In de Programmabegroting 2005-2008 is in het bestaand investeringsplan (zie blz. 145) een budget gereserveerd voor maatregelen te behoeve van het oude VVP+. Dit budget is voor het eerst genoemd in Zomernota 2000. Het gaat om € 829.000 dat een restant is van een bedrag dat als ca. € 1,0 mln begonnen is. Tot op heden heeft Mobiliteit hiervoor nog geen bestedingsvoorstel gemaakt, ook niet via de recente begrotingswijziging die het LVVP vergezelde.

 

Het LVVP-budget is niet voldoende om  alle kosten van verkeersmaatregelen te financieren. Er wordt voorgesteld om dit bedrag te bestemmen voor de volgende drie projecten.

 

N470

De financiering van de N470 kent een tekort. Het stadsgewest Haaglanden, het Rijk, de Provincie en de stadsregio Rotterdam hebben besloten het budget te verhogen van € 13,6 mln. naar € 24,9 mln. Er moet dus een bedrag van € 11,3 mln gevonden moeten worden. De gelden die vrijvallen uit het Mobiliteitsfonds en uit het BOR fonds zijn hiervoor gebruikt. Er resteert dan nog een tekort van € 1,2 mln. dat gedekt moet worden door de gemeenten Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer en Delft. Dit tekort is verdeeld volgens de sleutel ½, ¼, ¼. De Delftse extra bijdrage is dus € 300,000,=.

 

Ruys de Beerenbrouckstraat

In het LVVP is een wegencategoriseringsplan opgenomen. Een nieuwe categorie daarin is de wijkontsluitingsweg. De eerste weg die als wijkontsluitingsweg zal worden ingericht is de Ruys de Beerenbrouckstraat. De Ruys de Beerenbrouckstraat moet ook opgebroken worden in het kader van rioleringswerkzaamheden. De kosten van het terugbrengen van de straat in zijn oorspronkelijke staat komen voor rekening van die werkzaamheden. De wensen voor de herinrichting tot wijkontsluitingsweg leiden tot meerkosten. In het LVVP is rekening gehouden met de kosten voor het aanbrengen van de nationaal afgesproken essentiële herkenbaarheidskenmerken. Naar aanleiding van de behandeling van het LVVP in de commissies en de raad, zijn een aantal aanpassingen in het ontwerp van de Ruys de Beerenbrouckstraat doorgevoerd (o.a. haltekommen voor de bus naast de rijbaan) en is een en ander gevisualiseerd door middel van een filmpje. Tevens is een evaluatieonderzoek toegezegd. De indeling van de weg waarvoor in het uiteindelijke ontwerp gekozen is, leidt tot het verplaatsen van een persleiding en kabels en leidingen van de nutsvoorzieningen en verleggen van de fundering. De meerkosten voor de herinrichting van het Ruys de Beerenbrouckstraat zijn € 440,000,=.

 

LVVP wegcategorisering

In het LVVP staan nog veel meer wegen die ingericht moeten worden volgens de nieuwe wegcategorisering. Bij het opstellen van die budgetten is er vanuit gegaan dat alleen de essentiele herkenbaarheidskenmerken zouden worden aangebracht. Het is nu al duidelijk dat voor enkele wegen aanvullende maatregelen nodig zijn. Er wordt daarom voorgesteld te resterende budget toe te voegen aan het LVVP-budget ten gunste van de wegcategorisering. Het gaat om een bedrag van    89,000,=.