Inleiding

 

Om te komen tot de verdere uitwerking en realisatie van een fietstunnel onder de A13 tussen Emerald en TNO wordt een samenwerkingsoverkomst gesloten tussen de vier bij het project betrokken partijen, zijnde het stadsgewest Haaglanden, de provincie Zuid-Holland, de gemeente Pijnacker-Nootdorp en Delft.

 

De fietstunnel biedt een goede rechtstreekse fietsroute met een ongelijkvloerse fietsverbinding onder de A13 en is daarom een essentiële bijdrage aan het gemeentelijke en stadsgewestelijke mobiliteitsbeleid. Wij verwachten dat 4000 à 7000 fietsers per etmaal van deze verbinding gebruik zullen gaan maken.

 

Uit oogpunt van verkeersveiligheid en comfort bleek het niet wenselijk een ongelijkvloerse kruising aan te leggen ter hoogte van het Kruithuisplein. De kruising ter hoogte van TNO was mogelijk in de vorm van een viaduct of een tunnel, maar bij de toepassing van een viaduct moest een zodanige hoogte worden overwonnen, dat de hellingen ongewenst lang werden. Tevens was er gebrek aan ruimte voor de oprit waardoor een grote slinger in de oprit moest komen. Uit oogpunt van het comfort waar de fietsverbinding aan moet voldoen is daarom definitief gekozen voor het toepassen van een tunnel.

 

Voorlopig Ontwerp

 

Voor de tunnel zijn 2 varianten onderzocht. Het verschil tussen deze varianten betrof de bouwmethode. Beide varianten hebben hun specifieke risico’s, bouwkosten en voor- en nadelen. Voor het bepalen van de voorkeursvariant zijn 2 zaken doorslaggevend geweest:

 

·         het grote bouwkostenverschil tussen de twee varianten (2 mln);

·         het risico van uitloop in de weekendstremmingen van de A13 als gevolg van een calamiteit en/of tegenslag.   

 

Verdere belangrijke aspecten zoals PvE, functionaliteit, uiterlijk en lengte van de tunnel zijn gelijk. Beide varianten hebben als uitgangspunt sober en doelmatig.

 


De keuze is gevallen op variant 1: een tunnel gebouwd met een wand-en-dak-methode, met deels in het werk gestort beton. De totale kosten (SSK) van deze variant (prijspeil 2005) zijn geraamd op € 9 mln, incl. VAT en onvoorzien, excl. BTW.

 

Financiering

 

De  betrokken partijen zijn bereid bij te dragen in de kosten van het project op de wijze zoals in het navolgende overzicht wordt weergegeven:

 

·         Stadsgewest Haaglanden:                                 € 5,4  mln (excl. BTW)

·         Provincie Zuid-Holland:                          € 1,8  mln (excl. BTW)

·         Gemeente Pijnacker-Nootdorp                           € 0,9  mln (excl. BTW)

·         Gemeente Delft                                                € 0,9  mln (excl. BTW)

 

Indien de investeringskosten hoger dan wel lager uitvallen dan de huidige ramingen worden deze mee- of tegenvallers verdeeld naar rato van de initiële bijdragen van de partijen.

 

Voor de Delftse bijdrage zal een subsidie-aanvraag bij het stadsgewest Haaglanden worden ingediend ten laste van de post gemeentelijke projecten

(januari 2006, IPVV 2007). In deze post zal dan een uitruil dienen plaats te vinden met al opgenomen projecten (IPVV 2006). Het op te voeren bedrag voor de tunnel is dan 50% van de eigen bijdrage van € 0,9 mln, oftewel € 0,45 mln. Deze zijn gedekt in het LVVP. VAT-kosten zijn onderdeel van de subsidiabele kosten.

 

Voor wat betreft het nieuw aan te leggen fietspad tussen de A13 en de Schoenmakerstraat (tussen Delftech Park en het TNO-terrein) kan ook een subsidie-aanvraag bij het stadsgewest worden ingediend ten laste van de post fietsmaatregelen van het mobiliteitsfonds Haaglanden (50% subsidiabele kosten inclusief VAT) en/of de post gemeentelijke projecten (50% subsidiabele kosten inclusief VAT, IPVV 2007). De kosten voor Delft zijn gedekt in het FAP-2.

 

Geografische ligging

 

De tunnel is ontworpen aan de noordzijde van het Kruithuisplein, onder de A13 door. De tunnel sluit aan op het nog aan te leggen fietspad aan de zuidzijde van de ijsvereniging in Pijnacker en op een nog aan te leggen fietspad aan de zuidzijde van het TNO terrein in Delft. De fietstunnel wordt aangelegd in het verlengde van de Pompmakerstraat in Pijnacker en ten noorden van de Computerlaan in Delft.

Aan de westzijde van de A13/E19 kruist de tunnel de Oudelaan, en aan de oostzijde van de A13/E19 zal de tunnel onder de Rijksstraatweg worden aangelegd. 

 

Beschrijving kunstwerk

 

·         De totale lengte van de tunnel is 226 meter. Het gesloten deel heeft een lengte van ca 77 meter (incl. daglichtopeningen). De toeritten een lengte van resp. 58 en 91 meter.

·         De totale breedte van voetpad, fietspad en schampkant is 6 meter, naast de schampkant en het voetpad is een schuine wand ontworpen. (incl. wanddikte, damwand  is de totale breedte ca 10.50 meter)

·         De hoogte (vrije ruimte) is 2.60 meter.

 


Veiligheid

 

·           Gezien de lengte van de tunnel is veel aandacht aan de sociale veiligheid besteed.

·           Behalve dat er gezorgd wordt voor daglichttoetreding (vides), is de tunnel gestrekt (geen bochten, gehele tunnelbuis op elk punt zichtbaar) en is gekozen voor aan weerszijden een schuine wand.

·           Tevens is aandacht geschonken aan de verlichting. In de hoeken van de schuine wanden is ruimte aanwezig voor het aanbrengen van verlichting. (vandalisme bestendig)

·           Hulpdiensten kunnen gebruik maken van de tunnel.

 

Om de sociale veiligheid nog verder te verbeteren zal bij de aanbesteding één van de criteria zijn dat de aannemer creatieve oplossingen voor de gebruikswaarde van het project inclusief sociale veiligheid uitwerkt. 

 

Opdrachtgever, eigendom, beheer en onderhoud

 

Opdrachtgever namens de vier betrokken partijen is de gemeente Delft. De gemeente Pijnacker-Nootdorp en de gemeente Delft zullen eigenaar worden van dat deel van de fietstunnel, dat gelegen is op hun eigen grondgebied. Eventuele betrokkenheid van Rijkswaterstaat bij beheer en onderhoud zal in de komende fase worden geregeld.

 

De gemeente Delft gaat de fietstunnel na oplevering beheren. Hiertoe zal tussen de gemeente Pijnacker-Nootdorp en de gemeente Delft een beheersovereenkomst worden gesloten.

 

Planning

 

De minimale doorlooptijd voor de tunnel wordt geschat op 16 maanden, exclusief vakanties en onwerkbare dagen, en uitgaande van een uitvoering waarin de fases achter elkaar uitgevoerd worden.

 

De bouwtijd wordt in grote mate bepaald door de fasering en het tijdstip waarop stremmingen op de A13 worden geaccepteerd. Uitgangspunt is dat de stremming op de A13 zo kort mogelijk dient te zijn. Een algemene bouwtijd valt dan ook niet te bepalen. Wel zijn bepaalde onderdelen van de uitvoering in tijd uit te drukken. Hierdoor kan, afhankelijk van afspraken met de wegbeheerder van de A13, een bouwtijd worden ingeschat.

 

Er wordt naar gestreefd om de tunnel gelijk met de openstelling van de westtak van de N470 (eind 2007) gereed te hebben. Onderstaand is een voorlopige planning opgenomen op basis van een traditionele en een D&C-aanbesteding

 

 

Traditionele aanbesteding

D&C-aanbesteding

Best. besluitvorming gereed

februari 2006

februari 2006

Definitief ontwerp gereed

mei 2006

                        

Bestek gereed

juni 2006

 

Aanbestedingsdocumenten

juli 2006

mei 2006

Offertes binnen

september  2006    

augustus  2006

Opdrachtverlening

oktober  2006  

oktober  2006

Realisatie gereed

begin december  2007   

begin december 2007

Oplevering

eind  december  2007

eind december 2007

 


Aanbesteding

 

Het project wordt Europees aanbesteed. De voorkeur gaat uit naar een Design en Construct methode. Een belangrijke reden voor innovatieve aanbesteding is de creativiteit van de markt te gebruiken om zo min mogelijk stremmingen van de A13 te realiseren. Dit vanwege het grote belang van deze wegverbinding voor het functioneren van de regio en de Randstad. Begin 2006 wordt hierover besloten.