Behandeld
door E. Pippel
Recentelijk hebben wij van Stadsgewest
Haaglanden de voorstellen van conneXXion en HTM voor de dienstregeling
2000/2001 ontvangen met het verzoek om daarop te reageren. Alvorens op de
afzonderlijke voorstellen in te gaan, willen wij graag een algemene
reactie geven op de door stadsgewest Haaglanden ingeslagen weg.
De gemeente Delft onderkent de noodzaak van
het streven naar een hogere kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer.
Gezien de door het ministerie van V&W vastgestelde beleidskaders is
alleen op deze manier het openbaar vervoer op lange termijn levensvatbaar.
Daarnaast realiseren wij ons dat uitbreiding van het openbaar
vervoeraanbod naar de VINEX-locaties een forse aanslag zal doen op het
exploitatiebudget voor het openbaar vervoer, zeker in de beginjaren.
Met het oog op de sociale en
maatschappelijke functie van het openbaar vervoer steunen wij uw strategie
om de verhoging van de kostendekkingsgraad zo veel mogelijk te bereiken
door met een andere inzet van de beschikbare middelen hogere opbrengsten
te genereren. Pas als daarmee onvoldoende resultaat behaald wordt, komen
in onze visie bezuinigingen op het voorzieningenniveau in beeld. Naar onze
mening passen de voorstellen voor de dienstregeling 2000-2001 in deze
strategie.
Hieronder geven wij u puntsgewijs onze
reactie op de op Delft betrekking hebbende voorstellen.
Integratie lijnen 60 en 62 tot één lijn
60
Wij zien voordelen in het samenvoegen van
de lijnen 60 en 62. Met name het voordeel van een eenduidige lijnvoering
en overzichtelijke dienstregeling spreekt ons erg aan. Nadeel is dat veel
doorgaande reizigers op lijn 62 in Buitenhof en Tanthof geconfronteerd
zullen worden met minimaal één overstap; circa 10% van de reizigers op
lijn 62 zal zelfs tweemaal moeten overstappen en keert daardoor mogelijk
het openbaar vervoer de rug toe.
Voor de toekomst houden wij nog steeds de
mogelijkheid open om lijn 60 vanuit Voorhof door te trekken naar station
Zuid. Hiermee krijgen enerzijds inwoners van Voorhof de mogelijkheid om
per bus naar station Zuid te gaan, anderzijds wordt de verbinding Tanthof
- Buitenhof/R. de Graaf Gasthuis weer hersteld (weliswaar met één
overstap).
Eindpunt lijn 60 wordt verplaatst van
Brasserskade naar Ypenburg
Met het oog op het toenemend aantal
bewoners van Ypenburg en het beperkte aantal reizigers van/naar sportpark
Brasserskade kunnen wij ons vinden in het voorstel om het eindpunt van
lijn 60 te verplaatsen naar Ypenburg. De loopafstand van het sportpark
naar de meest nabij gelegen halte van lijn 60 is volgens uw opgave slechts
200 meter, waarmee de bereikbaarheid van het sportpark voldoende wordt
gewaarborgd.
Lijn 63 wordt spitslijn en neemt in Tanthof
route lijn 62 over
Vanwege de geringe bezetting buiten de
spitsuren stelt u voor lijn 63 alleen nog in de spitsuren te laten rijden.
Om het verdwijnen van lijn 62 te compenseren rijdt lijn 63 door tot het
eindpunt van de lijnen 1 en 64 in Tanthof. Wij kunnen ons in grote lijnen
in dit voorstel vinden, maar wij verzoeken u wel de volgende
aandachtspunten in ogenschouw te nemen:
Lijn 63 kent op diverse momenten van de
dag een goede bezetting en niet alleen in de reguliere spitsuren (7 tot
9 uur en 16 tot 18 uur). Van station-centrum naar de TU zit de topdrukte
globaal tussen 8 en 14 uur, van de TU naar station-centrum ligt de piek
tussen 15 en 17 uur. Op het traject TU - station-zuid v.v. (en door naar
Tanthof) gelden wel de reguliere spitstijden.
Een voorstel kan daarom zijn om de nieuwe
lijn 63 in de reguliere spitsuren de hele route station-centrum - TU -
station-zuid - Tanthof te laten rijden, en om lijn 63 tussen 9 uur en 16
uur alleen op het traject station-centrum - TU te laten rijden. Wij
verzoeken u dit voorstel in overweging te nemen bij het vaststellen van
de dienstregeling.
Tot op heden is lijn 63 op station zuid
exploitatief gekoppeld aan lijn 62. Met het voorstel voor lijn 63
vervalt deze koppeling. Dit heeft als voordeel dat de dienstregeling van
lijn 63 tussen station-centrum en TU-wijk beter op met name lijn 129
afgestemd kan worden (gelijkmatiger verdeling van de ritten in de tijd).
Route Beestenmarkt versus route Markt
Tot slot het volgende. Begin juni jl. heeft
conneXXion ons per brief verzocht om lijn 61, na heropening van de
Mauriciusbrug, bij wijze van experiment tot voorjaar 2000 via de
Beestenmarkt te laten rijden. Volgens conneXXion sluit dat goed aan bij de
plannen die er bestaan voor lijn 61. Bovendien hebben de ervaringen in het
afgelopen half jaar aangetoond dat een busroute via de Beestenmarkt niet
tot problemen leidt en vervoerkundig zelfs de voorkeur heeft boven de
route via de Markt. In het voorjaar van 2000 zou dan in het kader van de
dienstregeling 2001-2002 een definitief besluit over de route van lijn 61
genomen worden.
Naar aanleiding van deze brief hebben wij
ons standpunt ten aanzien van busverkeer via de Beestenmarkt in
heroverweging genomen. Wij zijn bereid lijn 61 voor de genoemde periode
bij wijze van experiment via de Beestenmarkt te laten rijden onder twee
voorwaarden:
- conneXXion overlegt cijfers waaruit
blijkt dat deze route daadwerkelijk tot meer reizigers leidt
- lijn 61 wordt uitgevoerd met kleiner
materieel. Hierbij is een fasering voorgesteld omdat conneXXion tijd
nodig heeft om aanmerkelijk kleiner materieel
te kunnen inzetten.
Gelijktijdig met deze brief hebben wij
ConneXXion ons antwoord kenbaar gemaakt. |