Om te komen tot de verdere uitwerking en realisatie
van een fietstunnel onder de A13 tussen Emerald en TNO wordt een
samenwerkingsoverkomst gesloten tussen de vier bij het project betrokken
partijen, zijnde het stadsgewest Haaglanden, de provincie Zuid-Holland, de
gemeente Pijnacker-Nootdorp en Delft.
De fietstunnel biedt een goede rechtstreekse
fietsroute met een ongelijkvloerse fietsverbinding onder de A13 en is daarom
een essentiële bijdrage aan het gemeentelijke en stadsgewestelijke mobiliteitsbeleid.
Wij verwachten dat 4000 à 7000 fietsers per etmaal van deze verbinding gebruik
zullen gaan maken.
Uit oogpunt van verkeersveiligheid en comfort bleek
het niet wenselijk een ongelijkvloerse kruising aan te leggen ter hoogte van
het Kruithuisplein. De kruising ter hoogte van TNO was mogelijk in de vorm van
een viaduct of een tunnel, maar bij de toepassing van een viaduct moest een
zodanige hoogte worden overwonnen, dat de hellingen ongewenst lang werden.
Tevens was er gebrek aan ruimte voor de oprit waardoor een grote slinger in de
oprit moest komen. Uit oogpunt van het comfort waar de fietsverbinding aan moet
voldoen is daarom definitief gekozen voor het toepassen van een tunnel.
Voorlopig Ontwerp
Voor de tunnel zijn 2 varianten onderzocht. Het
verschil tussen deze varianten betrof de bouwmethode. Beide varianten hebben
hun specifieke risico’s, bouwkosten en voor- en nadelen. Voor het bepalen van
de voorkeursvariant zijn 2 zaken doorslaggevend geweest:
·
het grote bouwkostenverschil tussen de twee
varianten (2 mln);
·
het risico van uitloop in de weekendstremmingen van
de A13 als gevolg van een calamiteit en/of tegenslag.
Verdere belangrijke aspecten zoals PvE,
functionaliteit, uiterlijk en lengte van de tunnel zijn gelijk. Beide varianten
hebben als uitgangspunt sober en doelmatig.
De keuze is gevallen op variant 1: een tunnel
gebouwd met een wand-en-dak-methode, met deels in het werk gestort beton. De
totale kosten (SSK) van deze variant (prijspeil 2005) zijn geraamd op € 9 mln,
incl. VAT en onvoorzien, excl. BTW.
Financiering
De
betrokken partijen zijn bereid bij te dragen in de kosten van het
project op de wijze zoals in het navolgende overzicht wordt weergegeven:
·
Stadsgewest Haaglanden: € 5,4 mln (excl. BTW)
·
Provincie Zuid-Holland: € 1,8
mln (excl. BTW)
·
Gemeente Pijnacker-Nootdorp € 0,9
mln (excl. BTW)
·
Gemeente
Delft €
0,9 mln (excl. BTW)
Indien de investeringskosten hoger dan wel lager
uitvallen dan de huidige ramingen worden deze mee- of tegenvallers verdeeld
naar rato van de initiële bijdragen van de partijen.
Voor de Delftse bijdrage zal een subsidie-aanvraag bij
het stadsgewest Haaglanden worden ingediend ten laste van de post gemeentelijke
projecten
(januari 2006, IPVV 2007). In deze post zal dan een
uitruil dienen plaats te vinden met al opgenomen projecten (IPVV 2006). Het op
te voeren bedrag voor de tunnel is dan 50% van de eigen bijdrage van € 0,9 mln,
oftewel € 0,45 mln. Deze zijn gedekt in het LVVP. VAT-kosten zijn onderdeel van
de subsidiabele kosten.
Voor wat betreft het nieuw aan te leggen fietspad
tussen de A13 en de Schoenmakerstraat (tussen Delftech Park en het TNO-terrein)
kan ook een subsidie-aanvraag bij het stadsgewest worden ingediend ten laste
van de post fietsmaatregelen van het mobiliteitsfonds Haaglanden (50%
subsidiabele kosten inclusief VAT) en/of de post gemeentelijke projecten (50%
subsidiabele kosten inclusief VAT, IPVV 2007). De kosten voor Delft zijn gedekt in het FAP-2.
Geografische ligging
De tunnel is ontworpen aan de noordzijde van het
Kruithuisplein, onder de A13 door. De tunnel sluit aan op het nog aan te leggen
fietspad aan de zuidzijde van de ijsvereniging in Pijnacker en op een nog aan
te leggen fietspad aan de zuidzijde van het TNO terrein in Delft. De
fietstunnel wordt aangelegd in het verlengde van de Pompmakerstraat in
Pijnacker en ten noorden van de Computerlaan in Delft.
Aan de westzijde van de A13/E19 kruist de tunnel de
Oudelaan, en aan de oostzijde van de A13/E19 zal de tunnel onder de
Rijksstraatweg worden aangelegd.
Beschrijving
kunstwerk
·
De totale lengte van de tunnel is 226 meter. Het
gesloten deel heeft een lengte van ca 77 meter (incl. daglichtopeningen). De
toeritten een lengte van resp. 58 en 91 meter.
·
De totale breedte van voetpad, fietspad en
schampkant is 6 meter, naast de schampkant en het voetpad is een schuine wand
ontworpen. (incl. wanddikte, damwand is
de totale breedte ca 10.50 meter)
·
De hoogte (vrije ruimte) is 2.60 meter.
Veiligheid
·
Gezien de lengte van de tunnel is veel aandacht aan
de sociale veiligheid besteed.
·
Behalve dat er gezorgd wordt voor
daglichttoetreding (vides), is de tunnel gestrekt (geen bochten, gehele tunnelbuis
op elk punt zichtbaar) en is gekozen voor aan weerszijden een schuine wand.
·
Tevens is aandacht geschonken aan de verlichting.
In de hoeken van de schuine wanden is ruimte aanwezig voor het aanbrengen van
verlichting. (vandalisme bestendig)
·
Hulpdiensten kunnen gebruik maken van de tunnel.
Om de sociale veiligheid nog verder te verbeteren zal bij de aanbesteding één van de
criteria zijn dat de aannemer creatieve oplossingen voor
de gebruikswaarde van het project inclusief sociale
veiligheid uitwerkt.
Opdrachtgever, eigendom, beheer en onderhoud
Opdrachtgever namens de vier betrokken partijen is
de gemeente Delft. De gemeente Pijnacker-Nootdorp en de gemeente Delft zullen
eigenaar worden van dat deel van de fietstunnel, dat gelegen is op hun eigen
grondgebied. Eventuele betrokkenheid van Rijkswaterstaat bij beheer en
onderhoud zal in de komende fase worden geregeld.
De gemeente Delft gaat de fietstunnel na oplevering
beheren. Hiertoe zal tussen de gemeente Pijnacker-Nootdorp en de gemeente Delft
een beheersovereenkomst worden gesloten.
Planning
De minimale doorlooptijd voor de tunnel wordt
geschat op 16 maanden, exclusief vakanties en onwerkbare dagen, en uitgaande
van een uitvoering waarin de fases achter elkaar uitgevoerd worden.
De bouwtijd wordt in grote mate bepaald door de
fasering en het tijdstip waarop stremmingen op de A13 worden geaccepteerd.
Uitgangspunt is dat de stremming op de A13 zo kort mogelijk dient te zijn. Een
algemene bouwtijd valt dan ook niet te bepalen. Wel zijn bepaalde onderdelen
van de uitvoering in tijd uit te drukken. Hierdoor kan, afhankelijk van
afspraken met de wegbeheerder van de A13, een bouwtijd worden ingeschat.
Er wordt naar gestreefd om de tunnel gelijk met de
openstelling van de westtak van de N470 (eind 2007) gereed te hebben.
Onderstaand is een voorlopige planning opgenomen op basis van een traditionele
en een D&C-aanbesteding
|
Traditionele
aanbesteding |
D&C-aanbesteding
|
Best. besluitvorming gereed |
februari 2006 |
februari 2006 |
Definitief ontwerp gereed |
mei 2006 |
|
Bestek gereed |
juni 2006 |
|
Aanbestedingsdocumenten |
juli 2006 |
mei 2006 |
Offertes binnen |
september
2006 |
augustus
2006 |
Opdrachtverlening |
oktober
2006 |
oktober
2006 |
Realisatie gereed |
begin december
2007 |
begin december 2007 |
Oplevering |
eind
december 2007 |
eind december 2007 |
Aanbesteding
Het project wordt Europees aanbesteed. De voorkeur
gaat uit naar een Design en Construct methode. Een belangrijke reden voor
innovatieve aanbesteding is de creativiteit van de markt te gebruiken om zo min
mogelijk stremmingen van de A13 te realiseren. Dit vanwege het grote belang van
deze wegverbinding voor het functioneren van de regio en de Randstad. Begin
2006 wordt hierover besloten.