1- Inleiding

In navolging van onder andere het Collegeprogramma 2002 – 2006 heeft het college van B&W op 2 juni 2005 besloten om over te gaan tot concrete oprichting van een Vastgoed OntwikkelingsMaatschappij Delft.

 

Doel van een VOM is onder meer:

-          meer grip te krijgen op (bedrijfsmatig) vastgoed, primair in het historische deel van het kernwinkelgebied in de binnenstad van Delft;

-          optimaliseren van het gebruik van het betreffende vastgoed;

-          voorkomen van achteruitgang, leegstand en verpaupering;

-          sturen naar het meest gewenste brancheringspatroon.

De voordelen ten opzichte van enkel publiek handelen zijn:

-          snelheid van handelen, slagvaardigheid;

-          combinatie van publiekrechtelijke instrumenten en private mogelijkheden;

-          betrokkenheid van diverse deskundige partijen en adviseurs;

-          financiering van aan te kopen panden extern en tegen een lager rentepercentage door gemeentegarantie;

-          delen van risico’s of eventueel (exploitatie)verlies;

-          er hoeft binnen de structuur van een VOM geen twee keer overdrachtsbelasting betaald te worden.

Nadelen zijn:

-          een bij tijd en wijle lastige relatie tussen politiek (publieke verantwoordelijkheid) en een private verantwoordelijkheid van een VOM;

-          een beperkte(re) invloed van de gemeente door zeggenschap van andere partners in de VOM;

-          de benodigde financiële garantstelling van de gemeente;

-          delen van eventuele winst.

 

In deze nota wordt voorgesteld om in te stemmen met deelname aan de inmiddels in oprichting zijnde besloten vennootschap VOM-Delft B.V. aan de hand van bijgevoegd Bedrijfsplan.

 

 

 

 

2-         VOM-structuur

Voor de oprichting van een VOM zijn tenminste drie elementen nodig:

1-       rechtspersoon

2-       partners

3-       Statuten VOM-Delft B.V.

 

2.1               Rechtspersoon

Zoals in het bijgevoegde bedrijfsplan in paragraaf 4.3 is uiteengezet is gekozen voor de oprichting van een Besloten Vennootschap.

 

2.2               Partners

Voorgesteld wordt om over te gaan tot deelname aan een B.V. met twee aandeelhouders: de gemeente Delft en de Vestia Groep, in deze vertegenwoordigd door Vestia Delft.

 

De interesse en betrokkenheid van Vestia stamt al uit 2005 toen afgesproken is dat beiden (gemeente & Vestia) de voorbereidings- en oprichtingskosten zouden gaan delen. Dit in afwachting van de definitieve oprichting van de VOM-Delft B.V.

Behalve ondersteuning door Vestia van de algemene doelstellingen van de VOM-B.V., is Vestia met name geïnteresseerd om samen met de gemeente middels de VOM-Delft het beleidsvoornemen “wonen-boven-winkels” nader te realiseren. Een en ander maakt  Vestia tot een uitstekende partner waarmee gezamenlijk op actieve wijze aan dezelfde (maatschappelijk) doelen gewerkt kan worden. 

 

Rabobank Delflanden heeft aangegeven zelf niet als aandeelhouder van de besloten vennootschap toe te willen treden, maar wel (gelijkelijk als Vestia en de gemeente) bij te willen dragen in het bedrijfskapitaal van de onderneming. Rabobank draagt een commissaris voor aan de in te stellen Raad van Commissarissen.  De inbreng van de Rabobank wordt nuttig gevonden, niet alleen vanwege de bredere besluitvorming binnen de Raad van Commissarissen, maar ook vanwege ingebrachte kennis.  Zowel de (vastgoed) expertise van de Rabobank Delflanden als het netwerk van de bank richting, bijvoorbeeld, diverse branche-organisaties, wordt gezien als een welkome aanvulling op het goede functioneren van de VOM.

 

2.3               Statuten VOM-Delft B.V.

Standaard concept statuten van de VOM-Delft B.V. zijn voor handen. Hierin dienen met name nog een aantal namen en bedragen vastgelegd te worden waarover – afhankelijk van de besluitvorming van betreffende partners – nog definitief uitsluitsel gegeven dient te worden.

De oprichtingsakte wordt opgesteld door de Notaris en zal plaatsvinden na besluitvorming aangaande deelname aan de VOM-Delft B.V.

 

 

 

3-         Bedrijfsplan

           

3.1               Over bijgevoegd bedrijfsplan is overeenstemming bereikt met Vestia.

Naast de aldaar gememoreerde doelen en uitgangspunten kan het volgende nog worden toegevoegd.

o        Aandeelhouders zien af van uitkering van dividend (anders dan om fiscale redenen c.q. bij uittreding c.q. liquidatie van de vennootschap). Partijen kiezen voor deelname maar kiezen niet voor (direct) financieel rendement;;

o        Beleidskaders van de overheid, zoals het vigerende bestemmingsplan en het brancheringsbeleid dienen als uitgangspunt.

o        Combinatie en verantwoorde inzet van publiekrechtelijke instrumenten samen met privaatrechtelijke mogelijkheden moet snel ingrijpen van de onderneming als een van haar sterke punten maken.

 

3.2               In het bedrijfsplan is sprake van twee directe financiële bijdragen vanuit de gemeente.

 

1-       Storting in het aandelenkapitaal

Voor het oprichten van een B.V. is een inleg van € 18.000,- van de aandeelhouders benodigd. Omdat gekozen is voor twee aandeelhouders bedraagt de bijdrage van de gemeente € 9.000. Dit bedrag dient bij de definitieve oprichting gestort te worden.

 

2-       Werkkapitaal

Hieronder vallen de kosten voor het (laten) functioneren van de vennootschap. Onderscheiden worden de verbouwings & renovatiekosten alsmede directie- & begeleidingskosten. In het bedrijfsplan is uitgegaan van € 500.000,- op te brengen door de deelnemende partners. Omdat naast de beide aandeelhouders de Rabobank Delflanden aangegeven heeft hieraan gelijkelijk te willen bijdragen, bedraagt de bijdrage van de gemeente hieraan

€ 166.000,-. De bijdrage wordt gezien als een achtergestelde lening.

 

Er is een reserve ingesteld binnen het grondbedrijf, genaamd Strategische aankoop panden Binnenstad. Deze reserve wordt beheerd door het vakteam Vastgoed. De hierin aanwezige middelen zijn voldoende om een participatie van de gemeente in de VOM te financieren.

Kosten die de gemeente maakt vooruitlopend op de oprichting van de VOM komen ten laste van dit budget. Ook de gemeentelijke bijdrage aan het aandelenkapitaal en het werkkapitaal van de B.V. komen ten laste van dit budget. Daarnaast biedt deze reserve enige achtervang indien aanspraak gedaan wordt op de gemeentegarantie.

 

 

 

Naast een directe financiële bijdrage aan het aandelen- en werkkapitaal van de VOM-Delft, wordt de gemeente Delft gevraagd een van haar ter beschikking staande (financiële) instrumenten in te zetten: de gemeentegarantie t.b.v. het verkrijgen van een verwervingskrediet dat uit de markt gehaald zal worden.

 

3-       Verwervingskrediet

Aan de hand van een vanuit de gemeente Delft opgestelde pandenlijst aangaande ‘hot-spot-panden’, is een inschatting gemaakt van het benodigde verwervingskrediet. In het bedrijfsplan wordt uitgegaan van een benodigd krediet van € 12 miljoen.

Teneinde dit bedrag uit de markt te kunnen halen wordt voorgesteld dat de gemeente Delft voor een gelijk bedrag een gemeentegarantie verstrekt. Ter spreiding van de mogelijke risico’s wordt voorgesteld het vrijgeven van deze garantie op te delen in drie in drie (3) tranches van € 4 miljoen. Elke nieuwe tranche wordt door de gemeente (college van B&W) vrijgegeven indien zij zich uitgesproken heeft over de wenselijkheid van aankopen in de voorliggende vrijgegeven tranches. Aan het verstrekken van de gemeentegarantie wordt de voorwaarde verbonden van het vestigen van een eerste recht van hypotheek.

 

Een aparte risicoparagraaf is door het vakteam S&C voorbereid.

Nadrukkelijk willen wij u er in dit kader niet alleen wijzen op de positieve resultaten van het onderzoeksrapport van OTB, maar ook op de inperking van de risico’s die de B.V. zichzelf zal opleggen. Middels het directiestatuut worden de (wettelijke) bevoegdheden van de directeur ingeperkt. Goedkeuring van vastgoedaankopen vinden plaats via de Raad van Commissarissen, die dus bij iedere vastgoedaankoop betrokken is.

Verder is het lovenswaardig dat gezien de inzet van de gemeentegarantie, Vestia zich garant gesteld heeft voor de dekking van exploitatietekorten van de onderneming, die zich uiteraard altijd kunnen voordoen in bijvoorbeeld het geval dat de meest gewenste huurder van een gerenoveerd pand niet direct gevonden kan worden.

 

Een voorstel tot het verkrijgen van gemeentegarantie (voor de eerste tranche ad € 4 miljoen *)  wordt separaat aangeboden, aangezien hier aparte besluitvorming voor is vereist conform de Verordening Gemeentegaranties Geldleningen 2004.

Bovendien vergt deze specifieke constructie een aantal aanvullende bepalingen op de verordening gemeentegaranties.

De vertrouwelijke Bijlage 3 van het Bedrijfsplan geeft een nader inzicht in het meerjarige businessplan.

 

* Dit wordt dan een soort raambesluit, waarmee beslissingsbevoegdheid bij het College komt te liggen om tot een totaal bedrag ad € 4 miljoen – onder daarbij behorende condities – gemeentegaranties te verstrekken. De te verstrekken gemeentegaranties zijn daarbij 1 op 1 gekoppeld aan concrete leningen van de VOM voor aankoop/renovatie van panden.

 

4-         Directiestatuut, RvC en AVA

De VOM is een aanvulling op maat - op de lopende diensten van de gemeente zelf. Let wel: verschillende gemeentelijke diensten, met name het vakteam S&C, kunnen op ieder moment de huisaccountant van de VOM benaderen en inzage vragen in financiële plannen en transacties. Uiteraard is daarbij zinvol niet voorbij te gaan aan de toetsende rol die de raad van commissarissen daarbij al vervult en heeft.

Formeel zijn er daarnaast de volgende mechanismen ingesteld om een goede controle op het functioneren van de VOM-Delft B.V. in de gaten te garanderen.

           

4.1               Directiestatuut

De VOM krijgt een eigen directeur, die geselecteerd en aangenomen wordt door de Raad van Commissarissen.

Hoewel de directie – gezien de doelstelling van de VOM - snel in dient te kunnen grijpen wordt in een directiestatuut de bevoegdheden van de directeur nader vastgelegd en waar nodig beperkt. Dit directiestatuut, waarin in zijn algemeenheid de relatie tussen directeur en Raad van Commissarissen worden vastgelegd wordt te zijner tijd bekrachtigd door de Raad van Commissarissen zelf.

 

4.2       Raad van Commissarissen

De in te stellen Raad van Commissarissen dient de directie van advies naast haar meer algemene taak: het toezicht houden op het financiële beleid van de onderneming.

 

4.3       AVA

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders oefent zoals te doen gebruikelijk bij een B.V. de uiteindelijke (half)jaarlijkse (financiële) controle uit op het functioneren van de VOM-Delft B.V. in grote lijnen.

 

Met de partners is afgesproken dat de samenstelling van de AVA en de Raad van Commissarissen door verschillende personen zal geschieden. Voorstel is om in eerste instantie de wethouder Vastgoed zitting te laten nemen in de Raad van Commissarissen.

Dit heeft zijn parallel in de aanwijzing van de directeur Vestiagroep Rotterdam als commissaris. Daarnaast is het idee van beide partijen om vanuit de financiële discipline (directeur financiën Vestiagroep, en de treasurymanager gemeente Delft) de AVA te bemensen.

 

Nadere organisatorische afspraken zullen door partijen nog worden besproken.

 

 

 

 

 

 

 

 

5-         Verwerving panden

Het werkgebied van de VOM-Delft B.V. is de gehele historische binnenstad van Delft met dien verstande dat eventuele ingrepen in het Noordelijke winkelgebied alsmede de Kromstraat en omgeving eerste prioriteit genieten. De verwervingsstrategie staat uitgewerkt in het bedrijfsplan.

De “business case” zoals vermeld in Bijlage 3 van het Bedrijfsplan is gebaseerd op een pandenlijst van 10 – 15 te verwerven panden, die hiervoor in eerste instantie in aanmerking lijkt te komen.

Hierbij dient te worden opgemerkt dat deze lijst op elk moment aangepast kan worden, dit aan de hand van de daartoe gewenst zijnde situatie. De lijst dient periodiek bekrachtigd te worden door het college van B&W. Het is dus niet de bedoeling dat de VOM-Delft zonder dat daartoe een procesbelang bestaat, zelf panden gaat aankopen.

 

Het moge duidelijk zijn dat het college het raadzaam acht deze lijst geheim te houden, aangezien openbaarheid ongetwijfeld een prijsopdrijvend effect zal hebben.

 

 

Voorstel:

 

  1. akkoord te gaan met deelname aan de inmiddels in oprichting zijnde VOM aan de hand van bijgevoegd bedrijfsplan;

 

  1. het college in principe te machtigen tot het totaalbedrag van de 1e tranche ad € 4 miljoen gemeentegaranties te verstrekken voor geldleningen aan de VOM in verband met de financiering van de aankoop/renovatie van panden;

 

  1. vast te stellen de wijzigingsverordening gemeentegaranties;

 

  1. akkoord  te gaan met de in de oplegnotitie aangegeven onttrekking aan de reserve Strategische Aankoop panden binnenstad voor de bijdrage in het aandelen kapitaal (€ 9.000) en voor de beschikbaarstelling (voorfinanciering) van de bijdrage in het werkkapitaal (€ 167.000);

 

  1. de financiële consequenties te verwerken in een eerstvolgend ARB.

 

  1. de wethouder Vastgoed aan te wijzen als lid van de Raad van Commissarissen, en de gemeentelijke Treasurymanager aan te wijzen voor de AvA.