817999

Stuk

 

 

Onderwerp: subsidieregeling toerisme en economie

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

 

Geachte dames en heren,

 

Inleiding.

Tijdens de vergadering van de commissie Middelen & Bestuur van 28 juni dit jaar is toegezegd dat er een regeling zou worden opgesteld voor eventueel te verlenen subsidies in het kader van toerisme en economie. Deze regeling treft u hierbij aan.

 

Subsidiesystematiek.

Uitgangspunt van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is dat subsidieverlening slechts kan plaatsvinden wanneer dat gebeurt op basis van een wettelijk voorschrift. Op gemeentelijk niveau moet dan gedacht worden aan een verordening.

Op dit uitgangspunt bestaan evenwel uitzonderingen, aldus de Awb. Een voorbeeld is indien de begroting de subsidieontvanger en het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt. Een ander voorbeeld betreft incidentele gevallen, mits de subsidie voor ten hoogste vier jaar wordt verstrekt.

 

In de Delftse situatie is momenteel sprake van een gelaagde grondslag waar het de subsidieregels betreft. Het gemeentebestuur heeft achtereenvolgens te maken met de Awb, de Algemene subsidieverordening (ASV) en, in dit geval relevant, de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten (SMA). Ook kan de raad onder omstandigheden, aldus de SMA in artikel 4, voor bepaalde beleidsterreinen een bijzondere regeling voor subsidies vaststellen. Voorbeelden van dergelijke regeling zijn de Uitvoeringsregeling subsidie straatfeesten en – festijnen en de Uitvoeringsregeling Delftse stedelijke Evenementen.

 

Toerisme en economie.

Op basis van de ASV kunnen subsidies verstrekt worden voor toerisme en economische zaken. Daartoe dient dan wel een bijzondere verordening of een beleidsregel vastgesteld te worden. In een dergelijke regeling kunnen bepalingen opgenomen worden over:

·            (een nadere precisering van) de activiteiten waarvoor subsidie wordt verstrekt,

·            de criteria voor de subsidievertrekking, de aanvraag van een subsidie en de besluitvorming daarover,

·            de voorwaarden waaronder de subsidie wordt verleend, de verplichtingen voor de subsidieontvanger,

·            de vaststelling van de subsidie,

·            de betaling van de subsidie en het verlenen van voorschotten

·            en tenslotte de wijze waarop het subsidieplafond wordt verdeeld.

 

In de Delftse situatie is dat de eerder genoemde SMA. In die verordening wordt in artikel 2 opgemerkt dat deze verordening ook van toepassing is op door het gemeentebestuur te verstrekken subsidies voor activiteiten op - naast andere - het terrein van toerisme en economie.

 

Subsidievormen.

Diverse subsidievormen zijn daarbij aan de orde. Genoemd worden de budgetsubsidie, de exploitatiesubsidie, de stimuleringssubsidie, de waarderingssubsidie en de tussentijdse subsidie.

Aan deze subsidievormen worden diverse, onderscheiden hoofdstukken gewijd. Wat daarbij opvalt is dat aan de figuur van de stimuleringssubsidie geen nadere bepalingen gewijd zijn. Stimuleringssubsidies worden, blijkens de toelichting op de SMA geacht verstrekt te worden op basis van het hiervoor meermaals genoemde artikel 4 van de verordening, te weten via de bijzondere regeling. Niets hoeft er daarbij naar onze mening aan in de weg te staan om bij een toekomstige doorlichting van de Delftse subsidieregels ook voor de figuur van de stimuleringssubsidie in de SMA zelf een aantal bepalingen op te nemen.

 

Datzelfde geldt voor criteria aan de hand waarvan beoordeeld wordt of men voor subsidie in aanmerking komt. Anders gezegd de criteria. Ook die ontbreken veelal in uitgewerkte vorm

 

Met dit soort constateringen keren we terug naar het onderwerp toerisme en economie en de uitgangspunten van ons voorstel.

 

Wijziging SMA.

De basis voor een regeling van subsidies op het terrein van toerisme en economie kan in voorkomende gevallen beter gezocht worden in een onder andere met inhoudelijke criteria aangescherpte SMA, dan in de eerder genoemde uitzonderingsgevallen (geen grondslag in een verordening vereist, indien…..) die de Awb noemt. Voor het terrein toerisme en economie hebben wij daartoe in bijgaand ontwerpraadsbesluit een voorstel gedaan. Wat voor het terrein toerisme en economie geldt kan met evenveel recht van toepassing verklaard worden op de andere in de SMA genoemde terreinen. Dit aspect zal bij de in het vooruitzicht gestelde doorlichting van de Delftse subsidieregels een aandachtspunt moeten zijn.

Nu zal echter vooral de focus gericht zijn op het bieden van een meer transparant kader voor het terrein toerisme en economie, gelet op de gedane bestuurlijke toezegging.

 

De situatie zal voortaan aldus zijn dat bij het creëren van een beschikbaar subsidiebudget toerisme en economie en mogelijk daaruit voortkomende subsidieaanvragen structureel het begrippenkader uit de, aangescherpte, SMA leidend zal zijn, evenals de daarin geschetste procedures en de daarin opgenomen inhoudelijke criteria, waaraan subsidieaanvragen getoetst zullen worden. Aanvullende werking is en blijft er vanzelfsprekend van de Awb en de ASV.

 

Voorstel.

Onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie CKEM stellen wij u voor om akkoord te gaan met bijgaande wijziging van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.

 

Hoogachtend,

 

Het college van burgemeester en wethouders,

 

 

 

, burgemeester.

 

 

 

, secretaris.


Stuk

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 december 2005;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t :

 

de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten als volgt te wijzigen:

 

na artikel 10 wordt een nieuw hoofdstuk 2a ingevoegd, luidende als volgt:

 

Hoofdstuk 2a. Inhoudelijke subsidiecriteria

 

Artikel 10a

Economie en toerisme

1.       Voor het beleidsveld toerisme en economie kunnen burgemeester en wethouders een budget binnen de door de gemeenteraad goedgekeurde programmabegroting (middels een jaarlijkse of tussentijdse begrotingswijziging) bestemmen voor een subsidiebudget Stimuleringssubsidie Toerisme en Economie, waarvoor de regels van de Algemene Subsidieverordening gemeente Delft 2002 en de navolgende criteria van toepassing zijn.

2.       Doel
De stimuleringssubsidie is bedoeld voor projectmatige activiteiten op het gebied van toerisme en economie in Delft.

3.       Criteria:
De activiteit of het product, waarvoor deze stimuleringssubsidie wordt aangevraagd, voldoet aan de volgende inhoudelijke en formeel/ organisatorische criteria :

a.       de activiteit of het product heeft een Delfts karakter;

b.       de activiteit of het product is innovatief;

c.       de activiteit of het product heeft een positief effect op het gewenste imago van Delft passend binnen de daarvoor vastgestelde beleidsuitgangspunten;

d.       de activiteit of het product concurreert niet met de vastgestelde Delftse kernwaarden voor toerisme;

e.       de activiteit bevordert de Delftse economie en/of het Delftse verblijfstoerisme;

f.         de aanvrager is een in Delft gevestigd bedrijf of non-profit instelling; aan te tonen door een bij de aanvraag in te leveren bewijs van inschrijving bij de lokale Kamer van Koophandel en Fabrieken;

g.       de activiteit of het product is geen evenement of andersoortige manifestatie van recreatieve, sportieve of culturele/kunstzinnige aard;

4.       Hoogte van de subsidie
De subsidie bedraagt maximaal € 2.272,=, maar nooit meer dan het door het college bij vaststelling goed te keuren nadelig saldo.

5.       Aanvraagformulier en begroting
Voor het aanvragen van deze stimuleringssubsidie bestaat geen aanvraagformulier. Aanvragen dienen te voldoen aan de eisen, zoals die worden gesteld in de Awb, hoofdstuk 4 en art 11 van de SMA.
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieformulier vaststellen.
De in te dienen begroting voor de activiteit dient sluitend te zijn.

6.       Subsidieplafond
Artikel 6 van de Algemene subsidieverordening gemeente Delft 2002 is van toepassing.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2006

 

 

 

                                   , burgemeester.

 

 

 

 

                                   , griffier.

 

Aldus bekendgemaakt op 5 februari 2006.

 

Deze gewijzigde Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten treedt in werking op 6 februari 2006.