Kenmerk: 817142
Stuk
Onderwerp:
Binnenstad autoluwplus fase 4
Aan
de gemeenteraad
Geachte
dames en heren,
Op
29 juni 2000 heeft de gemeenteraad de nota "Een bereikbare binnenstad,
parkeerbeleid sleutel tot autoluw(plus)" vastgesteld. Hiermee werd
besloten de binnenstad in 4 fases autoluw(plus) te maken. Voorafgaande aan de
implementatie van een volgende fase vindt een evaluatie van de voorgaande fases
plaatst. Dit ter toetsing of er redenen zijn voorgaande beleidskeuzes bij te
stellen.
Inmiddels
is de planvoorbereiding gestart van fase 4 van het autoluwplus maken van de
Binnenstad. In deze nota wordt onderscheid gemaakt tussen fase 4a en 4b.
Fase
4a behelst Vrouwenregt, Oude Langendijk (vanaf kruising Oosteinde tot keerlus),
Burgwal tot aan St. Jozefstraat, Beestenmarkt, Broerhuisstraat (zie bijlage 1).
Tevens wordt de Nieuwe Langendijk heringericht, daar het een aanlooproute wordt
naar de Binnenstad.
Fase
4b behelst de Oude Delft tussen Heilige Geestkerkhof en kruising
Binnenwatersloot/Peperstraat (zie bijlage 1).
Er
worden u een aantal principe besluiten voorgelegd.
Deze
nota is opgesteld met als uitgangspunt een positieve beoordeling van de
evaluatie autoluwe binnenstad fase 1 t/m 3.
De
uitvoering van de herinrichtingswerkzaamheden vindt plaatst na oplevering van
de Koepoortgarage. Deze is nu voorzien voorjaar 2007. Voorgesteld wordt om de
Kruisstraat bij de uitvoering van fase 4a te betrekken. Deze straat is al
verboden voor autoverkeer. De huidige inrichting nodigt echter uit tot massaal
overtreden van dit verbod.
Eind
jaren negentig werd politiek en maatschappelijk geconstateerd dat het tijd was
voor een kwaliteitsimpuls voor de binnenstad. Hiermee werd beoogd om de unieke
cultuurhistorische waarden te behouden en te versterken, de kwaliteit van het
verblijfsklimaat te verbeteren en het economisch functioneren te versterken. Om
dit te bereiken werd een visie opgesteld: "De Delftse Binnenstad, een
kwaliteitsimpuls naar de volgende eeuw". Hierover heeft eind 1998 een
omvangrijke binnenstadsconferentie plaatsgevonden. Deze conferentie resulteerde
in 44 aanbevelingen aan het toenmalige
college. Een van de belangrijkste daarvan was dat bij de kleinschaligheid van
de delftse binnenstad een beleid van autoluw maken hoort.
Essentieel
voor de aanpak van de binnenstad was het gegeven dat de delftse binnenstad een
van de mooist bewaarde historische binnensteden van Nederland is. Deze
historische kwaliteit werd leidraad voor het binnenstadsbeleid. Het brede scala
aan functies is een kernkwaliteit die behouden en versterkt zou moeten worden.
In januari 1999 zijn de aanbevelingen voor de toekomstige aanpak van de
binnenstad vastgesteld door de raad. Dit
was
de start van het gebiedsgewijs en gefaseerd autoluw(plus) maken van de
binnenstad.
Het
autoluw maken moet een bijdrage leveren aan het beperken van de hinder van
zowel rijdend als geparkeerd autoverkeer in de binnenstad en het daarmee
gepaard gaande ruimte beslag doen afnemen. Effect hiervan is meer ruimte voor
een aantrekkelijke inrichting en een aangenamer verblijfsklimaat.
Ten
aanzien van de gebiedsbegrenzing van het autoluwplus gebied was uitgangspunt
dat er een relatie moest ontstaan tussen het zuidelijke en noordelijk
winkelgebied, waarbij aantrekkelijke looproutes zouden worden ontwikkeld. In de zuidelijke binnenstad waren
Brabantse Turfmarkt, Molslaan en Beesternmarkt (deels) al autoluwplus. Met het
autoluwplus maken van Burgwal en Nieuwe Langendijk wordt aangesloten op de
Markt die als schakel tussen zuidelijke en noordelijke binnenstad fungeert.
Met
het autoluw maken van het Vrouwenregt wordt aangesloten op het in fase 1
autoluw gemaakte winkelgebied De Klis.
Tot
het oorspronkelijke voorstel voor fase 1 behoorde ook de Oude Delft (tussen
Heilige Geestkerkhof en Peperstraat/Binnenwatersloot). Besluitvorming werd
toentertijd doorgeschoven naar fase 4. De Oude Delft is niet alleen een van de
mooiste grachten van de binnenstad, maar ook het alleroudste deel van de stad. De Oude Delft heeft in combinatie
met de Oude Kerk een grote aantrekkingskracht op bezoekers en toeristen.
Wanneer de parkeerfunctie op de Oude Delft vervalt, zal deze gracht nog
aantrekkelijker worden voor bezoekers en toeristen en daarmee een schakelrol
kunnen gaan vervullen in de looproute naar het naastgelegen noordelijk
winkelgebied.
Het
principe van inrichting van het autoluwplus gebied is dat de parkeerplaatsen in
het gebied worden opgeheven. Alleen bestemmingsverkeer voor laden en lossen van
goederen en het halen en brengen van personen heeft toegang tot het gebied. Het
bestratingsprofiel is op één niveau aangelegd. Historische stoepen worden
gerespecteerd en geďntegreerd in de loopstrook. De afwatering wordt via goten
geregeld, er is ruimte voor de voetganger en er zijn zo min mogelijk obstakels.
De fietsenstallingsfaciliteiten voldoen na herinrichting aan het
fietsactieplan. De toegankelijkheid van het autoluwplus gebied wordt geregeld
middels pollers. Daar waar dit kan wordt de groenstructuur aangevuld door het
aanplanten van bomen. Om de noord-zuid verbinding te versterken wordt
voorgesteld een voetpad te realiseren door de tuin van de Nieuwe Kerk met een
brugverbinding naar het Vrouwenregt. Realiseren van dit planonderdeel is afhankelijk
van onderhandeling met de Kerkvoogdij. Invalidenparkeerplaatsen zijn gesitueerd
aan de randen van het autoluwplus gebied. Door de uitbreiding van het
autoluwplus gebied vervallen er in fase 4a 5 algemene invalidenparkeerplaatsen
op de Oude Langendijk. In fase 4b vervallen er 4 algemene
invalidenparkeerplaatsen. Bij de herinrichtingen wordt eenzelfde aantal
invalidenparkeerplaatsen gerealiseerd op Nieuwe Langendijk, Peperstraat,
Brabantse Turfmarkt en Molslaan.
Het
pollerplan fase 4a voorziet in het plaatsen van nieuwe pollers op Oude
Langendijk, Vrouwenregt en Kruisstraat. De pollers op de Markt en Oude
Langendijk vervallen. Er komen vaste afsluitingen in de Broerhuisstraat en
Beestenmarkt. (bijlage 2).
Het
pollerplan fase 4b voorziet in het plaatsen van een in- en uitgangspoller op de
Oude Delft bij de Peperstraat en Binnenwatersloot op een zodanige wijze dat de
kruising niet geblokkeerd wordt. De vaste afsluiting in de Nieuwstraat kan
vervallen.
Voorgesteld
wordt bij de invoering van autoluwplus fase 4 ook een nieuw parkeerbeleid te
introduceren: in principe vergunninghoudersparkeren, met de mogelijkheid van
betaald parkeren gedurende maximaal 1 uur, tegen het hoogste tarief.
Voor
de openbare verlichting wordt voorgesteld (evenals voor fase 1) voor fase 4 a
en b uit te gaan van de lantaarnpaal type replica (bijlage 3). Dit houdt in dat
er extra kabel- en leidingenwerk moet worden uitgevoerd. Het aantal lichtmasten
wordt ook uitgebreid. Dit is nodig omdat het lichtniveau nu niet overal voldoet
aan het aanbevolen niveau van 5 lux. Daar waar mogelijk worden (mede op verzoek
van bewoners) verlichtingskabels vervangen door vaste lantaarnpalen. Dit geldt
met name voor fase 4b. Ook wordt voorgesteld de Maria van Jessekerk aan te lichten.
Wanneer dit niet gebeurt ontstaat er zowel op de Oude Langendijk als de Burgwal
een relatief donker gat in dit deel van het voetgangersgebied, dat mede bij
moet dragen aan het stimuleren van de noord-zuid wandelroute.
Met
de keuze voor het verlichtingsplan zijn de volgende kosten gemoeid: fase 4a €
100.000 en fase 4b € 175.000.
5.
Maatschappelijk draagvlak
Het
maatschappelijk draagvlak voor de invoering van autoluwplus fase 4 is getoetst
middels informatiebijeenkomsten. Hiervoor zijn ondernemers en bewoners van de
betreffende straten uitgenodigd. Daarnaast zijn de informatiebijeenkomsten
aangekondigd in de Stadskrant. De plannen voor autoluw fase 4 zijn ook op
draagvlak getoetst bij maatschappelijke platforms.
Hierbij
een terugkoppeling van de resultaten van de informatieronde. Deze terugkoppeling
is op hoofdlijnen. De integrale verslagen van de bijeenkomsten treft u als
bijlagen aan. Per bijeenkomst is in het verslag aangegeven welke punten aan uw
raad zullen worden teruggekoppeld. De verslagen zijn akkoord bevonden door de
aanwezigen.
-
gebruik van vergunninghoudersplaatsen door bedrijfsauto's terugdringen
-
het vervallen van een aantal parkeerplaatsen op de Nieuwe Langendijk is
voor bewoners alleen aanvaardbaar wanneer zij met hun parkeervergunning in de
Koepoortgarage mogen parkeren. De extra kosten hiervoor mogen niet meer zijn
dan in de marge ten opzichte van de prijs van de vergunning
-
het gebruik van de Koepoortplaats als in- en uitstapplaats voor
toeristenbussen moet worden gestimuleerd
-
vaste afsluiting Broerhuisstraat vervangen door een poller
-
de buspoller in de Kruisstraat omzetten in een uitgaanspoller. Bewoners
moeten via de kortste route het Yperdek kunnen bereiken.
-
in geval van calamiteit moeten bewoners te allen tijde toegang tot het
autoluwplus gebied hebben
-
parkeerfunctie Burgwal (tussen Beestenmarkt en St. Jozefstraat)
opheffen, vooruitlopend op uitvoering fase 4. Veel van de aanwezige
parkeerplaatsen worden de hele dag ingenomen door aannemers die in de buurt aan
het werk zijn. Hierdoor hebben ze geen waarde voor bezoekers van het
winkelgebied. De geparkeerde auto's zorgen echter wel voor een negatieve
uitstraling.
-
grote zorgen over verkeerssnelheid. Dit moet door inrichting of andere
maatregelen (b.v. trajectcontrole) onmogelijk worden
-
zorgen over compensatie 30 parkeerplaatsen
-
op Oude Delft zijn de bloktijden (vrijdag en zaterdag) niet van
toepassing.
-
voorgaande punten zijn voor veel van aanwezige bewoners voorwaardelijk
om in te stemmen met autoluwplus, waar een meerderheid van hen niet op tegen is
of voor is
-
bewonersorganisatie Grachtengebied Zuid is tegen het invoeren van
autoluwplus op de Oude Delft. De gracht zal een dood stuk worden in de
verkeerscirculatie die essentieel is voor de bereikbaarheid van de binnenstad
-
gebruik invalidenparkeerplaatsen koppelen aan een tijdlimiet
-
alternatieve parkeerplek moet gegarandeerd zijn op acceptabele
loopafstande (maximaal 200-250 meter)
-
het maximum aantal abonnementen voor vergunninghouders in de
Phoenixgarage moet worden verhoogd
-
Trompetstraat betrekken bij autoluwplus fase 4 anders wordt het een
sluiproute om de poller te vermijden
-
angst voor sluiproute Vlamingstraat
-
groot vrachtverkeer aanpakken
-
SCMD: De Stichting heeft zorgen over parkeren. Zij staat positief
tegenover het fysiek realiseren van fase 4 met de kanttekening dat er blijvend
geďnvesteerd moet worden in het verkrijgen van een positie van het autoluwplus
gebied ten opzichte van andere winkelgebieden, ook in de regio
-
SSBO: De invalidenparkeerkaart wordt ook misbruikt. Zij pleiten er voor
de kaart kentekengebonden te maken. Ook moet er een tijdlimitering aan worden
gesteld (bijvoorbeeld geldig van 9.00 tot 18.00 uur). Ten aanzien van de nieuwe
situering van algemene invalidenparkeerplaatsen gaan zij akkoord met de
voorgestelde nieuwe situeringen
-
Binnenstadsforum: de aanwezige leden hebben verschillende meningen. Een
meerderheid geeft aan dat fase 4 door moet gaan, maar vergunningparkeren wordt
als zorgpunt benoemd. Vanuit ondernemerskant wordt het dilemma genoemd of er
wel of niet voldoende bezoekersparkeerplaatsen zijn. De exacte verdeling van de
meningen is:
8 voor, 5 tegen, 1 twijfel,
1 geen mening.
In
het kader van evaluatie fase 1/3 zijn er 4 schriftelijke reacties ontvangen:
-
belangenvereniging Zuidpoort: staat positief tegenover de autoluwe
binnenstad. Zien veel positieve effecten, maar vragen zich af, waarom bepaalde
straten nog steeds niet autoluw zijn gemaakt
-
bewonersorganisatie Binnenstad Noord: positief, doorgaan met fase 4
-
bewonersvereniging Wateringsepoort: ziet geen enkele grond om over te
gaan tot autoluw fase 4 omdat het opnieuw verdwijnen van parkeerplaatsen in het
noordelijk gebied ten koste zal gaan van leefbaarheid, economie en dus de
vitaliteit van haar woon/werkgebied
-
bewonersvereniging Grachtengebied Zuid: oordeelt niet positief over het
verder uitbreiden van het autoluw+ gebied. Bang dat een verdere afsluiting een
doodse stad tot gevolg zal hebben.
Naar
aanleiding van de ontvangen reacties wordt een aantal wijzigingen en
aanvullingen voorgesteld op het oorspronkelijke voorstel voor fase 4 en het
geldende parkeerbeleid.
-
de nieuw voorgestelde buspoller in de Kruisstraat omzetten in een
uitgangspoller. De bestaande buspoller op de Beestenmarkt wordt omgezet in een
selectieve uitgangspoller. Dit houdt in dat alleen bewoners van het autoluwplus
gebied een ontheffing krijgen om door deze poller te mogen rijden. Hierdoor
kunnen zij via de kortste weg naar het Yperdek rijden om hun auto te parkeren.
Ander laad/losverkeer verlaat het autoluwplus gebied via de route
Burgwal/Nieuwe Langendijk (anders blijft de sluiproute Kruisstraat feitelijk
bestaan). Technisch bestaat er geen enkel probleem om op basis van pasnummers
specifieke faciliteiten toe te kennen aan een groep bezitters van een
ontheffing.
-
de Trompetstraat toevoegen aan fase 4a (vooralsnog zonder afsluiting
middels een poller)
- ten aanzien van het
vervroegd opheffen van de parkeerfunctie op de Burgwal wordt u voorgesteld een
principebesluit te nemen. Wanneer hiervoor wordt gekozen, wordt het hierbij
horende formele traject gestart (verkeersbesluit + bezwaarprocedure).
-
op de Oude Delft wordt aan bewoners geen beperking gesteld aan de
ontheffing voor toegang tot het autoluwplus gebied. In de huidige regeling is
het niet toegestaan het autoluwplus gebied te betreden op vrijdag van 14.00 tot
18.00, op koopavonden en zaterdag van 11.00 tot 17.00 uur. Deze beperking is
met name ingesteld omdat de voorgaande fases van het autoluwplus gebied met
name winkelgebied betreft met veel bezoekers. De Oude Delft kenmerkt zich
echter door een woonfunctie, waar winkelend publiek/bezoekers slechts beperkt
aanwezig zijn. Ook voor deze specifieke regeling bestaat er geen technisch
probleem. Momenteel zijn er ook al specifieke uitzonderingen voor doelgroepen
zoals leveranciers van verswaren of bezitters van een parkeergarage binnen het
autoluwplus gebied.
-
de nog beschikbare 11 garagevergunningen worden gereserveerd voor
bewoners van de Oude Delft (auluwplus deel). Een garagevergunning houdt in dat
de mogelijkheid bestaat voor vergunninghouders om voor € 40 per jaar een
garagevergunning te kopen. Hiermee mag men in de Phoenixgarage of
Zuidpoortgarage parkeren van zondag t/m woensdag van 18.00 tot 10.00 uur en
donderdag t/m zaterdag van 21.00 tot 10.00 uur. Het aantal garagevergunningen
is gelimiteerd. Voor de Phoenixgarage zijn dat er 45. Momenteel zijn er 34
uitgegeven. Door reserveren van de nog beschikbare vergunningen voor de
bewoners van de Oude Delft wordt tegemoet gekomen aan het feit dat de
vergunninghoudersparkeerplaatsen die op de Oude Delft vervallen niet fysiek op
aanvaardbare afstand kunnen worden gecompenseerd. In de Zuidpoortgarage zijn
nog 66 van de 80 garagevergunningen uit te geven. Aanvragers voor een plek in
de Phoenixgarage anders dan bewoner van de Oude Delft, worden naar de
Zuidpoortgarage verwezen.
-
er worden specifieke fysieke maatregelen getroffen om stapvoets rijden
af te dwingen. In elk geval zal ter hoogte van de Nieuwstraat een
verbijzondering van de inrichting worden gerealiseerd. Een voorbeeld hoe dit
zou kunnen is bijgevoegd (zie bijlage 4)
-
met een parkeervergunning wordt het tegen geringe meerkosten standaard
mogelijk ook in een garage te parkeren. Na een jaar vindt er een evaluatie
plaats. Er zijn gesprekken gaande met Parking BV om tot een
principeovereenkomst te komen.
-
de geldigheid van de invalidenparkeerkaart wordt in tijd gelimiteerd van
9.00 tot 20.00 uur en er wordt onderzoek gestart naar de mogelijkheid de kaart
te digitaliseren.
Vanuit de
doelgroep maar ook door bewoners wordt geklaagd dat misbruik wordt gemaakt van
de invalidenkaart. Tevens is in de praktijk geconstateerd, dat algemene
invalidenparkeerplaatsen in de avonduren voor een groot deel leeg staan. Door
de tijdlimitering (juridisch mogelijk) kunnen deze plaatsen in de avonduren ook
gebruikt worden door vergunninghouders.
- de opmerkingen over
verkeerssnelheid en –intensiteit worden betrokken bij de detaillering van de
inrichtingsplannen. Om inzicht te krijgen in de aard van de problemen zijn
inmiddels in een groot aantal van de straten die behoren tot fase 4 a en b
verkeersmetingen gehouden. Bij de detaillering van de inrichtingsplannen zullen
de metingen een rol spelen, bij de keuze voor specifieke fysieke
inrichtingsmaatregelen om stapvoets rijden af te dwingen. Dit houdt
nadrukkelijk niet in dat er sprake zal zijn van aanleg van drempels. Uitwerking
van inrichtingsplannen vindt plaats in samenspraak met bewoners.
- ten aanzien van de
ontvangen reacties m.b.t. bedrijfsauto's wordt voorgesteld deze te betrekken
bij de discussie over parkeren/stallen en bijstelling van het
vergunningenbeleid.
De
herinrichtingskosten voor deze fase zijn globaal geraamd op € 1.078.000.
Voorgesteld wordt voor dit onderdeel uit te gaan van een taakstellend budget
van € 860.000. Het totale kostenplaatje
wordt daarmee::
-
herinrichtingen € 860.000
-
verlichtingsplan € 100.000
-
pollerplan € 240.000
---------------
Totaal € 1.200.000
Als dekking is
beschikbaar:
- onderhoudsbegroting riolering €
91.260
- onderhoudsbegroting wegen €
145.340
- Fiets Actie Plan € 23.400
- investeringsplan pollers € 220.000
- ISV € 720.000
---------------
Totaal €
1.200.000
Voor het pollerplan is
naast de eenmalige investering structureel jaarlijks een onderhoudspost van
€12.500 benodigd, te dekken uit de reserve parkeren.
De kostenraming voor het
realiseren van fase 4b bedraagt:
- herinrichtingen € 186.000
- verlichtingsplan € 175.000
- pollerplan € 60.000
-----------------
Totaal € 421.000
Voor het pollerplan is
naast de eenmalige investering structureel jaarlijks een onderhoudspost van €
10.000 benodigd, te dekken uit de reserve parkeren.
Voorgesteld
wordt deze benodigde financiën middelen voor fase 4b te vragen in het kader van
de programmabegroting 2007
Wij
stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie Mobiliteit
Cultuur Kennis en Economie de volgende principe besluiten te nemen: :
1. in te
stemmen met het realiseren van binnenstad autoluwplus fase 4a
2. wel/niet
in te stemmen met het voorgestelde lichtplan voor fase 4a ad € 100.000
3. in te
stemmen met het realiseren van binnenstad autoluwplus fase 4b
4. wel/niet
in te stemmen met het lichtplan voor fase 4b ad € 175.000
5. voor de benodigde financiën voor fase 4b
middelen te vragen in het kader van de programmabegroting 2007. Inclusief
lichtplan bedragen deze € 421.000
6. tot
realisering over te gaan na oplevering van de Koepoortgarage
7. de
Kruisstraat bij de feitelijke herinrichting fase 4a te betrekken
8. in te
stemmen met de voorgestelde planaanpassingen zoals genoemd in paragraaf 6:
fase
4a:
8.1.buspoller
Kruisstraat wordt uitgangspoller, poller Beestermarkt wordt selectieve uitgang
8.2 Trompetstraat toevoegen aan fase 4a
8.3 de Burgwal (tussen Beestenmarkt en St.
Jozefstraat) wel/niet vervroegd parkeervrij te
maken
fase
4b:
8.4 het autoluwplus deel van de Oude Delft is op
vrijdag en zaterdag toegankelijk voor de bewoners
8.5 de nog beschikbare 11
garagevergunningen reserveren voor bewoners van de Oude Delft (autoluwplus
deel)
algemeen:
8.6 parkeervergunning biedt na invoeren fase 4 a
en b standaard de mogelijkheid tegen geringe meerkosten in een parkeergarage te
parkeren
8.7 invalidenparkeerkaart geldig van 9.00 tot
20.00 uur en onderzoek starten naar mogelijkheid van digitalisering
9. 1 jaar na invoering autoluwplus fase 4 te
evalueren (mede op basis van verkeersmetingen)
10. de
hiervoor genoemde parkeermaatregelen te verwerken in de parkeerverordening
11. herstel/realiseren
van historische stoepen te stimuleren middels een subsidieregeling
12. financiële
consequenties te verwerken in eerst volgende ARB.
Hoogachtend,
Burgemeester
en wethouders van Delft,
G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
H.G.L.M. Camps ,secretaris.