BESLUITVORMINGS-FORMULIER S99006812* |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Korte
inhoud en motivering voorstel: |
1. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Door het toenemend aantal gebruikers van
GSM-netwerken en door het toenemende aantal GSM-aanbieders groeit de vraag
naar plaatsingsmogelijkheden voor GSM-zendapparatuur, zowel in de bebouwde
kom als daarbuiten. Door de werking van artikel 43 Woningwet en de geldende
bestemmingsplannen kan de gemeente in veel gevallen publiekrechtelijke
invloed op de plaatsing van dergelijke masten hebben. Voor de plaatsing van zendmasten vormen de
vigerende bestemmingsplannen in de meeste gevallen het toetsingskader. De
vigerende bestemmingsplannen laten in het algemeen het oprichten van
zendmasten ten behoeve van een GSM-netwerk niet toe. Het volledig tegengaan
van de plaatsing van GSM-apparatuur kan er voor zorgen, dat de operators
kiezen voor bouwwerken die vanwege hun omvang als vergunningsvrije bouwwerken
dienen te worden geduid, waarop de gemeente publiekrechtelijk geen invloed
heeft. Deze zendmasten
veroorzaken een elektromagnetisch veld, “straling” in de volksmond geheten,
in de directe omgeving van de mast. Veel mensen vrezen dat zij onder de
invloed van deze straling gezondheidsklachten zullen krijgen. Dit kan leiden tot stedebouwkundige- en
welstandshalve ongewenste situaties en een toenemende maatschappelijke
onrust. Om
enerzijds de plaatsing van GSM-apparatuur mogelijk te blijven maken en
anderzijds de plaatsing in het kader van het Delfts duurzaamheid beleid te
reguleren, is een toetsingskader noodzakelijk. Voorgesteld wordt algemene
toetsingscriteria in te stellen, geldend voor de gehele gemeente en daarnaast
per gebiedstype aangepaste toetsingscriteria te formuleren en te hanteren bij
bestemmingsplanherzieningen of planologische vrijstellingen. Daarnaast wordt
voorgesteld ook de reeds geplaatste masten te toetsen aan het te formuleren
toetsingsbeleid en de handhaving strak ter hand te nemen. Deze nota is mede
gebaseerd op het beleid dat in de gemeenten Haarlemmermeer en Dordrecht ter
zake is geformuleerd. De
meest recente gerechtelijke uitspraak is die van de bestuursrechter te
Haarlem op 16 juni 1999, waarbij is bepaald dat voor de plaatsing van een
GSM-antenne een bouwvergunning is vereist (zie bijlage E) Deze nota bedoelt
te informeren maar tevens een aanzet te geven tot discussie over een te
vormen beleid. In de nota is een aanzet gegeven van mogelijk beleid. Daarbij
is voor een tamelijk rigide aanpak gekozen. Voorgesteld wordt om op basis van
dit uitgangspunt in onderhandeling met de vijf operators te komen tot een
breed gedragen beleid. Belangrijke randvoorwaarde daarbij dient de
uitvoerbaarheid te zijn. Tenslotte wil ik u wijzen op het standpunt van de
welstandscommissie dat hierbij gaat. eventueel
vervolg op pag. 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel: |
2. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
kennis te nemen van de nota; 2.
akkoord te gaan met de
aangegeven beleidslijn, zoals samengevat in de toetsingscriteria, par 5.2.; 3.
akkoord te gaan om op basis van
deze beleidslijn in overleg te treden met de 5 operators teneinde te komen
tot een werkbaar gemeentelijk beleid; 4.
de nota, met deze voorstellen,
voor advies voor te leggen aan de Commissies Duurzaamheid. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
OPMERKINGEN: |
REDEN/VERKLARING: |
3. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Onderwerp |
B |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deadline
(o.a. wettelijke bepalingen) |
nee,
omdat geen (wettelijke) termijnen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Financiële
consequenties |
nee:
vooralsnog niet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties |
nee,
vooralsnog niet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicitaire consequenties ( o.a. moet nota aan alle raadsleden
worden gezonden) |
ja,
nota tb van alle Raadsleden |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voorstel van: C.O. Prins |
d.d. 6
september 1999 |
dst/
SO/BOWON/BWT |
toestel
2179 |
4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Naam
portefeuillehouder(s): |
1. R.
Grashoff |
2. M.
Oosten |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hoofd
van Dienst/prl: par. EB |
d.d.
9-9-99 |
naam
E.I. Bijleveld-van der Hoeven |
toestel
2100 |
5. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(niet
in te vullen door de dienst) |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Paraaf
Portefeuillehouder(s): |
Paraaf
secretaris: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.
par. RG |
d.d. 23/9/99 |
par. Dvd |
d.d. 180999 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.
par MO |
d.d. 16/9/99 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Besluit
b en w: |
d.d. 280999 |
nr. 14 |
7. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
conform |
secr. DvD |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aantekeningen
leden college/diensten/afdelingen |
8. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Behandeling in cie Duurzaamheid gecombineerd met wzo lijkt mij het best. R.Grashoff. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
financiële
consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerjarenbegroting: |
9. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige
compensatie. Zo niet vul onderstaande tabel in:
paraaf
administrateur |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
begrotingsjaar: |
19 |
19 |
19 |
19 |
19 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Netto
resultaat * |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(gewone
dienst) |
|
|
|
|
* bedragen x ¦ 1.000,00 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
N =
Nadelig V = Voordelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook
investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personele
consequenties van het voorstel |
10. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PLANNING
BESLUITVORMING |
13. |
Medeparaaf
dienst/afdeling |
12. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Collegevergadering |
dd. 28 september ‘99 |
1. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Commissie
1. Duurzaamheid |
dd.12
oktober 1999 |
2. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
3. |
voor
dd. |
par. |
dd. * |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gemeenteraad |
dd. 28
oktober 1999 |
( *
voor afwijkende adviezen zie pag. 2) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ruimte voor interne
registratie |
11. |
niet in te
vullen door de dienst |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
diensten en afdelingen |
|
|
Bespreken
gevraagd door: |
14. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dienst
Stadsontwikkeling |
|
1. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sector/afdeling |
Par |
d.d. |
kopie |
bijl |
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
BoWon |
x |
7-9-99 |
|
|
|
2. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
3. |
par. |
dd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
Besluit college
(zie vak 7 aan voorzijde) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Advies
commissie(s) |
15. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
1. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Directeur |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
2. |
akk.
dd. |
par. |
* |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(*
voor afwijkende adviezen pagina 2) |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projectnummer: |
|
Raadsvergadering
d.d. |
par. |
16. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||