BESLUITVORMINGS-FORMULIER                                                                     BM/99006236

Korte inhoud en motivering voorstel                                                                                                                                                     1.

Een van de actiepunten uit het Milieubeleidsplan Duurzaam Delft Dichterbij (1995) is het opstellen van een asbestcalamiteitenplan. Het ‘Plan van aanpak asbestbrand gemeente Delft’ heeft tot doel de besluitvorming rond asbestbranden te verbeteren, zodat efficiënt, effectief, zonder onnodige kosten en met zo weinig mogelijk onrust bij het publiek, kan worden opgetreden.

Het onderhavige ‘Plan van aanpak asbestbrand’ is gebaseerd op het ‘Algemene plan van aanpak asbestbrand’ van het ministerie van VROM, het rapport ‘Brandweer en asbest’ (Nederlandse Brandweerfederatie, Den Haag, 1995) en het ‘Plan van aanpak bij asbestbranden in de gemeente Breda en het Stadsgewest Breda’ (1997). Er heeft een nuancering op basis van de ‘kwantiteit’ van het vrijgekomen asbest plaatsgevonden.

Uiteraard is het voorkomen van een asbestbrand het beste. Het wordt echter, gelet op de kosten versus baten, niet zinvol geacht om een actieve inventarisatie van al het in gebouwen aanwezige asbest uit te voeren.

 

 

 

 vervolg op pag. 2

Voorstel:                                                                                                                                                                                                      2.

1.     Accoord te gaan met de beschreven aanpak bij asbestbranden;

2.     Vooralsnog niet over gaan tot een actieve gemeentelijke inventarisatie van gebouwen die asbest bevatten;

3.     Evt. onverwachte kosten voor opruimwerkzaamheden ten laste van ‘Algemeen’ brengen;

4.     De verantwoordelijkheid voor de evaluatie van grote asbestbranden en het beheer van het plan onder te brengen bij de afdeling Milieu;

5.     Wegens het ontbreken van een piketregeling bij de sectie Bouw- en Woningtoezicht, het risico dat een medewerker van deze sectie niet direct ter plaatse kan komen te accepteren en op termijn de noodzaak van een piketregeling te onderzoeken;

6.     Indien gewenst bijgaand concept persbericht publiceren.

 

 

 

OPMERKINGEN                                Reden/Verklaring                                                                                                                           3.

 

Onderwerp                                      

deadline                                            ,

omdat

(o.a. wettelijke bepalingen)

financiële consequenties            

overeenkomstig (meerjaren)begroting, ; vul vak 9 in

personele consequenties             ,

zo ja, zie toelichting; vul vak 10 in

    (o.a. arbeidsplaatsen,

    organisatiewijzigingen)

publicitaire consequenties         

omdat

 

    (o.a. moet nota aan alle     

    raadsleden worden gezonden)  

 Voorstel van: B. Joon

d.d 16-07-99

dst/proj. B & M

toest. 2983

                  4.

Naam portefeuillehouder(s) 1.R. Grashoff

2. H. van Oorschot

hoofd van dienst/prl: par  rs

d.d.6-08-99

naam K. Kruijff

toest. 2900

               5.

(niet in te vullen door de dienst).

  6.

Paraaf Portefeuillehouder(s)Paraaf Secretaris

1. par. RG.                       d.d. 10-09-99                                                par. DvD.                 d.d. 08-09-99.

2. par. HvO.                     d.d. 10-09-99                                               

Besluit b en w:                 d.d.  14-09-99                                               nr. 6.                                                                                          7.

1.    Begrip “asbestbrand” zoveel mogelijk vermijden.

2. Voorstel sub 3 vervalt. Daarvoor in de plaats komt het voorstel van de administrateur: In voorkomende

     gevallen zal een voorstel worden ingediend, waarbij de dekking afhankelijk van de situatie, wordt aangegeven.

     In de regel zal dit betekenen dat de kosten alsnog ten laste van het algemeen (onvoorzien) zullen komen.

                                                                                                                                                                                         secr. DvD.             


 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen                                                                                                                          8.

 

In voorkomende gevallen zal een voorstel worden ingediend waarbij de dekking afhankelijk van de situatie wordt aangegeven.

 

Controller BM 6-9-99

 

Financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting                                                   9.

 

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige kompensatie

 

Zo niet, vul onderstaande tabel in:

                                    paraaf administrateur:                    

 

 

                             

 

 

begrotingsjaar:

    

    

    

    

    

 

 

 

Netto resultaat *

     

     

     

     

     

 

 

    (gewone dienst)

                                                                                                                                                                * bedragen x ¦ 1.000,--;               

Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst                                    N = Nadelig    V = Voordelig      

 

Personele consequenties van het voorstel                                                                                                                                        10.

 

 

 

De beschreven taken vloeien voort uit wettelijke taken en zullen binnen de bestaande formatie worden uitgevoerd. Indien een piketregeling voor Bowon gewenst wordt geacht, zal hier separaat een voorstel voor worden gedaan.

 

      PLANNING BESLUITVORMING                 13

Collegevergadering                  dd. 31-8-99

Commissie(s)    1.duurzh          dd. 14-9-99

2.                        dd.      

3.                        dd.      

4.                        dd.      

 

Gemeenteraad                           dd.     

            Mede paraaf dienst/afdeling                                                         12.

 

BM/Brandweer    voor dd.  13-8-99           par.  jb               dd12-08-99

1.    SO/Bowon            voor dd.  20-8-99           par.                 dd.27-08-99 *

 

2.    BFB                       voor dd.                         par. xx            dd. 7-9-99    *

 

(* voor afwijkende adviezen zie pag.2)

 

                 Ruimte voor interne registratie    11.

                    Diensten en afdelingen

                         niet in te vullen door de dienst                                        14.

 

 

        Bespreken gevraagd door:

 

        1.                                           par.                                       d.d.

 

        2.                                           par.                                       d.d.

 

        3.                                           par.                                       d.d.

 

 

        Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

        Advies commissie(s)                                                                           15.

 

        1.                     akkoord d.d.                               par.                               *

 

2.                      akkoord d.d.                               par.                                 *

 

( *    voor afwijkende adviezen pagina 2 )

 

 

        Raadsvergadering   d.d.                                  par.                           16.

 


Vervolg pag.  1.

Vervolg korte inhoud en motivering voorstel                                                                                                                                      1.

De toebedeling van taken aan verschillende afdelingen is deels gebeurd op basis van de wettelijke taken welke bij de betreffende afdelingen zijn ondergebracht. Het plan verduidelijkt hiermee de taken en verantwoordelijkheden van betrokken medewerkers. Het plan is tot stand gekomen in samenwerking tussen de afdeling Milieu, de GGD, de Brandweer, de Politie Delft-Oost en -West en de sectie Bowon.

In de regeling is opgenomen het alarmeren van de sectie Bowon. Bij Bowon is echter niet voorzien in een piketregeling, waardoor in enkele gevallen gewacht zal moeten worden tot ’s morgens totdat iemand ter plaatse kan zijn. Daar nog niet duidelijk is hoe vaak alarmeren zal voorkomen, wordt voorgesteld dit risico te nemen en een onderzoek te doen naar kosten versus noodzaak van een piket-regeling (evt. na de reorganisatie voor het cluster Publiekszaken).

In principe vloeien de kosten voor bestrijding van een brand voort uit wettelijke taken. Daar waar bij het opruimen van asbest sprake is van een onbekende eigenaar of een minvermogende eigenaar met onverzekerde opstal, zullen de kosten voor een verwijderingsbedrijf (voor)gefinancierd moeten worden. Deze kosten zijn echter niet te voorzien en dienen ten laste van ‘Algemeen’ te worden gebracht.

Vervolg voorstel                                                                                                                                                                                         2.

 

Vervolg aantekeningen leden college/diensten/afdelingen                                                                                                            8.