Stuk
7 I Delft,
10 januari 2006.
818882
Onderwerp: Nota “Evaluatie Autoluwe Binnenstad Fase
1 - 3”
Aan
de gemeenteraad.
Geachte
dames en heren,
Op
29 juni 2000 is de raad akkoord gegaan met de nota “Bereikbare binnenstad,
parkeerbeleid sleutel tot autoluw (plus)”. Vervolgens is begonnen met fase 1
van de uitvoering van dat beleid, bestaande uit met name het autoluw-plus maken
van het Noordelijk Winkelgebied en het instellen van een nieuw parkeerregime in
de gehele binnenstad. Conform goedgekeurd wijzigingsvoorstel nr. 2 is destijds
afgesproken dat niet eerder gestart zou worden met de uitvoering van de
volgende fase van het Autoluw (plus) maken van de binnenstad voordat de
uitkomsten van de evaluatie van de eerdere fase afgewogen zijn.
De
voor u ter inzage gelegde nota is de uitkomst van de evaluatie van fase 1 - 3.
Deze evaluatie is enerzijds gebaseerd op een door de Stichting Centrum
Management Delft geleide monitoring, zoals uitgevoerd door een extern
adviesbureau. Het integrale verslag is als bijlage I op het RIS geplaatst.
Anderzijds is bij deze evaluatie gebruik gemaakt van uitgebreid intern
onderzoek, alsmede diverse informatiebronnen vanuit de bewoners(organisaties),
het Delft Internet Panel, handhavers en andere betrokken instanties.
Uit
de evaluatie is gebleken dat de ervaringen met de eerdere fasen overwegend
positief zijn. Wij stellen dan ook voor om op basis hiervan in principe in te
stemmen met de uitvoering van fase 4
van de invoering van de autoluwe binnenstad.
Daarnaast
stellen wij u voor akkoord te gaan met de volgende aanbevelingen, zoals ook in
de nota staan verwoord:
.
1-
Voorstel
is om fase 4 van de autoluwe binnenstad, zoals gepland in 2000, te starten ná
oplevering van de Koepoortgarage. Daarmee ontstaat een toename van netto ca 200
bezoekersparkeerplaatsen (320 nieuw, -/- ca 120 op te heffen). De bouw van de
Koepoort garage is (na recente positieve uitspraak van de voorzieningenrechter)
thans onomkeerbaar en is intussen gestart. Oplevering is gepland medio 2007. De
concrete voorstellen betreffende fase 4 staan vermeld in een aparte nota
waarover separaat wordt besloten.
2-
Gezien
het feit dat met name het functioneren van de detailhandel in de
niet-dagelijkse goederen nog geen duidelijk positieve ontwikkeling doormaakt
wordt aanbevolen om al het mogelijke te doen om een extra economische impuls
aan de binnenstad te geven. Hierbij wordt met name gedacht aan een verbeterd
stadsmarketing beleid, een pro-actief brancheringsbeleid en de oprichting van
een Vastgoed Ontwikkelingsmaatschappij. (zie opsomming te onderzoeken
maatregelen hieronder).
3-
Aanbevolen
wordt om –nu ook de realisatie van de Spoorzone zeker is gesteld- de
parkeercapaciteit onder het nieuw te bouwen stadskantoor aan de Houttuinen,
nabij de Binnenwatersloot, nadrukkelijk aan te duiden als extra
bezoekersparkeercapaciteit (ad ca 300 parkeerplaatsen) voor de binnenstad
(inclusief stationsomgeving). Realisatie is thans voorzien per 2012.
4-
In
de komende collegeperiode extern advies in te winnen omtrent nut, noodzaak en haalbaarheid
van een noord-garage in de omgeving van het Koningsplein/Nieuwe Plantage, welke
voor bezoekers komende vanaf de noordzijde van de binnenstad een entrée voor de
binnenstad zal zijn. Deze voorziening zou daarmee tevens vervanging kunnen zijn
voor het huidige bezoekersparkeren op de Paardenmarkt.
5-
Na
afronding van fase 4 zullen er nog slechts een beperkt aantal
bezoekersparkeerplaatsen en mixparkeerplaatsen verspreid door de binnenstad
aanwezig zijn, los van de –te behouden- 39 runshopplaatsen en de
parkeerterreinen, zoals de Paardenmarkt. Aanbevolen wordt voor die resterende
verspreide bezoekersparkeerplaatsen één regime van kort parkeren (1 uur
parkeertijd) in te voeren. Daarmee ontstaat een voor de bezoeker eenvoudig en
helder uitgangspunt: alléén kort parkeren kan nog op maaiveld in de binnenstad,
voor langere parkeerduur is men op de garages en terreinen aangewezen.
6-
Bewoners
ervaren in de vroege avonduren en op zaterdag en zondag een forse parkeerdruk.
Aanbevolen wordt om met ingangsdatum voorafgaand aan de realisatie van fase 4,
voor de vergunninghouders in de binnenstad een regeling te treffen waarbij deze
in de avond- en nachturen in alle drie de parkeergarages kunnen parkeren, als
vaste faciliteit van de standaard binnenstadsvergunning.
7-
Het
gratis parkeren op de zondag levert voor vergunninghouders in toenemende mate
een probleem op. Voorstel is echter om desondanks op zondag (nog) geen systeem
van gereguleerd parkeren in te voeren vanwege een gebrek aan algemeen draagvlak
bij binnenstadsbewoners en met name ondernemers.
8-
Aanbevolen
wordt zo spoedig mogelijk over te gaan tot realisatie van de voorstellen van de
ANWB inzake een betere bebording richting (parkeergarages in de) binnenstad.
9-
Aanbevolen
wordt om met kracht de uitvoering van het fietsactieplan II ter hand te nemen
voor wat betreft de voor de binnenstad relevante aspecten. Mogelijk kunnen
sommige maatregelen daaruit verder versneld worden.
10-
Nu
dit het laatste moment van monitoring is geweest wat betreft de invoering van
de autoluwe binnenstad wordt aanbevolen om tot een voorstel te komen om over te
stappen op een goede algemene vorm van monitoring – bij voorkeur uitgevoerd
door de gemeente in samenwerking met de Stichting Centrum Management Delft.
11-
Aanbevolen
wordt om diverse op- en aanmerkingen van de gebruikers van de Markt,
ondernemers, zowel als bewonersorganisaties, zoals die in deze evaluatie naar
voren zijn gekomen nader te bestuderen op hun haalbaarheid en in goede
communicatie met betrokken partijen vervolgstappen te nemen.
Vooralsnog
zijn er geen financiële consequenties aan deze aanbevelingen verbonden.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
mr.
drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.