BESLUITVORMINGS-FORMULIER BM/99006236
Korte inhoud en motivering voorstel 1. |
||||||||||
Een van de actiepunten uit het Milieubeleidsplan Duurzaam Delft
Dichterbij (1995) is het opstellen van een asbestcalamiteitenplan. Het ‘Plan
van aanpak asbestbrand gemeente Delft’ heeft tot doel de besluitvorming rond
asbestbranden te verbeteren, zodat efficiënt, effectief, zonder onnodige
kosten en met zo weinig mogelijk onrust bij het publiek, kan worden
opgetreden. Het onderhavige ‘Plan van
aanpak asbestbrand’ is gebaseerd op het ‘Algemene plan van aanpak
asbestbrand’ van het ministerie van VROM, het rapport ‘Brandweer en asbest’
(Nederlandse Brandweerfederatie, Den Haag, 1995) en het ‘Plan van aanpak bij
asbestbranden in de gemeente Breda en het Stadsgewest Breda’ (1997). Er heeft
een nuancering op basis van de ‘kwantiteit’ van het vrijgekomen asbest
plaatsgevonden. Uiteraard is het
voorkomen van een asbestbrand het beste. Het wordt echter, gelet op de kosten
versus baten, niet zinvol geacht om een actieve inventarisatie van al het in
gebouwen aanwezige asbest uit te voeren. |
||||||||||
vervolg op pag. 2 |
||||||||||
Voorstel: 2. |
||||||||||
1.
Accoord te gaan met de beschreven aanpak bij asbestbranden; 2.
Vooralsnog niet over gaan tot een actieve gemeentelijke inventarisatie
van gebouwen die asbest bevatten; 3.
Evt. onverwachte kosten voor opruimwerkzaamheden ten laste van ‘Algemeen’
brengen; 4.
De verantwoordelijkheid voor de evaluatie van grote asbestbranden en het
beheer van het plan onder te brengen bij de afdeling Milieu; 5.
Wegens het ontbreken van een piketregeling bij de sectie Bouw- en
Woningtoezicht, het risico dat een medewerker van deze sectie niet direct ter
plaatse kan komen te accepteren en op termijn de noodzaak van een
piketregeling te onderzoeken; 6.
Indien gewenst bijgaand concept persbericht publiceren. |
||||||||||
|
||||||||||
OPMERKINGEN Reden/Verklaring
3. |
||||||||||
|
||||||||||
omdat |
||||||||||
(o.a. wettelijke bepalingen) |
||||||||||
zo ja, zie
toelichting; vul vak 10 in |
||||||||||
(o.a.
arbeidsplaatsen, |
||||||||||
organisatiewijzigingen) |
||||||||||
omdat |
||||||||||
(o.a. moet
nota aan alle |
||||||||||
raadsleden
worden gezonden) |
||||||||||
Voorstel van: B. Joon |
d.d 16-07-99 |
dst/proj. B & M |
toest. 2983 |
4. |
||||||
Naam portefeuillehouder(s) 1.R. Grashoff |
2. H. van
Oorschot |
|||||||||
hoofd van dienst/prl: par rs |
d.d.6-08-99 |
naam K. Kruijff |
toest. 2900 |
5. |
||||||
(niet in te vullen door de dienst). |
6. |
|||||||||
Paraaf Portefeuillehouder(s)Paraaf Secretaris |
||||||||||
1. par. RG. d.d. 10-09-99 par.
DvD. d.d. 08-09-99. |
||||||||||
2. par. HvO. d.d. 10-09-99 |
||||||||||
Besluit b en w: d.d. 14-09-99 nr. 6. 7. |
||||||||||
1.
Begrip “asbestbrand”
zoveel mogelijk vermijden. 2. Voorstel sub 3 vervalt. Daarvoor in de plaats komt
het voorstel van de administrateur: In voorkomende gevallen zal een voorstel worden ingediend, waarbij de dekking afhankelijk van de situatie, wordt aangegeven. In de regel zal dit betekenen dat de kosten alsnog ten laste van het algemeen (onvoorzien) zullen komen. |
||||||||||
secr. DvD.
|
||||||||||
Vervolg pag. 1.
Vervolg korte inhoud en motivering voorstel 1. |
De toebedeling van taken aan verschillende
afdelingen is deels gebeurd op basis van de wettelijke taken welke bij de
betreffende afdelingen zijn ondergebracht. Het plan verduidelijkt hiermee de
taken en verantwoordelijkheden van betrokken medewerkers. Het plan is tot
stand gekomen in samenwerking tussen de afdeling Milieu, de GGD, de
Brandweer, de Politie Delft-Oost en -West en de sectie Bowon. In de regeling is opgenomen het alarmeren
van de sectie Bowon. Bij Bowon is echter niet voorzien in een piketregeling,
waardoor in enkele gevallen gewacht zal moeten worden tot ’s morgens totdat
iemand ter plaatse kan zijn. Daar nog niet duidelijk is hoe vaak alarmeren
zal voorkomen, wordt voorgesteld dit risico te nemen en een onderzoek te doen
naar kosten versus noodzaak van een piket-regeling (evt. na de reorganisatie
voor het cluster Publiekszaken). In principe vloeien de kosten voor
bestrijding van een brand voort uit wettelijke taken. Daar waar bij het
opruimen van asbest sprake is van een onbekende eigenaar of een minvermogende
eigenaar met onverzekerde opstal, zullen de kosten voor een verwijderingsbedrijf
(voor)gefinancierd moeten worden. Deze kosten zijn echter niet te voorzien en
dienen ten laste van ‘Algemeen’ te worden gebracht. |
Vervolg voorstel 2. |
|
Vervolg aantekeningen leden college/diensten/afdelingen 8. |
|