SAMENVATTING

 

Geacht College,

 

Tijdens de planontwikkeling rond de uitbreiding van Ikea, de verkeers-situatie en de stedenbouwkundige infrastructuur, heeft het College gevraagd te onderzoeken of een mogelijke kunsttoepassing een toegevoegde waarde kan zijn voor de inrichting van de openbare ruimte, als ‘entree’ naar het centrum van Delft.

Na goedkeuring van het traject van een Voorlopig Ontwerp(VO) naar een Definitief Ontwerp (DO) in juni 2005, ligt er nu een voorstel om akkoord te gaan met het Definitief Ontwerp van de kunstenaars Berkman en Janssens
(www. berkman-janssens.nl) voor het Viaduct/Ikea onder de A13.

Via een presentatie in het College van Burgemeester en wethouders op 17 januari 2006 heeft U kennis genomen van het DO


Voorstel:

1. Akkoord te gaan met het DO Ikea Viaduct van de kunstenaars Berkman en Janssens.

 

2. Akkoord te gaan met een opdrachtverstrekking door het vakteam CKE via het opstellen van een uitvoeringscontract met inbegrip van een onderhoudsrichtlijn aan Berkman en Janssen voor het Definitief Ontwerp Ikea viaduct. De opdracht wordt pas verstrekt, nadat Rijkswaterstaat als eigenaar van het viaduct (schriftelijke) toestemming heeft verleend.

 

3. De gemeenteraad voorstellen de dekking ad €200.000 uit de reserve beeldende kunst te laten plaatsvinden en daartoe de 27e begrotings-wijziging 2006 vast te stellen.

 


 

NOTA
DEFINITIEF ONTWERP VIADUCT IKEA

1. INLEIDING

Tijdens de planontwikkeling rond de uitbreiding van Ikea, de verkeerssituatie en de stedenbouwkundige infrastructuur, heeft het College gevraagd te onderzoeken of een mogelijke kunsttoepassing een toegevoegde waarde kan zijn voor de inrichting van de openbare ruimte, als ‘entree’ naar het centrum van Delft. In deze nota wordt het Definitief Ontwerp (DO) behandeld en een voorstel is bijgevoegd tot goedkeuring hiervan.
 
2. DEFINITIEF ONTWERP (DO)

Het viaduct benadrukt de entree van de stad Delft. Het kan een landmark worden voor de bezoekers en burgers (van Delft en Ikea), dat er tevens voor zorgt dat de passanten zich bij doortocht onder het viaduct veilig voelen. Het viaduct krijgt een persoonlijke en herkenbare ‘Delftse’ identiteit. De kunstenaars Berkman en Janssens hebben voor het DO de volgende inspiratie-bronnen gebruikt. Het idee van een stadspoort, van een warm welkom in de stad. De schilderijen van Vermeer met de daarin gebruikte warmrode kleur, het gebruik van het perspectief dat in het schaakpatroon van de tegelvloeren tot uiting komt en de dierfiguren zoals die voorkomen op historische Delftse tegels.

Het Kunstwerk bestaat uit de volgende onderdelen:

 

1. Schilderwerk op de 24 pilaren in de onderdoorgang. Het schilderwerk toont een afwisseling van gestileerde florale en geometrische motieven in wit op warm rood met een zwarte onderzijde van ca. 1.20 meter hoog.
2. Kunsttoepassing  op beide taluds door middel van een schaakpatroon in zwarte en witte betonnen platen van 1x1 meter elk. De bovenlaag van de betonplaat bestaat uit een vermenging met natuursteen, waardoor het zwart en wit helder in contrast blijven staan. De betonnen platen worden vanaf een nieuw aan te brengen stootband naar boven toe op gewerkt. De landhoofden bestaan uit een bestrating van dezelfde type betonstenen met
de afmetingen 10 x 10 cm.
3. Stillevens van witte stalen beelden van dierfiguren in de aanrijdroute naar de onderdoorgang. De dierfiguren worden uitgevoerd in wit gespoten staalplaat en zijn gegroepeerd tot een stilleven van ca. 4 tot 5 stuks, geplaatst op een lichte verhoging tussen en voor de bomen in het gras.

4. schilderwerk op de bovenaanzichten en de middendoorgang, in dezelfde kleurstelling en stijl als de pilaren.

 

 

 

 

 3. VEILIGHEID DOOR PLAFONDBESCHILDERING EN AANGEPASTE VERLICHTING

De kunstenaars hebben aanvullende suggesties gedaan ten aanzien van de
veiligheid.
Met witgeschilderde plafonds boven het fiets – en voetgangersgedeelte wordt het veiligheidsgevoel verhoogd van de gebruikers van de onderdoorgang. De geschatte kosten zijn ca.
Є27.000,-. inclusief het schoonmaken, primer en dekkend schilderen; exclusief wegafzettingen, stralen en reparaties aan plafond.

Ook aangepaste verlichting in het fiets- en voetgangersgedeelte verhoogt het veiligheidsgevoel van de gebruikers. Deze naar bovenstralende lijn-verlichting, waarbij de armaturen in de betonnen stootbalk worden gemonteerd, die passanten begeleidt bij hun doortocht onder het viaduct, wordt op ca. Є 18.000,-. geraamd, inclusief montage en gebruik makend maken van de aanwezige voorziening.

Deze kosten om de veiligheid te verhogen zijn extra kosten die buiten het geraamde budget van de kunsttoepassing vallen. Binnen de projectgroep ‘Uitbreiding Ikea’ worden deze suggesties meegenomen.

 

4. RANDVOORWAARDEN BIJ DE OPDRACHT


1.Bij het DO zijn enkele randvoorwaarden aangebracht. De begrenzing van de opdracht is als volgt, niet op de rijksweg A13 (dus alleen onder het viaduct) tot en met ca. 5 m uit de rand van bestaande viaduct (gezien vanuit de lengterichting van het viaduct). Niet de berm van A13, wel de taluds. Ook de verlichting onder het viaduct, het fietspad, de wanden binnenzijde tunnels en aanzichten buitenzijde, de pilaren en plafonds kunnen in het voorstel worden meegenomen.  De rijbaan voor autoverkeer i.v.m de verkeersveiligheid valt buiten de opdracht, i.h.a. dient er rekening gehouden te worden dat eventuele afwijkende zaken de automobilist niet mag afleiden van zijn aandacht op het wegverkeer. Wat betreft de raakvlakken met de omgeving: indien verlichting onder het viaduct aangepast wordt ten behoeve van de kunsttoepassing, dan dient deze te passen bij de nog te ontwerpen openbare verlichting in de directe omgeving. Verder is de verlichting begrensd tot het viaduct, omdat alleen die gebieden worden verlicht die te maken hebben met de verkeersinrichting. Het overige gebied moet vanwege de fauna onverlicht blijven.

2.De kunsttoepassing wordt gerealiseerd binnen het budget van ca.
Є 200.000,-.

3. Het viaduct is eigendom van Rijkswaterstaat, die positief tegenover het idee staat (zonder daar vooralsnog budget aan te verbinden). In de meeste gevallen wordt na oplevering de opdrachtgever de eigenaar. In de project-groep “Uitbreiding Ikea’, waarin o.m. Rijkswaterstaat en de gemeente door de vakteams Wijkzaken en Projecten en het Ingenieursbureau zijn vertegenwoordigd, kunnen de consequenties van e.e.a. nog worden besproken, d.w.z. de definitieve toestemming, afspraken over onderhoud en beheer, schade en vernieling en de haalbaarheid van de kosten ad

Є 45.000,-. voor de witgeschilderde plafonds en de aangepaste verlichting in het fiets-en voetgangersgedeelte ter verhoging van de veiligheid.


5.TRAJECT VO NAAR DO EN PLANNING UITBREIDING IKEA/VIADUCT


Binnen dit traject van VO naar DO is er voortdurend overleg geweest met de meeste betrokkenen, de diverse gemeentelijke vakteams, de projectgroep ‘Uitbreiding Ikea’, waarvan o.m. rijkswaterstaat en Ikea deel uitmaken. Op 25 januari a.s. zal het DO worden besproken in deze projectgroep. Ten opzichte van de planning loopt het DO op schema.

De voorbereidende werkzaamheden (verharding, landschapsont-wikkeling,etc) worden in maart/april 2006 gestart. De werkzaamheden voor de kunsttoepassing volgen daarna.
 

 

Voorstel

1. Akkoord te gaan met het DO Ikea Viaduct van de kunstenaars Berkman en Janssens.

 

2. Akkoord te gaan met een opdrachtverstrekking door het vakteam CKE via het opstellen van een uitvoeringscontract met inbegrip van een onderhoudsrichtlijn aan Berkman en Janssen voor het Definitief Ontwerp Ikea viaduct. De opdracht wordt pas verstrekt, nadat Rijkswaterstaat als eigenaar van het viaduct (schriftelijke) toestemming heeft verleend.

 

3. De raad voorstellen de dekking ad €200.000 uit de reserve beeldende kunst te laten plaatsvinden en daartoe de 27e begrotingswijziging 2006 vast te stellen.


Hoogachtend,

 

drs.L.G.H.P. van Uythoven

vakteam Cultuur, Kennis en Economie