30 augustus 2001

Besluitenlijst van de openbare vergadering van de commissie Duurzaamheid d.d. 26 oktober 1999

 


agenda
26 oktober


agenda
9 november


Aanwezig:

mw. M.T. Roorda van Eijsinga, W. den Boef, mw. C. Heuvelman, J. Oosterhuis,

mw. C.E. Lourens, S. Reuvers, M. Mahler, D. v.d. Goot, J. van den Doel,

A. Meuleman (t/m agendapunt 6), J.Ph. de Jong, mw. W.M. Wijnmaalen-van Leenen, mw. W.C. Steffen-Hoogendoorn, J.M. Bouman, mw. M.E.H. Koop,

mw. L.J.F. de Jongh Swemer, (t/m agendapunt 8), R. Grashoff (vz.), E. Nas (secr.)

Ambtelijk:

E. Pippel, dhr. Dubbeling (namens ConneXXion en stadsgewest Haaglanden), J. Freie, J. v. Reenen, M. Iping

Afwezig:

M. Tienstra, J. Weertman, M.C. Mooiweer, R.H. Kroon, J.P. de Wit, R. Dingler

 

1.

Opening en vaststelling agenda

De voorzitter opent de vergadering en stelt de agenda vast.

2.

Mededelingen

  • Een tweetal ingekomen brieven van BOS/D zijn ter vergadering zijn uitgereikt. De voorzitter verzoekt deze te betrekken bij agendapunt 8 inzake het masterplan spoorzone.
  • Het Fietsactieplan zal waarschijnlijk niet op 9 november, maar op 23 november in de commissie worden besproken. Hetzelfde geldt voor het onderwerp sluipverkeer Midden-Delfland.
  • Dhr. Den Boef betreurt het dat de besluitenlijst van 14 september niet beschikbaar is. Daarin zou te zien zijn hoe is omgegaan met de richtinggevende discussie over 3D, hetgeen vanavond behandeld wordt.
  • De voortschrijdende planning zal voortaan (periodiek) met de stukken worden meegezonden, zodat ook commissieleden die niet aanwezig zijn deze in hun bezit hebben.

3.

Inventarisatie wensen publieke tribune om bij een van de agendapunten het woord te voeren

  • Dhr. Groeneveld, bij agendapunt 8.
  • Dhr. V.d. Kramer, namens ROVER, bij agendapunt 6.
  • Dhr. Tukker, namens BOS/D, bij agendapunt 8.
  • Dhr. Otter, namens BOS/D, bij agendapunt 8.

Rekening houdend met de insprekers wordt besloten agendapunt 8 na agendapunt 6 te laten plaatsvinden.

4.

Vaststelling wijze van afdoening ingekomen stukken

De commissie stemt in met de voorgestelde wijze van afdoening.

5.

Vaststelling besluitenlijst commissie Duurzaamheid d.d. 12 oktober 1999

Dhr. Van Koppen was aanwezig.

Bij agendapunt 5 zal de tekst "opgetrokken gebouw" worden vervangen door "te realiseren gebouw".

De besluitenlijst wordt met inachtneming van bovenstaande wijzigingen vastgesteld.

Naar aanleiding van:

De voorzitter geeft desgevraagd aan dat de uitleg over de status van beleidsregels een dezer weken naar de commissie zal komen.

6.

Presentatie / toelichting alternatief buslijn 62

Inspreker:

Dhr. V.d. Kramer, namens reizigersvereniging ROVER, licht de door hem uitgedeelde brief toe.

De commissie neemt kennis van een presentatie, die de reactie is op het eerder door de fractie van RPF/GPV/SGP ingebrachte plan voor o.a. lijn 62.

De voorzitter vraagt de commissie een uitspraak te doen over de ontsluiting van Tanthof en in hoeverre de vanavond gepresenteerde alternatieven op steun kunnen rekenen.

De voorzitter vat de discussie in de commissie als volgt samen:

  • De lijnvoering van lijn 64 niet veranderen.
  • Kijken naar een verbetering van de verbinding naar het centrum, rechtstreeks of in ieder geval een goede overstapmogelijkheid houden naar het station/centrum.
  • Uitgaan van een heldere, overzichtelijke lijnvoering.
  • Als uitgangspunt uitgaan van het van ambtelijke zijde gepresenteerde alternatief A, maar wel letten op de koppeling naar Voorhof.

Het resultaat zal worden teruggekoppeld naar de commissie.

8.

Vaststelling Masterplan Spoorzone (S99007458)

Insprekers:

Dhr. Groeneveld

De gemeenteraad wordt steeds enthousiaster over het plan, de bewoners Van Leeuwenhoeksingel niet. Plannen van Busquets betekenen een bitter feit: de huizen zullen verdwijnen. De bewoners en de gemeente hebben elkaar nodig voor een goede oplossing. Hij vraagt de politiek creatief mee te denken aan een oplossing. Hij vraagt expliciet nog het volgende:

  • gebruik de naam Van Leeuwenhoek in het nieuwe plan (Van Leeuwenhoekpark?);
  • bewaar de mooiste aspecten van de huizen (binnen en buiten);
  • vraag de archiefdienst om de historische aspecten van de Van Leeuwenhoeksingel vast te leggen, voordat ze weg zijn.

Dhr. Tukker, namens BOS/D

Hij benadrukt het gestelde in hun brief van 20 oktober aan de gemeente. Ze zijn geschrokken dat hun opmerkingen pas veel later in het traject aan de orde komen. Hij wil een ‘laboratorium-achtige’ opstelling van het bestemmingsplan (BP) voorkomen en benadrukt het belang van een goede logistiek van de besluitvorming.

Dhr. Otto, namens BOS/D

Hij benadrukt het gestelde in hun brief van 21 oktober aan de gemeente. Hij vraagt zich af of de gemeente al bezig is met de Verkenningenfase van het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport), omdat de gemeente verantwoordelijk is voor het ondergronds brengen van het spoor in Delft, zoals het MIT dat omschrijft.

De voorzitter antwoord in reactie op de dhr. Groeneveld dat het verdwijnen van de huizen inderdaad een bittere realiteit is. Daarover wordt ook gesproken (o.a. in het platform spoor). Er zal worden gekeken naar vervangende locaties voor de bewoners, liefst in de relatieve nabijheid van het station. De inzet van de gemeente is om met eenieder een goede oplossing te vinden. De suggestie Van Leeuwenhoekpark is interessant, evenals de suggestie inzake het inschakelen van de archiefdienst. Naar de heer Tukker reageert de voorzitter dat er vrij intensief wordt overlegd. Sommige ingebrachte aspecten komen beter tot zijn recht in de bestemmingsplan-discussie en dus wat later in het traject. In reactie op dhr. Otto geeft de voorzitter aan dat de gemeente aandacht heeft voor de Verkenningenfase. Er zijn Tweede Kamerleden ontvangen in Delft en hopen binnenkort de minister zelf te ontvangen. De gemeente gaat er vanuit dat de noodzaak van 4-sporigheid uit de verkenningen komt. Hoe dan ook, er komt een tunnel in Delft.

De voorzitter licht de aanwezige maquette toe. Deze is gebaseerd op de uitgangspunten van prof. Busquets. De discussie over de bouwhoogtes is door B&W genuanceerd. Er zal worden vastgehouden aan de morfologie. Dit zorgt voor een verband tussen de openbare ruimtes en de bouwhoogten. Aan de rand van het Westerkwartier en in het noordwesten van vak A (zie tekening) zal de bouwhoogte terughoudend worden ingezet. Vak D zal nog apart worden uitgewerkt. In de loop van volgend jaar zal ook de relatie met Voorhof worden bekeken (evt. Door een bureau uit Delft).

De Phoenixstraat zal een belangrijke rol blijven spelen bij de afwikkeling van het parkeren in het westelijk deel van de (binnen)-stad.

Bolwerk moet nog verder worden uitgewerkt. Er is geen stevige bebouwing voor voorzien.

Er wordt uitgegaan van een echte waterpartij op de Phoenixstraat, geen cosmetische invulling. De financiële en technische haalbaarheid zijn leidend voor de uitkomst.

De voorzitter constateert na discussie met de commissie dat er brede steun is voor het plan. Terug zal worden gekomen op:

  • de PPS- en bestemmingsplanvorm, evenals de fasering/koppeling van beide aspecten;
  • uitwerking veld D (indicatieve bouwhoogten, status van het gebied);
  • in het voorjaar van 2000: architectuur- en welstandsaspecten van het plangebied (de PTD-locatie eerder).

De commissie stemt in met het concept voor de indeling en het profiel van het masterplan.

7.

Vaststelling Duurzaamheidsplan Delft 2000-2003 (M99008011)

De notitie Verruimde reikwijdte is ter kennisname naar de commissie gestuurd.

Naar aanleiding van discussie in de commissie maakt de voorzitter de volgende opmerkingen:

  • als onderwerpen in meerdere ronden in de commissie behandeld worden, zullen de gewijzigde gedeelten gearceerd worden weergegeven.
  • Het principe over de factor-20 reductie kan in de raad worden besproken.
  • Het mobiliteitsgedeelte wordt nu niet vastgesteld, maar in het kader van VVP+ besproken. Als er dan wijzigingen zijn, zullen deze ook worden verwerkt in het duurzaamheidsplan.
  • Project 10 (auto (-matisch) weg) gaat in hoge mate over bewonersparkeren. Eventueel zal een tijdelijk experiment voor bezoekersparkeren in het project worden meegenomen.
  • De beslissing over dit onderwerp betekent het starten van de genoemde projecten. Een deel komt terug via de raad, een deel via voortgangsrapportages.
  • De suggestie om EZH-gelde in te zetten wordt door de voorzitter overgenomen.
  • Het project Kyoto in Delft zal binnenkort naar de commissie komen.
  • De discussie over distributie komt in de commissie CKE, wellicht ook in het kader van VVP+.
  • Monitoring van het geheel komt in december in de commissie.

De commissie stemt in met het voorstel.

9.

Voorbereidingsbesluit reclamemast langs de A13 (t.h.v. sportcomplex Pauwmolen) (S99008138)

De commissie stemt in met het voorstel.

10.

Rondvraag

Er wordt geen gebruik gemaakt van de rondvraag.

11.

Sluiting

De voorzitter sluit de vergadering.

 

terug naar boven