BESLUITVORMINGS-FORMULIER S99007536            

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

Stadsgewest Haaglanden vraagt de reactie van de gemeente Delft op de voorstellen voor de dienstregeling openbaar vervoer 2000 - 2001. Belangrijk uitgangspunt bij de voorstellen voor de nieuwe dienstregeling is dat de kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer verhoogd wordt tot 35% in 2004 (Delft nu circa 30%), zonder de kwaliteit van het openbaar vervoer al te zeer aan te tasten.

De volgende voorstellen zijn van belang voor de gemeente Delft:

·       lijnen 60 en 62 worden samengevoegd tot één lijn 60

Een belangrijk voordeel van dit voorstel is dat een eenduidige dienstregeling en lijnvoering ontstaat

·       het eindpunt van lijn 60 wordt verlegd van sportpark Brasserskade naar Ypenburg

Een belangrijk voordeel hiervan is dat veel meer reizigers kunnen profiteren van lijn 60: het reizigerspotentieel van het traject in Ypenburg is veel groter dan het geringe aantal reizigers dat nu van de halte bij het sportpark gebruik maakt. De bereikbaarheid van het sportpark blijft gewaarborgd: de loopafstand naar de dichtstbijzijnde bushalte van lijn 60 is circa 200 m.

·       lijn 63 rijdt alleen nog in de spitsuren en neemt route lijn 62 in Tanthof over

Vanwege de geringe bezetting van lijn 63 buiten de spitsuren wordt voorgesteld om lijn 63 alleen nog in de spitsuren te laten rijden. Om het vervallen van lijn 62 in Tanthof zoveel mogelijk te compenseren rijdt de nieuwe lijn 63 van station Zuid via de route van lijn 62 door naar het eindpunt van de lijnen 1 en 64. De voornaamste voordelen van dit voorstel zijn de hogere kostendekkingsgraad van lijn 63 en de mogelijkheid om de dienstregeling van lijn 63 op het traject station-centrum - TU beter op met name lijn 129 af te stemmen. Met dit laatste ontstaat een gelijkmatiger vervoeraanbod van/naar de TU-wijk.

Omdat lijn 63 op het traject station-centrum - TU v.v. ook buiten de reguliere spitsuren een goede bezetting kent, wordt voorgesteld om Haaglanden te adviseren lijn 63 op dit traject ook tussen de spitsuren te laten rijden.

 

Naast deze voorstellen van stadsgewest Haaglanden verzoekt conneXXion om lijn 61 na heropening van de Mauriciusbrug via de Beestenmarkt te laten rijden, in eerste instantie als proef tot voorjaar 2000. Op grond van alle door conneXXion aangedragen argumenten wordt voorgesteld om in te stemmen met deze proef onder twee voorwaarden:’

·       conneXXion overlegt cijfers waaruit blijkt dat deze route inderdaad tot een reizigerstoename leidt;

·       op lijn 61 wordt kleiner materieel ingezet. Hiervoor wordt een fasering voorgesteld: per direct inzet bestaand 11 meter-materieel, en per dienstregeling 2000 - 2001 inzet materieel kleiner dan 11 meter.

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

·       positief te reageren op de voorstellen voor de dienstregeling 2000/2001, met daarbij het alternatieve voorstel voor lijn 63 (zie bijgevoegde conceptbrief aan Haaglanden)

·       instemmen met de proef van lijn 61 via de Beestenmarkt, nadat conneXXion heeft aangetoond dat er sprake is van een reizigerstoename en onder de hierboven geformuleerde voorwaarden met betrekking tot materieelgrootte (zie bijgevoegde conceptbrief aan conneXXion).

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

ja, uiterlijkste datum voor reactie aan Haaglanden is 15 oktober 1999

Financ­iële con­se­quen­ties

nee

Persone­le con­se­quen­ties

nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

nee

Voorstel van: E. Pippel

d.d. 24-09-1999

dst/proj.: SO/Infra

toest. 2784

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2.

hoofd van Dienst/prl: par. EB

d.d. 24-9-99

naam E.I. Bijleveld-van der Hoeven               

toest. 2100

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.  RG

d.d. 27/9/99

par. NR

d.d.  27/9

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  28/9/99

nr.  17c

 7.

 .Conform

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr.  DvD

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x ¦ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 28-9-99

1.

voor dd.

par.

dd.           *

Commissie(s) 1.Duurzaamheid

dd. 12-10-99

2.

voor dd.

par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

                    Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

Infrastructuur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

 

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.