BESLUITVORMINGS-FORMULIER S99003604            

Korte inhoud en motivering voorstel:

Per 1 januari 1996 is de eerste fase van het Bouwstoffenbesluit (BSB) in werking getreden. Per 1 januari 1999 is de tweede fase van kracht geworden. Deze fase is in werking getreden per 1 juli 1999. De gemeente - gehouden tot medebewind - wordt bevoegd gezag. De uitvoering van het BSB wordt geïntegreerd in de werkzaamheden van de daarbij betrokken organisatie-onderdelen.

Bij de Zomernota 2000, eerder dit jaar, is besloten om in 1999 ƒ 100.000,00 ten laste van het algemeen te nemen, voor 2000 en verder de (meer)kosten via tariefstelling van de bouwleges te verwerken. Door de portefeuillehouder is toen gevraagd om een separaat voorstel, waarin alle (financiële) aspecten van het Bouwstoffenbesluit zouden worden opgenomen.

In bijgevoegde nota is daarom een geactualiseerde raming gemaakt. De begroting is gebaseerd op te verwachten in te zetten personele capaciteit. Hierbij zijn behalve de kosten van de dienst Stadsontwikkeling, ook de werkzaamheden van de dienst Beheer & Milieu opgenomen, die het gevolg zijn van het Bouwstoffenbesluit.

Daarnaast is inmiddels ook de uitkering uit het Gemeentefonds voor het Bouwstoffenbesluit bekend (op basis van de Meicirculaire 1999). Deze bijdrage is onvoldoende om de kosten volledig te dekken. Voorgesteld wordt de meerkosten in 1999 ad. ƒ 81.000,00 (inclusief de éénmalige opstartkosten) te dekken via een verhoging van de raming van de bouwleges. Dit is mogelijk, omdat de werkelijke opbrengsten bouwleges nu al ƒ 1,5 miljoen hoger zijn dan was begroot voor 1999. Voor het jaar 2000 en verder wordt voorgesteld (conform hetgeen hierover door het College is aangegeven bij de behandeling van de Zomernota) de meerkosten ad. ƒ 50.000,00 te dekken door een verhoging van de tarieven van de bouwleges.

1.

 

Voorstel:

 2.

1.     In te stemmen met de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit.

2.     De meerkosten voor 1999 (ƒ 81.000,00) te dekken via een verhoging van de raming van de opbrengsten bouwleges.

3.     De meerkosten voor 2000 en verder (ƒ 50.000,00) te dekken uit een verhoging van het tarief van de bouwleges (hetgeen een additionele tariefstijging van 1,93% inhoudt).

4.     De (budgettair neutrale) begrotingstechnische gevolgen van 2 en 3 mee te nemen bij de 2e ATW van 1999 respectivelijk de 1e ATW van 2000.

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja, overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, nee; zie vak 9.

Persone­le con­se­quen­ties

ja, vooralsnog via tijdelijke versterking

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

nee

Voorstel van: G.J. van Leeuwen

d.d. 13 september 1999

dst/proj. SO/BOWON/BWT

toestel 2121

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r:

1. R. Grashoff

2.

hoofd van Dienst/prl: par. EB

d.d. 17-9-99

naam E.I. Bijleveld-van der Hoeven               

toestel 2100

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par. RG

d.d. 17/9/99 

par. DvD

d.d.  22.09.99

2. par

d.d. 

 

Besluit b en w:

d.d.  5.10.99

nr.  8

 7.

 

Voorstellen  sub 1, 2 en 4 conform. Voorstel sub 3 conform BfB-advies (verhoging raming inkomsten)

 

 

 

 

 

 

 

secr.  DvD


 

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

Mijns inziens conform BB-advies besluiten.

Rik Grashoff

 

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur b/a xx 16-9-99

 

begrotingsjaar:

1999

2000

 

 

 

 

 

Netto resultaat

0

0

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x Ĥ 1.000,00

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

1999: budgettair neutrale verhoging begroting uitgaven (diverse begrotingsfuncties) en begroting opbrengsten bouwleges (functie

          822.0) door verhoging van de raming met f 81.000,--. Via begrotingswijziging mee te nemen bij 2e ATW 1999.

2000 e.v.: budgettair neutrale verhoging begroting uitgaven (diverse functies) en begroting opbrengsten bouwleges via

        tariefsverhoging (functie 822.0) met f 50.000,-- . Via begrotingswijziging mee te nemen bij 1e ATW 2000.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

 

n     BoWon: (vooralsnog) tijdelijke ondersteuning

n     Milieu: structurele uitbreiding fte’s

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 28 september 1999

1. BM/Milieu

voor dd. 15 september 1999

par.x

dd. 16-9-99          *

Commissie(s) 1.Duurzaamheid

dd. 26 oktober 1999

2. BM/OWW

voor dd. 15 september 1999

par.x

dd. 16-9-99           *

             2.

dd.

3. BFB

voor dd. 21 september 1999

par.x

zie opm.

dd. 22-9-99           *

Gemeenteraad

dd. 2e ATW 1999

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

  1.

  par.

dd.

Sector/afdeling

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

BoWon

 

16-9-99

 

 

 

2.

par.

dd.

R&G

 

16-9-99

 

 

 

 

 

Infra

 

16-9-99

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

16-9-99

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

 

 

 

 

 

 

1.

acc. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

acc. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projectnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.



 


Aantekening BFB

 

Over het voorstel betreffende de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit heeft overleg tussen de dienst en BFB plaatsgehad. Naar aanleiding daarvan wordt voorgesteld de structurele extra kosten te dekken via verhoging van de raming opbrengst bouwleges zonder tariefsaanpassing. Hierover merk ik het volgende op.

 

1.   Als consistente lijn geldt dat taken worden uitgevoerd met de middelen die daarvoor beschikbaar zijn. In dit geval is de toevoeging aan de uitkering van het gemeentefonds structureel ƒ 0,2 miljoen. De kosten van de diensten B & M en SO worden in het voorstel globaal becijferd op ƒ 0,3 miljoen. Daarmee wordt dus van de lijn afgeweken. De dienst benadrukte in het overleg wel dat Delft daar bepaald niet alleen in staat en dat ook andere gemeenten op hogere kostenramingen dan de compensatie vanuit het gemeentefonds uitkomen.

 

2.   Als uw college deze afwijking op de geldende gedragslijn accordeert dan is de vraag actueel hoe de extra lasten vanaf 2000 van ƒ 90.000 gedekt moeten worden. Dekking via de tarieven van de bouwleges levert een extra tariefverhoging op van 3,48%. Daarmee zou de totale tariefverhoging bouwleges op grond van reeds eerder genomen besluiten opgeschroefd worden tot ruim 15%, namelijk 3,1% trendmatige stijging + 3,67% wegens advieskosten Brandweer + 5,22% vanwege de Basisregistratie Gebouwen + 3,48% voor het Bouwstoffenbesluit.

     In het overleg heeft de dienst aangegeven dat op grond van de ontwikkeling van de bouwleges dit jaar ervan uit kan worden gegaan dat het niveau van de opbrengstraming de ruimte biedt om deze kosten te dekken.

     Voorgesteld wordt daarom de hogere kosten van de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit vanaf het jaar 2000 van ƒ 90.000  te dekken via een structurele verhoging van de raming van de opbrengst bouwleges zonder extra tariefsaanpassing. Daarmee wordt overigens afgeweken van punt 3 van het voorstel op het besluitvormingsformulier. 

 

3.   Tevens stel ik voor de uitvoering van het bouwstoffenbesluit per ultimo 2000 te evalueren, zowel wat betreft de uitvoeringskosten als wat betreft de ontwikkeling van de bouwleges.

 

Jos Boeters, BFB

30-9-99