Op
14 december jl. bent u in het kader van onderhoud aan de oever/kade van het Rijn-Schiekanaal, dat onder
provinciaal beheer valt, gestart met het vervangen van het remmingwerk in de
Zuid-Kolk voor een steiger. Deze vervanging vindt plaats om zo mogelijkheid te
creëren voor het meren van schepen. Volgens uw planning zijn deze werkzaamheden
per 15 februari 2006 voltooid.
Met deze wijziging
realiseert u beleidsvoornemens uit zowel uw nota vaarwegen en scheepvaart als
uw meerjaren uitvoeringsprogramma Vrije Tijd 2004 – 2007. Tevens wordt door de
wijziging in uitvoering van het werk voor Delft een mogelijkheid voor een
passantenhaven gerealiseerd. Hiermee kan een noodzakelijke randvoorwaarden
gerealiseerd worden om een stevige impuls te geven aan de ontwikkeling van het
watertoerisme voor Delft en aan een breed gedragen wens in onze gemeente
voldaan. Wij zijn dan ook zeer content met deze win-win situatie.
Om de passantenhaven in
de Zuid-Kolk praktisch goed te laten functioneren is adequaat gastheerschap en
toezicht vereist. Om dit eerste te realiseren worden door de gemeente Delft
enkele voorzieningen aangelegd, zoals aansluitingen voor elektra en
watertappunten, ook worden te zijner tijd mogelijk een havenkantoor en
sanitaire voorzieningen gerealiseerd. Het realiseren van dagelijks toezicht kan
door de gemeente worden uitgewerkt, doch is formeel een provinciale
aangelegenheid omdat het nautisch toezicht aldaar tot de provinciale
competenties behoort.
Uit gesprekken op
ambtelijk niveau tussen gemeente en de betrokken dienst bij de provincie, is
gebleken dat de provincie dit toezicht niet in de voor het gastheerschap
noodzakelijke frequentie kan realiseren. Zoals eerder gesteld kan de gemeente
deze rol wel oppakken indien de gemeente mogelijkheid heeft om havengeld te
innen.
Uit de gesprekken is gebleken dat dit op de korte termijn het eenvoudigst is te
realiseren door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
Delft voor de Zuid-Kolk ontheffing te verlenen van de artikelen 2.4.1 en 2.4.3
lid 1 van de Vaarwegenverordening Zuid Holland en zo nodig in die ontheffing
het college tevens de bevoegdheid te geven om voor de Zuid-Kolk, voor zover de
gemeente deze bevoegdheid niet al op andere wijze publiekrechtelijk dan wel als
eigenaar van het kadastraal perceel ‘Zuid-Kolk’ heeft, nadere regels te
stellen, havengeldtarieven vast te stellen en havengeld te innen.
Naar ons oordeel zou het
goed zijn als u ons college de ontheffing verleent voordat uw werkzaamheden in
de Zuid-Kolk zijn afgerond.
De ontheffingregeling is
voor een beperkte periode adequaat. Uit de gesprekken is gebleken dat we
gezamenlijk tot duurzame en toekomstgerichte afspraken en regelingen inzake de
provinciale wateren binnen de gemeentegrenzen moeten komen. Zo zou bijvoorbeeld
naar ons oordeel de gemeentelijke mogelijkheid tot het bevoegd houden van
toezicht en realiseren van handhaving op illegaal meren aan oevers en kades van
provinciale wateren zich niet louter tot het deel Zuid-Kolk moeten beperken.
Juist om dit illegaal meren, in belang van zowel de vrije en veilige doorvaart
als het tegengaan van verminderde inkomsten aan havengeld, adequaat tegen te
gaan zou een vorm van gemeentelijke toezicht en handhaving zich tot alle
provinciale wateren binnen onze gemeentegrens moeten uitstrekken. Hiermee kan
wederom een win-win situatie bereikt worden.
Wij stellen het op prijs om de gesprekken voort te
zetten om tot duurzame en toekomstgerichte afspraken inzake de provinciale
wateren binnen onze gemeentegrenzen te komen.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
,
burgemeester
,
secretaris