BESLUITVORMINGS-FORMULIER *                              S99008373

Korte inhoud en motivering voorstel:

 1.

In de maanden juli en augustus heeft de inspraak plaatsgevonden rond het concept-Fietsactieplan. In totaal zijn er 8 reacties binnengekomen. Deze reacties hebben geleid tot aanpassingen van de rapportage en de daarin opgenomen voorstellen. Ook zijn de opmerkingen van uw College in de tekst en de voorstellen verwerkt. Daarnaast is de rapportage op een aantal punten ook aangepast naar aanleiding van de behandeling door de (meningvormend) door de raadscommissie Duurzaamheid.

Bijgevoegd is een overzicht van de reacties uit de inspraak met het antwoord daarop, de opmerkingen van het college en het verslag van de Raadscommissie Duurzaamheid voor dit punt. Ook is bijgevoegd het knelpuntenoverzicht dat door de ENFB aan de gemeente is aangeboden en waaraan gerefereerd is bij de behandeling in de Raadscommissie met daarbij de vermelding of er op de punten actie is of wordt ondernomen en of dit in het kader van het Fietsactieplan plaatsvindt.

 

 

 

 

 

                                                                                           eventueel vervolg op pag. 2

Voorstel:

 2.

In te stemmen met:

·       de aangepaste rapportage van het Fietsactieplan;

·       de beantwoording van de reacties uit de inspraak;

·       het concept raadsvoorstel voor uitvoering van het Fietsactieplan en het beschikbaar stellen van een krediet daarvoor ad ƒ 1.800.000,- voor de periode 1999-2000 conform het dekkingsvoorstel in paragraaf 6.2 van het Fietsactieplan ;

·       het behandelen van de benodigde middelen voor de jaren 2001-2002 als pré-prioriteit bij de Zomernota 2001-2004 in het jaar 2000;

·       de behandeling van de aangepaste rapportage en het concept raadsvoorstel in de vergadering van de raadscommissie Duurzaamheid op 9 november 1999;

·       de toezending van de aangepaste rapportage en het overzicht van de inspraakreacties met de antwoorden aan de personen en organisaties die hebben gereageerd.

 

 

 

OP­MER­KIN­GEN:

REDEN/VERKLARING:

 3.

Onder­werp

A/B

Deadline (o.a. w­ette­lij­ke bepa­lin­gen)

nee

Financ­iële con­se­quen­ties

ja: overeenkomstig (meer)jarenbegro­ting, ja/nee; vul vak 9 in.

Persone­le con­se­quen­ties

nee

Publici­taire conse­quen­ties

( o.a. moet nota aan alle

 raadsleden worden gezon­den)

ja/nee, omdat

Voorstel van: L. Kraaikamp

d.d. 20-10-99

dst/proj. SO/Infra

toest. 2773

 4.

Naam porte­feuil­le­hou­de­r(s):

1. R. Grashoff

2. J. Torenstra

hoofd van Dienst/prl: par. EB

d.d. 26-10-99

naam E. Bijleveld van der Hoeven

toest. 2100

 5.

                                                                         (niet in te vullen door de dienst)

6.

Paraaf Portefeuillehouder(s):

Paraaf secretaris:

 

1. par.RG.

d.d.28-10-99 

par.DvD.

d.d.28.10.99 

2. par JT.

d.d.29-10-99 

 

Besluit b en w:

d.d.  02-11-99

nr.8. 

 7.

Aanhouden tot 04-11-99.

                                                                                                                                             

Besluit BenW :                                   d.d. 04-11-99                                                   nr. 2

Conform, met dien verstande dat

- het krediet f 5,9 miljoen zal bedragen voor de periode 1999-2002, waarvan f 830.000,-- onder      

  voorbehoud van realisatie van de subsidies;

- het gestelde inzake de pré-prioriteit vervalt;

- voor de ontbrekende f 400.000,-- wordt een nader voorstel afgewacht.

 

 

 

 

 








 

 

 

 

 

 

 

 

 

secr. DvD.

Aantekeningen leden college/diensten/afdelingen

 8.

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

financiële consequenties, afwijkend van de geldende begroting en meerja­ren­begro­ting:

 9.

Er is wel/niet sprake van volledige, meerjarige compensatie.

Zo niet vul onderstaande tabel in:                                                               paraaf administrateur b/a xx  25-10-99

 

begrotingsjaar:

19

19

19

19

19

 

 

Netto resultaat *

 

 

 

 

 

 

 

(gewone dienst)

 

 

 

 

* bedragen x Ĥ 1.000;

 

 

 

 

 

 

 

N = Nadelig  V = Voorde­lig

Dekking: - 600.000,-- uit invest. Plan   - f 900.000,-- uit reg. Mobiliteitsfonds   - f 200.000,-- uit reserve parkeerbedrijf en

- f 100.000,-- bijdrage uit MRSA

                Ook investeringen uitdrukken in lasten/baten voor de gewone dienst.

               

Personele consequenties van het voorstel

10.

.

 

 

 

 

PLANNING BESLUIT­VOR­MING

13.

Medeparaaf dienst/afdeling

12.

Collegevergadering

dd. 2-11-99

1. BFB

voor dd. Zie opmerking

par. TvD

dd. 27-10-99          *

Commissie(s) 1.

dd. 9-11-99

2.

voor dd.

 par.

dd.           *

             2.

dd.

3.

voor dd.

par.

dd.           *

Gemeenteraad

dd.25-11-99

( * voor afwij­kende adviezen zie pag. 2)

                Ruimte voor interne registratie

11.

                                  niet in te vullen door de dienst

                       diensten en afdelingen

 

 

Bespreken gevraagd door:

14.

Dienst Stadsontwikkeling

 

1.

par.

dd.

Sektor/afd.

Par

     d.d.

    kopie

bijl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

par.

dd.

Infra

 

 

 

 

 

 

 

R&G

 

 

 

 

 

3.

par.

dd.

FIZ

 

 

 

 

                           Besluit college (zie vak 7 aan voorzijde)

 

 

 

 

 

 

Advies commissie(s)

15.

PSO

 

 

 

 

 

1.

akk. dd.

par.

*

Direkteur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

akk. dd.

par.

*

 

 

 

 

 

(* voor afwijkende adviezen pagina 2)

Projektnummer:

 

Raads­vergade­ring d.d.

par.

16.

 

 



Aantekening BFB bij voorstel Fietsactieplan SO

 

1. Bij de dekking van de voor 1999 en 2000 benodigde middelen is ook de reserve parkeerbedrijf betrokken voor ƒ 0,2 miljoen. Deze reserve is bedoeld voor de exploitatie van het parkeerbedrijf, waaronder de realisatie van parkeergarages. Het huidige voorstel is in feite een wijziging van de bestemming van deze reserve. Het onttrekken van bedragen voor fietsparkeervoorzieningen heeft daarnaast een weerslag op de het dekkingsplan voor parkeergarages.Een nadere rapportage op dit punt is wenselijk.

 

Daarnaast is aan de exploitatie van het Parkeerbedrijf (en dus aan de reserve) een mogelijk BTW-aspect verbonden. Dat wordt door de voorgestane onttrekking min of meer doorkruist. Mocht u met de voorgestelde dekking akkoord gaan dan zou het beter zijn deze ten laste te brengen van de jaarlijkse storting in de reserve vanuit de algemene middelen. De dienst heeft hier ook toe geadviseerd in zijn Marap van dit jaar.

 

2. In de dekking van de investeringen 2000 wordt ƒ 0,4 miljoen per jaar ten laste gebracht van de ruimte in het Investeringsplan categorie 1 investeringen. In het Investeringsplan 2000-2003 is hiermee ook rekening gehouden (voor de uitvoering van het VVP+ is ƒ 0,5 miljoen per jaar gereserveerd, het fietsactieplan maakt onderdeel uit van het VVP+).

Daarnaast wordt ƒ  0,1 miljoen ten laste van de reserve Parkeerbedrijf gebracht (zie daarvoor de opmerkingen onder 1). Doch daarna resteert nog een ongedekt verschil van ƒ 1.250.000.

 

Voor de planperiode 2000 tot en met 2003 is geen investeringsruimte meer beschikbaar zodat te zijner tijd óf herschikking van investeringsvoornemens plaats moet vinden óf besloten moet worden extra investeringsruimte beschikbaar te stellen.

 

3. Met de voorgestelde investeringen hangen ook hogere onderhoudslasten samen ( ƒ 0,2 mln per jaar). Ook daar is in de begroting geen rekening mee gehouden. Instemming met het voorstel houdt derhalve ook in dat deze onderhoudsclaim als pre-prioriteit in volgende Zomernota wordt meegenomen. Wij zijn van mening dat voor een goede integrale afweging het hanteren van pre-prioriteiten zoveel mogelijk dient te worden beperkt.

 

Red. Jos Boeters, BFB

26-10-99