Kenmerk: 817142

 

 

Stuk

 

Onderwerp: Binnenstad autoluwplus fase 4

 

Aan de gemeenteraad

 

Geachte dames en heren,

 

1. Inleiding

Op 29 juni 2000 heeft de gemeenteraad de nota "Een bereikbare binnenstad, parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)" vastgesteld. Hiermee werd besloten de binnenstad in 4 fases autoluw(plus) te maken. Voorafgaande aan de implementatie van een volgende fase vindt een evaluatie van de voorgaande fases plaatst. Dit ter toetsing of er redenen zijn voorgaande beleidskeuzes bij te stellen.

 

Inmiddels is de planvoorbereiding gestart van fase 4 van het autoluwplus maken van de Binnenstad. In deze nota wordt onderscheid gemaakt tussen fase 4a en 4b.

Fase 4a behelst Vrouwenregt, Oude Langendijk (vanaf kruising Oosteinde tot keerlus), Burgwal tot aan St. Jozefstraat, Beestenmarkt, Broerhuisstraat (zie bijlage 1). Tevens wordt de Nieuwe Langendijk heringericht, daar het een aanlooproute wordt naar de Binnenstad.

Fase 4b behelst de Oude Delft tussen Heilige Geestkerkhof en kruising Binnenwatersloot/Peperstraat (zie bijlage 1).

Er worden u een aantal principe besluiten voorgelegd.

Deze nota is opgesteld met als uitgangspunt een positieve beoordeling van de evaluatie autoluwe binnenstad fase 1 t/m 3.

 

De uitvoering van de herinrichtingswerkzaamheden vindt plaatst na oplevering van de Koepoortgarage. Deze is nu voorzien voorjaar 2007. Voorgesteld wordt om de Kruisstraat bij de uitvoering van fase 4a te betrekken. Deze straat is al verboden voor autoverkeer. De huidige inrichting nodigt echter uit tot massaal overtreden van dit verbod.

 

2. Historische context autoluwe binnenstad

 

Eind jaren negentig werd politiek en maatschappelijk geconstateerd dat het tijd was voor een kwaliteitsimpuls voor de binnenstad. Hiermee werd beoogd om de unieke cultuurhistorische waarden te behouden en te versterken, de kwaliteit van het verblijfsklimaat te verbeteren en het economisch functioneren te versterken. Om dit te bereiken werd een visie opgesteld: "De Delftse Binnenstad, een kwaliteitsimpuls naar de volgende eeuw". Hierover heeft eind 1998 een omvangrijke binnenstadsconferentie plaatsgevonden. Deze conferentie resulteerde in  44 aanbevelingen aan het toenmalige college. Een van de belangrijkste daarvan was dat bij de kleinschaligheid van de delftse binnenstad een beleid van autoluw maken hoort.

Essentieel voor de aanpak van de binnenstad was het gegeven dat de delftse binnenstad een van de mooist bewaarde historische binnensteden van Nederland is. Deze historische kwaliteit werd leidraad voor het binnenstadsbeleid. Het brede scala aan functies is een kernkwaliteit die behouden en versterkt zou moeten worden. In januari 1999 zijn de aanbevelingen voor de toekomstige aanpak van de binnenstad vastgesteld door de raad. Dit

was de start van het gebiedsgewijs en gefaseerd autoluw(plus) maken van de binnenstad.

Het autoluw maken moet een bijdrage leveren aan het beperken van de hinder van zowel rijdend als geparkeerd autoverkeer in de binnenstad en het daarmee gepaard gaande ruimte beslag doen afnemen. Effect hiervan is meer ruimte voor een aantrekkelijke inrichting en een aangenamer verblijfsklimaat.

Ten aanzien van de gebiedsbegrenzing van het autoluwplus gebied was uitgangspunt dat er een relatie moest ontstaan tussen het zuidelijke en noordelijk winkelgebied, waarbij aantrekkelijke looproutes  zouden worden ontwikkeld. In de zuidelijke binnenstad waren Brabantse Turfmarkt, Molslaan en Beesternmarkt (deels) al autoluwplus. Met het autoluwplus maken van Burgwal en Nieuwe Langendijk wordt aangesloten op de Markt die als schakel tussen zuidelijke en noordelijke binnenstad fungeert.

Met het autoluw maken van het Vrouwenregt wordt aangesloten op het in fase 1 autoluw gemaakte winkelgebied De Klis.

Tot het oorspronkelijke voorstel voor fase 1 behoorde ook de Oude Delft (tussen Heilige Geestkerkhof en Peperstraat/Binnenwatersloot). Besluitvorming werd toentertijd doorgeschoven naar fase 4. De Oude Delft is niet alleen een van de mooiste grachten van de binnenstad, maar ook het alleroudste deel van  de stad. De Oude Delft heeft in combinatie met de Oude Kerk een grote aantrekkingskracht op bezoekers en toeristen. Wanneer de parkeerfunctie op de Oude Delft vervalt, zal deze gracht nog aantrekkelijker worden voor bezoekers en toeristen en daarmee een schakelrol kunnen gaan vervullen in de looproute naar het naastgelegen noordelijk winkelgebied.

 

3. Toelichting herinrichtingsplannen

Het principe van inrichting van het autoluwplus gebied is dat de parkeerplaatsen in het gebied worden opgeheven. Alleen bestemmingsverkeer voor laden en lossen van goederen en het halen en brengen van personen heeft toegang tot het gebied. Het bestratingsprofiel is op één niveau aangelegd. Historische stoepen worden gerespecteerd en geďntegreerd in de loopstrook. De afwatering wordt via goten geregeld, er is ruimte voor de voetganger en er zijn zo min mogelijk obstakels. De fietsenstallingsfaciliteiten voldoen na herinrichting aan het fietsactieplan. De toegankelijkheid van het autoluwplus gebied wordt geregeld middels pollers. Daar waar dit kan wordt de groenstructuur aangevuld door het aanplanten van bomen. Om de noord-zuid verbinding te versterken wordt voorgesteld een voetpad te realiseren door de tuin van de Nieuwe Kerk met een brugverbinding naar het Vrouwenregt. Realiseren van dit planonderdeel is afhankelijk van onderhandeling met de Kerkvoogdij. Invalidenparkeerplaatsen zijn gesitueerd aan de randen van het autoluwplus gebied. Door de uitbreiding van het autoluwplus gebied vervallen er in fase 4a 5 algemene invalidenparkeerplaatsen op de Oude Langendijk. In fase 4b vervallen er 4 algemene invalidenparkeerplaatsen. Bij de herinrichtingen wordt eenzelfde aantal invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd op Nieuwe Langendijk, Peperstraat, Brabantse Turfmarkt en Molslaan.

Het pollerplan fase 4a voorziet in het plaatsen van nieuwe pollers op Oude Langendijk, Vrouwenregt en Kruisstraat. De pollers op de Markt en Oude Langendijk vervallen. Er komen vaste afsluitingen in de Broerhuisstraat en Beestenmarkt. (bijlage 2).

Het pollerplan fase 4b voorziet in het plaatsen van een in- en uitgangspoller op de Oude Delft bij de Peperstraat en Binnenwatersloot op een zodanige wijze dat de kruising niet geblokkeerd wordt. De vaste afsluiting in de Nieuwstraat kan vervallen. 

Voorgesteld wordt bij de invoering van autoluwplus fase 4 ook een nieuw parkeerbeleid te introduceren: in principe vergunninghoudersparkeren, met de mogelijkheid van betaald parkeren gedurende maximaal 1 uur, tegen het hoogste tarief.

 

4. Verlichtingsplan

Voor de openbare verlichting wordt voorgesteld (evenals voor fase 1) voor fase 4 a en b uit te gaan van de lantaarnpaal type replica (bijlage 3). Dit houdt in dat er extra kabel- en leidingenwerk moet worden uitgevoerd. Het aantal lichtmasten wordt ook uitgebreid. Dit is nodig omdat het lichtniveau nu niet overal voldoet aan het aanbevolen niveau van 5 lux. Daar waar mogelijk worden (mede op verzoek van bewoners) verlichtingskabels vervangen door vaste lantaarnpalen. Dit geldt met name voor fase 4b. Ook wordt voorgesteld de Maria van Jessekerk aan te lichten. Wanneer dit niet gebeurt ontstaat er zowel op de Oude Langendijk als de Burgwal een relatief donker gat in dit deel van het voetgangersgebied, dat mede bij moet dragen aan het stimuleren van de noord-zuid wandelroute.

Met de keuze voor het verlichtingsplan zijn de volgende kosten gemoeid: fase 4a € 100.000 en fase 4b € 175.000.

 

5. Maatschappelijk draagvlak

Het maatschappelijk draagvlak voor de invoering van autoluwplus fase 4 is getoetst middels informatiebijeenkomsten. Hiervoor zijn ondernemers en bewoners van de betreffende straten uitgenodigd. Daarnaast zijn de informatiebijeenkomsten aangekondigd in de Stadskrant. De plannen voor autoluw fase 4 zijn ook op draagvlak getoetst bij maatschappelijke platforms.

 

Hierbij een terugkoppeling van de resultaten van de informatieronde. Deze terugkoppeling is op hoofdlijnen. De integrale verslagen van de bijeenkomsten treft u als bijlagen aan. Per bijeenkomst is in het verslag aangegeven welke punten aan uw raad zullen worden teruggekoppeld. De verslagen zijn akkoord bevonden door de aanwezigen.

 

5.1 Informatiebijeenkomsten belanghebbende ondernemers/bewoners

 

Nieuwe Langendijk, bijeenkomst 8 november

-   gebruik van vergunninghoudersplaatsen door bedrijfsauto's terugdringen

-   het vervallen van een aantal parkeerplaatsen op de Nieuwe Langendijk is voor bewoners alleen aanvaardbaar wanneer zij met hun parkeervergunning in de Koepoortgarage mogen parkeren. De extra kosten hiervoor mogen niet meer zijn dan in de marge ten opzichte van de prijs van de vergunning

-   het gebruik van de Koepoortplaats als in- en uitstapplaats voor toeristenbussen moet worden gestimuleerd

 

Burgwal, Beestenmarkt, Broerhuisstraat, Kruisstraat, bijeenkomsten 10 en 21 november

-   vaste afsluiting Broerhuisstraat vervangen door een poller

-   de buspoller in de Kruisstraat omzetten in een uitgaanspoller. Bewoners moeten via de kortste route het Yperdek kunnen bereiken.

-   in geval van calamiteit moeten bewoners te allen tijde toegang tot het autoluwplus gebied hebben

-   parkeerfunctie Burgwal (tussen Beestenmarkt en St. Jozefstraat) opheffen, vooruitlopend op uitvoering fase 4. Veel van de aanwezige parkeerplaatsen worden de hele dag ingenomen door aannemers die in de buurt aan het werk zijn. Hierdoor hebben ze geen waarde voor bezoekers van het winkelgebied. De geparkeerde auto's zorgen echter wel voor een negatieve uitstraling.

 

Oude Delft, bijeenkomsten 15 november en 1 december

-   grote zorgen over verkeerssnelheid. Dit moet door inrichting of andere maatregelen (b.v. trajectcontrole) onmogelijk worden

-   zorgen over compensatie 30 parkeerplaatsen

-   op Oude Delft zijn de bloktijden (vrijdag en zaterdag) niet van toepassing.

-   voorgaande punten zijn voor veel van aanwezige bewoners voorwaardelijk om in te stemmen met autoluwplus, waar een meerderheid van hen niet op tegen is of voor is

-   bewonersorganisatie Grachtengebied Zuid is tegen het invoeren van autoluwplus op de Oude Delft. De gracht zal een dood stuk worden in de verkeerscirculatie die essentieel is voor de bereikbaarheid van de binnenstad

-   gebruik invalidenparkeerplaatsen koppelen aan een tijdlimiet

-   alternatieve parkeerplek moet gegarandeerd zijn op acceptabele loopafstande (maximaal 200-250 meter)

-   het maximum aantal abonnementen voor vergunninghouders in de Phoenixgarage moet worden verhoogd

 

Vrouwenregt/Oude Langendijk, bijeenkomst 16 november        

-   Trompetstraat betrekken bij autoluwplus fase 4 anders wordt het een sluiproute om de poller te vermijden

-   angst voor sluiproute Vlamingstraat

-   groot vrachtverkeer aanpakken

 

5.2 Toetsing maatschappelijke platforms

De plannen voor autoluwplus fase 4 zijn op draagvlak getoetst bij de Stichting Centrum Management (SCMD), de Stichting Samenwerkende Ouderen Bonden (SSBO) en het Binnenstadsforum. Door deze instanties zijn de volgende standpunten ingenomen.

-   SCMD: De Stichting heeft zorgen over parkeren. Zij staat positief tegenover het fysiek realiseren van fase 4 met de kanttekening dat er blijvend geďnvesteerd moet worden in het verkrijgen van een positie van het autoluwplus gebied ten opzichte van andere winkelgebieden, ook in de regio

-   SSBO: De invalidenparkeerkaart wordt ook misbruikt. Zij pleiten er voor de kaart kentekengebonden te maken. Ook moet er een tijdlimitering aan worden gesteld (bijvoorbeeld geldig van 9.00 tot 18.00 uur). Ten aanzien van de nieuwe situering van algemene invalidenparkeerplaatsen gaan zij akkoord met de voorgestelde nieuwe situeringen

-   Binnenstadsforum: de aanwezige leden hebben verschillende meningen. Een meerderheid geeft aan dat fase 4 door moet gaan, maar vergunningparkeren wordt als zorgpunt benoemd. Vanuit ondernemerskant wordt het dilemma genoemd of er wel of niet voldoende bezoekersparkeerplaatsen zijn. De exacte verdeling van de meningen is:

8 voor, 5 tegen, 1 twijfel, 1 geen mening.

 

5.3 Schriftelijke reacties

In het kader van evaluatie fase 1/3 zijn er 4 schriftelijke reacties ontvangen:

-   belangenvereniging Zuidpoort: staat positief tegenover de autoluwe binnenstad. Zien veel positieve effecten, maar vragen zich af, waarom bepaalde straten nog steeds niet autoluw zijn gemaakt

-   bewonersorganisatie Binnenstad Noord: positief, doorgaan met fase 4

-   bewonersvereniging Wateringsepoort: ziet geen enkele grond om over te gaan tot autoluw fase 4 omdat het opnieuw verdwijnen van parkeerplaatsen in het noordelijk gebied ten koste zal gaan van leefbaarheid, economie en dus de vitaliteit van haar woon/werkgebied

-   bewonersvereniging Grachtengebied Zuid: oordeelt niet positief over het verder uitbreiden van het autoluw+ gebied. Bang dat een verdere afsluiting een doodse stad tot gevolg zal hebben.

 

6. Verwerking reacties

 

Naar aanleiding van de ontvangen reacties wordt een aantal wijzigingen en aanvullingen voorgesteld op het oorspronkelijke voorstel voor fase 4 en het geldende parkeerbeleid.

 

Fase 4a

-   de nieuw voorgestelde buspoller in de Kruisstraat omzetten in een uitgangspoller. De bestaande buspoller op de Beestenmarkt wordt omgezet in een selectieve uitgangspoller. Dit houdt in dat alleen bewoners van het autoluwplus gebied een ontheffing krijgen om door deze poller te mogen rijden. Hierdoor kunnen zij via de kortste weg naar het Yperdek rijden om hun auto te parkeren. Ander laad/losverkeer verlaat het autoluwplus gebied via de route Burgwal/Nieuwe Langendijk (anders blijft de sluiproute Kruisstraat feitelijk bestaan). Technisch bestaat er geen enkel probleem om op basis van pasnummers specifieke faciliteiten toe te kennen aan een groep bezitters van een ontheffing.

-   de Trompetstraat toevoegen aan fase 4a (vooralsnog zonder afsluiting middels een poller)

- ten aanzien van het vervroegd opheffen van de parkeerfunctie op de Burgwal wordt u voorgesteld een principebesluit te nemen. Wanneer hiervoor wordt gekozen, wordt het hierbij horende formele traject gestart (verkeersbesluit + bezwaarprocedure).

 

Fase 4b

-   op de Oude Delft wordt aan bewoners geen beperking gesteld aan de ontheffing voor toegang tot het autoluwplus gebied. In de huidige regeling is het niet toegestaan het autoluwplus gebied te betreden op vrijdag van 14.00 tot 18.00, op koopavonden en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Deze beperking is met name ingesteld omdat de voorgaande fases van het autoluwplus gebied met name winkelgebied betreft met veel bezoekers. De Oude Delft kenmerkt zich echter door een woonfunctie, waar winkelend publiek/bezoekers slechts beperkt aanwezig zijn. Ook voor deze specifieke regeling bestaat er geen technisch probleem. Momenteel zijn er ook al specifieke uitzonderingen voor doelgroepen zoals leveranciers van verswaren of bezitters van een parkeergarage binnen het autoluwplus gebied.

-   de nog beschikbare 11 garagevergunningen worden gereserveerd voor bewoners van de Oude Delft (auluwplus deel). Een garagevergunning houdt in dat de mogelijkheid bestaat voor vergunninghouders om voor € 40 per jaar een garagevergunning te kopen. Hiermee mag men in de Phoenixgarage of Zuidpoortgarage parkeren van zondag t/m woensdag van 18.00 tot 10.00 uur en donderdag t/m zaterdag van 21.00 tot 10.00 uur. Het aantal garagevergunningen is gelimiteerd. Voor de Phoenixgarage zijn dat er 45. Momenteel zijn er 34 uitgegeven. Door reserveren van de nog beschikbare vergunningen voor de bewoners van de Oude Delft wordt tegemoet gekomen aan het feit dat de vergunninghoudersparkeerplaatsen die op de Oude Delft vervallen niet fysiek op aanvaardbare afstand kunnen worden gecompenseerd. In de Zuidpoortgarage zijn nog 66 van de 80 garagevergunningen uit te geven. Aanvragers voor een plek in de Phoenixgarage anders dan bewoner van de Oude Delft, worden naar de Zuidpoortgarage verwezen.

-   er worden specifieke fysieke maatregelen getroffen om stapvoets rijden af te dwingen. In elk geval zal ter hoogte van de Nieuwstraat een verbijzondering van de inrichting worden gerealiseerd. Een voorbeeld hoe dit zou kunnen is bijgevoegd (zie bijlage 4)

 

Algemeen

-   met een parkeervergunning wordt het tegen geringe meerkosten standaard mogelijk ook in een garage te parkeren. Na een jaar vindt er een evaluatie plaats. Er zijn gesprekken gaande met Parking BV om tot een principeovereenkomst te komen.

-   de geldigheid van de invalidenparkeerkaart wordt in tijd gelimiteerd van 9.00 tot 20.00 uur en er wordt onderzoek gestart naar de mogelijkheid de kaart te digitaliseren.

  Vanuit de doelgroep maar ook door bewoners wordt geklaagd dat misbruik wordt gemaakt van de invalidenkaart. Tevens is in de praktijk geconstateerd, dat algemene invalidenparkeerplaatsen in de avonduren voor een groot deel leeg staan. Door de tijdlimitering (juridisch mogelijk) kunnen deze plaatsen in de avonduren ook gebruikt worden door vergunninghouders.

- de opmerkingen over verkeerssnelheid en –intensiteit worden betrokken bij de detaillering van de inrichtingsplannen. Om inzicht te krijgen in de aard van de problemen zijn inmiddels in een groot aantal van de straten die behoren tot fase 4 a en b verkeersmetingen gehouden. Bij de detaillering van de inrichtingsplannen zullen de metingen een rol spelen, bij de keuze voor specifieke fysieke inrichtingsmaatregelen om stapvoets rijden af te dwingen. Dit houdt nadrukkelijk niet in dat er sprake zal zijn van aanleg van drempels. Uitwerking van inrichtingsplannen vindt plaats in samenspraak met bewoners.

- ten aanzien van de ontvangen reacties m.b.t. bedrijfsauto's wordt voorgesteld deze te betrekken bij de discussie over parkeren/stallen en bijstelling van het vergunningenbeleid.

 

7. Financiën

 

Fase 4a

De herinrichtingskosten voor deze fase zijn globaal geraamd op € 1.078.000. Voorgesteld wordt voor dit onderdeel uit te gaan van een taakstellend budget van € 860.000. Het totale kostenplaatje  wordt daarmee::

-   herinrichtingen                                        860.000                  

-   verlichtingsplan                                       100.000                 

-   pollerplan                                               240.000

                                                         ---------------

  Totaal                                                 1.200.000

 

Als dekking is beschikbaar: 

- onderhoudsbegroting riolering                  91.260      

- onderhoudsbegroting wegen                   145.340      

- Fiets Actie Plan                                      23.400

- investeringsplan pollers                           220.000      

- ISV                                                       720.000                             

                                                         ---------------

  Totaal                                              € 1.200.000

 

Voor het pollerplan is naast de eenmalige investering structureel jaarlijks een onderhoudspost van €12.500 benodigd, te dekken uit de reserve parkeren.

 

Fase 4b

De kostenraming voor het realiseren van fase 4b bedraagt:

- herinrichtingen             186.000

- verlichtingsplan            175.000

- pollerplan                       60.000

                            -----------------

Totaal                            421.000

 

Voor het pollerplan is naast de eenmalige investering structureel jaarlijks een onderhoudspost van € 10.000 benodigd, te dekken uit de reserve parkeren.

 

Voorgesteld wordt deze benodigde financiën middelen voor fase 4b te vragen in het kader van de programmabegroting 2007

 

8. Voorstel

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Mobiliteit Cultuur Kennis en Economie de volgende principe besluiten te nemen: :

1.    in te stemmen met het realiseren van binnenstad autoluwplus fase 4a

2.    wel/niet in te stemmen met het voorgestelde lichtplan voor fase 4a ad € 100.000

3.    in te stemmen met het realiseren van binnenstad autoluwplus fase 4b

4.    wel/niet in te stemmen met het lichtplan voor fase 4b ad € 175.000

5.    voor de benodigde financiën voor fase 4b middelen te vragen in het kader van de programmabegroting 2007. Inclusief lichtplan bedragen deze € 421.000

6.    tot realisering over te gaan na oplevering van de Koepoortgarage

7.    de Kruisstraat bij de feitelijke herinrichting fase 4a te betrekken

8.    in te stemmen met de voorgestelde planaanpassingen zoals genoemd in paragraaf 6:

       fase 4a:

8.1.buspoller Kruisstraat wordt uitgangspoller, poller Beestermarkt wordt selectieve uitgang

8.2   Trompetstraat toevoegen aan fase 4a

8.3   de Burgwal (tussen Beestenmarkt en St. Jozefstraat) wel/niet vervroegd parkeervrij te  maken

fase 4b:

8.4   het autoluwplus deel van de Oude Delft is op vrijdag en zaterdag toegankelijk voor de bewoners

8.5   de nog beschikbare 11 garagevergunningen reserveren voor bewoners van de Oude Delft (autoluwplus deel)

algemeen:

8.6   parkeervergunning biedt na invoeren fase 4 a en b standaard de mogelijkheid tegen geringe meerkosten in een parkeergarage te parkeren

8.7   invalidenparkeerkaart geldig van 9.00 tot 20.00 uur en onderzoek starten naar mogelijkheid van digitalisering

 

9.    1 jaar na invoering autoluwplus fase 4 te evalueren (mede op basis van verkeersmetingen)

10.   de hiervoor genoemde parkeermaatregelen te verwerken in de parkeerverordening

11.   herstel/realiseren van historische stoepen te stimuleren middels een subsidieregeling

       12.            financiële consequenties te verwerken in eerst volgende ARB.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

G.A.A. Verkerk                         ,burgemeester.

 

 

 

 

H.G.L.M. Camps                       ,secretaris.