BESLUITVORMINGS-FORMULIER S99007536 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stadsgewest Haaglanden vraagt de reactie van de
gemeente Delft op de voorstellen voor de dienstregeling openbaar vervoer 2000
- 2001. Belangrijk uitgangspunt bij de voorstellen voor de nieuwe
dienstregeling is dat de kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer
verhoogd wordt tot 35% in 2004 (Delft nu circa 30%), zonder de kwaliteit van
het openbaar vervoer al te zeer aan te tasten. De volgende voorstellen zijn van belang voor de
gemeente Delft: ·
lijnen 60 en 62 worden
samengevoegd tot één lijn 60 Een belangrijk voordeel van dit voorstel is dat een eenduidige
dienstregeling en lijnvoering ontstaat ·
het eindpunt van lijn 60 wordt
verlegd van sportpark Brasserskade naar Ypenburg Een belangrijk voordeel hiervan is dat veel meer
reizigers kunnen profiteren van lijn 60: het reizigerspotentieel van het
traject in Ypenburg is veel groter dan het geringe aantal reizigers dat nu
van de halte bij het sportpark gebruik maakt. De bereikbaarheid van het
sportpark blijft gewaarborgd: de loopafstand naar de dichtstbijzijnde
bushalte van lijn 60 is circa 200 m. ·
lijn 63 rijdt alleen nog in de
spitsuren en neemt route lijn 62 in Tanthof over Vanwege de geringe bezetting van lijn 63 buiten de
spitsuren wordt voorgesteld om lijn 63 alleen nog in de spitsuren te laten
rijden. Om het vervallen van lijn 62 in Tanthof zoveel mogelijk te
compenseren rijdt de nieuwe lijn 63 van station Zuid via de route van lijn 62
door naar het eindpunt van de lijnen 1 en 64. De voornaamste voordelen van
dit voorstel zijn de hogere kostendekkingsgraad van lijn 63 en de
mogelijkheid om de dienstregeling van lijn 63 op het traject station-centrum
- TU beter op met name lijn 129 af te stemmen. Met dit laatste ontstaat een
gelijkmatiger vervoeraanbod van/naar de TU-wijk. Omdat lijn 63 op het traject station-centrum - TU v.v. ook buiten de
reguliere spitsuren een goede bezetting kent, wordt voorgesteld om Haaglanden
te adviseren lijn 63 op dit traject ook tussen de spitsuren te laten rijden. Naast deze voorstellen van stadsgewest Haaglanden verzoekt conneXXion om
lijn 61 na heropening van de Mauriciusbrug via de Beestenmarkt te laten
rijden, in eerste instantie als proef tot voorjaar 2000. Op grond van alle
door conneXXion aangedragen argumenten wordt voorgesteld om in te stemmen met
deze proef onder twee voorwaarden:’ ·
conneXXion overlegt cijfers
waaruit blijkt dat deze route inderdaad tot een reizigerstoename leidt; ·
op lijn 61 wordt kleiner
materieel ingezet. Hiervoor wordt een fasering voorgesteld: per direct inzet
bestaand 11 meter-materieel, en per dienstregeling 2000 - 2001 inzet
materieel kleiner dan 11 meter. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
·
positief te reageren op
de voorstellen voor de dienstregeling 2000/2001, met daarbij het alternatieve
voorstel voor lijn 63 (zie bijgevoegde conceptbrief aan Haaglanden) ·
instemmen met de proef
van lijn 61 via de Beestenmarkt, nadat conneXXion heeft aangetoond dat er
sprake is van een reizigerstoename en onder de hierboven geformuleerde
voorwaarden met betrekking tot materieelgrootte (zie bijgevoegde conceptbrief
aan conneXXion). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
A/B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
ja, uiterlijkste datum voor reactie aan Haaglanden is
15 oktober 1999 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
nee |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel
van: E. Pippel |
d.d.
24-09-1999 |
dst/proj.:
SO/Infra |
toest.
2784 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1. R. Grashoff |
2. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hoofd
van Dienst/prl: par. EB |
d.d.
24-9-99 |
naam
E.I. Bijleveld-van der Hoeven |
toest.
2100 |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de dienst) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par. RG |
d.d.
27/9/99 |
par. NR |
d.d. 27/9 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. par |
d.d. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 28/9/99 |
nr. 17c |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
.Conform |
secr. DvD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/diensten/afdelingen |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000; |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
dienst/afdeling |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 28-9-99 |
1. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie(s)
1.Duurzaamheid |
dd.
12-10-99 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
dd. |
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door de dienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
diensten en afdelingen |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dienst
Stadsontwikkeling |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sektor/afd. |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Infrastructuur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Direkteur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projektnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||