30 augustus 2001

Bijlage 1 - Voorstellen dienstregeling 2000/2001
 


naar agenda

 

Behandeld door E. Pippel

Recentelijk hebben wij van Stadsgewest Haaglanden de voorstellen van conneXXion en HTM voor de dienstregeling 2000/2001 ontvangen met het verzoek om daarop te reageren. Alvorens op de afzonderlijke voorstellen in te gaan, willen wij graag een algemene reactie geven op de door stadsgewest Haaglanden ingeslagen weg.

De gemeente Delft onderkent de noodzaak van het streven naar een hogere kostendekkingsgraad van het openbaar vervoer. Gezien de door het ministerie van V&W vastgestelde beleidskaders is alleen op deze manier het openbaar vervoer op lange termijn levensvatbaar. Daarnaast realiseren wij ons dat uitbreiding van het openbaar vervoeraanbod naar de VINEX-locaties een forse aanslag zal doen op het exploitatiebudget voor het openbaar vervoer, zeker in de beginjaren.

Met het oog op de sociale en maatschappelijke functie van het openbaar vervoer steunen wij uw strategie om de verhoging van de kostendekkingsgraad zo veel mogelijk te bereiken door met een andere inzet van de beschikbare middelen hogere opbrengsten te genereren. Pas als daarmee onvoldoende resultaat behaald wordt, komen in onze visie bezuinigingen op het voorzieningenniveau in beeld. Naar onze mening passen de voorstellen voor de dienstregeling 2000-2001 in deze strategie.

Hieronder geven wij u puntsgewijs onze reactie op de op Delft betrekking hebbende voorstellen.

Integratie lijnen 60 en 62 tot één lijn 60

Wij zien voordelen in het samenvoegen van de lijnen 60 en 62. Met name het voordeel van een eenduidige lijnvoering en overzichtelijke dienstregeling spreekt ons erg aan. Nadeel is dat veel doorgaande reizigers op lijn 62 in Buitenhof en Tanthof geconfronteerd zullen worden met minimaal één overstap; circa 10% van de reizigers op lijn 62 zal zelfs tweemaal moeten overstappen en keert daardoor mogelijk het openbaar vervoer de rug toe.

Voor de toekomst houden wij nog steeds de mogelijkheid open om lijn 60 vanuit Voorhof door te trekken naar station Zuid. Hiermee krijgen enerzijds inwoners van Voorhof de mogelijkheid om per bus naar station Zuid te gaan, anderzijds wordt de verbinding Tanthof - Buitenhof/R. de Graaf Gasthuis weer hersteld (weliswaar met één overstap).

Eindpunt lijn 60 wordt verplaatst van Brasserskade naar Ypenburg

Met het oog op het toenemend aantal bewoners van Ypenburg en het beperkte aantal reizigers van/naar sportpark Brasserskade kunnen wij ons vinden in het voorstel om het eindpunt van lijn 60 te verplaatsen naar Ypenburg. De loopafstand van het sportpark naar de meest nabij gelegen halte van lijn 60 is volgens uw opgave slechts 200 meter, waarmee de bereikbaarheid van het sportpark voldoende wordt gewaarborgd.

Lijn 63 wordt spitslijn en neemt in Tanthof route lijn 62 over

Vanwege de geringe bezetting buiten de spitsuren stelt u voor lijn 63 alleen nog in de spitsuren te laten rijden. Om het verdwijnen van lijn 62 te compenseren rijdt lijn 63 door tot het eindpunt van de lijnen 1 en 64 in Tanthof. Wij kunnen ons in grote lijnen in dit voorstel vinden, maar wij verzoeken u wel de volgende aandachtspunten in ogenschouw te nemen:

Lijn 63 kent op diverse momenten van de dag een goede bezetting en niet alleen in de reguliere spitsuren (7 tot 9 uur en 16 tot 18 uur). Van station-centrum naar de TU zit de topdrukte globaal tussen 8 en 14 uur, van de TU naar station-centrum ligt de piek tussen 15 en 17 uur. Op het traject TU - station-zuid v.v. (en door naar Tanthof) gelden wel de reguliere spitstijden.

Een voorstel kan daarom zijn om de nieuwe lijn 63 in de reguliere spitsuren de hele route station-centrum - TU - station-zuid - Tanthof te laten rijden, en om lijn 63 tussen 9 uur en 16 uur alleen op het traject station-centrum - TU te laten rijden. Wij verzoeken u dit voorstel in overweging te nemen bij het vaststellen van de dienstregeling.

Tot op heden is lijn 63 op station zuid exploitatief gekoppeld aan lijn 62. Met het voorstel voor lijn 63 vervalt deze koppeling. Dit heeft als voordeel dat de dienstregeling van lijn 63 tussen station-centrum en TU-wijk beter op met name lijn 129 afgestemd kan worden (gelijkmatiger verdeling van de ritten in de tijd).

Route Beestenmarkt versus route Markt

Tot slot het volgende. Begin juni jl. heeft conneXXion ons per brief verzocht om lijn 61, na heropening van de Mauriciusbrug, bij wijze van experiment tot voorjaar 2000 via de Beestenmarkt te laten rijden. Volgens conneXXion sluit dat goed aan bij de plannen die er bestaan voor lijn 61. Bovendien hebben de ervaringen in het afgelopen half jaar aangetoond dat een busroute via de Beestenmarkt niet tot problemen leidt en vervoerkundig zelfs de voorkeur heeft boven de route via de Markt. In het voorjaar van 2000 zou dan in het kader van de dienstregeling 2001-2002 een definitief besluit over de route van lijn 61 genomen worden.

Naar aanleiding van deze brief hebben wij ons standpunt ten aanzien van busverkeer via de Beestenmarkt in heroverweging genomen. Wij zijn bereid lijn 61 voor de genoemde periode bij wijze van experiment via de Beestenmarkt te laten rijden onder twee voorwaarden:

  • conneXXion overlegt cijfers waaruit blijkt dat deze route daadwerkelijk tot meer reizigers leidt
  • lijn 61 wordt uitgevoerd met kleiner materieel. Hierbij is een fasering voorgesteld omdat conneXXion tijd nodig heeft om aanmerkelijk kleiner materieel te kunnen inzetten.

Gelijktijdig met deze brief hebben wij ConneXXion ons antwoord kenbaar gemaakt.

terug naar boven