619192
Nota Branchering Binnenstad 2005 (verkorte versie)
In december 2004 is
een evaluatie gehouden van het binnenstedelijk brancheringsbeleid, zoals is
neergelegd in de nota “Details maken het verschil” en op 27 maart 2003 door de
raad is vastgesteld. De conclusie van de evaluatie is dat het beleid niet heeft
gebracht wat er van was verwacht. Geconstateerd is dat de locatie van
detailhandel nog steeds significant afwijkt van het wensbeeld.
De oorzaak dat het
geformuleerde wensbeeld niet gerealiseerd wordt is de afwezigheid van
machtsmiddelen om een branchering af te dwingen.
Voorgesteld wordt het
brancheringsbeleid en het geformuleerde wensbeeld als richtinggevend in plaats
van doelstellend te formuleren. Dit betekent dat er een richting (het wensbeeld)
wordt aangegeven, maar het primaat van de ondernemer om op hem moverende
redenen de eigen vestigingsplek te kiezen blijft overeind. Door stimuleren
wordt getracht de ondernemer te bewegen zich conform het wensbeeld te vestigen,
waardoor het beoogd effect van branchering, zoals het creëren van een voor de
consument aantrekkelijk en overzichtelijk winkelgebied met aspecten als
gesloten winkelfronten en min of meer gethematiseerde looproutes, daadwerkelijk
gerealiseerd wordt en daarmee meer economische kracht ontwikkeld wordt.
Tevens wordt
voorgesteld het wensbeeld niet te fixeren, maar als uitgangspunt te beschouwen
en het na vier jaar te herijken, wanneer nieuwe ontwikkelingen hiertoe
aanleiding geven.
Op basis van de
huidige vestigingsplekken van winkelbedrijven worden drie wensbeeldroutes
voorgesteld:
1. Een “rode slinger” # met als thema
body (kleding, juwelen, schoenen, accessoires, kapper en schoonheidssalons,
drogist en parfumerie) volgens de route: Gasthuislaan – Paradijspoort - Molslaan – Brabantse turfmarkt – Jacob
Gerritstraat – Oude Langendijk (richting Koornmarkt)
2. Een “groene vork” met drie tanden met als thema kunst en
vrije tijd (kunst, antiek, aardewerk, boeken, geluiddragers, home deco, gifts,
sport, vrije tijd, klein meubelen), beginnend bij Vrouwenregt: tand één à Kerkstraat;
tand twee à
Voldersgracht – Nieuwstraat; en tand drie à Vrouw Juttenland – Choorstraat.
3. Een “blauwe loop” met als thema de meer traditionele centrum
detailhandel en dienstverlening (zakelijke dienstverlening, ambachten,
levensmiddelen, drank en tabak, supermakrkten, bedrijfsgoederen, makelaardij,
grote gebruiksgoederen, bruin en witgoed, electronica, doe het zelf):
Pijnepoort – Kruisstraat – Beestenmarkt – Burgwal – Nieuwe Langendijk.
·
De ‘slinger’ en de
‘vork’ worden met elkaar verbonden door met beide thema’s gemengde straten:
Wijnhaven, Hippolytusbuurt, Markt, Oude Langendijk ten oosten van de Jacob
Gerritstraat.
·
De Voorstraat,
Verwersdijk, Breestraat en Binnenwatersloot – Peperstraat zijn aanlooproutes en
gedijt het best bij de meer traditionele centrum detailhandel
Voorgesteld wordt
accoord te gaan met:
1.
het in deze
nota en bijlagen beschreven beleidskader en de systematiek om tot het
brancheringswensbeeld te komen; 2.
het
wensbeeld voor de periode 2006-2009 jaar als richtinggevend vast te stellen; 3.
de inzet van
de volgende instrumenten ter realisatie van het wensbeeld:
·
het ter
beschikking stellen van een starterspakket met informatie. ·
openstelling
van de SBS (verbouw) subsidieregeling, ook voor zich nieuw in een pand
vestigende ondernemers; ·
het gratis
ter beschikking stellen van een ontwerp voor een winkelpui passend bij het
karakter van de stad en het pand;
4.
de wijziging van artikel 4.8 lid 1 onder d. van de
verordening Stadsvernieuwing, laatstelijk gewijzigd op 16 december 2004, door
de zinsnede “minimaal drie jaar voorafgaand aan” te vervangen door “op het
moment van toekenning van”. |
0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0
# De kleuren verwijzen naar de brancheindelingen: Rood = kleding, accessoires,
juweliers, leer en schoenen, accessoires, kapper- en schoonheidssalons. Groen = Kunst, antiek, aardewerk,
boeken, geluiddragers, home-deco, gifts, vrije tijd, sport, klein-meubelen. Blauw = zakelijke dienstverlening,
ambachten, levensmiddelen, drank en tabak, supermarkten, makelaardij,
bedrijfsgoederen, grote gebruiksgoederen, bruin en witgoed, elektronica, doe
het zelf.