In de Programmabegroting 2005-2008 is in het bestaand investeringsplan
(zie blz. 145) een budget gereserveerd voor maatregelen te behoeve van het oude
VVP+. Dit budget is voor het eerst genoemd in Zomernota 2000. Het gaat om €
829.000 dat een restant is van een bedrag dat als ca. € 1,0 mln begonnen is.
Tot op heden heeft Mobiliteit hiervoor nog geen bestedingsvoorstel gemaakt, ook
niet via de recente begrotingswijziging die het LVVP vergezelde.
Het
LVVP-budget is niet voldoende om alle
kosten van verkeersmaatregelen te financieren. Er wordt voorgesteld om dit
bedrag te bestemmen voor de volgende drie projecten.
N470
De
financiering van de N470 kent een tekort. Het stadsgewest Haaglanden, het Rijk,
de Provincie en de stadsregio Rotterdam hebben besloten het budget te verhogen
van € 13,6 mln. naar € 24,9 mln. Er moet dus een bedrag van € 11,3 mln gevonden
moeten worden. De gelden die vrijvallen uit het Mobiliteitsfonds en uit het BOR
fonds zijn hiervoor gebruikt. Er resteert dan nog een tekort van € 1,2 mln. dat
gedekt moet worden door de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer en Delft.
Dit tekort is verdeeld volgens de sleutel ½, ¼, ¼. De Delftse extra bijdrage is
dus € 300,000,=.
Ruys
de Beerenbrouckstraat
In
het LVVP is een wegencategoriseringsplan opgenomen. Een nieuwe categorie daarin
is de wijkontsluitingsweg. De eerste weg die als wijkontsluitingsweg zal worden
ingericht is de Ruys de Beerenbrouckstraat. De Ruys de Beerenbrouckstraat moet
ook opgebroken worden in het kader van rioleringswerkzaamheden. De kosten van
het terugbrengen van de straat in zijn oorspronkelijke staat komen voor
rekening van die werkzaamheden. De wensen voor de herinrichting tot
wijkontsluitingsweg leiden tot meerkosten. In het LVVP is rekening gehouden met
de kosten voor het aanbrengen van de nationaal afgesproken essentiële
herkenbaarheidskenmerken. Naar aanleiding van de behandeling van het LVVP in de
commissies en de raad, zijn een aantal aanpassingen in het ontwerp van de Ruys
de Beerenbrouckstraat doorgevoerd (o.a. haltekommen voor de bus naast de
rijbaan) en is een en ander gevisualiseerd door middel van een filmpje. Tevens
is een evaluatieonderzoek toegezegd. De indeling van de weg waarvoor in het
uiteindelijke ontwerp gekozen is, leidt tot het verplaatsen van een persleiding
en kabels en leidingen van de nutsvoorzieningen en verleggen van de fundering.
De meerkosten voor de herinrichting van het Ruys de Beerenbrouckstraat zijn €
440,000,=.
LVVP
wegcategorisering
In
het LVVP staan nog veel meer wegen die ingericht moeten worden volgens de
nieuwe wegcategorisering. Bij het opstellen van die budgetten is er vanuit
gegaan dat alleen de essentiele herkenbaarheidskenmerken zouden worden
aangebracht. Het is nu al duidelijk dat voor enkele wegen aanvullende
maatregelen nodig zijn. Er wordt daarom voorgesteld te resterende budget toe te
voegen aan het LVVP-budget ten gunste van de wegcategorisering. Het gaat om een
bedrag van € 89,000,=.