Stuk
Onderwerp: subsidieregeling toerisme en economie
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Inleiding.
Tijdens de vergadering van de commissie Middelen
& Bestuur van 28 juni dit jaar is toegezegd dat er een regeling zou worden
opgesteld voor eventueel te verlenen subsidies in het kader van toerisme en
economie. Deze regeling treft u hierbij aan.
Subsidiesystematiek.
Uitgangspunt van de Algemene wet bestuursrecht
(Awb) is dat subsidieverlening slechts kan plaatsvinden wanneer dat gebeurt op
basis van een wettelijk voorschrift. Op gemeentelijk niveau moet dan gedacht
worden aan een verordening.
Op dit uitgangspunt bestaan evenwel uitzonderingen,
aldus de Awb. Een voorbeeld is indien de begroting de subsidieontvanger en het
bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld, vermeldt. Een
ander voorbeeld betreft incidentele gevallen, mits de subsidie voor ten hoogste
vier jaar wordt verstrekt.
In de Delftse situatie is momenteel sprake van een
gelaagde grondslag waar het de subsidieregels betreft. Het gemeentebestuur
heeft achtereenvolgens te maken met de Awb, de Algemene subsidieverordening
(ASV) en, in dit geval relevant, de Subsidieverordening Maatschappelijke
Activiteiten (SMA). Ook kan de raad onder omstandigheden, aldus de SMA in
artikel 4, voor bepaalde beleidsterreinen een bijzondere regeling voor
subsidies vaststellen. Voorbeelden van dergelijke regeling zijn de
Uitvoeringsregeling subsidie straatfeesten en – festijnen en de
Uitvoeringsregeling Delftse stedelijke Evenementen.
Toerisme en economie.
Op basis van de ASV kunnen subsidies verstrekt
worden voor toerisme en economische zaken. Daartoe dient dan wel een bijzondere
verordening of een beleidsregel vastgesteld te worden. In een dergelijke
regeling kunnen bepalingen opgenomen worden over:
·
(een nadere precisering van) de activiteiten
waarvoor subsidie wordt verstrekt,
·
de criteria voor de subsidievertrekking, de
aanvraag van een subsidie en de besluitvorming daarover,
·
de voorwaarden waaronder de subsidie wordt verleend,
de verplichtingen voor de subsidieontvanger,
·
de vaststelling van de subsidie,
·
de betaling van de subsidie en het verlenen van
voorschotten
·
en tenslotte de wijze waarop het subsidieplafond
wordt verdeeld.
In de Delftse situatie is dat de eerder genoemde
SMA. In die verordening wordt in artikel 2 opgemerkt dat deze verordening ook
van toepassing is op door het gemeentebestuur te verstrekken subsidies voor
activiteiten op - naast andere - het terrein van toerisme en economie.
Subsidievormen.
Diverse subsidievormen zijn daarbij aan de orde.
Genoemd worden de budgetsubsidie, de exploitatiesubsidie, de
stimuleringssubsidie, de waarderingssubsidie en de tussentijdse subsidie.
Aan deze subsidievormen worden diverse,
onderscheiden hoofdstukken gewijd. Wat daarbij opvalt is dat aan de figuur van
de stimuleringssubsidie geen nadere bepalingen gewijd zijn.
Stimuleringssubsidies worden, blijkens de toelichting op de SMA geacht
verstrekt te worden op basis van het hiervoor meermaals genoemde artikel 4 van
de verordening, te weten via de bijzondere regeling. Niets hoeft er daarbij
naar onze mening aan in de weg te staan om bij een toekomstige doorlichting van
de Delftse subsidieregels ook voor de figuur van de stimuleringssubsidie in de
SMA zelf een aantal bepalingen op te nemen.
Datzelfde geldt voor criteria aan de hand waarvan
beoordeeld wordt of men voor subsidie in aanmerking komt. Anders gezegd de
criteria. Ook die ontbreken veelal in uitgewerkte vorm
Met dit soort constateringen keren we terug naar
het onderwerp toerisme en economie en de uitgangspunten van ons voorstel.
Wijziging SMA.
De basis voor een regeling van subsidies op het
terrein van toerisme en economie kan in voorkomende gevallen beter gezocht
worden in een onder andere met inhoudelijke criteria aangescherpte SMA, dan in
de eerder genoemde uitzonderingsgevallen (geen grondslag in een verordening
vereist, indien…..) die de Awb noemt. Voor het terrein toerisme en economie
hebben wij daartoe in bijgaand ontwerpraadsbesluit een voorstel gedaan. Wat voor
het terrein toerisme en economie geldt kan met evenveel recht van toepassing
verklaard worden op de andere in de SMA genoemde terreinen. Dit aspect zal bij
de in het vooruitzicht gestelde doorlichting van de Delftse subsidieregels een
aandachtspunt moeten zijn.
Nu zal echter vooral de focus gericht zijn op het
bieden van een meer transparant kader voor het terrein toerisme en economie,
gelet op de gedane bestuurlijke toezegging.
De situatie zal voortaan aldus zijn dat bij het
creëren van een beschikbaar subsidiebudget toerisme en economie en mogelijk
daaruit voortkomende subsidieaanvragen structureel het begrippenkader uit de,
aangescherpte, SMA leidend zal zijn, evenals de daarin geschetste procedures en
de daarin opgenomen inhoudelijke criteria, waaraan subsidieaanvragen getoetst
zullen worden. Aanvullende werking is en blijft er vanzelfsprekend van de Awb
en de ASV.
Voorstel.
Onder voorbehoud van gunstig advies van de
commissie CKEM stellen wij u voor om akkoord te gaan met bijgaande wijziging
van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en wethouders,
,
burgemeester.
, secretaris.
Stuk
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van
burgemeester en wethouders van 20 december 2005;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en de
Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t :
de Subsidieverordening Maatschappelijke
Activiteiten als volgt te wijzigen:
na artikel 10 wordt een nieuw hoofdstuk 2a
ingevoegd, luidende als volgt:
Hoofdstuk 2a. Inhoudelijke subsidiecriteria
Economie en toerisme
1.
Voor het
beleidsveld toerisme en economie kunnen burgemeester en wethouders een budget
binnen de door de gemeenteraad goedgekeurde programmabegroting (middels een
jaarlijkse of tussentijdse begrotingswijziging) bestemmen voor een
subsidiebudget Stimuleringssubsidie Toerisme en Economie, waarvoor de regels
van de Algemene Subsidieverordening gemeente Delft 2002 en de navolgende
criteria van toepassing zijn.
2.
Doel
De stimuleringssubsidie is bedoeld voor projectmatige activiteiten op het
gebied van toerisme en economie in Delft.
3.
Criteria:
De activiteit of het product, waarvoor deze stimuleringssubsidie wordt
aangevraagd, voldoet aan de volgende inhoudelijke en formeel/ organisatorische
criteria :
a.
de activiteit
of het product heeft een Delfts karakter;
b.
de activiteit
of het product is innovatief;
c.
de activiteit
of het product heeft een positief effect op het gewenste imago van Delft
passend binnen de daarvoor vastgestelde beleidsuitgangspunten;
d.
de activiteit
of het product concurreert niet met de vastgestelde Delftse kernwaarden voor
toerisme;
e.
de activiteit
bevordert de Delftse economie en/of het Delftse verblijfstoerisme;
f.
de aanvrager
is een in Delft gevestigd bedrijf of non-profit instelling; aan te tonen door
een bij de aanvraag in te leveren bewijs van inschrijving bij de lokale Kamer
van Koophandel en Fabrieken;
g.
de activiteit
of het product is geen evenement of andersoortige manifestatie van recreatieve,
sportieve of culturele/kunstzinnige aard;
4.
Hoogte van de
subsidie
De subsidie bedraagt maximaal € 2.272,=, maar nooit meer dan het door het
college bij vaststelling goed te keuren nadelig saldo.
5.
Aanvraagformulier
en begroting
Voor het aanvragen van deze stimuleringssubsidie bestaat geen
aanvraagformulier. Aanvragen dienen te voldoen aan de eisen, zoals die worden
gesteld in de Awb, hoofdstuk 4 en art 11 van de SMA.
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidieformulier vaststellen.
De in te dienen begroting voor de activiteit dient sluitend te zijn.
6.
Subsidieplafond
Artikel 6 van de Algemene subsidieverordening gemeente Delft 2002 is van
toepassing.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 26 januari 2006
,
burgemeester.
, griffier.
Aldus
bekendgemaakt op 5 februari 2006.
Deze
gewijzigde Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten treedt in werking
op 6 februari 2006.