Bijlage1 bromfiets op de rijbaan (S99005364) | ||
Bromfiets op de rijbaan uitvoering Duurzaam Veilig Dienst Stadsontwikkeling Sector Infrastructuur/ verkeersontwerp Ton Koevermans Juni 1999 Samenvatting In het kader van het landelijke Startprogramma Duurzaam Veilig 1997-2000 wordt per 1 december 1999 de regel Bromfiets op de rijbaan ingevoerd. Deze nota behandelt de toepassing van deze regel in Delft en de maatregelen die daarvoor nodig zijn. De totale kosten van Bromfiets op de rijbaan bedragen f 225.000.
2. Achtergrond Bromfiets op rijbaan 3. Toepassing Bromfiets op rijbaan Delft
Bijlagen II. Overzichtskaart Bromfiets op rijbaan
Delft
Het landelijke Startprogramma Duurzaam Veilig Verkeer 1997-2000 heeft tot doel de verkeersveiligheid te verbeteren. Daartoe zijn in het Startprogramma de volgende maatregelen opgenomen :
Deze nota is een uitwerking van de
maatregel Bromfiets op de rijbaan voor de gemeente Delft.
2. Achtergrond Bromfiets op de rijbaan Vanaf 1 december 1999 gelden andere verkeersregels in verband met de maatregel Bromfiets op de rijbaan [zie bijlage I : Nieuwe verkeersregels]. Vanaf dat moment zijn fietspaden met het verkeersbord G11 (rond bord met fietssymbool op blauwe achtergrond) uitsluitend bestemd voor fietsers en snorfietsers. Wel kan de wegbeheerder besluiten om sommige paden aan te wijzen als fiets/bromfietspad door plaatsing van een nieuw verkeersbord G12a (rond bord met een fiets- en een bromfietssymbool op een blauwe achtergrond).
De effecten van Bromfiets op de rijbaan zijn in een drietal gemeentes onderzocht. Op verschillende proeftrajecten werd de bromfietser naar de rijbaan verwezen. De uitkomst komt neer op 50% minder ongevallen waarbij bromfietsers betrokken zijn. Ook het aantal slachtoffers vermindert in dezelfde mate. De verklaring is dat wordt voorkomen dat automobilisten en bromfietsers elkaar uit het oog verliezen, terwijl ze elkaar toch weer tegenkomen op het kruispunt. Daar komt nog bij dat het voor fietsers en snorfietsers prettiger en veiliger wordt om het fietspad te gebruiken. 3. Toepassing Bromfiets op rijbaan Delft 3.1 methodiek De wegbeheerder dient te bepalen waar de bromfietser op de rijbaan moet rijden en waar hij gebruik moet maken van het verplichte fiets-/bromfietspad. De landelijke werkgroep Duurzaam Veilig heeft daarvoor een aantal richtlijnen opgesteld. De algemene richtlijn is dat de bromfietser binnen de bebouwde kom in principe op de rijbaan moet rijden. Hierop zijn de volgende uitzonderingen van toepassing:
De bromfietser dient in dergelijke gevallen gebruik te maken van het (verplichte) fiets-/bromfietspad. In het VVP Delft 98 (raadsbesluit maart 1998) heeft de gemeente Delft de volgende richtlijn toegevoegd: "Op wegen met meer dan één rijstrook per richting en/of een maximum snelheid van meer dan 50 km/uur dienen bromfietsers gebruik te maken van het fiets-/bromfietspad. Op dergelijke wegen wordt relatief hard gereden en verwachten bestuurders van motorvoertuigen geen langzaam verkeer, dus ook geen bromfietsers". Het onderstaande schema geeft een overzicht van de toegepaste richtlijnen. methodiek toepassen Bromfiets op rijbaan Delft
3.2 wegennet Delft Op basis van het bovenstaande schema is voor het Delftse wegennet bepaald waar de bromfietser op de rijbaan moet komen en waar de bromfietser gebruik moet maken van het verplichte fiets/bromfietspad [zie ook bijlage II]. bromfietser op de rijbaan Op wegen waar de bromfietser op de rijbaan komt, dienen in principe geen extra maatregelen te worden genomen. De invoering van Bromfiets op de rijbaan betekent dat bromfietsers geen gebruik meer mogen maken van het verplichte fietspad, aangeduid met bord G11. Bromfietsers moeten dan gebruik maken van de rijbaan. De bestaande borden verplicht fietspad blijven hier gehandhaafd. Op de volgende wegen met vrijliggende fietspaden komt de bromfietser op de rijbaan :
bromfietser op het verplichte fiets-/bromfietspad Op wegen waar de bromfietser niet van de rijbaan gebruik mag maken, dient het fietspad te worden omgezet in een fiets/bromfietspad. Daarvoor dienen de bestaande borden verplicht fietspad (G11) vervangen te worden door het bord verplicht fiets-/bromfietspad (G12a). Het gaat hier om de volgende wegen of situaties: Wegen met een maximum snelheid van meer dan 50 km/uur :
Wegen met meer dan één rijstrook per richting :
Directe routes
De Engelsestraat bestaat uit één rijstrook per richting en de wettelijke maximum snelheid is 50 km/uur. Naast de rijbaan is een vrijliggend tweerichtingsfietspad (Spoorbaanpad). Conform richtlijnen zou de bromfietser van de rijbaan gebruik moeten maken. Met name vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen is het toch beter de bromfietser van het verplichte fiets-/bromfietspad gebruik te laten maken. Op het fiets-/bromfietspad heeft de bromfietser geen conflicten met afslaand autoverkeer. 3.3 maatregelen en kosten maatregelen De maatregelen die nodig zijn voor de invoering van bromfiets op de rijbaan bestaan uit :
Het betreft hier het vervangen van G11 borden (verplicht fietspad) door G12a borden (verplicht fiets-/ bromfietspad). Daarnaast dienen eventuele einde verplicht fietspad borden te worden vervangen door einde verplicht fiets/bromfietspad borden.
kosten: De kosten van genoemde maatregelen zijn:
3.4 Planning De planning ziet er als volgt uit : - eind juni/begin juli 1999 :
- september 1999 :
- november 1999 :
- 1 december 1999:
BIJLAGEN: I. Nieuwe verkeersregels II. Overzichtskaart Bromfiets op rijbaan
Delft Bijlage I. Nieuwe verkeersregels Om de nieuwe verkeersregel Bromfietser op de rijbaan te kunnen invoeren wordt het RVV 1990 als volgt aangepast: 1. Bromfietsers mogen geen gebruik meer maken van het verplichte fietspad
2. Bromfietsers mogen geen gebruik maken van fietsstroken met een doorgetrokken streep.
3. Het fietsverkeerslicht en het bord Rechtsaf voor (brom-)fietsers vrij geldt alleen voor bromfietsers indien zij gebruik maken van het fiets- bromfietspad. Er wordt een nieuw verkeersbord Rechtsaf voor fietsers vrij in het RVV 1990 opgenomen. Fietsers die gebruik maken van het fietspad kunnen dan buiten de verkeerslichten om, rechtsaf slaan. 4. Bromfietsers die op de rijbaan rijden, dienen zich aan dezelfde regels te houden als het overige verkeer d.w.z. :
5. Snorfietsers moeten gebruik maken van het verplichte fietspad. Het onverplichte fietspad blijft daarentegen verboden voor snorfietsers.
Bijlage II. Overzichtskaart Bromfiets op rijbaan Delft Zie bijgevoegde kaart ! |
||
![]() |
![]() |