Onderwerp
Behandeld door
E. Pippel
Enige tijd geleden heeft u ons gevraagd om
na de herbouw van de Mauriciusbrug in Delft voor buslijn 61 de tijdelijke
route via de Beestenmarkt te handhaven. U stelt dat de busreizigers zeer
tevreden zijn over de route via de Beestenmarkt.
Zoals u weet stelt het college van B&W
zich al lange tijd op het standpunt dat de route via de Beestenmarkt niet
geschikt is als permanente busroute. Druk verkeer met grote voertuigen
gaat niet goed samen met het verblijfskarakter van dit plein, zeker in het
zomerseizoen (terrassen e.d).
In de op 8 juni jl. gehouden workshop over
de stadsdienst Delft heeft u echter een aantal argumenten genoemd die het
college van B&W hebben doen besluiten haar standpunt omtrent de
Beestenmarkt te heroverwegen. Hierna zullen wij deze argumenten bespreken.
- U stelt dat de route via de Beestenmarkt
leidt tot meer busreizigers. Wij verzoeken u dit toe te lichten aan de
hand van vervoercijfers.
- In de visie op de stadsdienst, zoals
deze in de workshop is geformuleerd, zijn de lijnen 60, 61 en 62
aangemerkt als ontsluitende buslijnen met een sociale functie. Deze
lijnen dienen zoveel mogelijk herkomst- en bestemmingspunten in de
stad te bedienen. Vanuit deze visie kan het inderdaad gewenst zijn om
de route via de Beestenmarkt te benutten.
- Door de route Beestenmarkt te benutten
krijgt de wijk Wippolder de rechtstreekse verbinding met De Veste en
omgeving Markt terug. In de afgelopen jaren hebben wij hiervoor
meerdere verzoeken gekregen. Als aan deze verzoeken voldaan kan worden
zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het openbaar
vervoer of van het totaal aantal reizigers heeft deze wijziging
uiteraard onze sympatie.
- Tijdens de workshop is geconcludeerd dat
in de afgelopen maanden (de meest kritieke tijd met terrassen en veel
toeristen) geen klachten zijn binnengekomen omtrent overlast van
bussen op de Beestenmarkt. Dit heeft ons gesterkt in het voornemen om
ons standpunt omtrent de route Beestenmarkt te heroverwegen. Terecht
merkte u tijdens de workshop op dat wanneer alleen buslijn 61 via de
Beestenmarkt blijft rijden, er sprake is van een vermindering van het
aantal bussen op deze route van 12 naar 4 per uur ten opzichte van de
huidige tijdelijke situatie en dat de eventuele overlast dus nog
beperkter zal zijn.
- Tenslotte is tijdens de workshop
vastgesteld dat lijn 61 zich met het oog op de benodigde capaciteit
bij uitstek leent voor de inzet van kleinere bussen, waardoor de
eventuele overlast nog verder gereduceerd wordt. De lijnen 60 en 62
zijn hiervoor minder geschikt omdat het aantal reizigers daar
aanzienlijk groter is. Zoals u weet is dit een punt dat wij steeds
naar voren hebben gebracht: het gebruik van de Beestenmarkt is
bespreekbaar als het in te zetten materieel kleiner en liefst ook
milieuvriendelijker is dan de standaard 12-meter bus.
Samenvattend:
van Delfse zijde bestaat de bereidheid om lijn 61 tot het voorjaar 2000
bij wijze van experiment via de Beestenmarkt te laten rijden. Wij koppelen
daaraan wel de voorwaarde dat op lijn 61 kleiner materieel wordt ingezet
dan de standaard bussen waarmee nu gereden wordt. Wij realiseren ons dat u
thans nog niet over dit materieel beschikt. De volgende fasering wordt
daarom voorgesteld:
- per direct inzet van 11 meter-bussen op
lijn 61;
- per dienstregeling 2000-2001 inzet van
kleiner materieel, tenzij in het voorjaar wordt
besloten om alsnog op de Marktroute terug te vallen.
Daarnaast benadrukken wij dat in onze
opvatting de bus "te gast" is op de Beestenmarkt en dat dit een
aangepast rijgedrag vereist. Hoewel wij hierover geen klachten hebben,
vragen wij u dit nogmaals goed onder de aandacht van uw chauffeurs te
brengen. |