaal in het jaar daaraan voorafgaand

-          Jaarlijks dienen minimaal 350 kinderen aan de activiteiten deel te nemen, uitgaande van een budget van € 40.000.

-          Jaarlijks vernieuwt dNA haar activiteitenaanbod van in totaal acht, met 2 nieuwe activiteiten

-          DNA is pro-actief in het ontwikkelen van nieuwe ICT activiteiten waaruit blikt dat het inspeelt en/of aansluit bij de beleving van schoolgaande kinderen 

-          De ICT activiteiten staan onder begeleiding van ervaren begeleiders die in staat zijn om te gaan met groepsprocessen en oog hebben voor individuele aspecten van activiteitenbegeleiding

-          In 2006 wordt dNA gevraagd de activiteit MonsterMedia uitvoeren. MonsterMedia is een activiteit die is ontwikkeld door de Mediafabriek, als onderdeel van het Kunstgebouw

 

 

Wat zijn de beoogde resultaten in meetbare termen (output, afspraken, kengetallen)

 

1x per jaar dient een verantwoordingsmoment voor subsidie plaats te vinden conform de afgesproken. In dit verantwoordingsmoment dient de volgende zaken besproken te worden:

-          aanwezigheid van de deelnemende kinderen

-          beleving bij kinderen

-          ervaringen van de aanbieder

-          successen en verbeterpunten

-          bovenstaande punten uitgesplitst naar activiteit/per school/per wijk

-          bovenstaande in de vorm van een activiteitenverslag

-          koppeling van inhoudelijke doelstellingen Brede School, ICT activiteiten en dNA

 

 

Aan welke randvoorwaarden moet de aan te bieden activiteit voldoen (kwaliteitseisen, looptijd, meetmomenten, meetinstrumenten, overige randvoorwaarden)

 

Algemene criteria brede school activiteiten

-          Bevorderen culturele en maatschappelijke participatie

-          Versterken van de competenties die kinderen in staat stellen om te leren

-          Betrokkenheid van het kind bij zijn/haar leefomgeving versterken

-          Sociale vaardigheden versterken

 

Specifieke criteria ICT activiteiten

-          Op een speelse manier omgaan met ICT-voorzieningen

-          Naast het aanleren van computervaardigheden dient de aandacht zich te richten op ontspanning, samenwerken en creativiteit.

 

Aanvullende informatie

ICT is niet het inhoudelijke doel op zich, maar een ondersteunend middel. De inzet van ICT dient de inhoudelijke activiteiten met betrekking tot educatie (kunst, cultuur, geschiedenis), zelfontplooiing (participatie, vergroten van zelfvertrouwen, sociale vaardigheden) en omgeving (gericht op en bewust zijn van de omgeving) te ondersteunen cq. versterken.

Echter is het ook toegestaan ICT, digitale en nieuwe media en alle toepassingen hiervan  centraal te stellen binnen een activiteit.

 

 

Beschikbaar budget in 2006

 

Minimaal € 40.000 voor het gehele jaar 2006, met de mogelijkheid tot meer activiteiten tot een maximum van € 50.000

 

 

Toelichting:

 

 

Richard Toussain, sector Leefbaarheid, november 2005