30 augustus 2001

Bijlage 2 - Openbaar vervoer Beestenmarkt
 


naar agenda

 

Onderwerp

Behandeld door E. Pippel

Enige tijd geleden heeft u ons gevraagd om na de herbouw van de Mauriciusbrug in Delft voor buslijn 61 de tijdelijke route via de Beestenmarkt te handhaven. U stelt dat de busreizigers zeer tevreden zijn over de route via de Beestenmarkt.

Zoals u weet stelt het college van B&W zich al lange tijd op het standpunt dat de route via de Beestenmarkt niet geschikt is als permanente busroute. Druk verkeer met grote voertuigen gaat niet goed samen met het verblijfskarakter van dit plein, zeker in het zomerseizoen (terrassen e.d).

In de op 8 juni jl. gehouden workshop over de stadsdienst Delft heeft u echter een aantal argumenten genoemd die het college van B&W hebben doen besluiten haar standpunt omtrent de Beestenmarkt te heroverwegen. Hierna zullen wij deze argumenten bespreken.

  • U stelt dat de route via de Beestenmarkt leidt tot meer busreizigers. Wij verzoeken u dit toe te lichten aan de hand van vervoercijfers.
  • In de visie op de stadsdienst, zoals deze in de workshop is geformuleerd, zijn de lijnen 60, 61 en 62 aangemerkt als ontsluitende buslijnen met een sociale functie. Deze lijnen dienen zoveel mogelijk herkomst- en bestemmingspunten in de stad te bedienen. Vanuit deze visie kan het inderdaad gewenst zijn om de route via de Beestenmarkt te benutten.
  • Door de route Beestenmarkt te benutten krijgt de wijk Wippolder de rechtstreekse verbinding met De Veste en omgeving Markt terug. In de afgelopen jaren hebben wij hiervoor meerdere verzoeken gekregen. Als aan deze verzoeken voldaan kan worden zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het openbaar vervoer of van het totaal aantal reizigers heeft deze wijziging uiteraard onze sympatie.
  • Tijdens de workshop is geconcludeerd dat in de afgelopen maanden (de meest kritieke tijd met terrassen en veel toeristen) geen klachten zijn binnengekomen omtrent overlast van bussen op de Beestenmarkt. Dit heeft ons gesterkt in het voornemen om ons standpunt omtrent de route Beestenmarkt te heroverwegen. Terecht merkte u tijdens de workshop op dat wanneer alleen buslijn 61 via de Beestenmarkt blijft rijden, er sprake is van een vermindering van het aantal bussen op deze route van 12 naar 4 per uur ten opzichte van de huidige tijdelijke situatie en dat de eventuele overlast dus nog beperkter zal zijn.
  • Tenslotte is tijdens de workshop vastgesteld dat lijn 61 zich met het oog op de benodigde capaciteit bij uitstek leent voor de inzet van kleinere bussen, waardoor de eventuele overlast nog verder gereduceerd wordt. De lijnen 60 en 62 zijn hiervoor minder geschikt omdat het aantal reizigers daar aanzienlijk groter is. Zoals u weet is dit een punt dat wij steeds naar voren hebben gebracht: het gebruik van de Beestenmarkt is bespreekbaar als het in te zetten materieel kleiner en liefst ook milieuvriendelijker is dan de standaard 12-meter bus.

Samenvattend: van Delfse zijde bestaat de bereidheid om lijn 61 tot het voorjaar 2000 bij wijze van experiment via de Beestenmarkt te laten rijden. Wij koppelen daaraan wel de voorwaarde dat op lijn 61 kleiner materieel wordt ingezet dan de standaard bussen waarmee nu gereden wordt. Wij realiseren ons dat u thans nog niet over dit materieel beschikt. De volgende fasering wordt daarom voorgesteld:

  • per direct inzet van 11 meter-bussen op lijn 61;
  • per dienstregeling 2000-2001 inzet van kleiner materieel, tenzij in het voorjaar wordt besloten om alsnog op de Marktroute terug te vallen.

Daarnaast benadrukken wij dat in onze opvatting de bus "te gast" is op de Beestenmarkt en dat dit een aangepast rijgedrag vereist. Hoewel wij hierover geen klachten hebben, vragen wij u dit nogmaals goed onder de aandacht van uw chauffeurs te brengen.

terug naar boven